Qbuzz past sterkte van LED verlichting aan | De Utrechtse Internet Courant Qbuzz past sterkte van LED verlichting aan | De Utrechtse Internet Courant

Qbuzz past sterkte van LED verlichting aan

Qbuzz past sterkte van LED verlichting aan

Qbuzz heeft de felle lichten op de bussen gedimd. Dit is gebeurd is overleg met politie. De ledlichten aan de voorkant van de bussen leiden tot verwarring. Met name de blauwe lichten zorgen voor onduidelijkheid bij weggebruikers, omdat alleen hulpdiensten blauw licht mogen gebruiken. 

De kleuren op de bussen verwijzen naar verschillende wijken. De acht verschillende kleuren licht worden ook gebruikt bij de bushaltes en moeten er voor zorgen dat reizigers de juiste bus pakken. Officieel mogen voertuigen alleen de kleuren rood, wit en oranje gebruiken. In de praktijk wordt hier echter niet tegen opgetreden, aldus een woordvoerder van politie in het AD/UN.

Qbuzz heeft de sterkte van de lichtbakken teruggebracht van 100 procent naar 80 procent, en hoopt het probleem hiermee opgelost te hebben. De LED verlichting op de bussen heeft ook op DUIC voor veel reacties gezorgd. ”Mooie stille bussen. Alleen die lichtbak schijnt elk uur mijn woonkamer in alsof er aliens neerdwalen… hoe verzin je dit. Oplossen, en snel!” aldus een lezer in reactie op ons artikel over de start van Qbuzz.

23 Reacties

Reageren
  1. Frank

    Maar uitmaken doet het natuurlijk helemaal niks. Geen hond wist dat die kleuren bij wijken horen, dus de functionaliteit is nul.

    Elke jandoedel die ook maar de geringste kennis heeft van vormgeving weet bovendien dat leesbaarheid verminderd wordt als je je helderheidscontrast niet aanpast en alleen vertrouwt op kleurcontrast (nog even afgezien van het effect op kleurenblinde mensen).

    Ogen presteren bij kleurcontrast nu eenmaal veel slechter dan bij helderheidscontrast.
    Wil je van beiden profiteren, dan kun je hooguit lichtgele letters op een donkerblauwe achtergrond toepassen. En dan bedien je zelfs de kleurenblinde medemens goed

    Degene die dit geintje verzonnen heeft, weet echt niet waar hij mee bezig is.

  2. Henry

    Ik zag deze week voor het eerst een Qbuzz rijden en mij viel het fel rode vlak aan de achterzijde meteen op. Ik wist dat er een cijfer in het rode vlak moest staan alleen door het kleurgebruik (wit cijfers op rood vlak) was dit volstrekt onleesbaar totdat ik op 5 meter afstand van de bus was. Ik heb niet de beste ogen, maar zoals ik vaker redeneer: ik ben vast niet de enige.

    Later viel mij ook de groene kleur van het vlak aan de voorzijde van de bus op. Daardoor ben ik mij af gaan vragen wat de betekenis was van de kleuren. Het beste waar ik op kwam: groen is de voorkant, rood is de achterkant.

    Door dit artikel weet ik nu de betekenis van de kleuren, maar begrijpen doe ik het niet.

  3. PaulV

    Vreemd gebruik van LED verlichting. Je zou inderdaad verwachten dat de kleuren volgens de officiele standaard ingezet worden. Als ik blauwe LED lampen op mijn auto monteer word ik ook aangehouden, waarom kan een bus dat dan wel?

  4. Ronald

    Zal wel nuttig zijn voor analfabeten; wordt meestal vergeten dat dat best een grote groep mensen is.

  5. bart

    en kunnen jullie voor mij ook het raadsel oplossen van de “symbolen”? soms staat er een domtoren op, die herken ik nog, soms een soort koffertje, of een klosje garen, of een driehoekje. Ik snap het niet. (en ja, ik ben ook kleurenblind)

  6. Adolf Shitler

    In de oorlog had je ook van die symbolen op bussen.

