Raad stemt in met Maliebaan als promenade; alleen nog wandelen en fietsen op middenbaan Raad stemt in met Maliebaan als promenade; alleen nog wandelen en fietsen op middenbaan

Raad stemt in met Maliebaan als promenade; alleen nog wandelen en fietsen op middenbaan

Raad stemt in met Maliebaan als promenade; alleen nog wandelen en fietsen op middenbaan
De Maliebaan in Utrecht. Foto: Robert Oosterbroek
De middenbaan van de Maliebaan in Utrecht gaat een groene wandel- en fietspromenade worden. Deze baan is nu nog als autoweg in gebruik. Automobilisten kunnen straks alleen nog over de Maliebaan rijden via de ventwegen. Met dit plan heeft een meerderheid van de gemeenteraad donderdagavond ingestemd.

De middenbaan van de Maliebaan in Utrecht gaat een groene wandel- en fietspromenade worden. Deze baan is nu nog als autoweg in gebruik. Automobilisten kunnen straks alleen nog over de Maliebaan rijden via de ventwegen. Met dit plan heeft een meerderheid van de gemeenteraad donderdagavond ingestemd.

De plannen voor de historische Maliebaan spelen al vanaf 2013. De baan met de kruising Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat moet volgens de gemeente op de schop. De omgeving moet vooral aantrekkelijker en veiliger worden voor voetgangers en fietsers. Er wordt al jaren over de herinrichting gesproken, tal van varianten op de plannen zijn de revue gepasseerd en bewoners roeren zich al die tijd al.

Donderdag werd er dus weer een grote stap gezet. De meerderheid van de politici schaart zich achter het plan zoals dat er nu ligt. Volgens dat plan wordt de middenbaan dus volledig autovrij, krijgen fietsers en voetgangers op de promenade alle ruimte. Er komen bankjes en de promenade moet echt een ontmoetingsplek worden waar mensen kunnen wandelen. Ook wordt er groen toegevoegd aan de Maliebaan.

Op de kruising met de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat krijgt de fietser prioriteit, er komen geen verkeerslichten meer. Het totale autoverkeer op de Maliebaan neemt af, maar het aantal auto’s op de ventwegen zal wel flink toenemen.

Tekst loop door onder afbeelding

Artist impression van de gemeente Utrecht

Definitief ontwerp

Het plan dat nu door de gemeenteraad is goedgekeurd is nog niet een definitief ontwerp, maar stelt wel de randvoorwaarden vast.  De komende tijd gaat er verder gewerkt worden aan het plan. Bewoners hebben eerder zorgen geuit over het plan, onder meer omdat het verkeer op de ventwegen toeneemt en er wachtrijen kunnen ontstaan bij het kruispunt met de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Ook zijn er zorgen over geluids- en trillinghinder.

ChristenUnie, D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren en Stadsbelang Utrecht stemden voor het plan.

CDA, DENK, PVV en PvdA, SP, Student & Starter en de VVD stemden – met verschillende redenen – tegen. Er werd onder meer kritiek geuit op de participatie die volgens meerdere partijen niet goed is verlopen.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

73 Reacties

Reageren
  1. Wim

    Wat een drama. Nog snel er doorheen gejast voor de verkiezingen.

  2. cas

    Heerlijk, nu de auto dicht langs de deuren met trillingen, geluid en extra gevaarlijke situaties ter plekken! chapeau!

  3. Kees Truijens

    Stompzinnig project. Verspild geld.

  4. Rob Huibers

    Dan zou het wel goed zijn als alleen bestemmingsautoverkeer nog wordt toegestaan op de Maliebaan. En dan zal hetzelfde gebeuren als overal waar autoverkeer wordt geweerd: het gebied zal leefbaarder, visueel aantrekkelijker en waardevoller worden.

  5. Adriaan

    Fietsers en wandelaars zonder duidelijke scheiding is gedoemd te mislukken. Zie Ledig Erf.
    Daar rijden fietsers je als wandelaar half omver. Het is gewoon onduidelijk daar.
    Wanneer krijgen politici nou eens veldkennis???
    Vrees nimmer, in de ivoren toren met pluche zijn geen fietsers, alleen bedreigende carrière tijgers….

