De tijd die de tram er over doet om vanaf station Utrecht Centraal naar het Utrecht Science Park te rijden is langer dan van tevoren geschat. Dat de gehoopte 17 minuten waarschijnlijk nooit gehaald wordt, was al eerder bekend. Nu blijkt dat er misschien nieuwe trams gekocht moeten worden of dat de infrastructuur aangepast gaan worden.
17 minuten zou de rit in de tram van de Uithoflijn tussen Utrecht Centraal en de eindhalte op het Science Park duren. Dat is de schatting die de organisatie gaf, maar waar ook al eerder twijfels over waren.
Nu blijkt inderdaad dat de gemiddelde rijtijd hoger ligt. Op dit moment is het nog 18 minuten en 45 seconden, de projectorganisatie verwacht hier nog 45 seconden van af te kunnen rijden.
De reden dat de rijtijd een minuut langer is dan verwacht, komt vooral door de drukke Heidelberglaan. Hier is het aantal bussen, fietsers en voetgangers in de afgelopen jaren veel meer toegenomen dan verwacht, voornamelijk door verdere ontwikkeling van het Utrecht Science Park.
Ook het in- en uitstappen bij de haltes kost meer tijd dan voorzien. Tenslotte zorgt ook de later toegevoegde aansluiting van het Prinses Máxima Centrum voor extra oponthoud, wat bij het ontwerp van de lijn niet was voorzien.
Twee extra tramstellen
De impact voor reizigers is niet direct heel groot, maar het zorgt achter de schermen wel voor flinke problemen. Er zijn bij een rijtijd van 18 minuten namelijk twee tramstellen extra nodig om een dienstregeling te maken voor 16 keer per uur per richting. De projectorganisatie overweegt dus om deze nieuwe tramstellen aan te schaffen.
Maar er zijn misschien ook andere opties; zo kunnen kruisingen aangepakt worden of verkeerslichten anders ingesteld worden. Ook is het wellicht nog mogelijk om het in – en uitstappen nog sneller te laten gebeuren. De opties worden nu allemaal onderzocht en moeten laten dit jaar gepresenteerd worden.
22 Reacties
ReagerenMoraal verhaal: de opportunistische creatieve Homo sapiens laat zich niet als hersenloze brave nummertjes in een computermodel stoppen.
Meer treinstellen gaat die paar minuten niet oplossen, en aan die paar minuten gaan mensen ook niet dood. Maar daar nog meer belastinggeld aan verspillen in plaats van aan echte prioriteiten, dat kan wel dodelijk zijn….
Da’s toch geen probleem. De Uithof mag toch maar vanwege covid-19 een bezetting hebben momenteel van ik geloof max 20%. Dat zal in de toekomst vast geen 100% op de ‘oude’ bezetting meer worden dus is dit kleine issue geen issue.
Nee, echt een uit-ste-kend idee om grote ideologisch-gefundeerde infrastructurele projecten op kosten van belastingbetalers toe te vertrouwen aan ambtenaren zonder enige relevante scholing, meestal zonder zelfs ook maar bèta studie, zonder enige relevante werkervaring, zonder prestatieprikkel en zonder kundige begeleiding door professionals die hun vak meester zijn…
Aan de zonnige kant: duurder dan de duurste tramlijn ter wereld kan het in ieder geval niet meer worden, want dat was deze doldwaze linkse puinhoop al.
Waarom niet direct geïnvesteerd in ongelijkvloerse kruisingen?!! Zucht… Iets met een dubbeltje op de eerste rang..
Bedankt weer voor je bijdrage Koel Hoofd, bedankt.
@Willem, niet zo gepikeerd.
Dit is al de duurste tramlijn ter wereld om de mens van gemak en comfort te voorzien, en gaat nu nog duurder worden.
Met die miljoenen verspild was de zorg heel blij geweest.
Tjonge wat een paniek voor 1 minuten, gaan we daar weer miljoenen aan verbranden.
Wacht nu maar eens rustig af hoe het zich ontwikkeld.
