Provincie Utrecht steunt plannen voor woningbouw Merwedekanaalzone | De Utrechtse Internet Courant Provincie Utrecht steunt plannen voor woningbouw Merwedekanaalzone | De Utrechtse Internet Courant

Provincie Utrecht steunt plannen voor woningbouw Merwedekanaalzone

Provincie Utrecht steunt plannen voor woningbouw Merwedekanaalzone
De nieuwe wijk Merwede moet een voorbeeld worden voor circulair bouwen. Foto: Bas van Setten
De provincie Utrecht is positief over de plannen voor woningbouw in de Merwedekanaalzone. De plannen zijn voorgelegd aan de provincie en kunnen rekenen op steun. Wel kunnen er volgens de provincie knelpunten ontstaan op kruispunten rond de zone.

De provincie Utrecht is positief over de plannen voor woningbouw in de Merwedekanaalzone. De plannen zijn voorgelegd aan de provincie en kunnen rekenen op steun. Wel kunnen er volgens de provincie knelpunten ontstaan op kruispunten rond de zone.

De plannen voor het gebied in de Merwedekanaalzone, tussen de Balijeburg en de Socratesbrug, moeten veel nieuwe woningen in de stad opleveren. De provincie ziet dat er kansen zijn om de stad gezonder, groener en duurzamer te maken.

“Ook kunnen het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer erdoor worden gestimuleerd, mits de maatregelen die hiervoor nodig zijn tijdig genomen worden” aldus de provincie.

Mobiliteit

De provincie, gemeente Utrecht en het Rijk werken samen om de groei van woningen in de stad mogelijk te maken. In het hele gebied tussen knooppunten Oudenrijn en Lunetten is volgens de provincie ruimte voor tienduizenden woningen. De Merwedekanaalzone is een eerste stap in die ontwikkeling.

De Merwedekanaalzone wordt in fases ontwikkeld en zo wordt ook gekeken wat het effect op het verkeer is. Zo moet duidelijk worden hoe ver het gebied kan doorgroeien en wat er nodig is op het gebied van mobiliteit. Er wordt ook flink ingezet op duurzame mobiliteit.

Knelpunten

De provincie is wel bang voor knelpunten op plekken waar loop- en fietsroutes en routes voor het openbaar vervoer elkaar kruisen. De provincie waarschuwt dat er met name op kruispunten mogelijk extra investeringen nodig zijn om een goede doorstroming van het openbaar vervoer te garanderen.

De provincie vindt het belangrijk dat bij bouwplannen rekening wordt gehouden met het belang van een prettige en gezonde leefomgeving, groenontwikkeling en klimaatadaptatie. “We zijn blij dat de gemeente Utrecht daar in de plannen voor de Merwedekanaalzone veel aandacht voor heeft. De provincie vraagt wel van de gemeente om bij de verdere uitwerking van plannen aandacht te hebben voor de effecten ervan op de omliggende wijken en buurten.”

De Merwedekanaalzone is een van de belangrijkste bouwprojecten binnen de gemeentegrenzen. Onderdeel van de zone is de nieuwe autovrije stadswijk Merwede. Hier moet plek komen voor ruim 12.000 mensen en voetgangers en fietsers staan centraal.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Henk Stopworst

    Hoe maak je een stad onleefbaar? Nou, in plaats van vooraf door middel van modellen te berekenen wat het effect van tienduizenden nieuwe bewoners is gaan we gewoon kijken wat het effect van massale nieuwbouw is. Op papier heeft straks bijna niemand in de nieuwe, duurzamewijken een auto, en komt het helemaal goed. Maar al bestaande knelpunten zoals bij ‘t Goylaan worden nu al jaren ontkend of niet opgelost.

  2. Koel Hoofd

    Politiek gebakken lucht.

