Reizigersorganisatie vreest dat treinkaartjes duurder worden | De Utrechtse Internet Courant Reizigersorganisatie vreest dat treinkaartjes duurder worden | De Utrechtse Internet Courant

Reizigersorganisatie vreest dat treinkaartjes duurder worden

Reizigersorganisatie vreest dat treinkaartjes duurder worden
Archiefbeeld DUIC
Reizigersorganisatie ‘Maatschappij Voor een Beter OV’ vreest dat de extra kosten die de verzelfstandiging van ProRail met zich meebrengt, worden doorberekend in de prijs van treinkaartjes. De organisatie heeft hier gisteren vragen over gesteld aan Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Reizigersorganisatie ‘Maatschappij Voor een Beter OV’ vreest dat de extra kosten die de verzelfstandiging van ProRail met zich meebrengt, worden doorberekend in de prijs van treinkaartjes. De organisatie heeft hier gisteren vragen over gesteld aan Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Het in Utrecht gevestigde ProRail wordt omgevormd van een besloten vennootschap tot een zelfstandig bestuursorgaan. Dit houdt in dat er een belastingvoordeel verloren gaat. Terwijl een besloten vennootschap wel btw kan aftrekken, is dat bij een zelfstandig bestuursorgaan niet mogelijk. Volgens de reizigersorganisatie zou dit extra kosten tot gevolg kunnen hebben.

De organisatie is dan ook bang dat treinreizigers de dupe worden van deze extra kosten, ondanks dat het kabinet stelt dat van een prijsstijging geen sprake zal zijn. Voorzitter Rikus Spithorst: “De namens het kabinet uitgesproken intentie dat de treinkaartjes niet duurder worden, blijkt een wassen neus waarvan de onderbouwing niet verder komt dan een vaag ‘we gaan het regelen’.”

Dit stelt de voorzitter naar aanleiding van een rapport over het onderwerp, gemaakt door adviesbureau KMPG. Hier kwam uit dat de infraheffing, het bedrag dat vervoerders betalen aan ProRail om gebruik te mogen maken van het spoor, bij omvorming tot zelfstandig bestuursorgaan zal stijgen. Volgens de reizigersorganisatie zou dit weer zorgen voor een stijging in de prijs van treinkaartjes, omdat vervoerder NS de infraheffing in deze prijzen doorberekent.

“Wij zien graag hom of kuit van de zijde van de ACM, een instantie die doorslaggevend is in het ProRail-tarievendossier”, aldus Spithorst.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).