PvdA Utrecht: ‘Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is een gevaarlijke weg’ PvdA Utrecht: ‘Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is een gevaarlijke weg’

PvdA Utrecht: ‘Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is een gevaarlijke weg’

PvdA Utrecht: ‘Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is een gevaarlijke weg’
De Sweder van Zuylenweg
De Sweder van Zuylenweg in de Utrechtse wijk Zuilen is te onveilig en moet worden aangepakt. Dat stellen althans de PvdA, omwonenden en andere betrokkenen. Onlangs waren er nog twee ongelukken in de straat, waarbij bestuurders gewond raakten en naar het ziekenhuis moesten. Bülent Isik van de PvdA vraagt de gemeente middels schriftelijke vragen om toelichting.

De Sweder van Zuylenweg in de Utrechtse wijk Zuilen is te onveilig en moet worden aangepakt. Dat stellen althans de PvdA, omwonenden en andere betrokkenen. Onlangs waren er nog twee ongelukken in de straat, waarbij bestuurders gewond raakten en naar het ziekenhuis moesten. Bülent Isik van de PvdA vraagt de gemeente middels schriftelijke vragen om toelichting.

“De Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is op dit moment een zeer gevaarlijke weg”, stelt Isik. Zo wordt er volgens de politicus vaak te hard gereden. “Soms met snelheden van 70 tot 90 kilometer per uur.”

Daar komt volgens Isik bij dat de huidige inrichting van de weg er niet voor zorgt dat automobilisten langzaam gaan rijden. “Het is een lange weg zonder obstakels die uitnodigt om het gaspedaal extra in de trappen. […] Op dit moment ontbreken er zebrapaden en andere goede en veilige oversteekplaatsen.”

Handhaving

Tot slot wordt er volgens het fractielid onvoldoende gehandhaafd op snelheid en gaat de leefbaarheid van de Sweder van Zuylenweg achteruit vanwege de ‘slecht onderhouden stoepen, het weinige groen en de beperkte fietsstallingsmogelijkheden’.

Ook omwonenden en andere betrokkenen zijn in actie gekomen en vragen de gemeente om verbeteringen. Zij zijn dan ook een petitie gestart. Volgens Isik willen 130 bewoners, verschillende scholen en het wijkplatform dat de weg zo snel mogelijk op een veilige manier wordt ingericht.

Tekst loopt door onder afbeelding

Maatregelen

Een aantal maatregelen dat wordt genoemd om de weg veiliger te maken is onder andere de maximumsnelheid verlagen naar 30 kilometer per uur. Maar dit zou niet genoeg zijn. Ook de kruispunten ter hoogte van de Edisonstraat, Balderikstraat en de Hermannus Elconiusstraat moeten worden aangepakt om de oversteekbaarheid te verbeteren.

“Denk hierbij aan het aanleggen van één of meerdere plateaukruisingen met zebrapaden op kruispunten waar veel wordt overgestoken.”

Versmallen

Om de Sweder van Zuylenweg minder aantrekkelijk te maken voor hardrijders is voorgesteld om de weg te versmallen. Hierdoor zou tegelijkertijd ruimte ontstaan om extra groen te planten en extra fietsparkeerplekken aan te leggen.

Tot slot stellen de bewoners volgens Isik voor om het parkeren van auto’s veiliger te maken. “Is het nog een optie om aan één kant schuine parkeervakken te maken in plaats van fileparkeren? Dit maakt in- en uitrijden makkelijker en veiliger. Mooie bijkomstigheid is dat je daar dan ook nog wat extra parkeerplekken mee wint, of ruimte om zonder verlies van parkeerplaatsen, extra bomen in de straat te planten”, aldus Isik.

36 Reacties

Reageren
  1. Rob H.

    Een weg die ik als fietser probeer te mijden, want levensgevaarlijk. Ze komen ook als gekken aanscheuren op de rotonde aan het eind. Een plek waar je als fietser voorrang hebt, maar daar meestal niet krijgt.

  2. Frank

    Kom eens eeen dagje op de Loevenhoutsedijk kijken vanaf en naar de rode brug denk vergelijkbaar met sweder van zuilenweg tis hier nog wachten op wanneer het echt fout gaat ook al diverse ongelukken geweest gelukkig nog steeds zonder letsel.
    Ik zeg 30 km per uur en handhaven zowel op snelheid en op maximale db’s want dat is tegenwoordig ook een sport zoveel mogelijk herrie maken.

