Rijkswaterstaat verwacht enorme verkeersdrukte door de werkzaamheden die komende zondag starten tussen Moordrecht en knooppunt Oudenrijn bij Utrecht. De werkzaamheden, die een maand duren, kunnen maandag leiden tot de ‘ergste file ooit op de A12’ als weggebruikers hun reisgedrag niet aanpassen, vreest Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat gaat komende maand het asfalt vervangen door een nieuwere, stillere soort. Het wegdek dat er nu ligt kan niet veel langer meer mee en er wordt gevreesd dat de geluidsnormen mogelijk worden overschreden. Daarom wordt het asfalt vervangen door een nieuwere, stillere soort. Tegelijkertijd worden sommige viaducten zoals Strijkviertel bij De Meern aangepakt. Volgens Rijkswaterstaat moeten de werkzaamheden ervoor zorgen dat de A12 weer ‘jaren mee kan’.
De A12 is in juni vier weekenden afgesloten van Moordrecht tot knooppunt Oudenrijn. Daarnaast zijn er doordeweeks tien nachtafsluitingen en op elf doordeweekse dagen moet het verkeer over twee van de vier rijstroken. Als de weg open is, gelden er snelheidsbeperkingen, waardoor ook extra drukte wordt verwacht.
‘Ergste file ooit’
De werkzaamheden beginnen op zondag 2 juni en op maandag 3 juni zijn er overdag twee rijstroken minder beschikbaar op de A12 tussen Nieuwerbrug en De Meern. Rijkswaterstaat verwacht dan ook ‘enorme hinder’. De weg is normaal al druk en nu is de capaciteit veel minder groot, waardoor de files tot aan Den Haag kunnen oplopen.
“Als weggebruikers deze boodschap niet horen en hun reisgedrag niet aanpassen, kan dit zomaar de ergste file ooit op de A12 worden”, aldus omgevingsmanager Leonie de Vries. Weggebruikers wordt geadviseerd om anders te reizen, samen te reizen of thuis te werken. Wie toch de weg op moet, kan het best op navigatie rijden voor de omleidingsroutes. “Al zullen de omleidingsrouters ook erg druk zijn.”
Rijkswaterstaat kondigde eerder al aan dat meerdere snelwegen bij Utrecht in 2024 op de schop gaan. De A1, A2, A12, A27 en A28 bij Utrecht gaan allemaal op de schop in 2024. Het gaat om grootschalige onderhoudswerkzaamheden aan de A1, A2, A12, A27 en A28. Zo zijn er grootschalige werkzaamheden aan de Galecopperbrug, wordt het wegdek op de A2 vernieuwd en heeft de Leidsche Rijntunnel nieuwe verlichting gekregen.
Gekoppelde berichten
Alle snelwegen rond Utrecht in 2024 op de schop, Rijkswaterstaat verwacht veel hinder: ‘Pak trein of fiets’
De A1, A2, A12, A27 en A28 bij Utrecht gaan allemaal op de schop in…
Unieke werkzaamheden aan Galecopperbrug in Utrecht: ‘In de brug gebeurt ook veel’
Het zal menig automobilist niet zijn ontgaan dat een deel van de Galecopperbrug in Utrecht…
Verlichting in Leidsche Rijntunnel in Utrecht binnenkort vervangen: drie weekenden ‘grote filekans’
De verlichting in een van de buizen van de Leidsche Rijntunnel op de A2 wordt…
13 Reacties
ReagerenHet zal het onder de streep allemaal waard zijn! Vers asfalt voor decennia aan extra rijgenot; daar sta ik graag een keertje voor in de file. Geen probleem.
Uitstekend dat er eindelijk een beetje haast mee gemaakt wordt. Dit had al lang de absolute infrastructurele topprioriteit moeten zijn.
Geluidsnormen?Elke dag rijd ik dat stuk niks mis mee,waanzin ten top met dank aan de belastingbetaler!
De geluidsnormen zullen, na de werkzaamheden, wel overschreden gaan worden als de idiotie van 130 doorgaat. Tweede Kamer, torpedeer dit !
En ja, ik rijd ook een auto hoor. 100 is echt hard zat.
Lijkt me handig dat extinction rebellion dan de A12 gaat bezetten geen gevaar geen overlast wel een bezetting iedereen blij. Win win situatie.
@Katja
Dan blijft u zelf toch gewoon lekker 100 rijden? Wat is nu het probleem?
Wel het meest rechter baantje aanhouden graag.
Ah, Katja, ben jij dat, die altijd links tuft met 100 en niet opzij gaat.
@Katja
Je hoeft geen 130 te gaan als je dat niet wilt.
Vers asfalt!
Sta ik heel relaxt voor in de file.
Op navigatie rijden het advies. Serieus? Met zn allen in de file op de plattelandswegen naast de file op de a12. Beter gewoon even fatsoenlijk omwegen aangeven
Zo meteen lekker 130 karren, heerlijk.
Nou Katja, bij 60.000 km per jaar is 130 heel welkom zeker in vroege ochtend of avond
En het scheelt boel vervuiling al dat geteut en geschakel kost uiteindelijk meer brandstof.
Verders bedankt voor uitleg wat er daadwerkelijk gebeurd in die brug, maakt het fle rijden stuk begrijpelijker.
Ordinaire sensatie vanuit een overheidsinstellingen…
Net zoals die bizzare weer codes en alarmen.
@redactie Met de benaming “op de schop” ga ik er vanuit de ze gaan verdwijnen. Maar dat bedoelen jullie niet, er komen werkzaamheden?
Ik woon langs de a12, dus fijn dat er eindelijk stiller asfalt komt. Alhoewel het geluid van een nat wegdek waarschijnlijk nooit gedempt kan worden. Hopelijk houdt het regenseizoen een keer op….