Rijbaan Brailledreef wordt tijdelijk fietspad om fietsers meer ruimte te bieden | De Utrechtse Internet Courant Rijbaan Brailledreef wordt tijdelijk fietspad om fietsers meer ruimte te bieden | De Utrechtse Internet Courant

Rijbaan Brailledreef wordt tijdelijk fietspad om fietsers meer ruimte te bieden

Rijbaan Brailledreef wordt tijdelijk fietspad om fietsers meer ruimte te bieden
Beeld: Gemeente Utrecht
De gemeente heeft een rijbaan op de Brailledreef in Overvecht ingericht als fietspad, om fietsers zo meer ruimte te geven. Het gaat om de rechter rijbaan in de zuidelijke richting, tussen de Einsteindreef en de Zamenhofdreef.

De gemeente heeft een rijbaan op de Brailledreef in Overvecht ingericht als fietspad, om fietsers zo meer ruimte te geven. Het gaat om de rechter rijbaan in de zuidelijke richting, tussen de Einsteindreef en de Zamenhofdreef.

Fietsers kunnen vanwege werkzaamheden langere tijd geen gebruik maken van het fietspad aan de oostkant van de Brailledreef. Het fietspad aan de westkant werd voor de gelegenheid tweerichtingsverkeer, maar het bleek te smal om anderhalve meter afstand te kunnen bewaren.

De rechter rijbaan in zuidelijke richting is sinds dinsdag afgesloten voor autoverkeer en opengesteld voor fietsers in noordelijke richting. Fietsers die in zuidelijke richting fietsen, kunnen gebruik blijven maken van het fietspad, omdat ze daar nu geen tegenliggers meer tegen zullen komen.

De Fietsersbond zocht twee weken geleden al contact met de gemeente over de onveilige situatie die was ontstaan op het tweerichtingsfietspad. De gemeente besloot toen het voetpad open te stellen voor fietsers. Ook werd vanaf toen onderzocht of de rijbaan moest worden afgesloten. Dat is nu dus gebeurd.

14 Reacties

Reageren
  1. Teringjantje

    Haha, nou als je de anderhalve meter regel op alle fietsers in Utrecht wilt toepassen kun je van alle wegen wel fietspaden maken! Bovendien blijkt de besmetting in de buitenlucht zonder langdurig contact ongeveer nihil. Symboolpolitiek dus. En dit zeg ik als fervent fietser.

  2. jeanne

    Een goede eerste stap. Nu de rest van de wegen in Utrecht nog fietstraat maken, met auto’s te gast. Fietsers rule!

  3. Herman

    Mooi, zo snel mogelijk in vaste situatie omzetten.
    De categorie petjes/zwarte VW rijders gaan hun heil maar elders in de wereld zoeken.

  4. Ben

    Dit had natuurlijk veel eerder kunnen gebeuren. Gelukkig stuurt de gemeente bij, misschien eens nadenken over uitbreiding. Meer ruimte voor de fiets en hoe dichter bij het centrum, hoe minder blik in de straat. Met 100.000 extra inwoners vooruitdenken en streven naar een leefbaar Utrecht.

  5. Co

    Dat is, net wat al eerder werd gezegd, het toppunt van symboolpolitiek.
    Of er nu wel of geen fietspad Is, die 1.5 mtr is in de hele stad niet of nauwelijks te vinden.
    Het lijkt of de fietsersbond oogkleppen op heeft en niet verder kijkt dan de Brailledreef.

  6. Ben

    De reden van deze aanpassing is de veiligheid voor fietsers, niet de te smalle strook ivm de 1,5 meter-maatregel

  7. Koel Hoofd

    Er fietst daar niemand, moest er gisteren zijn met de auto, maar geen fietser gezien. symbool politiek dus.
    Er steken daar wel aardig wat voetgangers over op plekken die daarvoor niet zijn bedoeld omdat het levensgevaarlijk is. Hipsters zijn kennelijk levensmoe na paar weken corona lockdown?

    Voor de autohaters: het aantal tweedehands autoverkopen zit weer op oude niveau en zal nog verder stijgen omdat mensen kiezen voor veilig vervoer boven het OV en mondkapjes of onrepresentatieve toestanden.
    Fietsers rulen niet, fietsers moeten zich aan de verkeersregels gaan houden want er komen meer mensen op hoge snelheid met veel massa bij. En ook daar zitten debielen tussen, die halen ook met regelmaat het nieuws. Dat ze toevallig in een auto rijden is bijzaak, het zijn en blijven mensen die ook op een scooter, fiets of als voetganger rare fratsen uithalen.

  8. Frank

    Maatregel bedoeld voor veiligheid prima als fietsers dan ook eens nadenken als ze zonder licht rijden, tegen de richting in, op de stoep, door het rode licht, overal maar voorrang nemen, overal maar de fiets neer gooien en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen.

  9. D.

    Ik fiets er regelmatig. Deze situatie is een stuk beter!

  10. wollie

    ik fiets al op de busbaan met veel plezier, en merk dat andere fietsers het ook gaan doen. buschauffeurs zijn begripvol; nog geen toeters gehad.

  11. Justin

    “Ik was daar laatst, en er fietste niemand, dus is het symboolpolitiek”. Dames en heren, dat is dan iemand die zich “Koel Hoofd” noemt.

  12. Scherpschutter

    Niets is zo permanent als een tijdelijke overheidsmaatregel.

  13. Joas

    @ Frank

    Je kan de fietser niet als groep aanspreken. Het zijn namelijk individuen.

    Het is grofweg 2 op 10 fietsers die zich asociaal gedraagt. 8 van de 10 is gewoon beschaafd bezig.

    Onzin argumentatie derhalve.

    Deze extra ruimte heeft overigens te maken met werkzaamheden; het is een soort ‘omleiding’.

  14. Pee

    @Joas
    “Je kan de fietser niet als groep aanspreken. Het zijn namelijk individuen.”
    Dan kan je dat van automobilisten ook zeggen.
    En ook daarvan gedraagt de meerderheid zich netjes.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).