Relatief veel verkeersdoden in Utrecht ten opzichte van 2017 | De Utrechtse Internet Courant Relatief veel verkeersdoden in Utrecht ten opzichte van 2017 | De Utrechtse Internet Courant

Relatief veel verkeersdoden in Utrecht ten opzichte van 2017

Relatief veel verkeersdoden in Utrecht ten opzichte van 2017
Archiefbeeld van een ongeluk in Overvecht. Foto DUIC
In de eerste helft van 2018 zijn in de gemeente Utrecht meer dodelijke verkeersslachtoffers gevallen dan in heel 2017. Qua ongelukken met alleen blikschade en waarbij gewonden zijn gevallen, lijken de cijfers uit de eerste helft van 2018 wel de dalende trend van de afgelopen jaren te volgen.

In de eerste helft van 2018 zijn in de gemeente Utrecht meer dodelijke verkeersslachtoffers gevallen dan in heel 2017. Qua ongelukken met alleen blikschade en waarbij gewonden zijn gevallen, lijken de cijfers uit de eerste helft van 2018 wel de dalende trend van de afgelopen jaren te volgen.

Dat blijkt uit de Voortgangsrapportage programma Verkeersveiligheid van de gemeente Utrecht. Vergeleken met voorgaande jaren vielen er in 2017, met een aantal van 6 doden, opmerkelijk weinig verkeersslachtoffers.

In 2014 stierven 9 mensen in het verkeer, in 2015 en 2016 waren dit er 15 en 14. In de eerste helft van 2018 zijn 7 mensen om het leven gekomen in het verkeer.

Hoge scores
Op de Amsterdamsestraatweg zijn in de periode 2014 tot en met augustus 2018 relatief veel ongelukken gebeurd. “Omdat de kruispunten op deze weg relatief dicht bij elkaar liggen worden de ongevallen die hier plaatsvinden gegroepeerd. Dit verklaart ook de relatief hoge score op de Kanaalstraat”, is te lezen in het rapport.

Ondanks de hoge scores van de Amsterdamsestraatweg en de Kanaalstraat zijn hier vanaf 2014 geen doden in het verkeer gevallen. Het gaat alleen om verkeersongevallen met blikschade of ongevallen met gewonden.

Een derde van de verkeersgewonden doet zich voor onder jongeren, in de leeftijd van 16 tot en met 24 jaar. Dit is niet alleen in de gemeente Utrecht, maar ook landelijk het geval.

13 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Zolang er niet wordt gehandhaafd, kan er een relatief kleine groep verkeersterroristen die overal schijt aan hebben ongestoord hun gang gaan. Dat stimuleert vervolgens een grotere groep om de verkeersregels maar wat “soepeler” te interpreteren, omdat ze weten dat er toch nauwelijks tegen wordt opgetreden. En zo gaat het van kwaad naar erger.

    Het toverwoord is dus: handhaven. Maar daar moet je natuurlijk wel capaciteit voor hebben. Of prioriteit aan geven.

  2. Berend

    Uit het rapport: “Vijf concentraties van ongevallen zijn op de Amsterdamsestraatweg en vallen allen onder de scope van
    het project om deze straat een 30 km/u inrichting te geven. We onderzoeken of we vooruitlopend hierop
    al maatregelen moeten treffen.”
    Ik weet een uitstekende maatregel, die we morgen al kunnen invoeren: de verkeerswet HANDHAVEN. Rijbewijzen van wegpiraten voor langere tijd (of levenslang) innemen. Flitsen met onopvallende opstellingen, op steeds een andere plek. Foutparkeerders beboeten. Mensen die midden op de ASW stilstaan en hun gevarenlichten aandoen beboeten. Idioten die inhalen waar dat levensgevaarlijk is van de weg halen .Etc.. etc.. Een 30km zone gaat weinig tot niets veranderen, zo lang er niet beter gehandhaafd wordt. De Straatweg trekt nu eenmaal veel tuig aan, met al z’n koffiehuizen en wedkantoortjes, dat de openbare weg als racebaan beschouwt.

  3. Tim

    Meer mensen die rijden als mafkezen, gevaarlijke onoverzichtelijke nieuwe kruispunten, slecht afgestelde stoplichten, onduidelijke wegafsluitingen… zo moeilijk is die flinke toename niet te verklaren.

