Utrechters in het verkeer moeten beter op de hoogte zijn van de lange remweg van trams, zo vindt de provincie. Volgens gedeputeerde André van Schie gebeurt er iedere dag bijna wel een ongeluk. Daarom wordt er langs de rails en op andere plekken in de stad met een campagne opnieuw aandacht voor gevraagd en mensen aangemoedigd om beter op te letten bij het oversteken.
De remweg van een tram is zo’n 40 meter. Onder meer door die lange remweg heeft een tram altijd voorrang. Ondanks verkeerslichten bij kruisingen, gebeuren er soms ongelukken. Er werden al een aantal andere maatregelen genomen om trams beter zichtbaar te maken, zoals het snoeien van groen, obstakels verplaatsen en slagbomen.
“Trambestuurders hebben helaas iedere dag wel een bijna-ongeluk ervaring”, zegt Van Schie. “Dit komt vaak omdat weggebruikers bijvoorbeeld snel oversteken, ondanks een rood stoplicht. Gemiddeld maakt een trambestuurder daardoor twee keer per dag een noodstop.”
Bij een noodstop is volgens Van Schie de remweg, met 40 kilometer per uur, tussen de 40 en 50 meter. “Meestal komt iedereen met de schrik vrij, maar elk ongeval is er een te veel”, zegt hij. “Veel incidenten en ongelukken zijn te voorkomen als we allemaal meer rekening houden met de tram.”
Grote gevolgen
Afgelopen zomer kwam er op de kruising van de Weg der Verenigde Naties en de Overste den Oudenlaan nog iemand om het leven na een verkeersongeluk. Het slachtoffer werd volgens de politie aangereden door een tram en mogelijk ook door een auto. Eind vorig jaar botsten een tram en een auto met elkaar op de Europalaan.
“Soms omdat de tram slecht wordt waargenomen, soms ziet de trambestuurder op de kruisingen de naderende weggebruikers zoals automobilisten, fietsers, scooters maar ook voetgangers onvoldoende”, zegt de provincie. “De gevolgen zijn vaak groot.”
Gekoppelde berichten
Persoon overleden na aanrijding door tram en mogelijk ook auto op de Weg der Verenigde Naties in Utrecht
Op de kruising van de Weg der Verenigde Naties en de Overste den Oudenlaan in…
Tramhaltes op Uithoflijn in Utrecht worden komende zomer vernieuwd
De tramhaltes langs het spoor dat vanaf Vaartsche Rijn naar het Utrecht Science Park loopt…
Tram en auto met elkaar in botsing op Europalaan in Utrecht
Op de Europalaan in Utrecht zijn woensdagochtend een tram en een auto met elkaar in…
8 Reacties
ReagerenDeze lompe tram hoort te rijden over ongelijkvloerse kruisingen en verhoogt op een hoge grasdijk.
Je hoort nooit over tram ongelukken in andere steden.
Vooral fietsers trekken zich nergens wat van aan.
Zij hebben geen geduld om te wachten tot dat de tram van 2 kanten voorbij is.
Ook rijden ze doodleuk met oortjes in.
Dat moet eens strafbaar gesteld worden.
@steve: ligt het nou aan de tram of wil je ff fietsers bashen hier?
@w ik zie het dagelijks gebeuren.
Het is de realiteit.
Deze tram is groter en breder dan in andere steden.
Fietsers spelen met hun leven.
Discipline is ver te zoeken.
Bakfietsen en fietskoeriers horen niet in de stad thuis.
W:
laten we eerlijk zijn, het verkeersinzicht en gedrag van fietsers verdient vaak niet de schoonheidsprijs. En dat geldt in zekere mate ook voor automobilisten.
Het ligt in ieder geval niet aan de tram.
@Steve:
“Nooit tramongelukken in andere steden” behoeft wat nuancering.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Omgedraaide wereld, blijkbaar deugt ontwerp tram of infra niet.
@Steve
“Je hoort nooit over tram ongelukken in andere steden.”
Onze Utrechtse “tram” is helemaal geen tram, maar een lightrail, ook wel sneltram genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lightrail
In Rotterdam en Amsterdam noemen ze het een metro, en er gebeuren helaas wel degelijk (ernstige) ongelukken mee. Wellicht minder dan hier, omdat de lightrails daar deels onder de grond, en deels over een viaduct rijden, waar uiteraard geen gelijkvloerse kruisingen zijn.
Een tram hoort onder de grond want daar is geen ander verkeer en heet dan metro
Ik voel mijzelf wel eens zo’n Lullo,die alleen met zijn fiets staat te wachten voor een rood stoplicht,de rest rijd door,met inderdaad oortjes in.