De rechtbank heeft geoordeeld dat de gemeente Utrecht wederom een gebrekkig geluidsonderzoek heeft gedaan bij het plan om doorgaand autoverkeer te weren uit de Kaatstraat in Utrecht. Het plan voor het afslagverbod in de Kaatstraat leidde tot bezwaar van enkele omwonenden. Een bewoner stapte zelfs naar de rechtbank, en die oordeelt nu voor een tweede keer dat het geluidsonderzoek van de gemeente onvoldoende onderbouwd is.
In 2022 besloot de gemeente dat er een afslagverbod moest komen van de Oudenoord naar de Kaatstraat, met als gevolg dat automobilisten via andere straten moesten omrijden. Bewoners van deze omliggende straten maakten zich zorgen over het extra verkeer in hun eigen straten en de bijbehorende geluidsoverlast als gevolg van dit besluit. Een van de bewoners van de omliggende straten stapte in 2024 naar de rechter, en die oordeelde dat het geluidsonderzoek van de gemeente te karig was.
‘Onvoldoende in kaart gebracht’
De gemeente Utrecht heeft vervolgens nieuw geluidsonderzoek gedaan en baseerde dit onderzoek vooral op verkeersmodellen. Zulke verkeersmodellen voorspellen hoeveel verkeer er op een bepaalde plek is na een verkeersmaatregel. Uit daadwerkelijke verkeerstellingen, feitelijke tellingen van het aantal voertuigen, blijkt dat het verkeer echter flink was toegenomen ten opzichte van wat het model had voorspeld.
De verwachte geluidshinder, die dus is gebaseerd op de modellen, komt daardoor niet overeen met de werkelijke (geluids)hinder. De rechtbank is daarom van mening dat ‘bij het verkeersbesluit de betrokken geluidbelangen onvoldoende in kaart zijn gebracht’.
De rechtbank heeft in een tussenuitspraak besloten dat de gemeente Utrecht uiterlijk begin augustus met een beter onderbouwd onderzoek moet komen over de geluidsgevolgen van het verkeersbesluit.
Gekoppelde berichten

Rechter wil extra onderzoek afslagverbod Kaatstraat in Utrecht
De gemeente Utrecht moet extra goed onderzoeken wat de gevolgen zijn van het afslagverbod op…

Plannen voor herinrichting straten aan Votulast-route in Utrecht: ‘Behoefte aan een rustigere straat’
Nu vanwege het afslagverbod bij de Kaatstraat minder verkeer door Tuinwijk rijdt, kunnen sommige straten…

Afslagverbod moet verkeersoverlast in Votulast in Utrecht verminderen
Automobilisten kunnen over een paar maanden niet meer vanaf de Oudenoord rechtsaf de Kaatstraat inrijden.…
16 Reacties
ReagerenHear Hear, dit moet veel meer gebeuren bij al die dwaze verkeersbesluiten van dit College!
Tsjonge jonge jonge. Wat is dat toch een gepruts elke keer bij die gemeente van ons. Keer op keer krijgen onze juristen het lid op de neus bij de rechter. Tijd om in te grijpen. Gemeenteraad: sta op!
Dit is een politieke uitspraak geweest van een pvvd-rechter. De rechters moeten niet op de stoel van politici gaan zitten!
Bovendien: die klagende bewoners van de Talmalaan en Draaiweg rijden zelf ook gewoon auto.!!
Maar nu? Afslaan mag dus weer?
Destijds heb ik de gemeente hier voor gewaarschuwd. De reactie was dat de rekenmodellen anders vertelden…
Wellicht ook een juridische route om te nemen voor ieder die langs de ventwegen van de Maliebaan werkt of woont? Elke kans aangrijpen om dat bizarre plan tegen te houden!
Gewoon de rechters verdacht maken en roepen dat ze neprechters zijn en de plannen doordrukken, zoals Grote Geert ons leert
Robert! Héél goed punt!
Jammer Kaat dat er niet naar jou geluisterd is! Lot had dit al vaststaan.
@W , de policy moeten niet op de stoel van verkeers regels zitten, zij moeten eens snappen dat in een stad verkeer is dat gewoon simpel en via zo kort mogelijke weg op hun lokatie komen zodat er zo min mogelijk overlast is voor andere locaties,
wanneer gaat er eindelijk is wat aan die parkeerapp gebeuren , of hopen ze dat de ouderen inmiddels van eenzaamheid zijn dood gegaan .
Dat de modellen te positief zijn en van een te grote hoeveelheid verdamping uitgaan is al jaren bekend, knap dat dat nu eens is aangetoond. Ook op de t Goylaan, Westelijke stadsboulevard etc. is dit toepasbaar.
En voor komende projecten als Maliebaan, Zuidpoort (Ledig Erf), Catharijne knip zou dit moeten leiden tot het bijstellen van de verwachtingen en heroverweging.
Dit staat los van naar 30 km/u te gaan in de stad en fietsstraten te realiseren, dat zijn prima ontwikkelingen. Maar met knippen en afslag verboden gaat verkeer zich verspreiden, vaak naar straten die daar niet op berekend zijn, dus extra overlast.
@ Robert. Te laat de onzalige erfenis van onze Lot is gisteren in gang gezet.
En kunnen we misschien ook de verkeersmodellen zien voor de Marnixlaan, St Josephlaan en de werkelijke gemeten drukte. De aannames dat halvering van de rijbaan niet tot opstoppingen zou leiden worden dagelijks gelogenstraft.
@Wim: wauw klinkt goed! Bedoel je dat de Oudegracht, Steenweg en zadelstraat dan ook weer gewoon kunnen worden gebruikt om snel van A naar B te kunnen met de bolide?
Goed plan!
Wederom komt het wensmodel van de gemeente niet overeen met de werkelijkheid.
Ga als ambtenaren en onderzoekers eens ter plaatse kijken of desnoods in de buurt logeren. Praat met de locals en doe je licht op. Het is niet heel erg moeilijk.
Deze banen zijn tegenwoordig verworden tot marketing strategieën waarbij de realiteit ver uit beeld is geraakt.