  6. Niels Bokhove

    Bezorgfietsers, elektrisch of niet, en -scooters scheuren tussen de wandelaars door. Ik zie het al voor me. “De omgeving moet vooral aantrekkelijker en veiliger worden voor voetgangers en fietsers”: niet voor voetgangers dus. De brede trottoirs in de Nachtegaalstraat zijn nu al fiets- en scooterpaden, en vanochtend reed er een auto een heel stuk over het trottoir. Hoe naïef kan een gemeenteraad zijn?

  7. Paul

    waarom zou je ook luisteren naar de bewoners…

  8. Baliekluiver

    Dé oplossing voor heel veel verkeersproblemen in de stad is heel erg simpel. Draai de voorrangshiërarchie om: Voetgangers altijd eerst, dan de echte fietsers en helemaal onderaan de ladder pas het gemotoriseerde verkeer (dus inclusief die elektrische ‘fietsers’). Geen gedoe meer met allerlei ingewikkelde borden of geforceerde weginrichtingen met gekleurd asfalt en zo. Automobilisten weten dan: in Utrecht ben ik altijd te gast, daar moet ik iedereen voorrang verlenen.

  9. Lombokker

    “ChristenUnie, D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren en Stadsbelang Utrecht stemden voor het plan.”
    Dat zijn dus de partijen die geen boodschap hebben aan de mening van het gros van de omwonenden, en meer in het algemeen: de mening van de gewone burger.
    Op 16 maart kunnen we hen daar op afrekenen.

  10. Mark

    Er zijn nu slechts 4 wandelpaden en twee trottoirs op de Maliebaan en er zijn nauwelijks wandelaars te zien. Hoog tijd voor een wandelpromenade dus!
    Moet er nu echt 1 – 2 miljoen euro worden uitgegeven aan dit inderdaad volstrekt overbodige plan met gevaarlijke gevolgen. Fietsers met auto’s gemengd op de ventweg en met voetgangers op de promenade. Hoe kun je het bedenken. Je kunt op je vingers natellen dat na verloop van tijd en een paar ongelukken en als de bewoners van de Maliebaan protesteren tegen al die auto’s vrachtwagens en bussen voor hun deur, met inderdaad geluid- en trillingshinder, dit plan weer wordt teruggedraaid.
    En geen verkeerslichten bij de kruising Nachtegaalstraat-Burgemeester Reigerstraat? Dat is wellicht handig voor de fietser Nachtegaalstraat-Burg Reigerstraat als dat tenminste een voorrangsweg wordt, maar de fietsers op de Maliebaan kunnen lang wachten. Toen ik rijexamen deed vijftig jaar geleden waren er ook geen verkeerslichten en je kwam nauwelijks het kruispunt over. En het verkeer is zeker niet afgenomen.

  11. Olivier

    Ik ben voor! Slechter dan nu kan sowieso niet: een stukje snelweg in zo’n prachtig gebied. Overigens is het idee van Maarten van Rossem nog beter.

  12. Ger

    Het failliet van de huidige coalitie van D66/GL op participatie en bewonersinitiatief. Gelukkig snel verkiezingen in maart met kansen voor de huidige oppositie. En Volt is coming to town.

  13. trol

    Cas…met bewoners wordt al lang geen rekening meer gehouden. Alles voor vermaak en zgn. meer ruimte

  14. Fvw

    En weer heeft de gemeente Utrecht lak aan zijn bewoners, zogenaamd meedenken, en dan toch doordrammen. We hebben het hier in overvecht gezien met het nieuwe zandpad. Wat kijk ik uit naar de gemeenteraad verkiezingen.

  15. BdV

    Een ontmoetingsplek, waarvoor er, gezien de artist’s impression, weinig hoeft te veranderen aan de huidige situatie. Ik zou het niet eens ‘op de schop’ noemen en duur hoeft het dus helemaal niet te zijn. Maar misschien zie ik een klein detail over het hoofd.

  16. Hans

    In mijn ervaring lopen er ook vaak mensen op de weg of het het fietspad, in plaats van op de stoep. Aan de reacties hierboven te zien, spelen die dus voortdurend met hun leven. Of de reacties zijn zwaar overdreven.

