RAAK maakt korte documentaire over koffietentjes in Utrecht: “Ik was ontzettend nieuwsgierig” | De Utrechtse Internet Courant RAAK maakt korte documentaire over koffietentjes in Utrecht: “Ik was ontzettend nieuwsgierig” | De Utrechtse Internet Courant

RAAK maakt korte documentaire over koffietentjes in Utrecht: “Ik was ontzettend nieuwsgierig”

RAAK maakt korte documentaire over koffietentjes in Utrecht: “Ik was ontzettend nieuwsgierig”
Koffiezaakjes worden steeds populairder. Niet alleen om koffie te drinken, maar ook om samen te komen of als flexplek  in een fijne ambiance. Ruben de Boer, van RAAK, maakte een korte documentaire over vijf koffietentjes in Utrecht. Niet vanuit een opdracht, maar vanuit eigen nieuwsgierigheid.

Koffiezaakjes worden steeds populairder. Niet alleen om koffie te drinken, maar ook om samen te komen of als flexplek  in een fijne ambiance. Ruben de Boer, van RAAK, maakte een korte documentaire over vijf koffietentjes in Utrecht. Niet vanuit een opdracht, maar vanuit eigen nieuwsgierigheid.

De vijf koffietentjes die Ruben in zijn korte documentaire aan bod laat komen zijn: Blackbird, Brauhaus, Kawa, LEF en The Village. “Ik kom in alle vijf de tenten vaak als bezoeker”,  vertelt Ruben. “En op een gegeven moment vroeg ik me af wat het gedachtegoed achter zaakjes zou zijn.” Van huis uit is Ruben cultureel antropoloog, hij zegt dat daar zijn constante nieuwsgierigheid vandaan komt.

“Dirk van Brauhaus is een oud-studiegenootje van mij, hierdoor ken ik wel wat ontwikkelingen in de koffiezaakjes”, vertelt Ruben. “Ik heb met alle vijf de zaakjes gewoon mijn camera neergezet en ben een gesprek begonnen. Voordat ik ging filmen had ik geen idee waar de documentaire naartoe zou gaan. Maar gaandeweg de gesprekken vond ik de rode draad.”

Bijzonder aan de documentaire zijn volgens Ruben de laatste paar quotes zoals die van Willemijn van Blackbird: “Op het einde van de documentaire zegt Willemijn dat ze zo blij wordt van alle klanten in de winkel, omdat ze allemaal zo lief zijn. Dat raakte mij”, vertelt Ruben. “Dat betekent namelijk dat mensen dus niet alleen voor de koffie zo’n zaakje binnenlopen, maar ook voor de mensen achter de toonbank.”

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).