De Maliebaan met de kruising Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat gaat op de schop, maar hoe de Maliebaan en het kruispunt er straks uitzien is nog niet bekend. De gemeente heeft vier varianten uitgewerkt, waar nog tot 26 februari op gereageerd kan worden door Utrechters.
De gemeente wil onder andere de fietsroutes en de openbare ruimte voor voetgangers verbeteren. Ook ziet de gemeente graag minder doorgaand autoverkeer en liever alleen bestemmingsverkeer. De plannen voor de historische Maliebaan spelen al vanaf 2013, dit jaar moet de gemeenteraad beslissen hoe de straat eruit gaat zien.
Er zijn in totaal vier varianten opgesteld. Eén van de voorstellen, de Maliebaan Promenade, is een initiatief van bewoners uit de buurt. Dit plan kenmerkt zich onder andere door het idee om de zuidelijke hoofdrijbaan te transformeren tot een (wandel)promenade. De zuidelijke parallelwegen worden doodlopend voor autoverkeer en de T-splitsing is zonder verkeerslichten.
Varianten
Een andere variant is De Ovonde. Dit is een langgerekte rotonde, op de kruising van Maliebaan, Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat, zonder verkeerslichten. De Maliebaan blijft verder ongewijzigd.
Een variant om de Maliebaan te laten zoals het nu is heet De Nulvariant. Een vierde variant is de T-splitsing met zuidelijke Maliebaan Promenade en is nieuw in de voorstellen. Hierbij wordt alleen de zuidelijke hoofdrijbaan van de Maliebaan een wandelpromenade. De zuidelijke parallelwegen worden doodlopend voor autoverkeer. De T-splitsing is ook zonder verkeerslichten.
Bij alle varianten zijn ook aantallen auto’s weergegeven met modellen voor de situatie in 2025. Reageren kan tot en met maandag 26 februari, via maliebaan@utrecht.nl. Daarna worden de reacties meegenomen in het advies aan het college en vervolgens de gemeenteraad. Dit jaar moet een beslissing vallen.
6 Reacties
ReagerenDe enige werkzame variant is de nulvariant.
Al het andere is utopisch wensdenken dat de bereikbaarheid van de binnenstad verder doet afnemen en quasi oplossingen biedt voor een probleem dat er niet is.
En als de variant van Rossum aangenomen mocht worden stel ik voor de we het ontsluitingsverkeer dan voortaan langs zijn voordeur leiden.
Wat het ook mag worden. hopelijk blijft de auto welkom.
Ook deze doorgaande verkeersader afsluiten is een historische blunder!
Vindt het ook redelijk elitair om gemeenschapsgeld hieraan te verkwisten. Woon hier zelf vlakbij en in directe omgeving is betrekkelijk veel groen (Wilhelminapark, Lepelenburg, singels, Oorsprongpark, etc.). Zijn zeer veel gebieden in Utrecht waar eerder geïnvesteerd mag worden in extra openbaar groen.
Als buurtbewoner, sluit ik me helemaal aan bij @Peter.
De plaatjes van de varianten met extra verkeer t.o.v. de nulvariant zijn misleidend:
Neem de Oosterstraat als voorbeeld:
In de nulvariant staat als verkeersintensietijd één auto.
In de varianten staat de nul-variant-intensiteit ineens op 4 auto’s. Daardoor lijkt de toename een stuk minder dan in werkelijkheid.
Het lijkt te komen doordat in de Ovonde situatie ineens in élke straat 4 auto’s staan als verkeersintensiteit. Maar dat is niet de werkelijkheid.
Wat betreft de plannen:
Algemeen:
Belachelijk dat de Maliebaan ineens een park moet worden. Het is al bijna een park. Er zijn wel andere plekken die een opwaardering kunnen gebruiken. Dus volg alsjeblieft niet de wens van de Maliebaanbewoners.
Tenslotte willen we allemaal wel een verkeersluw park voor de deur.
Mijn wens: de ovonde.
Ik heb dit ook als reactie ingediend.
Nog een buurtbewoner een met @Peter!