  17. Binnenstadbewoner

    Raar dat de oude gemeenteraad na jarenlang ‘overleg’ dit besluit een maand (!) voor de verkiezingen er ineens nog even doorjaagt. Dit zou onderwerp van verkiezingen moeten zijn en een issue voor de nieuwe gemeenteraad.

    Inhoudelijk waardeloos. Die shared space van fietsers en voetgangers in de middenstrook geeft al snel problemen, zoals op Ledig Erf en Domplein. Veel onduidelijkheid en onbegrip m.n. bij voetgangers en bijna botsingen.

    Kruising met Burg. Reigerstraat zonder stoplichten werkt niet. Zeker in de ochtend- en avondspits en zaterdagen eindeloze stromen met fietsers uit 2 richtingen over de Burg. Reigerstraat plus afslaand fietsverkeer. Zie als automobilist dan maar eens over te steken. Wachten op serieuze ongelukken.

    Ventwegen voor auto’s worden nog nog smaller dus te weinig manoeuvreerruimte plus ook nog minder parkeerplaatsen dus bijdrage aan parkeerprobleem.

    Bedacht door de ambtenaren vanuit hun ivoren toren …

  18. Herman

    Goed nieuws, wordt ook de Maluebaan weer mooi en rustiger.
    Velen zullen wel weer boos zijn op Lot, maar de stad ziet er op veel plaatsen echt beter uit.

  19. Speak Upje

    Waarom niet al het verkeer op de middenbaan houden en juist de ventwegen verbouwd tot groende wandel en fietspromenades? Ik begrijp hier niets van. Op deze manier wordt het gewoon onveiliger.

    Het is sowieso al jaren een gemiste kans dat er geen parkeergarage onder de gehele lengte van de Maliebaan is aangelegd. Sterker nog, daar had het hele verkeersplan van de stad op afgestemd kunnen worden. Vanuit zowel de Waterlinieweg als de snelwegen kan je via de Biltstraat zo zo’n eventuele parking induiken. Het had ook tot aanzienlijk minder verkeer op de singels geleid. Ook hadden de bewoners van veel straten, ook in het centrum, die autoluw hadden moeten zijn, daar hun auto’s kunnen stallen; zoals die van de Nieuwe Gracht en bewoners en bezoekers van de Nachtegaal- en Reigerstraat.

  20. W

    Wat een foute beslissing!
    Die middenbaan wordt een racebaan voor scootertjes!
    Daar kan ik met ‘loslopende’ kleine kinderen echt niet meer rustig lopen! Met dank aan de politieke partijen die deze onnodige wijziging zo nodig willen!
    16 Maart verkiezingen!!!

  21. jan

    Utrecht de stad waarbij iedereen minimaal 40 minuten in een auto zit omdat je verplicht wordt telkens naar de ring te rijden. En daardoor dus meer het verkeerd ophoudt als de Utrechter binnen de stad zich wil verplaatsen

  22. Balthasar

    Een volk dat voor fietsers zwicht,
    zal meer dan lijf en goed verliezen,
    dan dooft het licht. (naar Van Randwijck)
    Trouwens: nog wel ‘s n fietser met verlichting gezien?

  23. Realist

    Geweldig zo’n hippe Groen Linkse yuppenstadse wandelpromenade, mag wat kosten deze linkse luchtfietserij.

  24. frits

    Hoera!!
    Echt een enorme vooruitgang.
    Weg met de autos!

  25. Don

    Inspraak volgens het progressieve gemeentebestuur van utrecht. Pro forma luisteren we even naar de inwoners om vervolgens te doen wat we al van plan waren. Een grote dikke middelvinger naar de inwoners van utrecht. Zou zo maar eens kunnen dat de inwoners van utrecht in maart ook een grote dikke middelvinger naar ons progressieve gemeentebestuur gaan maken.

  26. Johan

    @ Binnenstadbewoner
    Terecht punt. Dit is op zijn minst een controversieel plan, waar eigenlijk niemand op zit te wachten behalve het Groenlinkse ‘een beter mens is een fietsend mens’-onderbuikgevoel. Niets let het komende college overigens dit opnieuw op de agenda te zetten.

