Vanwege het toenemende verkeer rond de (snel)wegen in de regio, wil de provincie Utrecht enkele knelpunten aanpakken. Eén hiervan is de aansluiting van de A2 op de Zuilense Ring.
Inmiddels zijn er bij elf knelpunten in de provincie onderzoeken gestart voor maatregelen. Eén daarvan is in Utrecht. Op de Zuilense Ring wordt gekeken naar een betere aansluiting en doorstroming tussen de N230 op de A2.
“De regio Utrecht is de draaischijf van Nederland”, zegt gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (mobiliteit). “Als het hier vast staat, dan staat het overal vast. Het verkeer moet doorstromen. Daarom pakken we als provincie Utrecht versneld een aantal knelpunten aan.”
Nog dit jaar wordt er besloten of er een aanpassing komt. Bij een positief besluit is de realisatie voorzien vanaf 2019 of 2020.
10 Reacties
ReagerenIk zeg 130 op de Zuilense Ring. Kom op Melanie, nog een weekje, dat moet lukken !!!
Ik zie veel meer in een aansluiting van N230 op de A27 (aan de andere kant). Waardeer de N230 op naar een echte snelweg. Nu wil de gemeente dwars door Overvecht allerlei kunstsprongen maken. We spreken maar over 1 a 2 km extra snelweg. Dan heeft Utrecht ook echt een rondweg.
Vervolgens eens goed nadenken over een de binnenring, nu het centrum autoluw gemaakt wordt. Die hele binnenring (Joseph Heyedlaan, Spinozalaan, Marnixlaan, Overvecht, Berenkuil, Waterlinieweg, Lunetten, Goylaan, Beneluxlaan) moet slimmer ingericht worden.
Ik denk dat het goed is dat we de snelweg (Catharijnebaan) in het centrum hebben weggehaald. Ook het autoluw maken is goed. Veel verstokte automobilisten blijven klagen, maar de meeste auto’s gebruikte het zwaar door bussen gebruikte centrum als doorvoerroute, niet als bestemming het centrum.
Dan moet je die binnenring nu niet gaan afknijpen. Er wonen nu eenmaal mensen in de stad met een auto (of je dat nu leuk vindt of niet) en die willen wel snel in en uit de stad kunnen. De Goylaan en Joseph Haydlaan zijn al planologische missers. Prima dat je de fiets, lopen en OV als belangrijkste vervoersmiddel in het centrum ziet, maar niet het overgrote deel van de bevolking (want die woont nog steeds binnen de oude stadsgrenzen (snelwegen A2-N230-A27-A12) en niet in Leidscherijn) verplichten een fiets te nemen of erg lang in de file staan om hun eigen wijk in en uit te komen.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat een provincie zich bezig houdt met deze ringweg. Maak deze weg onmiddellijk tot rijksweg of maak er een gemeentelijke weg van, maar dit is gewoonweg raar… De provincie heeft niks te zoeken in de stad Utrecht. Zeker voor de stad Utrecht is de Provincie een onnodige bestuurslaag.
De tram is ook zoiets… waarom zit dat in … bij de provincie???
@Atilla, misschien is het je wel eens opgevallen, maar er wonen ook mensen aan en rond die zogenaamde binnenring van je. En ook over die ‘binnenring’ rijden bovendien veel mensen die daar geen bestemming hebben.
Ik zit eigenlijk nooit in een auto, maar zeg: maak er een snelweg van, anders kun je niet met goed fatsoen de stad autoluwer blijven maken.
@WP dat is nu eenmaal in de grondwet zo geregeld.
De N230 is een provinciale weg. Als het een snelweg wordt is rijkswaterstaat de eigenaar, dus het RIjk is dan de verantwooordelijke. En een gemeentelijke straat zal het nooit worden, dat is planologisch onzinnig. Je moet wel van west naar oost en vice versa aan de noordkant van de gemeente kunnen over een weg waar je minstens 80 mag rijden. Nu is het een autoweg waar je 100 mag.
En in dit land heeft het Rijk meer doorzettingsmacht dan de Provincie en dan pas de gemeente. Dat is ook in de grondwet zo geregeld. Wil jij dat veranderen, zoek even 75% van beiden kamers die dat zo willen veranderen. Overigens is dit ook nog eens het fundament van de bestuurlijke scheiding met subsidiariteitsprincipes.
De ring moet zo snel mogelijk gesloten worden om het draagvlak van het versmallen van de binnenring te behouden. Als je A zegt moet je ook B doen. Per saldo heb je dan goede mobiliteitsoplossing. Ik vind dat GroenLinks nu te populistisch alleen A doet en vervolgens B nalaat.
@Atilla Vigh In de grondwet staat de bestuurlijke indeling van Nederland maar niet; wie wel niet verantwoordelijk is voor afgeleide wetten. Bij het opheffen van het BRU is door de Rijksoverheid de onvergeeflijke fout gemaakt het vervoersbeleid in het oude BRU gebied aan de provincie te geven. Dit heeft vervolgens geleid tot het OV-debacle Syntus, de rampspoed rondom en met de tram maar ook tot allerlei plannetje uit het ex-FORTIS gebouw. Het lijkt er op dat het gebouw zorg draagt voor verdere rampspoed.