    1) De provincie heeft alleen maar last van (dus verantwoordelijk voor) die 12.000 nieuwe inwoners op het moment dat ze de stad verlaten en het territorium van de provincie betreden. Ze denken kennelijk dat dit zelden zal voorkomen?
    2) Corona heeft de spelregels voor woningbouw, OV gebruik en de fiets drastisch veranderd. Dit wordt compleet genegeerd door alle betrokkenen die vastzitten in hun eigen geloofsbubbel.

    Waarom wordt New York nu zo keihard geraakt door corona? Omdat het 10.715 inw./km² heeft (gestapeld in hoogbouw) en een heel groot deel afhankelijk is van het OV. De mensen die rijk genoeg zijn voor privé vervoer en segregatie van de massa (huis met tuin in suburbia) ontspringen de dans. Slechte gezondheidszorg en trage anticipatie door de overheid is hier echt slechts bijzaak. Als het geen corna was geweest maar ebola virus, dan was de stad nu al 70% van de bevolking kwijt geweest door die twee eerst genoemde factoren

  3. Anne Marie ten Berge

    Er is vastgelegd dat er een bepaald percentage van het grondoppervlak van iedere stad openbaar ‘groen’ moet zijn. Er moet een percentage ruimte zijn voor kermissen, markten, sportvelden. Sportvelden zijn groen maar geen openbaar groen. Aanleg van groen heeft niets met duurzaam te maken maar wel met duurzame, geldende afspraken over de (her)inrichting van een nieuwe wijk. De stad moet groeien ? Voor wie, hoe en waarom ? In de Merwedewijk wordt men straks gedwongen te wonen zonder eigen vervoer. Bewoners, jong en oud worden gedwongen zich met openbaar vervoer te verplaatsen. als ze even niet kunnen lopen of fietsen. Ziet u het voor u ? Bij een volgende virus-crisis kan de hele wijk met 12.000 inwoners geen kant op. Ik verwacht dat de politieke elite die nu zo lovend over de plannen doen al beslist heeft daar nooit te willen wonen.

  4. Erwin

    Misschien dat sommige reaguurders eens plaats moeten gaan nemen in provinciale staten of in gemeenteraad. Kunnen ze direct meepraten en meebeslissen ipv achter toetsenbord gal lopen te spuien.

  5. Leon

    Anne Marie: Niemand wordt gedwongen om zonder vervoer (lol) te wonen. Waarom zeg je dat dan? En wat is er precies mis met openbaar vervoer?

    Bij een volgend viruscrisis kan de hele wijk geen kant op? Dat is ook precies de bedoeling van de hele lockdown, die misschien langs je heen gegaan is…

    Prima wijk wordt dit, hopelijk wordt elke wijk in Utrecht op termijn een vrijwel autovrije wijk, daar knapt de stad alleen maar verder van op.

  6. Henk

    Hoi Erwin, plaatsnemen in bestuurlijke organen kan niet, je moet worden verkozen. En hoe weet je eigenlijk dat bovenstaande reacties niet afkomstig zijn van mensen die zich ook politiek inzetten tegen deze ongeremde uitbreidingsplannen?

  7. JdV

    @Leon: Waarom knapt de stad op van autovrije wijken als auto’s op elektriciteit geen uitstoot geven maar wel optimale mobiliteit? Je zal maar in een wijk wonen en afhankelijk zijn van openbaar vervoer om je essentiële beroep uit te kunnen oefenen. En dan rijden er opeens geen bussen of treinen. Zit je daar, terwijl je in je ziekenhuis, brandweerkazerne of supermarkt moet werken.

  8. Katja

    laten we eerst maar eens bekijken óf er nog wel geld is voor deze plannen als we na covid-19 in een economische recessie zitten. Want dat komt, en de belastingbetaler mag opdraaien voor de tientallen miljarden die het kabinet aan o.a. de KLM uitgeeft.

