‘Reizigers gaven Utrechts openbaar vervoer in 2021 hoge rapportcijfers’ ‘Reizigers gaven Utrechts openbaar vervoer in 2021 hoge rapportcijfers’

‘Reizigers gaven Utrechts openbaar vervoer in 2021 hoge rapportcijfers’

‘Reizigers gaven Utrechts openbaar vervoer in 2021 hoge rapportcijfers’
Archieffoto
Reizigers waren in 2021 zeer te spreken over het openbaar vervoer in Utrecht. Zo scoorde de tram een 8,0 als rapportcijfer en de bus een 7,9. Kenniscentrum KpVV/CROW, het bedrijf dat deze zogenoemde ‘OV-Klantenbarometer’ heeft gemaakt, plaatst echter wel een disclaimer bij het onderzoek.

Reizigers waren in 2021 zeer te spreken over het openbaar vervoer in Utrecht. Zo scoorde de tram een 8,0 als rapportcijfer en de bus een 7,9. Kenniscentrum KpVV/CROW, het bedrijf dat deze zogenoemde ‘OV-Klantenbarometer’ heeft gemaakt, plaatst echter wel een disclaimer bij het onderzoek.

Vorig jaar golden er namelijk nog allerlei coronamaatregelen, waardoor het onderzoek anders is uitgevoerd dan voorgaande jaren. Zo zijn er bijvoorbeeld alleen in het najaar gegevens verzameld, terwijl dit voorheen gedurende het hele jaar werd gedaan. Hierdoor, maar ook vanwege het geringe aantal reizigers, zijn er in 2021 minder vragenlijsten ingevuld. Tot slot is er in 2020, ook vanwege beperkende coronamaatregelen, helemaal geen onderzoek gedaan, waardoor vergelijking met een jaar eerder ontbreekt.

Verbeterpunten

Desalniettemin presenteert het kenniscentrum nu wel de OV-Klantenbarometer 2021 en het Utrechtse openbaar vervoer scoort hoge rapportcijfers. Zoals eerder gezegd kreeg het busvervoer van U-OV een 7,9.  In het onderzoek werd aan reizigers gevraagd welke punten zij het liefst anders zien. Daaruit blijkt dat 15 procent van de ondervraagden geen verbeterpunten had voor de Utrechtse busdienst.

Daarnaast waren de reizigers aardig te spreken over de ‘netheid van de voertuigen’ (slechts 5 procent vond dat dit beter kon) en de ‘informatie bij vertraging’ (11 procent). Meer dan een kwart van de ondervraagden (26 procent) vond dat de Utrechtse bussen vaker per dag moesten rijden en 15 procent vond dat er iets verbeterd kon worden aan de ‘stiptheid van deze rit’.

Tram

De Utrechtse tram scoorde met een 8,0 net iets hoger dan de bus. 20 procent van de ondervraagden hadden geen verbeterpunten voor deze vorm van vervoer. Het belangrijkste verbeterpunt was met 16 procent ‘kans op een zitplaats’ en 13 procent van de ondervraagden noemde het ‘geluid van dit voertuig’ als verbeterpunt.

Onderwerpen die weinig reizigers als verbeterpunt noemden was de ‘netheid van de voertuigen’ (5 procent) en ‘stiptheid van deze rit’ (5 procent).

Voorgaande jaren

Zowel het Utrechtse bus- als tramvervoer scoren beter, of net zo goed, als voorgaande jaren. Zo kreeg tram in 2017 een 7,6 als rapportcijfer, in 2018 een 7,7 en in 2019 een 8,0. De bus kreeg in 2017 een 7,6, in 2018 ook een 7,6 en in 2019 een 7,8.

Bekijk hier het hele onderzoek van KpVV/CROW.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

16 Reacties

Reageren
  1. Don

    Grappig onderzoek hoe minder de duurste tram ter wereld rijd hoe hoger het cijfer.

  2. Hugo Aylva

    En nog grappiger: ook bij dit onderwerp (net zoals bij de gemeenteraadsverkiezingen) lijkt de mening van de gemiddelde reaguurder hier dus niet de mening van de gemiddelde burger/reiziger. Hoe graag velen hier de tram ook willen doen laten mislukken, de reiziger is er blijkbaar erg content mee.

  3. Confusius

    @ Hugo Ayla

    Bij dit onderzoek moet je wel heel erg opletten.

    Het is in dienst van de OV-belangen-/ OV-lobby-club gedaan.

    Er is niets te vinden over hoe dit onderzoek uitgevoerd is en of het onderzoek wel betrouwbaar is. De “pers” neemt blind dit onderzoek over zonder kritisch te zijn.

    Ik ben de afgelopen 2,5 jaar veelvuldig in het OV geweest in tegenstelling tot vele anderen. Gedurende lockdowns (en eigenlijk tot aan de dag van vandaag) wordt er niet of nauwelijks gecontroleerd op geldige ov bewijzen en het personeel is afwezig of met een vergrootglas te zoeken. Veel treinen, bussen en trams zijn niet schoon gemaakt in het kader van bezuinigingen en het aantal gewelds- en veiligheids-incidenten met verwarde reizigers en verwarde zwartrijders is gigantisch uit de klauwen gelopen. Onder andere doordat deze reiziger weet dat er niet of nauwelijks gecontroleerd is. Ook bezetten leden van criminele bendes bepaalde lijnen.

