Rechter: Proef met laden, lossen en fietsparkeren op de Neude is niet veilig | De Utrechtse Internet Courant Rechter: Proef met laden, lossen en fietsparkeren op de Neude is niet veilig | De Utrechtse Internet Courant

Rechter: Proef met laden, lossen en fietsparkeren op de Neude is niet veilig

Rechter: Proef met laden, lossen en fietsparkeren op de Neude is niet veilig
De pinautomaat van de ABN Amro op de Neude. Foto: DUIC
De proef die de gemeente Utrecht was gestart op de parkeervakken voor de ABN Amro op de Neude is afgekeurd…

De proef die de gemeente Utrecht was gestart op de parkeervakken voor de ABN Amro op de Neude is afgekeurd door de rechter. Het idee om van laad- en losplekken ‘s middags fietsparkeervakken te maken is niet veilig genoeg.

Dat heeft de rechter vanmiddag geoordeeld. Het zogeheten project ‘Stop & Drop’ is van start gegaan zonder dat de veiligheidsrisico’s voor het filiaal van ABN Amro in kaart zijn gebracht. Volgens ABN AMRO is er sprake van een veiligheidsrisico omdat geldtransportwagens door hinder van de koelwagens niet tegen de gevel van de bank kunnen parkeren. Dat betekent dat geldlopers met koffers van en naar de bank moeten lopen om de geldautomaten bij te vullen. Ook kunnen er risico’s zijn voor de gebruikers van de bank omdat de koelwagens het vrije zicht op de geldautomaten ontnemen.

De speciale parkeertekens op de Neude. Foto: DUIC
De speciale parkeertekens op de Neude. Foto: DUIC

De gemeente was zeer te spreken over de nieuwe parkeervakken. Op de Neude zijn sinds 29 maart 2016 drie parkeervakken aangelegd waar de koelwagens van horecagroothandels met behulp van elektriciteit kunnen laden en lossen en dus niet meer stationair hoeven te draaien. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar de parkeervakken waren ook dusdanig ingericht dat er ‘s middags fiets op geparkeerd konden worden.

Maatschappelijk belang

De bestuursrechter oordeelt in een voorlopige voorziening dat veiligheid een zwaarwegend maatschappelijk belang is. Uit de besluiten en dat wat de gemeente verder heeft aangevoerd blijkt niet dat het veiligheidsbelang voldoende in kaart is gebracht. Hiermee heeft de gemeente in strijd gehandeld met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. De pilot moet direct gestaakt worden totdat de rechtbank op het beroep van de bank heeft beslist. De behandeling staat gepland op 19 mei 2016.

Reactie gemeente

De gemeente heeft in een reactie laten weten per direct uitvoering aan de uitspraak van de rechter te geven. De pilot is daarmee gestopt. “De gemeente is de pilot Stop & Drop gestart omdat viereneenhalf uur laden en lossen vanaf de Neude een grote winst kan opleveren voor de leefbaarheid. Op deze manier hoeven de vrachtwagens van de grootleveranciers niet meer door de smalle binnenstad en (door het elektrisch laden) niet meer stationair te draaien tijdens het laden en lossen. De gemeente heeft de afweging gemaakt dat ruim laden en lossen tussen 7.00 en 11.30 uur, ruim genoeg tijd zou laten voor veilig geldtransport. De gemeente bestudeert de uitspraak van de rechter in de voorlopige voorziening.”

3 Reacties

Reageren
  1. jeroen de vries

    Tja. Voor welk dringend probleem was dit idee ook al weer een oplossing?
    Ach, toch weer wat geld uitgegeven en ambtenaren aan het werk gehouden. En nu weer als alles moet worden teruggedraaid. Goed bezig gemeente. Wie is de wethouder eigenlijk waar dit onder valt ? Ik heb een vermoeden …..

  2. Berend Botje

    En daar gaan we weer. Het zoveelste hobbyprojectje van onze ambtelijke staf. Te ruim budget en te veel gekkigheid.

  3. Dirk

    Begrijpelijk dat de proef gestopt is. Fijn dat de gemeente geld reserveert voor dit soort proeven die de leefomgeving en het milieu proberen te verbeteren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).