  3. Manou De R.

    Een weg nodigt úit tot? Laten we even de oorzaak wegnemen in plaats van elke keer maar symptoombestrijding doen en pleisters plakken op iets waar al een boel pleisters óp zitten. Nederland is heer en meester in dit laatste.

  4. Wim

    De aso’s oppakken en in een revalidatie centrum laten werken, ook hun auto of ander vervoer middel afpakken
    Waarom allerlei beperkingen aan goede weggebruikers opleggen, die worden juist door aso’s gebruikt om hun behendigheid te testen.

  5. Piet

    Is een goed voorstel versmallen……net als de Kapteynlaan nu dus levensgevaarlijk voor de fietser en voetgangers die normaal een zebra proberen over te steken. Ligt niet zo zeer dat de weg uitnodigt maar men niet handhaaft want als de pakkans omhoog gaat zal het gedrag veranderen.

  6. onkl

    Idem met het verlengde, de Julianaparklaan. Beide wegen zijn veel te geschikt als racebaan en bij beide wegen is het lastig (maar niet onmogelijk) dat op te lossen, omdat het soms ook een racebaan moet zijn: Het is de vaste route voor wagens van de brandweercentrale aan de Vlampijpstraat. Daardoor zijn sommige verkeersremmende maatregelen lastiger dan normaal.

  7. cas

    @ Manou, er zit ook hele psychologische kant aan verkeer. Ergens een bord neerzetten en een regel aan hangen zegt niet dat het daarmee afdoende is.
    De inrichting kan ook de oorzaak zijn, denk daar maar eens goed over na.

  8. Don

    Als “een weg uitnodigt tot” dan helpen bordjes met 30 en extra groen niet tegen de verkeer aso. Wat wel helpt is consequent handhaven 90 rijden is gelijk ter plekke auto inleveren. Maar handhaven is in het meest progressieve Utrecht een smerig woord dus gaan we weer bakken belastinggeld uitgeven aan niet werkende verkeer lap middelen zoals we al zien in zoveel andere straten in Utrecht.

  9. Zuilen030

    De hele Amsterdamsestraatweg is een racebaan, vooral in de avond en nacht, op het stuk Marnixlaan – Maarssen is geen enkele remmende maatregel (zoals verhoogde kruisingen of drempels). Het wachten is op ongelukken, dn wordt er van alles geroepen door diverse partijen, maar preventief gebeurt er niets.

  10. Joris

    De Maliesingel is ook 30 km/u. Die maatregel helpt niet tegen hardrijders daar. Ook wegversmalling helpt niet.
    Drempels en handhaven is het enige dat helpt.

  11. Manou De R.

    @Cas: 30 jaar terug was het ruim voldoende. Er is in de tijd dus iets veranderd. Iets met een oorzaak weet je nog?

  12. Fred

    Wat dacht de PvdA Utrecht van de Oudenoord & de David van Mollemweg? Ook twee racebanen die nodig eens moeten worden aangepakt.

  13. Lombokker

    Het is niet de weg die een probleem is, maar het gedrag van sommige verkeersdeelnemers.

    Een ander probleem is dat politiek en ambtenaren denken dat je problemen op kunt lossen door een paar borden op te hangen.

    En dan hebben we ook nog het probleem van ontbrekende handhaving.

  14. Koel Hoofd

    “een lange weg zonder obstakels die uitnodigt om het gaspedaal extra in de trappen.”
    Dat is een heel waar punt, en gaat ook op voor fietsstraten: uitnodigend kaarsrecht obstakelvij rood asfalt.
    Bij gebrek aan fietsers (levende mensen als mobiele snelheidsremmer) trapt men er ook graag het gaspedaal in en scheurt men op 70km/u door een woonwijk van 30km/u. Maar dat terzijde.

    Het is heel eenvoudig om een binnenstedelijke doorgaande weg die woonwijken/buurten van elkaar scheidt als levensgevaarlijk te bestempelen.
    Maar deze weg ligt er al… pak hem beet 100 jaar? Ik heb er 30 jaar geleden nog gereden met rijles, hij werd toen niet als gevaarlijk bestemeld.
    Maar die weg waar het CBR toen aan zat wel omdat de examenkandidaten niet uitkeken vanwege de examenstress.

    Punt is: Hoe meer mensen je op een kluitje propt, hoe meer mensen van dezelfde wegen gebruik moeten gaan maken. En daarmee ook: hoe groter de kans dat er een debiel tussen zit die de openbare weg als privé terrein beschouwd.