    Bij de NS is het aantal veiligheidsmeldingen echt schrikbarend toegenomen tot tienduizenden en honderdduizenden per jaar. Meestal wordt je afgescheept via hun speciale whatsapp nummer en ben je volledig op je zelf aangewezen.

    De uitslag van dit onderzoek is verbazingwekkend te noemen.

    Als je het hebt over de treinen; ik als dagelijks reiziger heb op zo goed als al mijn reizen met incidenten te maken namelijk. Dat kan geen toeval meer zijn lijkt mij. Op de internationale treinen (waarom alleen daar) wordt specifiek gewaarschuwd voor bendes op en rond Utrecht CS.

  4. Rob H.

    (Alleen) mijn persoonlijke mening, maar iedere keer als ik de tram wil nemen, dan rijdt hij op tijd, stipt en is het een schone tram. Ik heb niets te klagen. En dat is toch meerdere keren per week, momenteel.

  5. Lombokker

    Dat zijn waarschijnlijk alle zwartrijders die blij zijn dat er nooit gecontroleerd wordt.

  6. RABE

    Is de tram mee gerekend??
    Kan ik me niet voorstellen.

  7. Scherpschutter

    Mensen overvallen met enquettes in bussen, trams en treinen heeft natuurlijk helemaal niets met het verrichten van degelijk onderzoek van doen. Zo interview je op deze wijze het deel dat is afgehaakt uit ontevredenheid bijvoorbeeld per definitie helemaal niet, en dat zijn nogal wat reizigers!

    Daarnaast is het algemeen bekend dat het in persoon overvallen van mensen met enquettes (t.o.v. bijvoorbeeld online enquettes) per definitie hogere cijfers opleveren. Veel mensen zijn nu eenmaal sociale weekdieren en willen of durven bij directe confrontatie geen eerlijke antwoorden te geven, maar geven sociaal wenselijke antwoorden. De gekozen methodiek is dus in beginsel al specifiek geselecteerd om tot een zo positief mogelijke uitkomst te komen. Tja, dat krijg je als je overheidsdiensten onderzoek laat doen naar overheidsdiensten. Wij van WC Eend…

    Het enige rapportcijfer dat je nodig hebt, is het gegeven dat 30%-50% van de klandizie het OV de rug heeft toegekeerd in de laatste 5 jaar. Dat doen deze mensen vast niet om ze zo Noord Koreaans blij en tevreden over het O.V. zijn…LOL

  8. Utrechter2

    Wordt het onderzoek ook uitgevoerd op de momenten dat de tram eruit ligt?
    Of mag op zo’n dag niet gemeten worden omdat zo”n dag onderzoektechnisch niet representatief is?

  9. JdV

    Wij van wc eend….
    Ben benieuwd wat een organisatie als Rover geeft als score. Imo meer betrouwbaar.

  10. Piet

    Het is een heerlijk tramlijn nr 22. Rijdt in tegenstelling wat vele willen doen geloven meer wel dan niet. Het jammere aan deze lijn is wel dat er geen dienstregeling in het weekend is. Zou mn voor bezoek in het ziekenhuis een uitkomst zijn.

  11. G. de Vries

    Heb vorig jaar veelvuldig van het OV gebruik moeten maken: bus 7, 8, 29,sneltram richting nieuwegein en de trein naar Amsterdam. Dit midden in coronatijd( lockdowns en avondklok) en altijd kwam ik keurig op tijd op mijn bestemming. Niets te klagen gehad.

  12. Utrechter2

    @Piet: de overheid legt de lat van dienstverlening steeds lager zo te horen. We mogen al tevreden zijn als de tram 51% van de keren wel rijd als ik uw bijdrage goed lees.

    Mijn grootste kritiek op het OV is de prijs/kwaliteitverhouding trouwens maar dat onderwerp bewaren we voor later.

  13. Pee

    @Hugo Aylva
    Door wie is dit onderzoek uitgevoerd?
    Is het een onafhankelijk onderzoek geweest.?
    Zo tevreden als er nu word gezegd zijn de mensen niet maar er word voor gezorgt dat dat niet bekend word.

  14. Piet

    @Utrechter2, nee ik geef aan dat de meeste die hier reageren er geen verstand van hebben zoals jou onzinnige reactie. Als je wekelijks een paar maal met de tram gaat mag je er iets van vinden. Het onderzoek is gedaan onder gebruikers van het OV dus die mogen er iets van vinden en hebben gesproken.

  15. Utrechter2

    @Piet: hoezo onzinnig? Hoeveel uitval vindt jij acceptabel? En voor welke prijs? En heb jij bijzonderheden naar het onderzoek voordat je andere reageerders (dus los van mij) bestempeld als mensen die er geen verstand van hebben?

  16. Utrechter2

    @Piet: “onzinnig” etc. zijn bluftermen van mensen die van inhoud op aanvallen op de persoon over willen gaan. En dat de overige mensen op dit forum geen verstand van zaken hebben zou je aan moeten tonen i.p.v. het zomaar te zeggen. Je kan beginnen door serieus antwoord te geven op de vragen die gesteld zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).