  27. Wim

    Hulde! Sowieso moet er nog veel meer blik de stad uit

  28. WV

    Mark slaat de spijker op zijn kop. De Maliebaan is al een en al wandelpromenade, maar gewandeld wordt er nauwelijks. Dit door de raad gesteunde en door de bewoners verworpen wensdenken is echt een bloody shame. Het failliet van het huidige college is niet beter te illustreren.

  29. Pee

    Het is nu dus weer bevestigd dat bewoners niets in te brengen hebben.
    Leuk al die inspraakavonden en info avonden waar er gevraagd word aan de bewoners om mee te denken etc. Maar dat is dus allemaal schone schijn.
    Weet waar je stem naartoe gaat.

  30. Leon

    Erg mooi.

  31. Cas

    @jan, en dan boos worden als de ring wordt uitgebreid

  32. Paul

    Goed plan ! Alleen wel fietsers duidelijk scheiden van wandelaars.
    En een goede gelegenheid om nu ook de beeldhouwwerken strook links en rechts af te maken met aanpalende huurders & gemeente fonds

  33. Joris

    Bizar slecht plan.

  34. Julia

    Goed nieuws! De Piekenkermis weer terug, en zou je er dan ook per paard mogen komen?

  35. BdV

    Ik krijg opeens een ander idee. Als ze nu eens het asfalt op de middenstrook weghalen en misschien hier en daar nog een extra boom of struik neerzetten, dan ontstaan er vanzelf wel paden. Op dat moment kun je daar dan wat zand of grind op gooien en klaar.

  36. Albert

    Slecht dat er zo weinig rekening wordt gehouden met de mening van de bewoners! Inderdaad wordt het weer oppassen voor de anarchistische fietsers. Ik stemde altijd D66. Nu dus niet meer. Dat wordt PvdA.

  37. Jolanda

    Briljant, ik verwacht weer allerlei aanpassingen, omdat het niet werkt, zie Oudwijkerdwarsstraat, Goylaan, bestrating Singel, Utrecht staat er bekend om dat niks in een keer goed gaat. Dus komt er weer een onderzoek, metingen, ik zie adviesbureaus, onderzoeksbureaus en aannemers etc alweer in de handen wrijven. Weggegooid geld. Weg met die loze kreet: Utrecht maken we samen! Wat kijk ik uit naar de gemeenteraadsverkiezingen!!

  38. Bernhard Prins

    We moeten er eens een keer vanaf om de auto als maatstaf der dingen te zien. In Utrecht is lopen of fietsen de beste manier om je te verplaatsen, je bent er dan ook nog het snelste. Dat is even wennen voor een hoop mensen maar in feite is het verzet tegen een zoveel mogelijk autovrije stad een achterhoedegevecht. Wees blij dat een hoop mensen al zover zijn, je moet er immers niet aan denken als iedereen zich nog in de auto door Utrecht verplaatst. Daarom ben in een groot voorstander van het autovrij maken van de Maliebaan.

  39. Lombokker

    @Redactie
    Ik begrijp niet waarom mijn reactie niet geplaatst wordt.

  40. Justin

    Hoera! Minder blik is goed voor de mens.

  41. Sjaak

    rechtse reaguurders kunnen straks weer lekker paraderen daar met hun prinsenvlaggetjes. Had verwacht dat ze blij zouden zijn LoL

  42. John

    Naar mijn inschatting wordt het met dit plan een veel aantrekkelijker en mooier gebied waar heel veel Utrechters profijt van zullen hebben. Mijn ervaring is overigens dat er altijd een deel van de bewoners tegen dit soort ontwikkelingen is. Dat is bij iedere verkeerswijziging of woningbouwplan het geval. Maar dit is bij uitstek iets voor de hele stad. Het is dus ook logisch en goed dat een raadsmeerderheid zich niet laat gijzelen door het lokale nimbyisme.

    Oh ja, ik ben geen GroenLinkser maar zie wel dat veel steden in binnen- en buitenland enorm opknappen van minder auto’s en meer groen.

  43. Lachgas

    Grote groep mensen voelt zich nu belazerd. Wederom voorbeeld van zinloze inspraak.

  44. Realist

    Achterhoedegevecht? Buiten de groen linkse bubbel is het hele leven nog gewoon van autogebruik afhankelijk. Hoe denk je eigenlijk dat de biowinkel en je favoriete hippe veganistische horecatent bevoorraad worden? Op de fiets? Brandweer nodig in het centrum… Denk je dat die op de fiets komen? Nou nou, wat een achterhoede gevecht..

