Dit artikel is onderdeel van een serie over restruimte in Utrecht. De serie is mogelijk gemaakt door een bijdrage van Mediafonds Provincie Utrecht.
Ruimte is schaars, en wordt alleen maar schaarser. Utrecht is een van de snelst groeiende gemeentes van Nederland. Alles draait om ruimte, en hoe dat gebruikt gaat worden. Over elke centimeter in de stad lijkt soms nagedacht te zijn. Wie goed kijkt ziet echter ook nog genoeg ‘restruimte’. DUIC start een zoektocht naar overgebleven ruimte en roept de hulp in van de lezers!
Oproep: weet jij nog plekken met ‘restruimte’? Klein of groot? Stuur ons de locatie door, en als het even kan met een foto! Mailen kan naar redactie@duic.nl met onderwerp Restruimte
Wat is restruimte?
Restruimte is een term die regelmatig gebruikt wordt door stedenbouwkundigen, maar echt een gedeelde eenduidige definitie is er niet. Het kunnen enkele vierkante meters ruimte zijn zonder echte functie, overgebleven op plekken waar de stad al is volgebouwd. Een stad bedacht vanaf de tekentafel, waar tussen de ontworpen gebouwen nog een stukje restruimte is overgebleven. Vaak ligt er alleen bestrating of is het een groot stuk berm.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Restruimte kan ook iets grotere stukken ruimte zijn, terrein dat braak ligt. Of waar slechts gras ligt maar wat geen parkfunctie heeft en waar de natuur ook geen vrij spel krijgt.
Soms wordt restruimte juist geclaimd, door omwonenden die er zelf iets van maken of waar de natuur flink kan woekeren.
Tekst gaat verder onder afbeelding

Restruimte is te vinden midden in de stad, in de wijken en ook aan de randen van de gemeente. Plekken waar totaal nog geen stedelijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden, of juist de stukken die men ‘vergeten’ is.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Waarom is restruimte belangrijk?
Restruimte kan lucht geven aan de stad, waarbij het goed is dat niet alles wordt volgebouwd en waar niet over alles is nagedacht. Maar restruimte kan juist ook gebruikt worden voor functies die er wellicht nog te weinig zijn; om kwalitatief groen toe te voegen, speelplekken, bankjes, plekken waar bewoners samen iets kunnen ontplooien of waar zelfs nog ruimte is voor woningen. We zijn ook benieuwd naar de ideeën van onze lezers daarover.
De afbeeldingen hieronder zijn aangevuld met onderdelen die door AI gegenereerd zijn
24 Reacties
ReagerenRestruimte is goed zoals het is, niet elke vierkante millimeter hoeft in kaart gebracht, gepland en met regels optimaal benut te worden. Gewoon een stukje dat er gewoon is, zonder ambities en verwachtingen waaraan het moet voldoen. Voor ons mensen ook goed te kunnen zien dat bestaansrecht niet afhangt van optimaal presteren en proberen er het maximale uithalen (waar natuurlijk ook niets mis mee is, kan en mag naast elkaar staan)
https://maps.app.goo.gl/zHKcyVGS8sSM5tTJ7?g_st=com.google.maps.preview.copy
Er loopt een voetpad, maar met het gedeelte gras wordt niets gedaan.
De straten in Utrecht Zuidwest; heb liever dat hier meer groen komt dan aso autogebrul.
Parkeergarage bij HC, die naast de voormalige V&D is dicht en die onder HC staat nooit vol.
Ik ken nog wel een paar plekken. Maar ik zeg het lekker niet.
