De provincie Utrecht wil het ov-netwerk in de regio vanaf december 2025 flink gaan vernieuwen. Binnen enkele jaren moeten bijvoorbeeld ruim 500 bussen elektrisch gaan rijden en voor de langere afstanden komen er nieuwe snelbuslijnen.
Komende jaren worden in de regio Utrecht veel nieuwe huizen gebouwd en het Utrechts openbaar vervoer moet meegroeien met de toename van inwoners en reizigers die verwacht wordt vanaf 2025. Het Rijk verwacht dat het openbaar vervoer in de provincie Utrecht het sterkst gaat groeien van Nederland. De provincie komt daarom met nieuwe plannen.
“De reizigersgroei die de provincie Utrecht mogelijk wil maken, is meer dan een kwestie van een paar bussen of trams bestellen”, aldus de provincie. “Dit soort groei kost serieus geld. Daarom wordt als eerste gekeken hoe in de periode tot 2035 de capaciteit op bestaande lijnen beter benut kan worden.”
Maar daar blijft het niet bij. De provincie wil onderzoeken of snelbussen, zogenoemde U-liners, een meerwaarde kunnen hebben. De provincie denkt dat deze lijnen voor de middellange afstanden in de provincie een goed alternatief kunnen zijn voor de auto. Daarvoor moet nog wel de combinatie met bestaande en nieuwe P+R-locaties en de fiets beter worden.
Tram
In de steden zelf wil de provincie bussen die snel en vaak rijden op de populaire routes. Onder die plannen valt ook de komst van mogelijk ondergrondse tramlijnen in Utrecht en de tramverbinding tussen Nieuwegein, de binnenstad van Utrecht en Zeist-Noord. Op plekken waar weinig reizigers zijn, moet ook ov beschikbaar blijven, bijvoorbeeld in de vorm van buurtbussen en regiotaxi’s.
De provincie wil de plannen op lange termijn uitwerken samen met het Rijk, gemeenten en andere partners. Ook worden er panelgesprekken en interactieve bijeenkomsten georganiseerd voor mensen die mee willen praten over de plannen. De provincie heeft ook een enquête opgesteld, die kan worden ingevuld tot 16 december.
Gekoppelde berichten
Utrecht wil miljarden voor aanleg van metrolijn: ‘De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn’
Utrecht heeft naar eigen zeggen 4 tot 5 miljard euro nodig voor investeringen in het…
22 Reacties
Reageren500 elektrische bussen? Staat de provincie erbij stil dat deze bussen veel zwaarder (tot 4 keer) zijn dan “normale” bussen, met alle gevolgen van dien zoals trillingen, scheuren in gebouwen, asfalt dat kapot gaat etc etc? In de stad wordt steen en been geklaagd over de elektrische bussen en alle overlast die deze veroorzaken.
De provincie heeft weer ambitieuze plannen. Jammer dat de basis -het huidige aanbod- al niet goed functioneert. Je kan er ook voor kiezen om het bestaande aanbod te vergroten (frequentie verhogen op industrieterreinen, meer haltes buiten de stad, geen verplichte overstap naar een andere bus op het station) en het comfort te verhogen (verwarming eens aan in de winterse ochtenden? En airco als de bus rondrijdt met temperaturen van boven de 25C?).
Gaat de provincie voor en met onze Utrechtse bestuurders weer geld over de balk gooien? Ik hou mijn hart vast….heb nog altijd nachtmerries van dat miljardentrammetje.
@Wim, inderdaad. Ik woon langs de busbaan en ook nog bij een stoplicht. Gekmakende herrie en trillingen!!
Simpelweg een logisch gevolg van de serieus groter wordende stad.
Meer tramlijnen / lightrail, op bepaalde plekken ondergronds, het is gewoon nodig om voldoende capaciteit te hebben, het leefbaar te houden op straatniveau, en de nodige extra woningen mogelijk te maken.
Een goede zaak dus.
Hoe sneller ze er mee beginnen hoe beter, want die woningen staan er waarschijnlijk eerder dan dat die extra tramlijnen er liggen.
En gaarne ook een tram doortrekken naar station Driebergen-Zeist.
graag een tram naar soesterberg…
Dit klinkt gewoon als voortzetting van het huidige beleid? Bussen een beetje upgraden her en der, en de tramlijn opwaarderen op één traject. Het een zal ook wel ten koste gaan van het ander (vervoer elders in de regio). Ik hoor in dit persstukje nog geen echte visie op vervoer in Utrecht. Maar goed, ik heb de stukken niet gelezen verder hoor. Maar de provincie staat nou niet echt bekend als een visionaire en hardwerkende club, dus scepsis is op zijn plaats denk ik. 🙂
De vlucht vooruit is bij de overheid een gebruikelije tacktiek. In plaats van er eerst voor te zorgen dat het huidige stelsel naar behoren functioneert doe je dat vooral niet en kom je met prachtige luchtkastelen en sprookjes over de toekomst. Op die manier kun je het falen van de huidige middelen wegstrepen tegen de dromen voor de toekomst, die uiteraard niet of alleen tegen vele malen hogere kosten kunnen worden gerealiseerd, als dat uberhaupt al mag lukken.
De enig manier om een goed werkende OV infrastructuur te krijgen is door een landelijke sturing. De provincie is in alle opzichten een volledig overbodige bestuurslaag de prima kan verdwijnen maar uitsluitend ten behoeve van het wegwerken van falende ambtenaren en politici nog steeds bestaat.