  45. Speak Upje

    @ John

    Het gaat hier niet om een paar bewoners die tegen zijn, maar om bijna alle bewoners.

    Ook is er niks gedaan met hetgeen besproken op alle inspraakavonden en is de input van omwonenden linea recta in de prullenmand gegaan. Dit proces is al jaren bezig.

    Vanwaar dan inspraakavonden? De gemeente doet in dezen wat het wil en gooit zelfs adviezen van externe adviseurs weg.

    Al het gemotoriseerd verkeer over de ventwegen (hoop toch niet met klinkers) is een bizar slecht idee. Alsmede het weghalen van verkeerslichten op deze hoofdfietsroute (nachtergaal-reiger) en daarmee zeer drukke kruising. Ook is het een hoofdbusroute die gekruisd moet worden (nachtegaal-reiger).

  46. Cico

    Ik had liever het Plan Maarten van Rossum; de hele handel afsluiten en er een park van maken.
    De krokodillentranen over ‘trillingen’ zijn werkelijk lachwekkend. Er zijn snelheidsbeperkingen en iedere Utrechter heeft ‘trillingen’ als er verkeer voorbij komt in zijn straat. Dat kul-argument is waarschijnlijk gepapegaaid van de Groningers die daadwerkelijk problemen hebben met trillingen.

  47. Ludwig

    Goed geluisterd naar de inwoners. Dit biedt hoop voor vele volgende participatietrajecten. Ik doe er niet meer aan mee.

  48. Bizar

    Het is simpel. Du moment dat een automobilist op de ventweg zijn geduld verliest vanwege het wachten voor de eeuwigdurende fietsersstroom en een fietser plat rijdt, komt de gemeente terug op zijn dwalingen en zal het kruispunt Maliebaan/Reigerstraat-Nagtegaalstraat worden heringericht. Wéér heringericht.

  49. Marcel

    Dit had geweldig geweest voor een referendum. Maar daar is de raad bang voor. Werkelijk een waardeloze beslissing. Maar ja, je krijgt wat je verdient. En schijnbaar verdient de Utrechter dit. Er is werkelijk geen enkele visie over verkeer in Utrecht. Daar veranderen de verkiezingen niks aan.

  50. Hans

    Het is een goed plan.

    Alle bezwaren die genoemd worden hangen v.n.l. samen met het gebruik van de auto.
    Omwonenden in hun statige panden willen geen gemotoriseerd verkeer voor hun deur. Dat is begrijpelijk. Maar ach, de panden zijn robuust en comfortabel genoeg, met veel achterkamers waar nauwelijks hinder ervaren zal worden zodat dit ongemak ruimschoots doorstaan zal worden. Waar hebben we het over?
    En: hoeveel Utrechters wonen niet aan een Cartesiusweg, een Marnixlaan of een Vondellaan?
    Nogmaals: het probleem is de auto. En het autoverkeer over de ventwegen, wat daar niets te zoeken heeft behalve de sluiproute van A naar B, moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden.
    De Maliebaan zal er zeker op vooruit gaan. De bomen, die nu langs deze van oorsprong nooit zo bedoelde geasfalteerde autoweg staan zullen er qua welzijn en gezondheid van profiteren. Het groen en de vogeltjes zullen floreren.
    De Maliebaan wordt een verblijfsruimte waar weer geflaneerd en gerecreëerd kan worden. Dus: een goed besluit.

  51. Eva

    @speak upje: stel je niet aan zeg! Het is een kleine schreeuwerige groep die tegen is. De meerderheid vind het prima. Spreek aub namens jezelf en niet namens “de bewoners”!!
    “Bijna alle bewoners tegen”?!?! Mag ik even lachen?!

  52. Speak Upje

    @Eva

    Onderbouw dit maar eens dan. Ik WEET dat bijna alle omwonenden tegen zijn. Jij bent overduidelijk niet bij alle inspraakavonden aanwezig geweest.

    En even voor de duidelijkheid, de omwonenden zijn niet tegen een groener plan en ook niet tegen een promenade. Ze zijn ook niet tegen autoluw maken. Ze zijn tegen DIT slechte plan en vinden de participatie van bewoners een lachertje (zacht uitgedrukt).

