Rijk heeft momenteel geen geld voor tweede Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant Rijk heeft momenteel geen geld voor tweede Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant

Rijk heeft momenteel geen geld voor tweede Uithoflijn

Rijk heeft momenteel geen geld voor tweede Uithoflijn
Het Rijk heeft geen geld beschikbaar gesteld voor een tweede Uithoflijn. Dat bleek gisteren tijdens de presentatie van de Miljoenennota op Prinsjesdag.

Het Rijk heeft geen geld beschikbaar gesteld voor een tweede Uithoflijn. Dat bleek gisteren tijdens de presentatie van de Miljoenennota op Prinsjesdag.

Dat heeft het Algemeen Dagblad uitgezocht. Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) had hier wel op gehoopt, maar geld om De Uithof bereikbaar te houden in de toekomst is er op dit moment niet.

Ondanks dat de eerste Uithoflijn pas in 2018 wordt opgeleverd, lijkt het er nu al op dat deze schaalvergroting voor reizigers richting het Utrecht Science Park bij lange na niet voldoende gaat zijn. De vraag naar openbaar vervoer zou alleen maar groter worden in de toekomst. Het duurt nog wat jaren, maar in 2030 zou de tram naar de Uithof overbelast raken.

Om dit probleem op te lossen zijn er twee mogelijkheden: Een tweede tramlijn door de binnenstad of een treinstation op De Uithof.

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. Ronald

    Treinstation op de Uithof is natuurlijk helemaal geen serieuze optie.
    Er is nog niet eens een spoor tussen Utrecht & Breda of een fietspad tussen de Uithof en Zeist.

  2. Utrecht Centraal

    Uiteraard zijn er in Nederland ook andere partijen die de groei van Utrecht Science Park als een bedreiging zien, en een van beste methode om verdere groei af te remmen is zorgen dat de bereikbaarheid niet mee kan groeien…
    Amsterdam Science Park heeft inmiddels een eigen NS station, en is kleiner. Het doortrekken van de Uithof lijn naar andere NS stations is natuurlijk ook een mogelijkheid ( Bilthoven & Driebergen -Zeist ) in combinatie met een NS station bij Amelisweerd.
    Utrecht Science Park, wordt overal bijna alleen nog genoemd naar de voormalige gemeente naam… De Uithof.
    Waarom ontbreekt dit op de ANWB borden, Fiets bordjes, etc ?

  3. nietdebinnenstad

    Alsjeblieft geen trambaan door de binnenstad.
    Laat de trams maar mooi buitenom rijden.
    De binnenstad is prima te belopen.

  4. Bas

    Goh, iemand van GroenLinks die meer geld nodig heeft als het door GroenLinks bedachte plan niet goed blijkt te zijn. Hoe verrassend.

    Nooit in de communicatie van de gemeente over de spoorbaan naar de uithof is er gerept over de kort houdbaarheid. Welke hippie bedenkt nou iets wat maar 10 jaar mee gaat en niet schaalbaar is?

    @Lot: hopen doe je op de WC. Hebben jullie al dubbelglas in het GL kantoor gezet trouwens?

  5. Student

    Bas, in jouw ogen moet er dus helemaal niets gebeuren tot er een plan is wat schaalbaar is en 50 jaar mee kan? Leg je dat even uit aan studenten die de afgelopen en komende jaren als haringen in een ton in de bus naar college zitten, elke dag weer? Aan jou laten we het stadsbestuur voorlopig ook niet over.

  6. jan

    Trambaantje Uithof ,naar station langs Koningsweg. Steenworp afstand . waarom door de binnenstad .

  7. Herman

    Wan een onduidelijk bericht. wat is de tweede Uithof lijn, hoe gaat het trace lopen, waar ligt het scinece park.

    Beetje meer info kan geen kwaad.

  8. Marko

    @Ronald, er loopt gewoon een rustige weg tussen de Uithof en Zeist, dus een fietspad is totaal overbodig. Zie Google Maps mocht je een keertje willen fietsen naar Zeist.

