Het onderzoek naar de defecten van de Stadsbaantunnel bij Leidsche Rijn is afgerond en de resultaten zijn vandaag in een brief aan de raad bekendgemaakt door wethouder Kees Geldof.
Oorzaak van de schade aan het beton in de tunnel is dat er water in de pergola (metalen holle buizen die in het beton zijn opgenomen om prefab elementen aan elkaar te verbinden) zat in plaats van betonvulling. Bij vorst is het water gaan bevriezen en uitzetten waardoor het beton losliet.
Tijdens het onderzoek zijn er, in aanvulling op de in augustus gevonden plekken, drie nieuwe plekken gevonden waar het beton los zat, en twee locaties met scheuren. Omdat een plastic omwikkeling om het beton zat bestond er geen risico dat het op het wegdek zou komen.
De reparatiewerkzaamheden zijn op 20 november al van start gegaan. In het voorjaar van 2018 worden deze hervat, en tegelijkertijd wordt er een nieuwe inspectie uitgevoerd. “Zo mogelijk combineren we dit met andere werkzaamheden waarvoor anders de Stadsbaantunnel dicht zou moeten, om een eventuele sluitingsduur zo klein mogelijk te houden”, schrijft Geldof in de brief.
De totale kosten sinds afgelopen augustus van de reparaties inclusief aanverwante kosten zoals de inzet van verkeersregelaars komen volgens de gemeente uit op ongeveer 350.000 euro. Deze kosten kunnen niet verhaald worden op de aannemer die de pergola plaatste omdat het bedrijf failliet is.
Gekoppelde berichten
Stadsbaantunnel Leidsche Rijn weer gesloten door herstelwerkzaamheden
De Stadsbaantunnel in Leidsche Rijn is vanaf maandag 20 tot en met zondag 26 november…
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.