  53. Bernhard

    Fietsers, voetgangers en automobilisten dwars door elkaar werkt NIET, dat blijkt op de Merelstraat, Wittevrouwensingel, Voorstraat, Nachtegaalstraat enz. enz. enz. Fietsers sjezen tussen voetgangers door, automobilisten halen levensgevaarlijke capriolen uit om fietsers in te halen. Hou er gewoon mee op.

  54. Esrin W.

    Ik snap dat geklaag hier de hele tijd over die besluitvorming niet. De poppetjes die deze beslissingen keer op keer nemen zitten er toch omdat de mensen dat willen? Anders zaten ze er niet. Kan iemand dat eens uitleggen?

  55. Scherpschutter

    @Speak Upje

    Suck it up, buttercup. Je wil zo graag geregeerd worden door een overheid. Onderga dan ook de gevolgen van je keuzes.

  56. sjors

    Ik vraag me af wélk probleem nu eigenlijk opgelost moet worden hier?

  57. Probleem

    @cico: dat is helemaal geen lulverhaal, bovendien weerspreekt uw tweede opmerking de eerste. Die trillingen zijn een serieus risico, zeker als er zwaar verkeer gaat rijden of zelfs zware elektrische auto’s. Ook zou ik mij zorgen maken om de funderingen. De overlast lijkt mij overigens gigantisch als er geen vermindering van het autoverkeer komt. Het zou, met uitzondering van bewoners, überhaupt verboden moeten zijn daar te rijden, weg met de auto’s.

    Dit is trouwens de zoveelste keer dat de burger in het gezicht gespuugd wordt. Participatie is een wassen neus. Het verbaast mij niets dat D66 voor heeft gestemd, die partij is tegenwoordig als de dood voor de mening van de burger.

  58. Bromsnor

    Bromsnor is ook burger en vind het geweldig dat de racebaan opgeheven wordt. Eigenlijk zou Bromsnor nog verder willen gaan en net als Maarten van Rossem de hele kruising opheffen en van de ventwegen doodlopende staten maken. Dan is het overlastprobleem voor de omwonenden ook opgelost. Drie hoeratjes voor Lot!

  59. Realist

    @Eva. Geen idee wie voor of tegen is maar dat dit een maandje voor de verkiezingen erdoorheen gedrukt wordt geeft toch een bepaald onderbuikgevoel. De raad heeft tot doel om de auto te weren en dan zijn allen middelen, zoals het erdoorheen drukken van een duur en krankzinnig plan kennelijk geoorloofd.

  60. Wim

    Hee Bromsnor. Goed plan joh. Laten we van alle straten in de stad doodlopende straten maken. Dan heeft niemand meer overlast in de stad.

  61. Rutger

    Er is wel een motie aangenomen om het participatie proces rondom de Maliebaan (en Weerdsingel, Zandpad, Ledig Erf etc.?) te evalueren. Dus krijgt een bureau van de gemeente Utrecht deze opdracht en zal er een rapport komen dat alles prima was en op naar het volgende ‘participatie’ proces. Participatie dient er alleen voor om de voorkeursvariant erdoor te drukken, Utrecht maken we Samen is van lang geleden.

  62. Koel Hoofd

    Ben benieuwd wat de reactie zal zijn van de lokale D66/GL achterban op 16 maart.
    in 1996 kwam daar de eerste fietsstraat van Nederland, in 1997 werd die weer afgebroken en toen was er Leefbaar Utrecht waardoor D66 en GL fors aan macht hebben ingeleverd, voor een jaartje of 8.

    Landelijk heeft D66 nu al heel fors moeten inleveren in de peilingen maar is GL redelijk stabiel gebleven door krampachtig vastklampen aan de PvdA mama.
    Utrecht heeft echter iets wat ze in Den Haag niet hebben: een bijzonder impopulaire wethouder mobiliteit die nu nog iets impopulairder is geworden.
    Dat gaat nog best spannend worden volgende maand, er valt echt wat te kiezen deze keer!

  63. Hans

    Bromsnor steelt mijn hart 🤸‍♂️
    Bij een presentatie, een paar jaar geleden, bij Podium Oost kreeg het voorstel van van Rossem, bij peiling van de meningen – de meerderheid der aanwezigen mee.

