Vanaf december mag Qbuzz B.V. het openbaar vervoer in de stadsregio Utrecht definitief verzorgen. Het laatste bezwaar dat Connexxion hiertegen in kon brengen is vandaag door de rechter afgeslagen.
Samen met de NS zal Qbuzz nu als gevolg van de uitspraak een monopolie bezitten op al het openbaar vervoer in Utrecht. De regeling zal vanaf 8 december 2013 van kracht zijn. De nieuwe concessie heeft een looptijd van tien jaar en beslaat het openbaar vervoer met zowel bussen als trams, inclusief de toekomstige Uithoflijn.
Zinloos bezwaar
Na een openbare aanbesteding besloot Bestuur Regio Utrecht (BRU) afgelopen oktober dat vervoerder Qbuzz het openbaar vervoer in de stadsregio Utrecht mag verzorgen. Connexxion diende een bezwaar in, dat begin april werd afgewezen door een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie. Connexxion stapte hierop naar de rechter, die het bezwaar vandaag afwees.
4 Reacties
Reagerentreinen zijn geen OV?
Connexxion blijft nog gewoon op verschillende provincie lijnen rijden, net als dat Arriva en Veolia hier nog steeds te vinden zijn. Maar het is goed dat Connexxion hier eindelijk grotendeels verdwijnt, wat een prutsers werken daar op de kantoren
@Matthijs,
denk je echt dat er ander personeel komt, als Qbuzz gaat rijden? Reken daar maar niet op.
Het enige wat er zal veranderen zijn de schonere bussen en een nieuw “uniform” voor het rijdend personeel
Het overgrote deel van het personeel van Connexxion/GVU gaat gewoon mee. Ook blijven in het consessiegebied de gele bussen gewoon rijden, met een andere naam er op. Alleen in de stad gaan er nieuwe bussen rijden. Er blijven nog genoeg groene bussen van Connexxion rijden, die hebben een provinciale consessie. De BRU die de region consessie heft uitgegeven is een ramp zie het verdwijnen van lijn 6/Hoograven, Lijn1/Lunetten, Lijn 14/Lombok.
Voor mij betekent de BRU gewoon: Bus Ravage Utrecht.