  9. Leon

    JdV: wijken knappen op van autovrijheid omdat er dan geen auto’s meer door de straten rijden en er minder parkeerplekken het straatbeeld verpesten. De rest van je verhaal mag je bij het kerstdiner vertellen, daar zit vast ook niemand op zo’n vastgelopen plaat vol verzonnen ‘inzichten’ te wqchten.

  10. Kadoendra

    @Anne Marie ten Berge

    “Sportvelden zijn groen maar geen openbaar groen. Aanleg van groen heeft niets met duurzaam te maken”.

    Ik heb het sterke vermoeden dat met groenontwikkeling niet zozeer wordt bedoelt als zo maar iets groen, want b.v een kerstbomen markt is ook iets met groen, maar meer groen met een ecologische waarde (bloemdragende struiken en bomen).

    Dit houd dus een vegetatie in die gericht is op het aantrekken van bijen, vlinders en andere nuttige insecten en hiermee zorg je weer voor een vogelrijke wijk.

  11. Koel Hoofd

    @JDV
    Een aantal essentiele beroepsuitoefenaars hebben al gratis een electrische lease auto ter beschikking gekregen om precies de reden die je nu aangeeft.
    @Erwin
    Zinnige mensen gaan niet in de politiek.
    @Leon
    Die types die worden geacht om in de merwedekanaalzone te gaan wonen, zijn van het zelfde soort wat nu anderen onderhijgen met hun sportieve maar asociale activiteiten. Dus met een corona uitbraak wordt die hele wijk doodziek. Hatsikidee, gelijk 12.000 man in het ziekenhuis….

  12. Kerel

    @ De reaguurders

    De Merwede wordt geen autovrije wijk in de zin dat mensen die er gaan wonen nooit meer met een autorijden. Echter, de straten aangrenzend aan de huizen zijn niet bedoeld voor auto’s.

    Er komen namelijk gewoon parkeergarages in de wijk voor mensen met auto’s. Er komen deelauto’s, er komen elektrische deelauto’s. Echter is de wijk vooral bedoeld voor stadsbewoners zonder eigen auto. Wat juist op deze plek in de stad prima kan. Er lopen goede verkeersaders om de wijk heen en er zijn uitstekende fietsvoorzieningen. De belangrijke plekken, station, centrum, zijn prima met fiets en/of OV te bereiken met iedere 5 minuten (of minder) ov mogelijkheden. Het wil dus niet zeggen dat deze mensen nooit autorijden, of dit niet mogen ofzo. Voor verhuizingen of grote boodschappen zullen ze zeker auto’s huren of gebruik maken van de deelauto’s, waarvoor ze ook bedoeld zijn.

    Ook mogen hulpdiensten en bestemmingsverkeer (denk bijvoorbeeld boodschappenbezorgers/ verhuizers en dergelijke) gewoon gebruik maken van de autoluwe en autovrije straten (tussen die twee zit ook nog een verschil).

    Het gaat er gewoon om dat in ene grote centrale stad eigen autobezit niet per sé noodzakelijk is. Een flink deel van de inwoners bezit ook nu al geen eigen auto. Onderschat dat ook niet.

    In hoeverre verschilt deze wijk eigenlijk met een gemiddeld stadscentrum in Nederland? In tegenstelling tot Utrecht mogen er in veel historische stadscentra in Nederland al decennia geen auto’s komen. Ook wonen in die stadscentra vaak ook een paar duizend mensen. Ook deze stadscentra zijn omringd met een paar parkeergarages en er is vaak een station of andere OV-mogelijkheid vlakbij. Volgens mij wonen die mensen in die stadscentra er uitstekend en is het leven er goed mogelijk.

    Nogmaals, er zijn in Utrecht de afgelopen jaren/ decennia wijken en complete stadsdelen gebouwd, vlakbij de ontsluitingswegen en snelwegen, voor mensen die graag een eigen auto willen hebben en daar gebruik van ‘moeten’ maken. Deze wijk bedient een andere doelgroep. Voor ieder wat wils.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).