Al dat ijzer dat in het weekend stil staat is ook belachelijk waarom niet een beperkte dienst
18 minuten ipv 17 minuten, lekker belangrijk, geen enkele reiziger die dat nameet
De halte bij het zwembad Kromme Rijn kan denk ik wel worden overgeslagen in de ochtendspits, ten minste in de wintermaanden. Ook de halte bij het stadium kan worden overgeslagen in de spits.
Probleem is eenvoudig te verhelpen door de vertrek en aankomsttijden te schrappen.
Aangeven dat er tussen 6 en 23 uur een tram rijdt moet voldoende zijn.
Trams rijden toch om de paar minuten, dan maakt de tijd dat je van huis vertrekt alleen uit.
Bussen hebben dit probleem al jaren en daar hoor je nooit iemand over wanneer de bus structureel 3 minuten te vroeg vertrekt.
Nog nooit in deze tram gezeten maar ben wel benieuwd of het inchecken ‘een beetje soepel’ gaat. In de Utrechtse bussen is inchecken naar mijn mening soepel; ‘t gaat bijna altijd goed en de feedback op het scherm is duidelijk. Hoe anders is dat in bussen in Apeldoorn, waar inchecken heel stroef lijkt te gaan en de feedback op het scherm amper te lezen ook. Ook de audiofeedback is daar amper te horen. Hoe gaat dat in deze tram?
@Ger
Die ene minuut is het probleem ook niet. Het probleem is dat we er middels dit bericht op voor worden bereid dat het Uithoflijntje wederom vele miljoenen meer gaat kosten.
Dus de tramlijn is:
1. te duur uitgevallen
2. en kan vervolgens de beloofde capaciteit niet waarmaken
3. kan alleen met extra geld de beloofde capaciteit genereren
Deze optelsom vraagt toch om politieke consequenties of zie ik dat verkeerd? Provinciale bestuurder is al opgestapt. Wanneer komt de Wethouder tot dezelfde conclusie? Volgens mij is er een mooie vacature als directeur bij de Fietsersbond beschikbaar.
@Niels:
Inchecken gaat op de perrons, luid en duidelijk. Geen probleem daarmee.
@ Lombokker u heeft helemaal gelijk, en goed dat u waarschuwt met de woorden: “Die ene minuut is het probleem ook niet. Het probleem is dat we er middels dit bericht op worden voorbereid dat het Uithoflijntje wederom vele miljoenen meer gaat kosten.”
Wat me voor treinreizigers het meest hinderlijk voorkomt is dat de tram bij aankomst op Utrecht CS opeens heel langzaam gaat rijden en in sommige gevallen helemaal stopt teneinde een overstekende bus buiten dienst voorrang te geven.
Jeetje waar hebben we het over… kool is het sop niet waard…
maar goed dat er zo veel tramnieuws is, het zou maar saai worden hier op duic 😉
Een probleem is de kwaliteit van de spoorconstructie, die staat op veel plekken niet toe om op snelheid te rijden. En dat is gewoon zo gebouwd als ontworpen. En dat voldeed blijkbaar al niet aan de eisen uit het contract.
@Berend, Goed lezen aub. Niet de spoorconstructie, maar het overstekend wild op de uithof wat studenten heet zijn het probleem. Daar zijn er intussen veel meer van dan “verwacht” ..ehm…dan 40 jaar geleden toen ze over die tramlijn begonnen te filosoferen?
@Kees Prinsen, dat zou wel eens tijd worden. Helaas, bij GL zijn ze niet zo goed in politieke consequenties aanvaarden. Die eer gunnen ze graag aan de VVD.
Risicoprofiel is dermate streng,dat er weinig kan.
Als je de normen beetje bijstelt dan kan er harder gereden worden en wordt de reistijd korter.
Als men nou de trams die nog geleverd zijn en eventueel nog besteld moeten worden, gelijk uitrust worden met de 2 extra deuren die normaal standaard in deze tramstellen vlak achter de stuurcabine. Deze deuren moesten van de provincie weg gelaten worden omdat dit zogenaamd een betere en veilige instap in de weg stond (volgens computer modellen)
De rijtijd van de oude lijn 12 was zowiezo sneller als de tram. (17 minuten) Als lijn 12 de zelfde voorrang kreeg op de verkeerslichten als de tram nu heeft deed lijn 12 er 14 minuten over.