  64. Lekke Band

    Reken met deze gemeenteraad af met de komende verkiezingen. Meer is niet nodig!

    Wanbeleid op gemeentelijke en landelijk niveau.

  65. Johan

    Nou Hans, dat was representatief hoor. Een zaal van Van Rossem-fans voor Van Rossem-fans vol met Van Rossem-fans.

  66. Steve

    Gezellig al dat verkeer over de ventwegen.
    Dat gaat vastlopen igv met laden en lossen.
    Groen links houd van autootje pesten.
    Naar omwonenden word niet geluisterd.
    Diep triest dit.

  67. G. Asdrop

    En wat is de gedachte achter dit ontmoedigingsbeleid? Is er logistiek aan gerekend en mogen we idd verwachten dat shoppers en de hh narcoticabrigade massaal de bus in stappen, of even een stukje om rijden met de GTI?

  68. Hans

    Nee, Johan,
    een zaal vol buurtbewoners en direct betrokkenen, fans van de Maliebaan.
    Maar goed, toegegeven, van Rossem wilde de hele Maliebaan in oude luister laten herstellen, dus het compromis om alleen maar dat stukje vanaf het kruispunt te vergroenen en de rest als racebaan te handhaven trok hij op den duur niet meer. De rest van de zaal zag ook het liefst een volledig herstel van de Maliebaan. Een stadspark, wat weer deel uit maakt van de groene structuur van het Zocherplantsoen. Een stadspark zoals het ooit bedoeld was en wat een allure had van heb ik jou daar. Nogmaals, die idiote suprematie van de auto, daar wringt de schoen.

  69. Barend

    Ach Hans toch. ‘De rest van de zaal zag het liefst een volledig herstel van de Maliebaan.’ So what. Ik maak van de A2 ook het liefste een stadspark. En daarmee gaan we voorbij aan de andere functies die in de stad ook een plaats moeten vinden.
    Het voorstel van Van Rossem was wereldvreemd en kreeg sowieso veel te veel aandacht. Ook hier dus weer. Voordeel van een celebrity met een grote mond.
    Het voorstel van de buurtbewoners was een reeël en prima voorstel. Het gaat erom dat de wethouder dit voorstel uit ideologisch oogpunt van tafel heeft geveegd en daarmee vanuit democratisch oogpunt volledig door het ijs is gezakt. De ventwegen voor het doorgaand verkeer, hoe verzin je het.

  70. Hans

    Barend,
    de A2 vergelijken met de Maliebaan. Tja, daar zit eigenlijk wel wat in. Met dien verstande dat het eens tijd wordt om die Maliebaan te ontdoen van die volkomen ten onrechte neergeplempte plak asfalt in het midden van dit prachtige park. Want i.d.d. het lijkt nu wel een soort snelweg.

    En dan nog dit: over de Maliebaan beslist niet alleen dat handjevol merendeels geprivatiseerde omwonenden; de Maliebaan is Utrechts cultureel erfgoed en in die zin hebben alle Utrechtse inwonenden, de burgers dus in brede zin – recht van spreken over deze herinrichting. Het besluit is langs democratische weg tot stand gekomen via ons eigen, door onszelf gekozen stadsbestuur.
    Niet eens? Prima, laat dat handjevol omwonenden – want er staan erg veel kantoorpanden aan die dreef waar geen hond woont – een volgende keer op de VVD stemmen. Maar dat zal weinig veranderen want ik wed dat de meesten dat toch al wel deden.

  71. Hans

    Herstel: ‘geprivatiseerde’ moet natuurlijk zijn ‘geprivilegieerde’ zoals u begrijpt… want zo is dat.

  72. Bromsnor

    @Wim, de straat van Bromsnor is ook afgesloten voor doorgaand verkeer, bewoners moeten altijd omrijden, maar zijn erg blij met de rust die dit met zich meebrengt.

  73. Piet

    De plannen zijn goed en je krijgt het toch nooit zo dat iedereen tevreden hieruit komt. Ik denk dat de bewoners als het straks klaar is na 2 jaar niet anders meer willen veel meer rust en daardoor een enorme waardestijging van de toch al niet goedkope hutjes die er staan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).