Reacties op plannen voor Hollandse- en Vlaamse Toren gaan vooral over fietsen, afval en de plint Reacties op plannen voor Hollandse- en Vlaamse Toren gaan vooral over fietsen, afval en de plint

Reacties op plannen voor Hollandse- en Vlaamse Toren gaan vooral over fietsen, afval en de plint

Reacties op plannen voor Hollandse- en Vlaamse Toren gaan vooral over fietsen, afval en de plint
Op de plannen voor de herinrichting van de Hollandse- en Vlaamse Toren in het centrum van Utrecht zijn 21 reacties binnengekomen bij de gemeente. Deze gingen vooral over afval, fietsen, dichte gevels en veiligheid.

Op de plannen voor de herinrichting van de Hollandse- en Vlaamse Toren in het centrum van Utrecht zijn 21 reacties binnengekomen bij de gemeente. Deze gingen vooral over afval, fietsen, dichte gevels en veiligheid.

Het plan gaat om het gebied rond TivoliVredenburg. Deze plek wordt nu nog door sommigen nog omschreven als een kille hoek, maar daar moet dus verandering in komen. Klépierre, TivoliVredenburg en omwonenden hebben samen met de gemeente Utrecht aan een plan gewerkt om van de Vlaamse en Hollandse toren een levendig stukje stad te maken.

In dat plan is onder meer te lezen dat er in het gebied plantenbakken en zogenoemd klimgroen moet komen. Dit zorgt niet alleen voor een prettig straatbeeld, maar ook voor verkoeling en plekken om te zitten.

Fietsen

Daarnaast is het ook de bedoeling dat er straks geen fietsen meer worden geparkeerd langs de Vlaamse Toren. Om dit voor elkaar te krijgen wil de gemeente nog duidelijker maken dat er in de omgeving, zoals aan het Vredenburg en langs de Catharijnesingel, fietsparkeergarages zijn.

Ook een nieuwe ingang van TivoliVredenburg aan het Vredenburgplein, een verbeterede uitstraling van het gebouw en het openen van de plinten van Klépierre in de Hollandse- een Vlaamse Toren moeten bijdragen aan de levendigheid.

Reacties

Iedereen kon van 13 januari tot en met 13 februari reageren op de plannen. Dit kon via de mail of door te bellen. “In totaal hebben we 20 reacties via de mail ontvangen en is er één keer gebeld”, schrijft de gemeente. Daarnaast is ook gekeken naar de reacties onder de berichten op bijvoorbeeld sociale media.

Een aantal reacties ging over afval. Zo zouden sommige mensen bang zijn dat de plantenbakken worden gebruikt als afvalbak. Daarom wordt gekeken of er meer prullenbakken in het gebied geplaatst kunnen worden.

De reacties over de geparkeerde fietsen waren volgens de gemeente erg wisselend. Zo zou de een zich ergeren aan al deze rijwielen, terwijl de ander bang is dat er weer een plek verdwijnt waar fietsen geparkeerd kunnen worden. “Deze zorgen spelen voornamelijk bij mensen met een beperking.”

De gemeente zegt te merken dat veel mensen niet op de hoogte zijn van het bestaan van de fietsenstalling Laag Catharijne op zo’n zestig meter afstand en van de fietsenstalling Vredenburg op ongeveer veertig meter afstand. Er komen de komende tijd dan ook beter verwijzingen naar deze twee plekken.

Plint

Daarnaast zijn veel mensen van mening dat dit gebied nooit ‘levendig’ kan worden, zolang er niks wordt gedaan aan de dichte gevels van Klépierre. Het Franse bedrijf zou hebben gezegd dat zij ook graag deze gevels openen, maar dat vanwege afspraken met de winkels de mogelijkheden beperkt zijn. “We gaan samen met Klépierre kijken of er nog alternatieve mogelijkheden zijn voor zover de huidige contracten met de winkels lopen.”

Tot slot gaven veel mensen aan dat goede verlichting belangrijk is voor een veilig gevoel in de avond en nacht. Alle reacties van de betrokkenen zijn verwerkt in het nieuwe plan. De gemeente zegt dat in de volgende ontwerpfase een verlichtingsplan wordt uitgewerkt.

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Peter Utreg

    Alsof de gemeente handhaaft op al die verkeerd gestalde fietsen. Het hele stationsgebied, stationsplein, het groen op het Moreelsepark: het is een grote fietsenchaos, terwijl er voor tientallen miljoenen belastinggeld (gratis) fietsplekken zijn gebouwd. Dat wordt geen dag gehandhaafd, de chaos wordt alleen maar groter.

  2. Erin

    @peter: alsof gestalde fietsen daar het probleem zijn… het probleem is klepiere

  3. Pieter

    Helemaal eens Erin !!!!

  4. Moniek

    Plekken om te zitten…
    Gezellig hoor, maar daar toch niet echt.

  5. Lexus

    We moeten toegeven dat dat hele stationsgebied, zoals op tal van punten steeds weer blijkt, vanaf het station tot aan het Vredenburg, een grote sof is geworden, en daaraan draagt Klépierre, maar uiteindelijk vanzelfsprekend de gemeente de grootste schuld. Wanneer we niet het grootste deel willen platgooien — en dat zal niet gebeuren –, zullen we er mee moeten leren leven; op zijn hoogst zijn er de komende halve eeuw kleine verbeteringen mogelijk.

  6. Don

    Het is een steeg het blijft een steeg. Dat was al duidelijk bij de bouw van een en ander maar toen gingen de gemeentelijke koppen weer heel diep in het zand zou ten koste gaan van bouw vierkante meters. Je kunt er wel een paar plantenbakken neer zetten die zonder licht in no time veranderen in verdorde prullenbakken en de muur beschilderen maar het blijft een steeg. Dit plan getuigd weer van een zeldzame gemeentelijke naïviteit. En er zijn blijkbaar heel veel mensen die hier graag de even de fiets neer zetten om even naar de markt te gaan en dus geen zin hebben om ergens in een trap op trap af in de rij staan kelder te stallen. Voorzie in die behoefte luister naar wat de mensen willen wees eens een keer niet naïef gemeente jullie willen toch iedereen op de fiets hebben. Dit is een steeg die bij uitstek geschikt is om fietsen naar te zetten. Ga het verbieden en je zult de fiets terugvinden op de markt heb je het volgende probleem veroorzaakt. Probeer eens een beetje visie te hebben.

  7. Een binnenstadbewoner

    … En er zijn blijkbaar heel veel mensen die hier graag de even de fiets neer zetten om even naar de markt te gaan en dus geen zin hebben om ergens in een trap op trap af in de rij staan kelder te stallen. …

    Precies Don, daar gebruik ik de Vlaamse Toren voor. Ideaal voor kortparkeerders (max. 10 min.): niemand tot last, snel aan- en uitrijden én dicht bij de markt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).