De eigenaar van winkelcentrum Kanaleneiland wilde de bouw van 350 woningen in de Merwedekanaalzone in Utrecht tegenhouden, maar dat ging er bij de Raad van State niet in. De eigenaar zag de woningbouwplannen niet zitten omdat het bedrijf vreesde dat bewoners bij het winkelcentrum zouden parkeren.
Er wordt al flink gebouwd in een gedeelte van de Merwedekanaalzone, en dan specifiek in De Nieuwe Defensie. Eerst zouden hier 600 huizen komen, maar later werd besloten dat er nog extra woningen komen. Daarbij gaat het om 350 betaalbare woningen; sociale huur, middenhuur en betaalbare koopwoningen.
Die extra woningen schoten in het verkeerde keelgat bij de eigenaar van winkelcentrum Kanaleneiland, het in Den Haag gevestigde bedrijf Urban Interest. Deze vastgoedbelegger vreest dat de extra woningen zorgen voor extra verkeer en voor een tekort aan parkeerplaatsen.
Volgens Urban Interest is het wegennetwerk rondom het winkelcentrum al overbelast, en zouden toekomstige bewoners van de woningen gebruik gaan maken van de parkeerplaats van het winkelcentrum.
1300 meter
De Raad van State keek hier anders naar. De afstand tussen de huizen en het merendeel van de parkeerplaatsen van het winkelcentrum is 1300 meter en er moeten meerdere drukke wegen worden overgestoken. De parkeergarage bij het winkelcentrum is daarbij ook niet de hele dag open.
Ook ligt er een groot parkeerterrein veel dichterbij, namelijk op het Jaarbeursterrein. Omdat De Nieuwe Defensie autoluw is wordt er ook verwacht dat er minder autobezitters komen te wonen.
Al met al meent de Raad van State dat de eigenaar van winkelcentrum niet geraakt wordt door de woningbouwplannen, en daarmee ook geen belanghebbende is. Daarom is het beroep niet-ontvankelijk verklaard.
Gekoppelde berichten
Vertraging dreigt voor bouw duizenden woningen in Utrecht; gemeente vraagt geld aan het Rijk
Er dreigt vertraging of uitstel bij de bouw van duizenden nieuwe woningen op zestien locaties…
De Nieuwe Defensie is Utrechts autoluwe wijk van de toekomst, maar bereikbaar met openbaar vervoer is het niet
De Merwedekanaalzone is het paradepaardje van de gemeente Utrecht. In dit autoluwe gebied komen duizenden…
Een kijkje in de nieuwe stadswijk De Nieuwe Defensie in Utrecht waar de woningen uit de grond schieten
Na complexe saneringswerkzaamheden is in 2021 gestart met de bouw van de nieuwbouwwoningen in De…
11 Reacties
ReagerenJa je zult maar geen zin hebben in nieuwe klandizie. Als je bang bent voor langparkeerders: de Jumbo bij de IBB heeft een prima systeem dat kentekens leest en je er binnen 2 uur weer gratis uitlaat zonder kaartjes gedoe.
De parkeergarage bij het winkelcentrum word amper gebruikt. alleen de onderste 2/3 lagen van de 14. Alleen op vrijdagochtend als er markt is, is het druk in de parkeergarage maar ook dan maar tot de 4/5 laag.
Maar eigenlijk is die parkeergarage uit de jaren 80 helemaal niet geschikt voor de hedendaagse bredere auto. Gegarandeerd krassen als je niet heel netjes kan sturen.
tevens kan de eigenaar zich beter zorgen maken over panden die leeg staan en openbare toiletten die niet toegankelijk zijn.
Het 2 uur gratis parkeer systeem is op deze locatie al van toepassing voor zowel parkeerplaats als parkeergarage. In de rest van Kanaleneiland is parkeren gratis.
Urban Interest heeft in mijn ogen totaal geen idee van de situatie. Als er een wijk in Utrecht is waar parkeren nooit grote moeite kost is het Kanaleneiland wel.
Interessante stelling van de rechter. Behalve dat het gros van de nieuwe inwoners te arm zijn om een auto te bezitten…
Gaat de grote afstand (1300m) en barrieres (drukke wegen) niet tot parkeeroverlast leiden bij WC kanaleneiland. m.a.w. de bewoners moeten te veel moeite doen om bij hun vehikel te komen.
Onze gemeente wil dat nieuwe inwoners hun vehikel op wel 2km afstand van hun woningen in autoloze wijken gaan parkeren.
Dat zullen deze nieuwe bewoners dus ook niet gaan doen, volgens deze gerechtelijke uitspraak.
Gaat die nieuwbouw dan nog wel verkocht worden aan de doelgroep die het wel kan betalen maar niet kan bereiken?
Ben heel benieuwd…
@koel hoofd: “Onze gemeente wil dat nieuwe inwoners hun vehikel op wel 2km afstand van hun woningen in autoloze wijken gaan parkeren.”
Wil onze gemeente dat? En zo ja, waar kan ik dat vinden?
Ergens heeft de ondernemer gelijk want ook in Leidsche Rijn wordt er maar gebouwd. Alles voor de kinderen is er! Maar gewoon normale supermarkten en kleinschalige winkels niet en dat drukt op bestaande winkels in bestaande wijken
Betaald parkeren gaat worden ingevoerd in heel de gemeente, ook Kanaleneiland zodat de parkeerdruk opschuift. Ik snap die eigenaar wel enigsinds. Beetje langetermijndenken, als je een auto wilt moet je kennelijk maar niet in Utrecht gaan wonen..
NIMBY, NIMBY, NIMBY
@Koel Hoofd:
Zeuren om maar iets te zeuren te hebben kan ook…
De afstand is max 1 km.
Om aan 1,3km te komen moet je speciaal vanaf de Nelson Mandela brug in een stappen, en dan vervolgens om heet winkelcentrum heen rijden, om je auto te kunnen parkeren.
Voor 2km moet je er achter komen dat je je portemonnee vergeten bent, en een extra rondje moet doen.
Daarnaast:
1300 meter (minder, zoals reeds gezegd, max 1000).
Grote afstand?
Werkelijk?
Maar goed, ouderen en zo, zal je punt wel wezen.
Mensen die geen 1000 meter kunnen lopen zie ik ook liever niet terug in een auto.
”Omdat De Nieuwe Defensie autoluw is wordt er ook verwacht dat er minder autobezitters komen te wonen.”
Daar zal ik maar niet vanuit gaan.
Natuurlijk gaan bewoners van De Nieuwe Defensie niet dagelijks parkeren bij Winkelcentrum Kanaleneiland. Maar Urban Interest zag een mogelijkheid om (gemeenschaps)geld mee te pikken. Ik neem aan dat ze niet de bouw wilden tegenhouden maar uit waren op een vergoeding. Gratis geld laat je niet liggen.