Rijkwaterstaat moet meer bomen kappen voor verbreding A27 - De Utrechtse Internet Courant Rijkwaterstaat moet meer bomen kappen voor verbreding A27 - De Utrechtse Internet Courant

Rijkwaterstaat moet meer bomen kappen voor verbreding A27

Rijkwaterstaat moet meer bomen kappen voor verbreding A27
Archieffoto van de A27
Rijkswaterstaat wil het tracébesluit voor de aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht uit 2016 aanpassen. Er moet een kleine versmalling van het Merwedekanaal worden gemaakt en er moet meer groen worden verwijderd dan gedacht.

Rijkswaterstaat wil het tracébesluit voor de aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht uit 2016 aanpassen. Er moet een kleine versmalling van het Merwedekanaal worden gemaakt en er moet meer groen worden verwijderd dan gedacht.

De wijzigingen zijn opgenomen in een nieuw tracébesluit dat door de minister zal worden vastgesteld. Rijkwaterstaat gaat de A27, A12 en A28 rond Utrecht verbreden om het verkeer beter door te laten stromen. Dat wordt vooral gedaan door meer asfalt te leggen.

Nu blijkt dat er meer groen moet worden gekapt, dan eerder gedacht. “Om het project te kunnen uitvoeren, moet langs het ruim 20 km lange traject meer groen verdwijnen dan eerder was voorzien”, aldus Rijkswaterstaat. Er is tijdens de wegwerkzaamheden meer ruimte nodig voor werkterreinen en tijdelijke rijstroken. Rijkswaterstaat benadrukt wel de natuur die verdwijnt ergens anders terug te laten komen.

Het gaat om stroken groen direct langs de A27, A28 en A12 en in de knooppunten Rijnsweerd (A27/A28), Lunetten (A27/A12) en Oudenrijn (A12/A2) die samen een oppervlakte van ongeveer 28 ha hebben.

Merwedekanaal

Uiteindelijk komt er volgens Rijkswaterstaat meer groen terug dan er verdwijnt. Driekwart van de compensatie moet binnen het projectgebied komen. De rest zal elders in gemeente Utrecht worden uitgevoerd of gedeeltelijk in gemeente De Bilt. Er wordt nog gezocht naar een aantal aanvullende geschikte locaties.

Voor de verbreding van het A12-viaduct over het Merwedekanaal is het ook nodig de kade aan de noordzijde aan te passen door een strook van het kanaal te dempen. Hierdoor wordt de bestaande versmalling van het Merwedekanaal 15 meter doorgetrokken. Het hernieuwde besluit ligt na de zomervakantie zes weken ter inzage en staat dan voor belanghebbenden open voor beroep.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Mic

    Alleen akkoord gaan als er een overkapping komt om Lunetten en Utrecht Oost te beschermen tegen het extra geluid. Win-win situatie!

  2. Ties

    Het is eigenlijk wel jammer dat we de spitsproblematiek van een paar uur per dag niet oplossen door het type vervoermiddel aan te passen voor woon-werkverkeer. Met kleinere voertuigen kun je er ook meer naast elkaar kwijt. Nu is het vooral loze ruimte waarvoor we snelwegen verbreden………..

  3. gerard vd vecht

    Als Jos Kloppenborg en de Vrienden van Amelisweerd destijds met de bredere aanleg hadden ingestemd dan waren die nieuwe werkzaamheden van 1 miljard en de kap van extra bomen nu niet nodig geweest.
    Het is natuurlijk ook de schuld van het schijnheilige gemeentebestuur van Utrecht. De verbreding wordt mede veroorzaakt door de uitbreiding van Utrecht en de verkeersplannen om het verkeer naar de buitenrand te sturen.
    De Uithof zorgt ook voor veel overlast en moet zo nodig nog meer groeien en autoverkeer aantrekken.
    Het volstorten met beton van het Stationsgebied zorgt ook elders voor een enorme CO 2 uitstoot en dat wordt in Utrecht niet meegerekend.
    Gerard vd Vecht.

  4. Jager

    De Rijkswaterstaat had allang opgeheven moeten worden. Al die overheidsbemoeienis brengt alleen maar ellende.

  5. Barend

    Dit leest toch wel als bijzonder projectmanagement. En is onnodige munitie voor alle tegenstanders.

  6. Elsje van Ree

    Verbreding door meer asfalt gaan NIET werken. Dat is al jaren en wijd en zij bekend. Worden nu 200 jaar oude bomen uit Amelisweerd, waar het meeste wordt gekapt, tijdelijk verplaatst? Vergeet het maar. Vervanging door zogeheten ‘nieuwe natuur’ kennen we al heel lang. Denk aan de Westerschelde die verbreed moest worden en waarvoor de Hedwigepolder voor onderwater wordt gezet als zgn. nieuwe natuur. Alsof daarmee het vernielde bodemleven van de Westerschelde hersteld kan worden. Hetzelfde gaat hier gebeuren. WE MOETEN ONS NIET, LETTERLIJK, OM DE TUIN LATEN LEIDEN! Meer asfalt helpt niet.

  7. Frits

    @Gerard vd Vecht,
    Als Rijkswaterstaat destijds niet als bulldozermacht had gehandeld dan hadden ze nu, pakweg 40 jaar later, het een stuk gemakkelijker gehad. Vergeet niet dat zonder die “Vrienden van Amelisweerd” er helemaal geen Amelisweerd meer was geweest.

    En als het aan de gemeente Utrecht ligt, gaat niemand met de auto. Actualiteit gemist? De gemeente Utrecht vraagt het Rijk te investeren in openbaar vervoer, niet in snelwegen.

    Maar goed. Je zult zien: nu geven we een miljard uit aan méér vierkante meters asfalt, en een paar jaar later staat het verkeer weer helemaal vast. Veel verkeerskundigen onderschrijven het bestaan van een enorme latente vraag, maar in verkeersmodellen wordt daar bijna nooit rekening mee gehouden – want dan zou er geen enkel project meer van de grond komen.

    Trouwens, over schijnheilig gesproken. Heeft Rijkswaterstaat ook maar IETS geleerd na 1982?
    “In reactie hierop zijn er bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State 25 beroepen ingediend. Naar verwachting volgt de uitspraak hierop in de eerste helft van 2019. Ondertussen voert Rijkswaterstaat voorbereidende werkzaamheden uit.”

    Wel alvast voorbereidende werkzaamheden uitvoeren, terwijl het beroep nog moet worden behandeld… en en zul je straks zien, bij de Raad van State brengt Rijkswaterstaat het aloude argument in: “Maar we zijn al begonnen met de werkzaamheden, moeten we dat allemaal terugdraaien dan?” #smeerlapperij.

  8. Per

    Er is al een aantal keer besloten met de gemeente raad en burgerinitiatieven om de verbreding niet ten koste van het historische groen door te zetten. Ik herinner me zelfs als kind rond 1990 dat dit speelde en enkele jaren terug weer. Nu gaat het dus toch gebeuren met kort hierna het nieuws dat er nog meer groen gekapt gaat worden dan ‘gepland’
    Dit stinkt naar hele vieze politiek als je het mij vraagt.

  9. woutvr

    Wat een onzin, die verbreding. Dat pikken we toch niet?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).