Reizigersvereniging Rover vindt het ‘hoog tijd’ dat de nachtbussen in de provincie Utrecht terugkeren. De nachtlijnen rijden sinds de coronacrisis niet meer, maar nu de samenleving weer open is, moet daar volgens Rover verandering in komen.
De reizigersvereniging trekt samen met een aantal studenten- en belangenorganisaties aan de bel in een brief aan de provincie Utrecht. “Nu de samenleving weer volledig open is, blijft het openbaar vervoer achter bij de wensen van deze samenleving”, constateren Rover en de andere organisaties. Het uitgaansleven is weer helemaal opgestart en er worden meer activiteiten georganiseerd in de late uren, wat de vraag naar nachtlijnen volgens Rover doet toenemen.
“Door de afwezigheid van nachtbussen worden nu veel reizigers die hun leven weer oppakken gedwongen de fiets te pakken of dure taxi’s in te schakelen. Voor reizigers met een beperking is het bovendien vaak praktisch niet mogelijk zelf ander vervoer te regelen.” De organisaties wijzen verder op het tekort aan studentenkamers in Utrecht. Studenten gaan daardoor vaker buiten de stad wonen, wat goede verbindingen tussen Utrecht en omliggende steden en dorpen van belang maakt ‘om studenten deel te kunnen laten nemen aan de samenleving’.
Volgens Rover en de andere organisaties heeft het herstellen van nachtbus 412 tussen Utrecht en het centrum van Zeist de grootste prioriteit. “Deze bus reed langs het SSH-complex ‘De Warande’ dat tegenwoordig minder in trek is omdat veel studenten zich niet veilig voelen de afstand ’s nachts te fietsen en een taxi niet kunnen betalen.”
15 Reacties
ReagerenOm alvast met Scherpschutter te spreken: Waarom zorgen de studenten niet gewoon dat ze rijk zijn en een auto kunnen betalen? Probleem opgelost en dan kunnen die inefficiënte bussen gewoon in de remise blijven.
@Bill: ik zou het deels wel eens zijn met het oude systeem van aparte tarieven. Veel studenten hebben een studenten-reisproduct en kunnen normaliter gratis reizen dus zonder het inkomsten genereert voor de bus (afhankelijk de week- of weekend-ov dus of het vrijdag- of zaterdagnacht is).
Ook busbedrijven zullen dit wel een belangrijk ding vinden in de verdeelsleutel.
Luister jongens, wij in Nederland zijn inmiddels wereldberoemd geworden door de revolutionaire manier waarop wij de auto’s de binnenstad uit getrap hebben en tegelijkertijd een compleet nieuwe en wel doordachte fiets infrastructuur hebben aangelegd. Het fietspad langs het Vreeburg bijvoorbeeld is de drukste fietsroute ter wereld met gemiddeld zo’n 45.000 fietsers per dag
We zijn een voorbeeld voor de rest van de wereld geworden van hoe je je CO2 uitstoot kunt verlagen en in één klap je steden veiliger en aangenamer kunt maken.
Mijn punt is dat als we geloofwaardig willen blijven als vernieuwers, we ook de nacht autoluw moeten gaan maken door voor een werkend alternatief te zorgen. Twee of drie bussen per nacht of zo op iedere route. Zodat de auto’s thuis kunnen blijven want die kids vermaken zich wel met z’n allen in de bus. ‘Glaasje op, laat je rijden.’ zoals in de jaren zeventig al door Postbus 61 spotjes werd gepropageerd. En Postbus 61 had altijd gelijk.
En mocht dat nu in eerste instantie niet direct 100% winstgevend blijken te zijn, moet overheid maar even bijspringen. Er is geld genoeg. Wij zijn een van de rijkste (en slimste) landen ter wereld en we hoeven het alleen maar te willen.
Er gebeuren goeie dingen in ons land en in onze stad, mensen.
We’re on the move again. Laten we dat vooral zo houden.
@Bill
Wat een onzin komt er uit je mond
Frankie jongen, haal dat geld maar weg bij uw linkse hobby’s zodat u lekker in uw nachtbus kunt zitten om nutteloze dingen te doen. Werken wij wel gewoon verder om geld bij elkaar te harken voor de bv Nederland.
Oke Frank, Wie zijn er dan het rijkste? Waarom wordt de groep die afhankelijk is van sociale woningbouw en de voedselbank dan steeds groter? Hoeveel mensen moeten tegenwoordig meer doen om hun zorgpremie te kunnen betalen? Als je de regering maar geloofd en kijkt naar de economische groei lijkt het mooi, maar het vertaald zich steeds minder naar inkomensgroei bij het huishouden. Het rijke is er een beetje af aan het gaan voor de burger. Jij mag het best sponsoren als je geld genoeg hebt.
@Utrechter2: Voor zover ik weet worden ritjes met een studenten-OV gewoon uitgekeerd aan de vervoerders, alleen niet door de student.
@ Cor: Dat is een misverstand. Vervoerders ontvangen van DUO een vast bedrag per jaar. Zie het als een soort abonnement, waar studenten vrij gebruik van kunnen maken binnen de voorwaarden van hun reisproduct. Overigens vallen nachtbussen en nachttreinen daar niet onder; daar moet altijd voor betaald worden.
@Cor en Utrechter2: die OV-kaart is de studenten destijds ongevraagd in de maag gesplitst om een korting op hun beurs door te drukken. Ze hebben er destijds dus in feite voor betaald en iets teruggekregen waar ze niet om gevraagd hebben. Toch waren er handige jongens — zoals de zonen van prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven, onder wie de huidige huisjesmelker — die er geld uit hebben geslagen door een vervoersbedrijfje voornamelijk per trein op te zetten waarmee bijvoorbeeld medicijnen konden worden vervoerd. Dat waren nog eens tijden!
Taxi duur?
Deel het bedrag met het groepje waar je mee uit bent geweest?
Als je uit kan gaan, kan de taxi er ook nog bij.
@Lexus: klopt en ik gun studenten hun leuke tijd ook. Alleen speciaal nachtbussen gratis voor hun laten reizen terwijl ze zelf wel net het nodige hebben uitgegeven aan bier, shoarma, en cocktails kan in deze tijden (van groot koopkrachtverlies) nogal gevoelig liggen, van daar mijn voorzichtige hint naar het oude betaalsysteem.
Vast en zeker dat er nog wel een stuk of 10 zatlappen zijn die behoefte hebben aan gesubsidieerd vervoer onder kostprijs (ik wil ook wel een taxi voor 50% onder kostprijs op zaterdag), maar daar heb ik als belastingbetaler die het mag ophoesten natuurlijk niet zoveel mee te maken.
Die 10 man gaan maar lekker fietsen met hun dronken kop.
@cas
Soms schaam ik mezelf ervoor om een Nederlander zoals jij te zijn, cas.
Maar gelukkig genoeg representeer jij maar een klein deel van de verder geestelijk gezonde Nederlandse samenleving.
En dank god voor dat.
De nacht autoluw maken, want een onzalig pestidee is dat toch weer.
@Frank Heuvelman: geen inhoudelijke reactie op Cas.
Is er een al dan niet groeiende groep hoger opgeleiden die hautain zijn? Niet eventjes maar echt een wereldbeeld hebben waarin ze overtuigd zijn dat ieder die hun opvattingen niet deelt een negatief en geestelijk ongezond persoon is?