Raad stemt in met milieuzone | De Utrechtse Internet Courant Raad stemt in met milieuzone | De Utrechtse Internet Courant

Raad stemt in met milieuzone

Raad stemt in met milieuzone

Utrecht is de eerste stad in Nederland met een milieuzone voor personenauto’s. “Een historisch besluit”, volgens GroenLinks Utrecht. “Een onnodig ingrijpend plan”, laat de VVD weten. D66 benadrukt dat het een zware maatregel is: “Die in Utrecht hard nodig is om de luchtkwaliteit te verbeteren. “

Met de maatregel worden dieselauto’s ouder dan vijftien jaar uit de stad geweerd. Het college hoopt hiermee de luchtkwaliteit te verbeteren en zo vanaf 2015 te voldoen aan de Europese normen. Al eerder werd er een milieuzone ingesteld voor vrachtauto’s en bestelbusjes. Eerder behelsde het plan ook een milieuzone voor benzineauto’s, maar dat kreeg geen steun van de meerderheid van de raad.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club  (KNAC) was fel tegenstander van de milieuzone en probeerde door middel van een referendum het plan tegen te houden. De KNAC kreeg echter niet genoeg handtekeningen verzameld om het een referendum te organiseren.

11 Reacties

Reageren
  1. Jiri

    Linkse symboolpolitiek. Walgelijk!

  2. Jamili

    Goed bezig! Schone lucht voor iedereen!

    Nu alle andere auto’s nog…

  3. Herman (bezitter van oude auto)

    Prima maatregel. Auto’s horen überhaupt niet in zo’n kleinschalige middeleeuwse binnenstad. Creëer een goed elektrisch distributiesysteem. De bus (lijn 2) wordt ook elektrisch, dus het kan.

  4. Paul

    heel goed, de gemeente doet ook af en toe wat goed, weg met die auto’s

  5. Ulaan

    De ziekelijke ambitie om te voldoen aan Europese luchtkwaliteitsnormen zat al jaren in de lucht. Niets is nagelaten om de luchtvervuiling op te drijven teneinde alarmerende cijfers te kunnen tonen. Elke leek weet dat vriendelijk en soepel geleid verkeer nauwelijks milieubelastend is.
    We zijn er met open ogen ingestonken…
    Het autootjepesten gaat een nieuwe fase in.

    Overigens vind ik het hele beleid een wassen neus zolang niet ook alle brommers aan dezelfde milieunorm worden onderworpen. Daarbij zul je ook nog eens beleven dat de mensen die node hun autootje van de hand doen, een brommertje kopen. Nou ja, wat ik zei: een wassen neus. Gelet op de wildgroei aan beleidsmakers die het zich eigen hebben gemaakt de burger tegen de haren in te strijken, wordt het zo zachtjesaan tijd dat er Europese normen voor beleidsmakers worden opgesteld…

  6. kees van oosten

    De uitkomst is dus een milieuzone voor personenwagens (stationsgebied en binnenstad) die vanaf 1 januari 2015 alleen diesels weert van EURO klasse II en lager. Komt er in 2015 op neer dat diesels van 15 jaar en ouder er niet in mogen. Doordat per 1 januari 2014 de vrijstelling wegenbelasting vervalt voor auto’s van 25 – 40 jaar (de vrijstelling blijft alleen gehandhaafd voor auto’s ouder dan 40 jaar), waardoor die vanzelf verdwijnen omdat ze dan niet meer aantrekkelijk zijn, is het effect van de maatregel dat diesels worden geweerd die ouder zijn dan 15 jaar en jonger dan 25 jaar. Dat is 5% van alle diesel-personenwagens.

    Ik verbaas me nergens meer over. Niet over het feit dat niemand de vraag stelde hoeveel diesels er nu eigenlijk geweerd worden en niet dat niemand (behalve de VVD) de vraag stelde of die ouder dan 15 jaar diesels niet veel minder kilometers afleggen dan de jonger dan 15 jaar diesels. Wat mij erg voor de hand lijkt te liggen.

    Kortom, er komen extra scanauto’s met personeel en er wordt een administratief handhavingssysteem opgetuigd om pakweg vijfhonderste microgram/m3 fijnstof terug te dringen. En dat alleen in de binnenstad/stationsgebied. Pure symboliek. Wat er wordt gewonnen zinkt in het niet bij wat er elk jaar in Utrecht bijkomt (door de groei van de autoverkeer) en wat er nodig is om in 2015 aan de NO2-norm te voldoen. Maar over dat laatste maakt niemand zich druk.

    De PvdA kreeg nog een motie aangenomen, waarin stond dat de milieuzone voor personenwagens weer heroverwogen kan worden (bijvoorbeeld in de loop van 2015) als uit monitoring blijkt dat die niet meer nodig is. Ik begrijp dat de mensen hun oude auto dan weer van de sloop kunnen terughalen.

    Erg spijtig voor dat handjevol autobezitters die voor de kosten van deze symboolmaatregel opdraaien. Misschien doen die er verstandig aan even af te wachten hoe de raadsverkiezingen verlopen. Dikke kans dat de VVD flink wint en dat de maatregel dan weer wordt teruggedraaid.

  7. Willem

    Complimenten voor dit besluit. Gezondheid van de eigen inwoners dient eigenlijk bij elk college- of raadsbesluit voorop te staan en niet omdat het toevallig moet vanwege europese regelgeving.

  8. Willem

    Prima, maar dan ook snel een verbod op de extreem vervuilende scooters.

  9. helena

    Snap niets meer van het beleid. Inwoners buiten die milieuzone moeten dus maar stikken? daar gebeurt niets! en inderdaad hoe zit het met de brommers en scooters. Bovendien zie ook wat Kees van Oosten schrijft: “Wat er wordt gewonnen zinkt in het niet bij wat er elk jaar in Utrecht bijkomt (door de groei van de autoverkeer) en wat er nodig is om in 2015 aan de NO2-norm te voldoen. Maar over dat laatste maakt niemand zich druk”. Hier ben ik het helemaal mee eens.

    Verder moet de stad het voor mensen die van buiten komen en die de weg niet kennen duidelijker alles aangeven! spaart ook veel onnodig rijden

  10. Dirk

    @Herman: Een elektrisch distributiesysteem? Voor mensjes? Zodat ik in mijn elektrisch distributiesysteempje naar mijn werk kan? Ik ben het eens met deze maatregel -en bewoner van de binnenstad en bezitter van een auto-, maar kap nu eens met dat gezeik over elektrische auto’s. e-Bussen okay, maar elektrische personenvervoer?

  11. Luukupuuk

    Nu nog al die fietsen uit het stadsbeeld weren en we zijn weer terug in de middeleeuwen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).