Een enorme zee aan stoeptegels. Gebeurt werkelijk niets…
https://www.google.nl/maps/@52.0729494,5.1204672,3a,49.6y,119.05h,86.11t/data=!3m7!1e1!3m5!1sj_KOYF_-CdM2Oh1ugrgjyw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dj_KOYF_-CdM2Oh1ugrgjyw%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D145.70845%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?coh=205409&entry=ttu
tussen de flats aan de van eysingalaan en vollenhovenlaan , struyckenlaan en de louterlaan. Dat terrein ligt al minstens een halve eeuw ongebruikt er bij wordt 1 a 2 keer per jaar gemaaid.
https://www.google.com/maps/@52.0760278,5.0975049,63m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Parkeergarage onder stadhuis
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fgoedkoopparkeren.nl%2Fnederland%2Fassen%2Fparkeergarage-stadhuis-assen&psig=AOvVaw1KYeMM6DarGSVO_EKswcZa&ust=1718371353702000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBIQjRxqFwoTCLi4k6PW2IYDFQAAAAAdAAAAABAS
Restruimte geeft lucht in een overvolle stad.
Niet elke vierkante millimeter behoeft aangeharkt topdown geexploiteerd te worden.
Het zoeken naar restruimte geeft aan dat het stadsbestuur de prioriteiten niet op orde heeft: er is namelijk geen budget om alles volgens slinkse wensen aan te harken met 80 miljoen aan bezuinigingen.
De Neude?
Na mij weten is deze gemeente al alles aan het vol proppen/bouwen. Laagbouw afbreken en hoogbouw er voor terug zetten, zo worden wijken waar eerst 20.000 mensen wonen en daarna 36.000 mensen wonen en wordt gelijk het laatste stukje groen opgeofferd en dan ook verbaast zijn dat er meer verkeer rijd op de overvolle fietspaden??
Het zou mij niet verbazen als ze boven het spoor gaan bouwen, daar is nog ruimte genoeg en Utrecht heeft genoeg spoor in de stad leggen. Bij het bouwen worden toch geen parkeerplekken gerealiseerd, dus daar kunnen ze nog hoogbouw/flats realiseren, met een plek om de schroot/fietsen neer te zetten voor de deur.
En binnenkort een meldpunt voor mensen zonder functie, de restmensen? Die kunnen dan gebruikt worden voor functies die er wellicht nog te weinig zijn;.
Het is goed om ” restruimte ” aan te pakken omdat verwaarlozing op de loer ligt.
Zelf vindt ik vooral dat Overvecht zoveel overbodige parkeer ruimte op straat nivo heeft. Een derde lijkt in het algemeen overbodig. Om de monotonie te doorbreken zou hier meer met Kunst gedaan kunnen worden, of de Nimeto die er iets voor bedenkt.
Met Deel auto’s , en vergrijzende zijn veel minder auto parkeer plekken door de hele stad nodig. Gemiddeld eigen auto bezit zal dalen.
Boven het spoor.
Stadhuisbrug 1. Daar staat nu een lelijk gebouw waar mensen dagelijks rondhangen.
In Frankrijk noemen ze een braakliggend terrein “Terrain Vague”. Vind ik veel mooier klinken. Ik vind ook dat ze lekker mogen blijven.
Overvecht heeft restruimte zat.
Een beetje handige data nerd kan restruimte zo in kaart brengen.
Het oude zandpad in Overvecht is een en al restruimte sinds de boten weg zijn
Het valt me op dat Papendorp zo ruim opgezet is. Bijv. het grasveld Mercatorlaan/Bevrijdingslaan. Starterswoningen of seniorenappartementen?
De busbaan op het Europaplein richting Nieuwegein. Al tijden in onbruik.
Natuur natuur natuur! En mooie reactie van Abe: de mens hoeft niet alles in vakjes in te delen. Maar toch: natuur erbij! 😉
De spoorlijn naar het spoorwegmuseum is een dubbelspoor. Dit is niet nodig nu er slechts 1 trein per uur overheen rijdt. Tussen de Biltstraat en de Huizingalaan is een zee van ruimte als er een enkelspoor zou zijn. Hier zou een park en een fietspad aangelegd kunnen worden.
De Utrechter lijdt aan horror vacui en propt de straten vol met bakken, geveltuinen, zitjes en afgepaalde boomspiegels. Doe vooral eens niks en laat wat kijk- en loopruimte.