OV zou centraal door de overheid moeten worden opgepakt in een land ter grootte van 2 postzegels zoals Nederland. Prorail en NS weer samenvoegen en onder een ministerie hangen. datzelfde ministerie vervolgens ook het secundaire OV laten uitvoeren zodat ze elkaar versterken en op elkaar aansluiten in tegenstelling tot nu.
Toch geen metro???
Goede plannen voor de toekomst, verbeteren van bestaande verbindingen en op termijn een ondergrondse tramlijn zijn goede zaken. Goed onderzoek is nodig om te zien of het zoveel oplevert als iedereen hoopt. En qua overstappen: ik heb liever een keertje overstappen tussen hoogfrequente bussen dan een niet-frequente directe bus, dus dat is een prima strategie. Belangrijk is ook dat lokale buslijnen naar wijken, industriegebieden en dorpen gewoon, en het liefst vaker, blijven rijden.
Knappe koppen hebben al berekend dat om dat nieuwe metrolijntje rendabel te maken wederom buslijnen geschrapt zullen gaan worden. Net zoals er diverse buslijnen inclusief de goed renderende sardientjesbus is vervangen voor de slecht renderende en disfunctionele sardientjestram.
Dus deze plannen van de provincie komen nogal hoogdravend en absurdistisch over. Het heeft er alles van weg dat het politiek strategische hulptroepen zijn om die 5 miljard voor de megalomane waanzin van Lot bij de overheid los te peuteren.
Wanneer moeten we voor dat mislukte overheidsdepartement weer naar de stembus?
@JdV: het huidige stelsel is een relikwie uit de jaren ’70. De stad is fundamenteel veranderd en gegroeid, nu nog proberen om het huidige stelsel te laten werken slaat nergens op.
Koel hoofd, het wordt inderdaad tijd voor vervanging van Lot. Er zijn nu al zoveel verkeersproblemen geweest in Utrecht en het wordt alleen maar slechter.
Geld moet rollen is een gezegde, maar in Utrecht rolt wel heel veel en dan richting het afvoerputje.
Heel goed. We hebben een metro en extra tramlijnen nodig. Plus ook een extra NS station nodig waarmee Utrecht Centraal ontlast kan worden.
Het aantal inwoners van Utrecht groeit explosief. Veel nieuwe projecten en nieuwe woonwijken en woontorens komen erbij – dus ook veel nieuwe inwoners – op plekken waar nu ontoereikend OV is of net gaat.
Voor auto’s is te weinig ruimte. Voor de huidige enorme fietsersstromen is eigenlijk al geen ruimte, laat staan voor alle nieuwe fietsers die er nog bij gaan komen.
Niets doen is geen keuze. Bouwen maar!
@wethouder van slibzaken: onze riolering en electra zijn nog ouder en werken wel.
@JdV: goede vergelijking ja. Het afvoeren van drollen door betonnen buizen dmv zwaartekracht is net zo complex als een netwerk van openbaar vervoer voor een middelgrote stad die is verdubbeld in omvang.
Mijn hele punt is dat het vervoer van de drollen die wij allen zijn nu beter kan dan toen het huidige stelsel werd aangelegd. Zoals jij je wc eens moet vervangen, moet ook Utrecht moderniseren.
@wethouder van slibzaken: Goede vergelijking indeed. U bent onbekend met de complexiteit van waterzuivering/riolering en de problemen op ons electriciteitsnetwerk en overschat de complexiteit van het laten rijden van een zootje aan bussen en busjes kriskras door de provincie.
Utrecht moet niet moderniseren want OV stopt niet bij de gemeente of provinciegrens van utrecht. Dat is geheel zinloos.
Prima plan. Graag ook aandacht voor bouw en beheer.
Dat faalt momenteel hopeloos.
@JdV: ik geef direct toe dat u meer expertise zult hebben dan ik op het gebied van rioleringskwesties.
On topic, om uw kromme argumentatie te volgen: OV stopt ook niet bij landsgrenzen, dus laten we vooral aan de slag met een wereldwijde oplossing voor de bereikbaarheid van Utrecht. Ik denk dat de burgemeester van Tokyo wel een paar goede tips heeft.
@wethouder van slibzaken: prima voorbeeld. Japan. Treinen vallen onder de nationale overheid. Rijden op tijd en vallen niet uit. Dank voor uw steun op mijn stelling.
JdV, dit stuk gaat helemaal niet over treinen.
@willem Wat een onzin. Ik woon op de Croeselaan aan de route van lijn 1 waar sinds een paar jaar elektrische bussen rijden op nog geen 4 meter van mijn huis en het is een verademing qua lawaai vergeleken bij de diesel bussen en ik heb geen last van meer trillingen. Dus nee, niet iedereen in de stad is het met jou eens. Ik en mijn buren in ieder geval niet!
Wat ik niet snap:
We zitten middenin een economische crisis door corona. De gemeentelijke belastingen voor volgend jaar zijn flink verhoogd en ik voorzie ook andere belastingverhogingen, vanwege de uitgegevene coronamiljarden die moeten worden teruggehaald bij de burgers. En juist nu moeten er nieuwe bussen worden gekocht?
Als ik privé heb moeten interen op mijn reserves en zou moeten bezuinigen, koop ik toch ook geen nieuwe auto? Dan kijk ik de financiële situatie eerst even aan.