    Utrecht is al lang geen stadje van 200.000 inwoners meer, er zijn er al 350.000 en de ambities zijn er om daar binnen 10 jaar 450.000 van te maken.
    Dus de kans dat er debielen tussen zitten die:
    A zichzelf heel veel belangrijker vinden dan een ander
    B geen flauw benul hebben van de verkeersregels of deze gewoon negeren (@Rob H. fietsers hebben daar geen voorrang!)
    C niet helemaal goed geintegreerd zijn (grootste aanwas in Utrecht de afgelopen 10 jaar is niet-westerse en westerse import)
    wordt daarmee steeds groter, en daarmee ook het risico op ongevallen.

    Dat is het probleem, toenemende aantallen mensen die de openbare weg niet zien als een gedeelde ruimte, maar de weg benutten naar eigen goeddunken.
    De hele stad tot 30km/u zone bombarderen gaat dat niet oplossen omdat er simpelweg steeds meer hufters tussen de normale weggebruikers zitten.

  15. Wim Vreeswijk

    Het wordt dan ook tijd voor flitspalen op de Sweder van Zuijlenweg. Wellicht dat dit soort aso-gedrag hierdoor afneemt.

  16. W.

    @Manou: noem die oorzaak dan ook even, ipv dit cryptische geneuzel.

  17. Wies

    Bovengenoemde straten en het grootste deel van de Amsterdamssestraatweg idem inderdaad. Wordt tijd om bepaalde stukken daar te herinrichten. Het is niet veilig fietsen noch fijn wandelen daar: druk en lawaaiig. Herinrichting, want van planvorming naar verandering duurt lang, moet dan ook gecombineerd worden met actieve én stevige handhaving. Want een verkeershufter op de Sweder van Zuylenweg is ook een verkeershufter in de rest van Utrecht, Nederland en Europa. Ik kan zo aan het merk auto (meestal Duits met knalpijp) en de wat irritante rijstijl een heel aantal irritante bestuurders aanwijzen die wat mij betreft preventief een jaar van de weg mogen worden gehaald.

  18. Robin

    @Manou, 30 jaar geleden hadden we ook flink meer verkeersdoden. Het dubbele van nu. (En 50 jaar geleden 4× zoveel)

  19. RABE

    Een zigzag weg door middel van plantenbakken. Zo krijg je gelijk wat kleur in de straat.

  20. Manou De R.

    @Robin: dus waar gaat dit artikel dan over en wat klágen we hier dan? Laat alles lekker zoals het is. We hebben toch een verbeterde situatie bereikt? Hou dit vast.

  21. Rob H.

    Gezien alle comments lijkt het me verstandig om de automatische snelheidsbegrenzen in de auto zo spoedig mogelijk door te voeren. Wie niet horen wil, moet maar voelen.

  22. Hoera

    Grappig dat je de autoliefhebbers als Scherpschuttertje en JDV hier dan nooit in de comments tegenkomt.

  23. Dora

    Gedragsproblemen los je niet op met technische oplossingen. Toch jammer dat de gemeente elke keer weer in deze val trapt. Is wel lekker makkelijk en goedkoop, maar werkt niet!
    Gedragsproblemen los je op met mensen. (Handhaving, wijkagenten, buurtvaders)
    Niet met dingen.
    Maar mensen kosten meer geld. Dat geeft de gemeente liever uit aan de Vuelta en rood asfalt en plantjes voor de singel en andere dingen die een “bruisende stad” maken, dat is handig voor hun volgende baantje.
    Echte oplossingen die de leefbaarheid voor bewoners verbeteren? Oeh, moeilijk, lastig, duur, saai, lange adem, duizend drogredenen dus om dat niet te doen.

  24. Willow

    Ik vraag me af waarom er niet veel meer snelheid controles zijn. Ik verwacht dat het plaatsen van flitspalen op deze plekken gewoon financieel rendabel is, en je gaat levens hiermee redden.

  25. Scherpschutter

    @Hoera

    Wat valt hier over te zeggen, anders dan dat simpelweg handhaven de oplossing is en de PVDA miljoenen voor niets in het water wil gooien? Niets mis met de huidige weg.

  26. Joost

    Precies wat merendeel zegt: het is de mentaliteit van de weggebruiker. Links en rechts wat aanpassingen van een straat zal misschien een klein beetje werken, maar dan gaan ze wel ergens anders racen waar het kan.
    Ik ben van Zuilen naar Utrecht Oost verhuist. Het is stukken rustiger en socialer hier op de weg.