  7. Kras

    “Hard voor de klant”

  8. Kras

    “Hard voor de klant”

  9. Kras

    “Hard voor de klant”

  10. Peter Villevoye

    Nadat ik de folder heb gelezen, vind ik de indeling volgens kleuren (afgezien van dat felle en blauwe verschijnsel) een groot gemak !

    Wat heeft men aan een aanduiding van de uiteindelijke bestemming, als het gros van de passagiers zelden de hele rit uitzit en op een tussenliggende halte uitstapt ? Of enkel een lijnnummer, als veel bestemmingen kunnen worden bereikt met meerdere lijnen ?

    Ik weet nu dat ik vanaf het station in iedere bus met een paarse aanduiding kan stappen (en nog wat streekbussen zonder moderne aanduiding). Zeker op het busstation Oost, waar het een heksenketel is van zigzaggende bussen langs kris-kras liggende perrons, is dat een zegen !

  11. andreas

    Je kunt dus nu op vier manieren zien waar de bus naar toe gaat kleur, logo en vervolgens de eind bestemming en lijn nummer.

    Aangezien iedereen een smartphone heeft lijkt me nummer en eindbestemming meer dan voldoende en kan al die onzin die niemand begrijpt er gewoon vanaf. Dit is waarschijnlijk door een stagair bedacht bij Qbuzz

  12. Peter Villevoye

    Yeah sure, je loopt de trap af, met een tas of zo, het is koud en/of regent, je wilt zo snel mogelijk de eerste de beste bus richting Neude, Schouwburg of Biltstraat. iPhone pakken, OV-9292 of U-OV openen, tijd en bestemming intikken, bril toch maar erbij want ik tik weer iets verkeerd, Zoek, wachten op Vodafone of T-Mobile, 15.23 uur, bus 53, en waar staat die ook alweer ? Intussen zit ik al droog en wel in een paarse of rooie bus.

    Overigens kan je de vertrekkende bussen ook op het centrale tijdenbord zien, als je geen smartphone hebt. Maar het zou wel fijn zijn als ook die iets van de kleuren zou tonen. Nu moet je toch weer alle geschikte lijnnummers weten.

  13. Frank

    Hier wordt dus een probleem opgelost dat al zestig jaar geen probleem is, met coderingen waar niemand wat aan heeft. 95% van de passagiers in en om Utrecht weet precies welke bus(sen) ze moeten hebben.

    Als ik vervolgens als Arnhemmer in Utrecht kom en op het station sta, weet ik echt niet dat ik paars moet hebben om in Zeist te komen. Dan heb ik ofwel m’n reis tevoren gepland en weet ik het lijnnummer, of ik vraag aan iemand waar de bus naar Zeist vertrekt…
    En die mensen zeggen echt niet ‘alle bussen met de paarse feestverlichting gaan naar Zeist’.
    En nogmaals. Dat allemaal ten koste van de leesbaarheid.

  14. Peter Villevoye

    Ieder OV-systeem bedient meerdere typen gebruikers. Incidentele bezoekers, dolende toeristen, geroutineerde forensen, gehaaste overstappers, doorstromers, noem maar op. Je uitspraken zoals “niemand” of “95%” passen daar niet bij.

    Mag ik als Utrechtse inwoner het prettig vinden om op het station snel de bus naar mijn huis te vinden door op één kleur, symbool of andere aanduiding te letten ? Ik kan namelijk kiezen uit maar liefst 12 lijnen, en ik heb geen zin om allerlei perrons af te struinen om te kijken welke het eerste vertrekt. (Daarom mis ik nog die kleuraanduiding op het centrale tijdenbord.) Mijn gemak is misschien niet het jouwe, maar heb je er last van ?

