De Pvo-school in Utrecht gaat dicht. De havo-afdeling van de school is voor het vierde jaar op rij als ‘zeer zwak’ beoordeeld en moet van de minister sluiten. Voor de school is dat reden om ook met de vwo-afdeling te stoppen, wat betekent dat de school in Utrecht helemaal dichtgaat. “Onze zorg en aandacht gaan nu vooral uit naar het zoeken van een goed vervolg voor de leerlingen van de Pvo Utrecht”, laat het college van burgemeester en wethouders (B&W) weten.
De scholen van Pvo, voorheen nog bekend als SvPO-scholen, liggen al jaren onder het vergrootglas van de onderwijsinspectie. Sinds 2020 staat de school in Utrecht onafgebroken onder aangescherpt toezicht. De onderwijsinspectie beoordeelde de school al vaker als ‘zeer zwak’. De havo-afdeling krijgt nu voor het vierde jaar op rij die beoordeling. De vwo-sectie is volgens de inspectie niet langer ‘zeer zwak’, maar wordt nog steeds beoordeeld met een onvoldoende.
In 2022 heeft de school een nieuw bestuur gekregen, maar ook dat bracht niet genoeg verbetering. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft na het nieuwe rapport van de inspectie besloten de havo-afdeling van de Utrechtse school per 1 augustus 2024 te sluiten. Omdat het aantal leerlingen op de vwo-afdeling in Utrecht te klein is om de school voort te laten bestaan, heeft de school zelf besloten om ook met deze afdeling te stoppen. Het personeel, ouders en leerlingen zijn door de school op de hoogte gebracht.
Leerlingen
De leerlingen van de Pvo-school moeten nu dus een nieuwe plek krijgen. De gemeente heeft contact met het ministerie van OCW en het schoolbestuur. Er wordt onder meer gekeken hoe de examenleerlingen van de school dit jaar examen moeten doen.
Voor de ongeveer 200 leerlingen van de andere klassen moet, in samenwerking met het ministerie, het bestuur van Pvo en andere schoolbesturen in Utrecht, een andere oplossing worden gevonden. “We zijn afhankelijk van deze partijen voor het gezamenlijk vinden en uitvoeren van de oplossing”, schrijft het college van B&W in een brief aan de gemeenteraad.
Gesprekken
Uitgangspunten bij het vinden van een oplossing zijn onder meer dat de leerlingen zoveel mogelijk bij elkaar blijven en het volgende schooljaar kunnen starten in hun vertrouwde schoolgebouw. De gemeente is in gesprek met meerdere schoolbesturen. Met scholengroep NUOVO wordt gekeken of de leerlingen op de huidige locatie les kunnen krijgen in een nieuwe school.
“Dit is een ingrijpende gebeurtenis voor de leerlingen, ouders en medewerkers van de school”, aldus het college. “Voor sommige leerlingen zal een overstap naar een andere schoollocatie de voorkeur hebben. Uiteraard gebeurt dat in goed overleg met leerlingen en ouders opdat hun wensen worden gehoord, en binnen de bestaande mogelijkheden de beste plek wordt gevonden.”
Gekoppelde berichten
Wethouder onderwijs: ’SvPO in Utrecht moet dit schooljaar verbetering laten zien’
Wethouder Eelco Eerenberg (Onderwijs) heeft aangekondigd dat hij op korte termijn een werkbezoek aan de…
Minister Wiersma en wethouder Klein eisen vertrek bestuurder SvPO-scholen; sluiting Utrechtse locatie dreigt
De bestuurder van acht SvPO-scholen moet zo snel mogelijk opstappen. Dat heeft minister Wiersma besloten…
Onderwijsinspectie beoordeelt Utrechtse School voor Persoonlijk Onderwijs opnieuw als zeer zwak
De Inspectie van het Onderwijs heeft de Utrechtse locatie van de School voor Persoonlijk Onderwijs…
11 Reacties
ReagerenDie ‘vrijheid van onderwijs’, ruim 100 jaar geleden begonnen als cadeau voor de christelijke politieke partijen in ruil voor hun steun voor invoering van het vrouwenkiesrecht, begint een steeds groter probleem te worden. Wordt het niet tijd om te stoppen met het toestaan van schooltje-spelen op basis van allerlei particuliere hobby projecten. Ik bedoel, een ‘school’ 4 jaar zeer zwak laten doorprutsen, dat is toch te gek voor woorden?
Helemaal mee eens, Balieman. De kinderen laat je als overheid zo de dupe worden, want die staan nu op flinke achterstand. Vraag aan DUIC: wat is een Pvo-school? Nooit van gehoord. Ongetwijfeld op het net te vinden, maar zet het ook even in dit bericht.
En welke ouders sturen hun kind jaren lang naar een school die als zeer zwak wordt beoordeeld.
In het hele stuk staat niet een keer vermeld wat een Pvo- school is en wat er dan zo zwak aan is. Staaltje van slechte journalistiek
Al 4 jaar lang structureel ondermaats onderwijs…
Dat zijn dus vele kinderen wiens toekomst is ontnomen omdat ze hobby onderwijs hebben gehad en daar voor de rest voor hun leven als stel prutsers op zullen worden afgerekend.
Dat ouders hun koters dat moedwillig aandoen vind ik totaal onbegrijpelijk omdat het neerkomt op kindermishandeling.