  27. Thuisblijver

    Wat een ongelofelijke rare reactie lees ik weer:
    – Wegen zijn op zichzelf niet gevaarlijk!
    – ik heb nog nooit een uitnodiging gekregen van een weg om te racen!
    – plantenbakken op een doorgaande weg (want dat is het), onzin.
    – flitspalen gaan echt niet helpen.
    – drempels: die lagen er ooit in deze straat (en die moesten weg, want de glazen stonden in de kast te rammelen.
    Wat een slap geouwehoer. Weten jullie wel hoeveel ton een stukje weg opknappen kost? Daarna kan er geen vrachtwagen meer fatsoenlijk een bocht maken. En dat geld wordt opgebracht door ons (OZB etc., want de gemeente staat 1 mld in het rood).
    Gelukkig staan er ook de betere reacties tussen, met een paar hele goede suggesties.
    OK, nog eentje dan van mij: Wat wel helpt:
    – HANDHAVEN !! (en gewoon door de politie zelf, niet van die Handhavers, Toezichthouders en al helemaal niet door die buurtvaders (de laatste drie groepen stoppen met ehhh… werken al om half vijf smiddags).
    Gewoon elke avond met onopvallende auto’s en motoren die paar van die ongelofelijke sukkels op motoren, driewielers en auto’s met wannabee uitlaten STAANDE HOUDEN !! en binnenstebuiten keren. De helft heeft zeker vanalles niet op orde.
    Moet je eens opletten als je in een maand tijd zo’n 50 van dit soort gespuis aanpakt in deze buurten, dat gaat als een lopend vuurtje, binnen de kortste keren houden deze gasten zich keurig aan de regels. En voor een gewone automobilist is het nog normaal rijden (met 50, heel normaal) door dit soort straten zonder dat je gebit losrammelt van de drempels. Iedereen blij!, Wie is voor deze aanpak?

  28. Erwin

    Wat denkt de pvda van de adelaarstraat/w van noortstraat? Is ook een enorme racebaan! Graag ook aandacht voor deze straat!!!

  29. JanV

    @thuisblijver Handhaven is ook niet gratis en geen duurzame oplossing. Misschien helpt het even voor dit stukje weg, maar zoals in de comments te lezen is, zijn er veel meer probleemwegen in Utrecht. Een structurele, fysieke oplossing, die bestuurders dwingt om gas terug te nemen is op lange termijn goedkoper en effectiever. Drempels zijn vaak niet mogelijk wegens hulpdiensten die vrij van hobbels zich door de stad moeten kunnen bewegen. Een knik in de weg of versmallingen door een verkeerseiland zijn waarschijnlijk wel mogelijkheden.

  30. cas

    @ Rob H, zal de staat niet blij mee zijn aangezien ze voor 5 miljard aan verkeersboetes op de inkomsten hebben staan…. Waar moeten ze dan dat geld vandaan halen…. Ja ik weet het! de grootste groep mensen…. dus de lage en middeninkomens en uitkeringsgerechtigden.

  31. Lombokker

    @Thuisblijver

    Uitstekend verwoord! Ik ben voor.

  32. n Utrechter

    @Thuisblijver

    Helemaal mee eens.
    Wil je alle wegen met wegenbouwkundige maatregelen zogenaamd veiliger maken, dan moet de hele stad op de schop. Zie de overige reacties van onveilige straten.
    Er is maar één oplossing streng handhaven en direct lik op stuk beleid.

  33. Remko

    Ik woon in de straat achter de Sweder van Zuylenweg en moet – helaas – vaak gebruik maken van deze weg. Levensgevaarlijk. Zeker als ik op de fiets ben met mijn kinderen. Geen idee wat de beste oplossing is, maar dat er iets moet veranderen lijkt me duidelijk.

  34. Bernhard

    Eens met Thuisblijver. Handhaven en wegpiraterij veel harder afstraffen. Auto’s na een aantal zware overtredingen verbeurd verklaren en het rijbewijs doormidden knippen.

  35. W.

    De inrichting van een weg doet wel degelijk wat met het rijgedrag van mensen. Anders ben ik wel benieuwd naar een verklaring waarom mensen wel 30 km/u in een woonwijk rijden en niet op de Graadt van Roggenweg tot aan de straatweg. Beiden zijn immers 30 km/u gebied.

  36. Frits

    De weg nodigt niet uit, bepaalde gebruikers misdragen zich.
    Treurig dat elke weg moet worden ingericht als hindernisbaan, omdat handhaving faalt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).