    @Student, er komt dus binnenkort ene eerste Uithoflijn. Dat zal aanmerkelijk de druk op lijn 12 verlichten lijkt mij. Of er een tweede lijn nodig is, is nog helemaal niet zeker. iedereen lijkt er vanuit te gaan dat er over 30-50 jaar heel veel meer studenten naar de Uithof moeten, maar we weten helemaal niet hoe de wereld er dan uit ziet. De financiering van het hoger onderwijs wordt steeds lastiger dus misschien wordt studeren weer meer een elite aangelegenheid over 20 jaar. Ook neemt het afstandonderwijs steeds meer toe dus over 50 jaar hoeven studenten steeds minder fysiek aanwezig te zijn op de Uithof. Kortom voordat je de binnenstad gaat volplempen met metrobanen, kan je ook eerst even afwachten hoe de Wereld zich ontwikkeld.

  9. Hassan

    Wat ik mis in elke communicatie is de daadwerkelijke prijs van de eerste Uithoflijn? En de mogelijke kosten voor een tweede, in welke vorm dan ook.

    Enkel met deze info kan men concluderen of de kosten/baten realistisch zijn.

  10. gerben

    @student wat doen die studenten eigenlijk allemaal in bus 12? Ga fietsen!

  11. Jiri

    Volgens mij kosten de gelukszoekers 1 miljard euro. Tsja, dat geld had ook naar de OV-fetisjisten van GroenLinks kunnen gaan. Er is echter 1 Maar: je kan geld maar 1x uitgeven, linksche flapdrollen!

  12. Moeders

    Jiri, tijd om naar bed te gaan jongen! Je bent zo moe dat je alleen nog maar over hetzelfde kan jengelen.

    Je woont in een linkse stad, bye bye naar Zoetermeer kereltje als je het hier zat bent 🙂

  13. Hassan

    Al dat gejank over links en rechts zal de geschiedenisboeken ingaan als de grootste belemmering voor onze voortgang.

    @gerben: de Utrechtse fietspaden zijn, op de herfst en winter na, al overvol.

  14. Marko

    @Hassan, wat een onzin, ik fiets dagelijks over de hoofdfietsroutes door onze stad en ik sta dus nooit in de file. Hoogstens wacht ik voor een stoplicht.

  15. Hassan

    @Marko, tuurlijk. Maar denk je dat dat zo blijft als de lijn 12 studenten de fiets zouden moeten gaan gebruiken?

    Er zijn al frustraties genoeg onder de Utrechtse fietsers
    http://www.economicboardutrecht.nl/nieuws/happy-biking-project

  16. Marcel

    Wat helemaal buiten de discussie is geraakt is het feit, dat de groei van De Uithof grotendeels door planning gestuurd wordt. Andere keuzes voor het gebied kunnen leiden tot drastisch kleinere vervoersstromen. Nu wil men bedrijven en instellingen naar het Science Park halen, waarvan de medewerkers van buitenaf moeten komen. In plaats daarvan zou je ook extra studenten huisvesting naar De Uithof kunnen halen. De echte meerwaarde van het Science Park concept is maar heel beperkt. Zeker als je beseft, dat werknemers van instellingen en bedrijven, die verhuizen extra kilometers woon-werk-verkeer moeten gaan afleggen, ook al is dat met het OV. De verhuizingen, die nu al bekend zijn gaan dan ook nog eens gepaard met een netto verlies aan werkgelegenheid. De duurzaamheid van dit concept is dan ook ver te zoeken, hoe duurzaam je de nieuwe gebouwen ook gaat maken.

  17. Tja

    Rare keuzes worden er gemaakt en daar is deze discussie een rechtsreeks gevolg van.

    Aan de ene kant is de ene groepring binnen de overheid planmatig Utrecht Science Park op de kaart het zetten, steeds groter en belangrijker is het doel. Gewoon een ordinaire concurrentiestrijd met andere steden om de grootste en belangrijkste te willen zijn. Oftwel mensen die leiden aan een het te kleine pik syndroom.

    Deze koers is ingezet nadat nu de keuze en het plan voor de Uithoftram gerealiseerd wordt. Vandaar dat men nu alweer achter de feiten aanhobbelt. Overigens laat dit zien dat Lotje geen eigen keuzes kan maken, maar kennelijk de groepering die graag meer werknemers en studenten op de Uithof wil ondersteunt.

    Overigens wil je helemaal niet meer studenten aan een universiteit, want de groep hoger opgeleiden is beperkt. Hoe meer mensen je in het hoger onderwijs wil, hoe meer dit de kwaliteit gaat uithollen. Dat is een gegeven. Slechts twintig procent van de mensen heeft het denkvermogen dat nodig is.

