Resultaten herinrichting ’t Goylaan: fietsers én auto’s rijden sneller | De Utrechtse Internet Courant Resultaten herinrichting ’t Goylaan: fietsers én auto’s rijden sneller | De Utrechtse Internet Courant

Resultaten herinrichting ’t Goylaan: fietsers én auto’s rijden sneller

Resultaten herinrichting ’t Goylaan: fietsers én auto’s rijden sneller
Foto: Marlot van den Berg / DUIC
De gemeente heeft de nieuwe inrichting van ’t Goylaan afgerond met een evaluatie. Daaruit blijkt auto’s in de spits sneller van A naar B komen en de gemiddelde fietssnelheid met ongeveer 2 km per uur is toegenomen. Het nieuwe voorrangsplein mag volgens omwonenden wel overzichtelijker. 

De gemeente heeft de nieuwe inrichting van ’t Goylaan afgerond met een evaluatie. Daaruit blijkt auto’s in de spits sneller van A naar B komen en de gemiddelde fietssnelheid met ongeveer 2 km per uur is toegenomen. Het nieuwe voorrangsplein mag volgens omwonenden wel overzichtelijker. 

Uit de metingen van de gemeente blijkt dat ’t Goylaan in de spits nagenoeg evenveel autoverkeer wordt verwerkt als voor de herinrichting. Daarbij is het voor auto’s vaak sneller om van A naar B te komen, omdat ze zonder verkeerslichten beter kunnen doorrijden. Wel ontstaat er nog steeds vertraging op ’t Goylaan bij grote drukte op de Waterlinieweg en A12.

De fietssnelheid op ’t Goylaan is met zo’n 2 km per uur toegenomen. Daarnaast hoeven fietsers minder lang te wachten op de kruising met de Constant Erzeijstraat (bij het voorrangsplein); de wachttijd was zo’n 30-45 seconden, met de nieuwe inrichting is het 15-30 seconden.

Ervaringen bewoners

Omwonenden zijn tevreden met het extra groen en de bomen in ’t Goylaan. Wel vinden zowel omwonenden als verkeersdeelnemers het nieuwe voorrangsplein niet altijd even overzichtelijk. Als oplossing dragen zijn hiervoor zebrapaden of extra borden aan. Daarnaast klagen omwonenden dat op drukke momenten automobilisten het verkeersplein blokkeren, waardoor het tijdens de spits lastig om ’t Goylaan over te steken.

13 Reacties

Reageren
  1. Joris

    Eat that! Nay sayers…

  2. Alexander

    Het lijkt er sterk op dat jullie simpelweg het persbericht van de gemeente hebben gebruikt en niet het daadwerkelijke rapport hebben gelezen.

    In het rapport staat onder meer dat maar liefst 41% van de fietsers het voorrangsplein (zeer) onveilig vindt, tegenover 33% (zeer) veilig. Verder vindt maar liefst 39% van de fietsers de nieuwe situatie een verslechtering, tegenover 32% die het een verbetering vindt.

    Ik fiets er dagelijks en kan het beamen: ik ben altijd blij als ik veilig ben overgestoken. Eenmaal ben ik er bijna aangereden door een automobilist die mij geen voorrang gaf. Ik heb de indruk dat het onnodig vertragen van automobilisten in Utrecht voor frustraties zorgt, die dan weer maken dat automobilisten onverantwoorde risicio’s nemen om toch nog op tijd op de plaats van bestemming te komen.

    Het onderzoek zit sowieso vol met suggestieve vragen. Voorbeeld is vraag 20 ‘De herinrichting heeft geleid tot een aantal verbeteringen als het gaat om verkeersveiligheid…’. O ja, welke dan?

    Aangezien de gemeente van plan is overal in de stad dit soort stadsboulevards aan te leggen, lijkt het me erg wenselijk dat de Utrechtse media dit rapport nog eens kritisch bekijken…

  3. JdV

    Door de gemeente objectief gemeten op zondag jongsleden tussen 14.30 en 16.15 uur.

  4. Nico

    “Sneller van A naar B” en tussen neus en lippen een opmerking over het feit dat er een vertraging optreedt op de ‘ t Goylaan bij drukte op de Waterlinieweg en de A12. Laat dat nu het verkeer zijn dat de stad niet uit of in kan. Soms angstaanjagende taferelen. Bereikbaarheid en veiligheid zijn in het geding.

  5. Bar Rarber

    Fake info JdV, niks zeggen is altijd beter dan tendentieus trollen

  6. JdV

    @Bar Rarber: Nee hoor, humor, niets posten is altijd beter als je daar geen gevoel voor hebt.

  7. Sjoerd

    Als je daar als fietser wilt oversteken tijdens spits moet je veel geduld of nog meer lef hebben. Belachelijk kruispunt. Van mij mogen die verkeerslichten vandaag nog terug.

  8. Siemen

    Waarom maakt de gemeente de onderzoeksomstandigheden niet bekend? Ik ben benieuwd hoe ze tot deze resultaten komen.

  9. JR

    @ Alexander

    Ontluisterend manipulatief dus, dit bericht van de gemeente. Dank voor de ontmaskering.

  10. cas

    Heeft de gemeente soms ooit gedacht dat het verminderen van de bereikbaarheid auto’s doet oplossen in rook?
    In tegenstelling tot veel mensen vind ik het verkeersplein niet per se onoverzichtelijk. Alleen is de kans wel groot dat het soms geblokkeerd wordt bij drukte.

  11. JdV

    @Sjoerd: Ik ben een groot voorstander van lef. Als je dan maar niet gaat klagen dat je van je fiets wordt gereden omdat je je niet aan de verkeersregels houdt. Vervelend he, wachten? Zo jammer dat automobilisten dat ook soms heel lang moeten. Maar dat geldt uiteraard niet voor fietsers toch? Die moeten altijd en overal zonder stoppen ongehinderd door kunnen rijden.

  12. Toine Goossens

    @Alexander,

    Dank. Staat er ook iets over de aantallen fietsers en auto´s die er nu rijden. Als dat lager is dan eerst, dan is de doorstromingsconclusie ook fake.

  13. Angelique

    Kijk, hier zou DUIC van grote toegevoegde waarde kunnen zijn, door de beweringen van de gemeente objectief te onderzoeken…
    Bijvoorbeeld vanwege mensen die nu ‘t Goylaan mijden en door de woonwijk rijden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).