    Als je incidenteel vanuit Utrecht Centraal naar Zeist moet, dan heb je minder keuze en zal je dat inderdaad even van tevoren plannen. Dan weet je waar en hoe laat “de bus naar Zeist” vertrekt. Zou ik ook doen als ik naar Burgers’ Zoo in Arnhem ga. Maar het idee van die extra aanduiding voor een regio/richting bevalt me wel. Hoef ik niet meer op die lijnnummers te letten.

    Die discussie staat verder los van de totale onhandigheid en chaos van dit (tijdelijke) busperron Oost, het type aanduiding of de leesbaarheid daarvan. Een gekleurde sticker of strook had van mij ook gemogen i.p.v. die feestverlichting.

    http://www.u-ov.info/files/2613/8674/9276/Station-Utrecht-Centraal-Centrumzijde.jpg

  15. Frank

    Die uitspraken over 95% passen daar prima bij, als je weet dat vóór deze onzalige feestverlichting mensen probleemloos op hun bestemming kwamen.

    Jij mag verder alles prettig vinden wat je prettig wilt vinden. Ik vind het wel heel bijzonder dat je niet aan het lijnnummer, maar kennelijk wel aan de kleur van het vlak in de bus kunt zien welke bus er het eerst vertrekt.

    En gegeven de zee van klachten over deze klucht: Ja, er zijn mensen die er last van hebben.

    Maar goed. Volgende keer als ik in Zeist wil zijn, of op de Winklerlaan in Tuindorp-Oost, kan ik in beide gevallen elke bus met een paars vlak nemen, begrijp ik. (dus niet…)

  16. marion

    nou nou wat is het licht gedimd op 1 hoog woon ik, voor een bushalte en nog steeds staat er iedere tien minuten een”ambulance, politieauto cq kerstboom” voor de deur, al twee klachten ingediend maar je krijgt geen antwoord

  17. Riemersma

    Vermakelijke opmerkingen… inderdaad een rare handelingswijze van de politie, waarom is hier nog nooit wat aan gedaan?

  18. Willem van Noortstraat

    Ik woon op de Willem van Noortstraat. Elk kwartier komt bus 1 hier doorheen. Ik heb bij het kopen van mijn huis rekening gehouden met het wonen aan een drukke weg. Daar hoor je mij niet over klagen. Maar het feit dat er elk kwartier een hele lichtbak voorbij komt is gewoon niet normaal. Ook bij een lichtsterkte van 80% is dit nog steeds veel te fel. Ik moet daarom noodgedwongen mijn lamellen dicht houden. Het is een schande dat hier niets aan gedaan wordt.

  19. h.westerhof

    dit is met 2 maten meten
    wij moeten ons ook aan de wet houden
    en alleen hulpdiensten mogen blauw voeren
    als wij blauw voeren krijgen we een boete
    zelfs blauw in de auto
    volgens mij overtreden ze de wet met de verlichting

  20. Gerard

    Ik kreeg dan wel antwoord van het dimmen maar dat werkt niet en woon ik langs lijn 28 in Vleuten, met fel witte cyfers op fel blauwe ondergrond, doe gewoon de oude kleuren want toen las je deze klachten niet, politie zou er ook iets aan kunnen doen of….

  21. Robert

    Interessant.

  22. Led Specialist Breda

    Slim bedacht

  23. Peter Villevoye

    De afgelopen maanden heb ik dus al diverse keren (vooral ‘s-avonds) de blauwe LED-verlichting van een bus aangezien voor het blauwe zwaailicht van een hulpdienst. Vooral als het schijnsel via ramen reflecteert en je nog niet goed kan zien dat het om een bus gaat, vergist je je en ben je op je hoede.

    Hoewel, laatst gebeurde het voor de zoveelste keer en toen dacht ik “het zal wel weer een bus zijn”, maar toen draaide toch een heuse politie-auto de hoek om !

    Ik vind dat ze het blauw moeten aanpassen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).