    Hoezo is een trambaan over de busbaan door het centrum niet realiseerbaar eigenlijk? Hoezo gaat dit zoveel kosten eigenlijk?

    De busbaan ligt er al en het is een kwestie van rails in het asfalt leggen en bovenleiding aanleggen + stoplichten daar op afstellen?

    Lijkt me een simpele oplossing. Gaat wel miljoenen kosten, maar dat vergt zo’n investering nu eenmaal. Alleen wonen we in Nederland en wil men weer het nieuwste van het nieuwste en experimentele infra aanleggen, wat leidt tot vertragingen en een overschreiding van de bouwkosten.

    Het aanleggen/ verlengen van een spoorlijn is een zeer kostbare aangelgenheid. Je zou dit niet moeten willen. Daarnaast is er geen ruimte voor het aanleggen van een spoorlijn, omdat deze door eenbeschermd landgoed zou moeten worden aangelegd. Of je zou de spoorlijn over de snelweg moeten aanleggen, verhoogd.

    Je kan je beter afvragen waarom verschillender overheidsfracties/ ambtenaren eigenhandig elkaar aan het tegenwerken zijn in beleidsvisies voor de toekomst, die dus al uitgewerkt worden, zonder dat de politiek/ een demcoratisch orgaan daar belsissingen heeft genomen. Dat is namelijk het failliet van onze politiek. Onze ambtenaartjes zijn alles voor ons aan het belsissen en die zitten met hun hoofd al dertig jaar verder, terwijl de door ons gekozen mensen daar geen beslissingen over kunnen nemen.

  18. Peter

    Ik geloof dat de busbaan voor bus 11 al geschikt is voor een tram, alleen nog een kwestie van de rails en bovenbouw neerleggen. Zou goed zijn als nu met de lobby wordt begonnen dan is het misschien voor 2030 klaar.

  19. Utrecht groeit.

    Inderdaad Pieter de HOV bus baan is bewust zo gemaakt dat deze ” ver-tram-ed ” kan worden.
    Wil de mobiliteit van onze sterke groei regio duurzaam blijven dan is expansie van het Tramnet so wie so noodzakelijk.
    Randstad spoor ( Metro net op bestaand spoor) die binnenkort wordt gerealiseerd in Utrecht kan niet alles voldoende fijnmazig bedienen. Reeds nu al heeft onze stads regio al meer inwoners dan de gemeente Rotterdam. ( 660.000)

  20. bork

    Metro via de binnenstad zou een fatsoenlijke oplossing zijn. Palma de Mallorca is net zo groot als Utrecht met een oude binnenstad en een grote universiteit aan de rand, prachtige oplossing. Kan boven de grond bij kruisen Waterlinieweg, met stations op Vredenburg, Domplein, Maliebaan, UCU, Uithof, UMC en P&R Uithof.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Palma_de_Mallorca

  21. Ronald

    @Marko
    Hou je je Google Maps misschien ondersteboven?
    Hemelsbreed is Uithof – Zeist 1 km, maar op de fiets 7,5 km
    En dat is teveel voor veel mensen om te fietsen.
    Nou jij weer.

    Dit bedoel ik:
    https://www.google.nl/maps/dir/52.0847255,5.2061023/52.0851922,5.1897676/@52.0904283,5.2029645,15z/data=!4m2!4m1!3e0

  22. Ronald

    Tram naar Bilthoven, da’s nou wel een goeie.

  23. gerben

    @ronald dat klopt niet. Het is 4,5 km vanaf het UMC naar Zeist West, ik heb het vaak gefietst. Je moet alleen een frustrerend stuk omfietsen om in de Brugakker te komen.
    Zie: https://goo.gl/maps/cWgdk

  24. Kuch

    Een aanvulling op Gerben, Marko en Roland

    Zeist Centrum-Uithof is 4,8 km:

    https://www.google.nl/maps/dir/52.0836705,5.2367863/52.0851922,5.1897676/@52.0885509,5.1902093,14z/data=!4m2!4m1!3e1

    Zeist Brugakker 3,5:

    https://www.google.nl/maps/dir/52.0849197,5.2128188/52.0851922,5.1897676/@52.0885509,5.1902093,14z/data=!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d5.206749!2d52.0890385!3s0x47c6686e855d5a9b:0x6c7171493f665529!1m0!3e1

    Hemelsbreed is het 600-800 meter. Dat scheelt nogal wat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).