Sinds Berlage zijn plan ontvouwde voor stadsuitbreiding van Utrecht is het oorlog tussen stad en provincie. Het Rijk beslechtte in 1953 deze ruzie en begon de grote stadsuitbreiding zeer tegen het been van de provincie. De stad UTRECHT is in de Nederlandse verhoudingen een grootmacht die veel meer in de melk te brokkelen heeft dan de provincie. Maar dat betekent niet dat de provincie zich daarbij neerlegt. Zij dropt allerlei plannetjes zoals ook met de N230. Deze weg is gewoon een gemeentelijke weg tot de gemeentegrens met ex-Maarssen. Dan volgt een stuk provincie om vervolgens vanaf de A2 aansluiting weer gemeentelijke weg te worden (de Haarrijnse Rading). We zijn het er over eens dat dit een voorbeeld is van bestuurlijke verdwazing. De provincie is een feodaal instituut welke gekenmerkt wordt door volstrekte overbodigheid zeker ten aanzien van stedelijke agglomoraties waar zij geen enkele economische macht tegenover kan zetten behalve met bestuurlijke pesterijtjes. Begin eerst eens om dat gehele gebied incl. Zuilense Ring Gageldijk en plassengebied onder Utrechts Bestuur te brengen. Dan zijn we van een hoop gezeur af. ( zie de andere voorbeelden; Waterlinieweg, Veldhuizerweg, Koningsweg etc. Volgende stap moet zijn dat provincies geen enkele meerwaarde hebben behalve voor de krimpgebieden en het plattelandsgebied. Oh ja tot slot de enige goede keuze die ik kan bedenken in het afgelopen jaar is dat men is gaan rijden in de VOLVO XC90.
De roep om de NRU/N230 tot snelweg om te bouwen klinkt regelmatig. Ik denk dat een flink deel van de mensen niet precies begrijpt wat nu een snelweg/Rijksweg is (of de Grondwet wat dat betreft). Er is een goed plan dat de doorstroming (bv. geen verkeerslichten) en capaciteit verbetert van de NRU en dat voldoende soelaas biedt voor de geschetste knelpunten. Voer dat uit en maak er zeker geen snelweg van.
Snelwegen zijn bedoeld voor zware verkeersstromen tussen agglomeraties. De verkeerskundige en daarmee de infrastructurele eisen zijn veel uitgebreider en zwaarder dan voor regionale wegen, waardoor de kosten van een Rijksweg/snelweg (heel) veel hoger liggen. De eventuele extra baten van een snelweg i.p.v. de NRU/N230, als ze al bestaan, veel te gering. Geld over de balk smijten zonder resultaat.
Binnen het rijkswegennet met de A1, A2, A12, A27 en A28 speelt de NRU nauwelijks een rol omdat de bestaande verbindingen de verkeersstromen beter faciliteren, voor zover ze belangrijk zijn als verantwoordelijkheid van het Rijk. Zoals de meeste reacties ook weergeven is het belang van de NRU/N230 vooral van belang voor het regionale en lokale verkeer, en daarbij past geen rijksverantwoordelijkheid.
Dat zelfs minister Schultz, toch bekend als iemand die snelwegen een heel warm hart toedraagt, de financiering van de verbetering van de NRU eerst blokkeerde teken aan de wand. Het Rijk ziet onvoldoende belang in deze verbinding. In het hele proces rond de Ring Utrecht en eerder de A2 heeft het Rijk geen interesse getoond om van de NRU een snelweg te maken, al is er wel naar gekeken. Gelukkig wil het Rijk nu wel meefinancieren in de verbetering langs de stad, maar niet als snelweg.
Ook een betere afwikkeling met calamiteiten is niet interessant als functie. Daarvoor zijn de capaciteitsverschillen tussen de A27, A2 en A12 enerzijds en de NRU simpelweg te groot.
@Tiny;” Snelwegen zijn bedoelt voor zware verkeersstromen tussen Agglomeraties” klinkt nogal kortzichtig. Kijk bijvoorbeeld rondom Schiphol. De snelwegen vormen een structuur gezamenlijk die vastlopen verminderen. Utrecht heeft een goede zuid -noord en oost -west verbindingen. Echter, als de leidse rijn tunnel A2 west vast loopt of, A12 zuidas, zit als vast rond om Utrecht. Er zijn simpel weg weinig alternatieven. Het ontbrekende ring Snelweg deel NRU loopt in dergelijke omstandigheden ook snel vast. Buiten de ring Utrecht zijn zelf weinig provinciale wegen die een alternatief bieden. Tevens wordt voorbij gegaan aan een aantal wezenlijke trends;
1) Utrecht groeit snel verder nadat de 400.000 inwoners grens is gepasseerd, zo ook de regio,terwijl alternatieve mobiliteit’s senario’s ( light rail, Metro e.d) niet of nauwelijks worden onderzocht.
2) Het ouder worden van de bevolking NL met meer vrije tijd zal leiden tot meer mobiliteit.
3) Politiek lokaal, verkeer uit de urbane zones wordt gedirigeerd naar de ring.
4. USP en andere sterke stedelijke economische ontwikkelingen vragen om meer forensen mobiliteit.
Het gaat er dan ook niet om of het wel of niet formeel een snelweg dient te zijn, maar dat de huidige van 70.000 voertuigen zeker niet realistisch blijft. De vraag na mobiliteit in Metropool Utrecht zal toekomst gericht moeten worden onderzocht, om uiteindelijke ” verlamming” tegen te gaan die ook NL schaadt.
Door de NRU te voorzien van ” doorstroming oplossingen ” zoals 3 tunnels /viaducten zou al veel kunnen worden opgelost.