De gemeente doet onderzoek naar de favoriete vervoersmiddelen van de Utrechters. Door het invullen van een test worden zij gekoppeld aan een bepaald reistype. De gemeente gebruikt de resultaten van de test om de communicatie en het gesprek over reizen in en naar Utrecht, beter aan te laten sluiten per type reiziger. DUIC opent het debat en spreekt met de verschillende types over hun reisgewoonten. Deze keer de “bewust autoloze.”
Reisstijltest: De bewuste autoloze wil misschien toch wel een elektrische auto
12 Reacties
ReagerenKunnen we aub stoppen met het promoten van dit schijnonderzoek? De mens is niet te vatten in dergelijke hokjes. De menselijke geest zit toch echt net iets complexer in elkaar/ Daarnaast wil een mens nog wel eens van mening veranderen, al dan niet door omgevingsfactoren. Derhalve een nutteloos onderzoek.
De specialiteit van de Utrechtse ambtenarenkliek; “onderzoek” met voorgeprogrammeerde uitkomst.
De gemeente kijkt in ieder geval naar wat er leeft als het gaat om reizen. Het zal wetenschappelijk niet helemaal onomstotelijk zijn, maar het geeft de gemeente echt wel een beeld hoe mensen naar hun verplaatsingen kijken.
Bizar onderzoek. Heb gisteren de test zelf gedaan en er klopt geen ene moer van. De gemeenste kiest voor een paar stereotypen die ik ook nog wel had kunnen verzinnen… De uitkomst van het onderzoek ook trouwens.
Ik zou een bewust autoloze zijn. Nee ik heb inderdaad geen auto en ja ik kies sneller voor de fiets. Ik ben pas afgestudeerd, nog geen baan (nog geen geld voor een auto), woon in hartje centrum (geen parkeerplek) en alles is op loopafstand. Bewust gekozen om geen auto te hebben? Nee, niet echt. Ik denk dat er veel meer mensen in dezelfde situatie zitten. Wat een belachelijke test mensen…
De bewust autoloze is die dat ook nog als hij/zij bejaarde ouders moeten verzorgen of kleine kinderen hebben, of ver van openbaar vervoer wonen of gehandicapt geraken?
Dat je niet altijd een auto nodig hebt is evident, maar in bepaalde situaties is het een handig en mooi ding. Bewust gebruik van de auto is belangrijk en niet met dit flut onderzoek te vatten. Dit is uitsluitend propaganda tegen de auto en heeft niets te maken met het oplossen van verkeersproblemen.
Voor degene die zich niet in de uitkomst herkennen. Het is zeker zo dat je de profielbeschrijving op onderdelen zult herkennen en op onderdelen niet. Bijvoorbeeld: Alice is een autoloze maar niet bewust. Dat is logisch. Iedereen is uniek. Wanneer de verwachting is dat dit 100% op jouw moet aansluiten, dan begrijpen we de teleurstelling. Dat lukt alleen met individuele interviews, en die vinden ook plaats. De test is beproefd en gemaakt door de Universiteit. In de test is ruimte gegeven tot meedenken over de bereikbaarheid van de stad en de dialoog over de dilemma’s (het gebruik van de ruimte in de stad en de kwaliteit van de stad). We zijn benieuwd naar jullie ideeën.
Voor degene die zich niet in de uitkomst herkennen. Het is zeker zo dat je de profielbeschrijving op onderdelen zult herkennen en op onderdelen niet. Bijvoorbeeld: Alice is een autoloze maar niet bewust. Dat is logisch. Iedereen is uniek. Wanneer de verwachting is dat dit 100% op jou moet aansluiten, dan begrijpen we de teleurstelling. Dat lukt alleen met individuele interviews, en die vinden ook plaats. De test is beproefd en gemaakt door de Universiteit. In de test is ruimte gegeven tot meedenken over de bereikbaarheid van de stad en de dialoog over de dilemma’s (het gebruik van de ruimte in de stad en de kwaliteit van de stad). We zijn benieuwd naar jullie ideeën.
Typfoutje jou i.p.v. jouw
Wanneer de verwachting is dat dit 100% op jou moet aansluiten, dan begrijpen we de teleurstelling.
Weer zo onzinneg onderzoek,eerst zoveel mensen een Hybride wagen laten kopen omdat ze geen wegenbelasting hoeven te betalen.
En dan 1 jan.2014 laat ze maar weer wegenbelasting betalen.
Dit zijn de streken van de smerige politiek,coruptie.
Beste Do. Ik neem aan dat je iets met dit “onderzoek” te maken hebt?
Dat de universiteit heeft meegewerkt, maakt dit onderzoek nog geen onderzoek of betrouwbaar. Dat andere steden deze test hebben gedaan zegt evenmin iets over de betrouwbaarheid van dit onderzoek. In welk opzicht is deze test beproefd dan?
En idd, om een onderzoek als dit zin te laten hebben moet je overstappen op gestructureerde interviews en ja, dat kost veel tijd en veel geld, maar je hebt er wel iets aan. Deze test is alleen maar weer marketing en PR. Twee zaken waar gemeentes zich helemaal niet mee bezig dienen te houden in de eerste plaats, maar dat is een andere discussie.
KAN IEMAND DIE GASTEN VAN DAT GRINDPAD WEGLEIDEN? HET GEKNERP MAAKT ME GEK!
Lijkt me dat de vragenlijst is gebaseerd op dit onderzoek: http://www.segmentproject.eu. Ziet er gedegen uit. Lijkt me dat die verhaaltjes er bij zijn verzonnen om het meer aantrekkelijker te maken om vrijwillig de lijst in te vullen. Uiteindelijk kunnen ze waarschijnlijk wel een goed beeld krijgen hoe die segmenten over de stad verdeeld zijn. Leuk om te zien dat de resultaten van het oorspronkelijke onderzoek (http://partners.segmentproject.eu/hounslow/segment.nsf/Files/SFF-321/$file/SEGMENT%20FINAL%20PUBLISHABLE%20REPORT.pdf) overeen komen met de huidige resultaten (http://www.reisstijltest.nl/segments)