Financieel en organisatorisch is het een ‘puinhoop’ bij BRU, de openbaar vervoer-regelaar van de regio Utrecht. Dat schrijft het AD/UN vandaag op basis van vertrouwelijke documenten die zij in hun bezit hebben.
De krant schrijft dat uit het rapport blijkt dat het vooral bij grote tram-projecten, zoals de Uithoflijn en de nieuwe halte bij Utrecht Centraal, niet gaat zoals het zou moeten. Het ontbrak bij deze projecten aan goede leiding waardoor de kosten in de miljoenen liepen.
Dit nieuws komt naar buiten nadat vorig week al duidelijk werd dat BRU in drie jaar tijd miljoenen verlies maakte op de zogenoemde ‘Weense trams’. Om deze trams te laten rijden waren er investeringskosten nodig van in totaal 3,2 miljoen. Ze zijn na weinig te hebben gereden voor 155.000,- euro van de hand gedaan.
De puinhoop in de organisatie wordt in de krant bevestigd door Regiotram-directeur Dick Jonkers. Hij zegt over de BRU-leiding dat ‘er vele tekortkomingen zijn’ in de organisatie en dat ‘dringende actie nodig is met betrekking tot de financiële beheersing.’
7 Reacties
ReagerenMet dank aan gemeentes in deze provincie die afgedankte ambtenaren o.a. bij BRU plaatsen
Slecht bestuur BRU
Het bericht dat het bij de organisatie BRU, financieel en organisatorisch een puinhoop is komt voor mij niet als een verrassing. Natuurlijk zegt Arjan Gerritsen, burgemeester van De Bilt dat het rapport een vertekend beeld geeft. De heer Gerritsen bedoelt dat hij gewoon niet heeft opgelet. Wel in 2012 toen de rails in Nieuwegein eindelijk weer te berijden was, weer op de voorgrond staan dat de tram eindelijk weer ging rijden, maar verder geen onderzoek nodig was, omdat de aannemer die hun werk goed hadden gedaan, plots een jaar later, jaarbeursplein-kanaleneiland het werk door een andere aannemer is uitgevoerd. Een insider vertelde mij dat het materiaal gewoon niet de goede kwaliteit had. Ook het schrappen van buslijnen is het BRU met een botte bijl tekeer gegaan. Wat te denken bij de aanbesteden van de consessie Utrecht-stad en regio ging het telkenmale mis, zelfs met tussenkomst van de rechter, 2 jaar naar de eerste aanbesteding ging de consessie over naar Qbuzz. Een zelfstandig trambedrijf uit de grond gestapt, maar meneer Gerritsen er is gewoon rondom het bestaande trambedrijf een andere organisatie gevormd. Als het goed gaat staat de heer Gerritsen vooraan, maar als het fout gaat heeft de heer Gerritsen een ontwijkend antwoord. Burgemeester van stad of dorp, hou je bij die organisatie. Ik heb liever bij het BRU iemand die er verstand van heeft.
etities.nl/petitie/nederland-vuurwerkverbod-tijdens-oud-en-nieuw
Tom, als je er niets van snapt, reageer niet, want het vuurwerkverbod heeft totaal niets te maken met de problemen met bus en tram. Sorry Tom, denk maar eens na
@piet
Wees gerust. Tom spamt zijn petitieberichtjes bij zowat elk onderwerp. ik snap niet dat DUIC hem niet corrigeert.
ik vindt op;hef niet goed
De teleurstelling van de ophef van het BRU deel ik zeker niet. Wat doen de burgemeesters van De Bilt en Zeist er eigenlijk bij. Ik zou zeggen in De Bilt en Zeist is voor deze heren genoeg te doen. Goed overleg met het BRU is onmogelijk. Zoals de buslijnen in De Bilt, Utrecht en Zeist zijn aangepast, ongecontroleerde bezuinigingen is een voorbeeld wat je aan de BRU hebt, niets dus. Goed nieuws voor vele gemeente in het BRU. De provincie kan het werk van de BRU makkelijk overnemen.