  4. Utrechter

    ‘Omdat kruispunten dicht bij elkaar liggen…’ Zucht. Er wordt ook vanalles geprobeerd om het lompe weggedrag van het werkschuwe tuig goed te praten. Wanneer wordt er eens gericht toezicht gehouden of een batterij flitspalen geplaatst?

  5. Katja

    Op de ASW rijden ze als gekken, handhaving op snelheid 0,0.
    Met dank aan het weghalen van verkeerslichten “om de doorstroming te bevorderen “.

  6. Herman

    Alles draait om mentaliteit, die is best lastig te handhaven zonder een soort politiestaat te krijgen.
    Er is helaas een groep mensen die er andere normen en waarden op na houden en dat zie je terug in het verkeer.

    Handhaven is een oplossing, maar zelfs dat is lastig, echte oplossing weet ik helaas ook zo snel niet.

  7. cas

    Het plaatsen van flitspalen is niet aan de gemeente en handhaven is een leuk woord, maar het is onmogelijk altijd en overal te handhaven. De weginrichting is een punt waar resultaten uit moeten voortvloeien. Of dit college dat kan en goed doet heb ik wel hele grote vraagtekens bij.
    En verkeershufters blijven er altijd….

  8. Scherpschutter

    Maximaal 15 personen per jaar, op een bevolking van 340.000. Waar hebben we het over…? Het gaat uitstekend! Dat is bijna niets.

    Wellicht zou je zelfs kunnen stellen dat het bij dergelijk weinig verkeersdoden eens tijd wordt om te beginnen met het afbreken van de vele bespottelijke veiligheidsmaatregelen om het voor iedereen (van automobilist tot voetganger) wat minder frustrerend te maken om deel te nemen aan het verkeer.

  9. R.v.t.

    Mensen moeten elkaar ook aanspreken. Dit werkt vaak beter dan de politie..men is daar toch watgevoeliger voor.je ziet het wel bij roken . Als je ergens een sigaret wil aan steken dan wordt je door de mensen zo vuil aan gekeken dat je het wel laat.

  10. Toine Goossens

    Citaat regio Gelderland 2016:

    De flitspaal is er namelijk om de verkeersveiligheid te verhogen. ‘Die palen worden dus alleen op die locaties geplaatst waarvan is bewezen dat het daar onveilig is’, zegt Ernst Koelman van het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM).
    Wanneer is een weg onveilig?

    Maar wie bepaalt dan of een situatie onveilig is? ‘Dat begint bij de politie’, zegt Koelman. ‘De politie is op de hoogte van het verkeer op de weg in de eigen regio. Als zij zien dat er veel overtredingen of ongelukken plaatsvinden, dan bespreken ze dat met de wegbeheerder. In dat overleg wordt besproken wat de mogelijke oplossingen zijn voor de onveilige situatie.’

    Gemeente en politie gaan daar dus in 1e instantie over. Vervolgens doen zij n.m.m. een voorstel aan het OM. Als het OM geen geld heeft, of er geen geld voor over heeft, dan gebeurd er niets.

    De gemeente Utrecht bulkt van het geld. Voor € 35 miljoen wordt de westelijke stadsboulevard aangelegd. Het uitstel van de stadsboulevard leverde € 19 miljoen op voor de Noordelijke Randweg.
    De wethouder legt de prioriteiten verkeerd. Veiligheid gaat boven uitstoot en al helemaal boven ´wegen die zo mooi zijn´.

  11. Lombokker

    @ Scherpschutter
    Waar hebben we het over…?

    Zou u ook zo reageren als het slachtoffer een bekende of familielid van u zou zijn?
    En als de dader als een idioot heeft gereden en er na het ongeluk vandoor is gegaan?

  12. Jacobson

    Volgens mij klopt jullie weergave van de cijfers niet. De tabel in het rapport heeft een kolom ‘Alle wegen’ en een kolom ‘Wegen beheer Utrecht’. Jullie hebbende cijfers uit beide kolommen opgeteld, maar dat is niet correct. Volgens mij moet je lezen: ‘Alle wegen‘, waarvan ‘Wegen beheer Utrecht’.
    Overigens is het onjuist om bij dit soort kleine aantallen een trend te suggereren.

  13. Koel hoofd

    Paar flitspalen plaatsen en handhaving, is het probleem zo opgelost en levert nog geld op ook. De wethouder is echt helemaal de weg kwijt want de milieuzone en op zeer hoge snelheid fietsen voor een enkeling hebben meer prioriteit voor haar carriere dan verkeersveiligheid voor iedereen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).