Het idee achter PVO scholen is dat alles wat we weten over effectieve educatie onzinnig is omdat ieder kind anders is. Dus in plaats van lesplannen, zijn er iPads. De leerlingen van deze scholen hadden al een flinke achterstand omdat hun ouders dachten dat kinderen iets leren (of het nou thuis of op school is), geen moeite kost.
Overigens zijn er nu 5 van de 8 vestigingen gesloten door de minister. Specifiek voor Utrecht speelde ook mee dat een deel van de financieen werd gebruikt om een veel te groot gebouw om te bouwen, en om rechtzaken te voeren om de publicatie van onderwijsinspectie-rapporten tegen te houden.
@Niels Bokhove
Dat is ‘school voor persoonlijk voortgezet onderwijs’ met minuscule klasjes.
Het is een pedagogische vinding op de slechte kwaliteit van het onderwijs, nog slechter persoonlijk onderwijs.
Of vanuit het pedagogisch perspectief, iets uit een kind proberen te halen wat er niet in zit.
Hoe dan ook, de ouders krijgen er een warm gevoel door, de docenten verdienen er goed hun geld mee, en de kinderen zijn letterlijk het kind van door volwassen opgemaakte rekening.
@Baliekluiver, prima, maar dan ook vrouwenkiesrecht intrekken en islam scholen moeten ook dicht?
@Koel Hoofd,
U had zelf waarschijnlijk ook les van een prutser en daarom schrijft u nu ‘wiens’ waar het ‘wier’ moet zijn. Het hele onderwijs is tegenwoordig ondermaats.
@ UtrechtvoorUtrecht
Nee, het probleem is niet dat wat we weten over effectieve educatie onzin is, het probleem is dat veel mensen standaard alles wat we weten en leren verwerpen als het hun even makkelijk uitkomt; en het probleem is dat ouders en bestuurders achter de PVO scholen werkelijk geen enkel benul of verstand van didactiek of pedagogiek hebben en niet willen begrijpen hoe kinderen eigenlijk (het beste) leren.
Dus, omdat je zelfstandig in je eigen tempo met ipad leert is het goed? Dan hoeft er geen didactisch plan en geen pedagogisch plan meer te zijn? Dan hoeft het leerplan niet meer getoetst te worden aan de werkelijkheid en dan hoeft er niet meer geprobeerd te worden om het kind vooruit te laten komen?
Individueel onderwijs is niet per sé effectief onderwijs, het is vooral heeeeeeel erg duur als je het goed wil doen (vraagt dus ook hele intensieve persoonlijke begeleiding en je moet heel erg bovenop een kind zitten om het leerproces te monitoren). Veel scholen, zoals de PVO scholen hebben het persooneel helemaal niet en ook de middelen niet om dit succesvol te doen. Daarnaast trekken veel vernieuwende scholen ook niet het allerbeste personeel aan. Het is vaak personeel dat in het reguliere onderwijs niet uit de voeten komt. Misschien wel vaak niet de beste docenten die ergens rondlopen. Ook dit soort docenten wijten hun eigen falen vaak aan de omstandigheden en kijken vaak zelf niet in de spiegel.
Zie dus ook waarom ze tot zeer zwakke school bestempeld worden. Meerdere jaren op rij. De leerlingen leren simpelweg te weinig om als zelfstandig burger in de samenleving op een bepaald/ specifiek niveau te kunnen acteren. De HAVO afdeling en VWO afdelingen van PVO krijgen niet op beide niveaus les, dus je hebt ook nog eens de ouders als school zijnde misleid.
Kinderen zitten vaak op dit soort scholen, omdat de kinderen vaak op andere scholenniet uit de verf komen en dat zou dan zogenaamd aan de vakken, de leraren of de school liggen (het ligt bijna altijd aan de opvoeding thuis); of er heerst een beeld dat leren alleen maar leuk moet zijn, altijd.
Veel leerlingen op dit soort scholen kampen gewoonlijk met veel motivatieproblemen. Maar ook hier weer, ligt dat aan het reguliere onderwijs (?), de kinderen of misschien hebben de ouders middels de opvoeding hier ook wel gewoon een belangrijke rol in?
In het leven en dus ook in het onderwijs, moet je nu eenmaal leren om ergens voor te vechten, om ergens voor te leren/ werken, om doorzettingsvermogen te tonen, ook als het tegenzit of als iets niet leuk is. Dat moet je leren, door ook door zaken heen te komen. Er zijn helaas ouders die dit dan als probleem zien. Want het leven moet vooral zo gemakkelijk mogelijk zijn. Kinderen zijn in hun ogen een product en het even zit vol met producten en diensten die je als klant afneemt en als je ontvereden bent als klant eis je van alles en nog wat. Misschien is dit wel een reden, waarom er steeds bij voorbaat gedoemde en te mislukken nieuwe scholen ontstaan.
Ik heb op deze school gewerkt in het eerste schooljaar. Het is schandalig wat ze daar docenten en leerlingen aandoen. De oprichters van de school zijn ondernemers die er een sport van hebben gemaakt om de regels zo ver mogelijk op te rekken. Ze hebben totaal geen oog voor goed onderwijs en voor het welzijn van hun personeel en leerlingen. Eerlijk is eerlijk, de kleine klassen van maximaal 16 leerlingen waren geweldig, maar dat is dan ook het enige goede aan deze school. De prijs die daarvoor betaald wordt is het niet waard. Blij dat deze school eindelijk gesloten wordt.