Vervoersbedrijf QBuzz wordt per december 2013 de nieuwe vervoerder in de stadsregio Utrecht. Dat heeft het Bestuur Regio Utrecht (BRU) vandaag bekend gemaakt. Ten opzichte van de tweede kandidaat, OV Regio Utrecht, kwam QBuzz met een betere prijs-kwaliteitverhouding voor de regio én de reiziger, volgens BRU. Daarbij krijgt de stadsregio Utrecht straks het schoonste wagenpark van Nederland.
De nieuwe concessie heeft een looptijd van tien jaar en beslaat het openbaar vervoer met zowel bussen als trams, inclusief de toekomstige Uithoflijn. Met ingang van de nieuwe concessie, volgend jaar december, wordt de regio Utrecht het eerste gebied in Nederland met bussen die voldoen aan de zeer strenge Euro VI-milieunorm. Dat hadden de negen gemeenten die samen het regiobestuur vormen al in het bestek voorgeschreven. In aanvulling op die eis laat het vervoersbedrijf alle bussen rijden op schonere diesel, gemaakt van aardgas, de zogeheten Gas to Liquids (GTL)-diesel. Een andere innovatie die Qbuzz invoert is een satelliet gestuurde automatische versnellingsbak. Die kan per locatie de uitstoot minimaliseren door zo zuinig mogelijk te schakelen of bijvoorbeeld de snelheid te begrenzen. Qbuzz geeft aan de schoonste bussen juist te willen inzetten in straten die momenteel als milieuknelpunt gelden. Dit alles zal de uitstoot van schadelijke stoffen per reizigerskilometer met 90 procent verkleinen. Voor de reiziger garandeert Qbuzz allereerst een basiskwaliteit: betrouwbare dienstuitvoering, schoon en comfortabel reizen. Verder werkt de vervoerder eraan dat reizigers van huis tot bestemming kunnen komen zonder er al te veel bij na te denken, ook als ze moeten overstappen van bijvoorbeeld trein naar bus. Qbuzz noemt dit ‘intuïtief reizen door de gehele keten’. Qbuzz is in april 2008 opgericht door Rob van Holten, Leon Struijk en NS en heeft in de afgelopen periode drie concessies verworven door een kwalitatief hoogwaardig aanbod van openbaar vervoer. Qbuzz vervoert iedere dag circa 100.000 klanten met 1.700 medewerkers en 500 bussen.
De aanbesteding van het openbaar vervoer verloopt volgens wettelijk vastgestelde procedures en de bepalingen in het bestek. De wet voorziet in beroepsmogelijkheden; in de komende zes weken kan bezwaar worden gemaakt tegen het gunningsbesluit. Het nu genomen gunningsbesluit wordt onherroepelijk als binnen de bezwaarperiode geen bezwaar wordt ingediend of na afronding van die eventuele procedures.
1 Reactie
ReagerenIk hoop dat Qbuzz ook rekening houdt met de rolstoeltoegankelijkheid!! Want momenteel kan ik daar absoluut nog niet van op aan! Met name bij de stadsbussen. Ik heb geluk als de bus toegankelijk is, en dan nog kan het zijn dat de oprijplaat uit elkaar valt omdat het niet onderhouden wordt. Ook de chauffeurs zijn vaak niet blij met me. Daardoor ontstaat er een dankbaarheidspositie die niet erg waardig is. Hoe kan het dat in veel landen het al lang heel normaal is dat mensen in een rolstoel ook OV vervoer gebruiken, en het in Nederland nog zo moeilijk en vaak gewoon niet gaat. Ik hoop zo dat Qbuzz een verbetering wordt!