De Waalstraat, Zijldiepstraat en delen van het Merwedeplantsoen worden in 2026 behoorlijk onder handen genomen. Het gebied in Rivierenwijk moet fietsvriendelijker, veiliger en groener worden. Ook wordt de riolering in de Waalstraat vervangen.
“Er verandert de komende jaren veel in Rivierenwijk, met name door de bouw van de stadswijk Merwede”, zegt wethouder Susanne Schilderman. “Omdat we veel meer fietsers verwachten in deze straten maken we ze ook veiliger en beter toegankelijk voor fietsers en voetgangers.”
Klaargemaakt voor veranderende klimaat
Volgens de wethouder worden de straten ook klaargemaakt voor het veranderende klimaat waarin hitte en hevige regenbuien vaker voorkomen. “Dat doen we door groen en bomen toe te voegen in de straten.” Verder wordt het verouderde riool in de Waalstraat vervangen voor een systeem dat regenwater apart afvangt waardoor het minder snel overstroomt.
Tekst loopt door onder de foto
In de Waalstraat en de Zijldiepstraat neemt het openbaar groen toe met bijna 1000 m². De stoeptegels en de bestrating van de Zijldiepstraat worden hergebruikt. In de plannen worden de straten aangesloten op twee nieuwe brugverbindingen. Deze moeten de nieuwe stadswijk Merwede en Rivierenwijk met elkaar en met de rest van de stad verbinden.
Daarnaast wordt er eenrichtingsverkeer ingesteld voor auto’s, waardoor fietsers niet langer hinder ondervinden van auto’s die deels op de stoep geparkeerd staan. De feedback uit de buurt wordt meegenomen in het voorlopige ontwerp, dat naar verwachting in 2025 wordt afgerond. Volgens de planning starten de werkzaamheden eind 2026.
17 Reacties
ReagerenLaat me raden…
Milieuvriendelijke klinkers eruit en fietsvriendelijk asfalt erin?
En ik maar denken dat Utrecht een geld te kort heeft maar ik zal mij wel vergissen. We gaan gewoon door met de stad op de schop te gooien onder de noemer verbetering zeg ik dan maar. Als ik een te kort aan geld heb bespaar ik maar i.p.v. begrotings te kort aan te vullen en dus even minder straten en/of wijken te verbouwen gaat utrecht gewoon er mee door. Ander potje geld kun je ook bij te kort doen om het op te lossen. Wat zou er nu weer omhoog gaan voor de inwoners om toch maar geld uit te kunnen geven als gemeente.
Van welk geld, gemeente Utrecht? Stop eens met geld uitgeven dat er allang niet meer is.
Er is een begrotingstekort van meer dan 80 miljoen euro. En jaarlijks een structureel tekort van 41 miljoen euro vanwege een rekenfout bij Financiën. Wanneer dringt het door?
Ja aan ‘t Goylaan zou het ook fietsvriendelijker worden maar het is bijna iedere week raak dat daar een fietser wordt aangereden, het was ook raak bij de herinrichting Linschotensingel-‘t Goylaan , voorheen waren daar stoplichten voor oversteek nu niet meer en de problemen waren vanaf dag 1 al zichtbaar, gewoon onverantwoord.
Deze wijk kan de verbeteringen goed gebruiken ! Waarschijnlijk wordt het voor de winkels in rivierenwijk ook een stuk beter met meer klanten uit de wijk Merwede een mega kans.
Dit is de nieuwe manier om de bewoners te vertellen dat de helft van de parkeerplekken gaan verdwijnen en dat ze ruzie gaan maken om een parkeerplekje en dat de bewoners niet meer de auto durven te gebruiken, daar gaat het links om!!! Veel woonplezier in de auto loze stad.
Gaat ongetwijfeld weer parkeerplekken kosten.
Op die manier word je gedwongen om je auto weg te doen.
1000 m² aan openbaar groen gaat niet lukken .
Het lukt al niet om bomen terug te plaatsen waar dat wel werd belooft .
Het is een benauwde, grauwe bedoening daar. Heel krap en het staat tjokvol met auto’s. De intentie lijkt me dus al een verbetering.
Zuur, zuur, zuur. Af en toe moeten straten onder handen genomen worden mensen. Onderhoud heet dat. Als je het dan meteen kunt verbeteren, des te beter.
Yeahh en laat de Waalstraat dan eindelijk op een 30 zone lijken. Weg met al die stinkende auto’s. Hier wordt deze blije fietser blij van.
Wat een verademing, eindelijk een project dat probeert iets aan de leefbaarheid van Rivierenwijk te doen. De kritiek hier doet vermoeden dat iedereen liever in een permanente parkeerplaats leeft dan in een wijk waar je zonder gasmasker over straat kunt.
‘Fietsvriendelijker’ wordt hier gelezen als een bedreiging, maar ja, we moeten blijkbaar nog steeds uitleggen dat meer fietsen en minder auto’s niet per se het einde van de beschaving betekent. ‘Groener’ klinkt ineens als een complot van boomknuffelaars, terwijl een beetje schaduw in de zomer misschien wel best lekker is. En ‘veiliger’? God verhoede dat we iets doen aan die chaos bij de zebrapaden.
Maar goed, laat vooral alles zoals het is, dan kunnen we over tien jaar klagen dat Utrecht zo’n grijze, autoverstikte bende is geworden. Wie wil er nou in een mooie, rustige, groene wijk wonen? Pure waanzin, inderdaad.
Ah, Rivierenwijk ‘op de schop’. Heerlijk toch, dat politiek-correcte gegraaf in onze toch al zo fragiele infrastructuur. ‘Groener, veiliger en fietsvriendelijker’—drie woorden die in ambtelijke kring klinken als een nieuwe Netflix-hit, maar voor de doorsnee inwoner vooral betekenen: minder parkeerplekken, meer subsidies voor bakfietswijken en een bouwproject dat eeuwig duurt.
Weet je wat groen is? Het gezicht van de bewoners als ze beseffen dat die extra bomen eigenlijk bedoeld zijn om het uitzicht op je onbetaalbare huurwoning te blokkeren. En veiliger? Natuurlijk! Want wie wordt er niet gerustgesteld door een buurt vol verkeersdrempels waar je een hernia van krijgt?
Maar laten we eerlijk zijn: zo’n project heeft natuurlijk ook voordelen. Het biedt weer jaren werkgelegenheid voor architecten met te grote brillen en ambtenaren die ‘living lab’-concepten bedenken. En ondertussen kunnen de bewoners zich vergapen aan artist impressions van lachende kinderen op strakke fietspaden, die uiteindelijk vooral in de prullenbak belanden. Ach, vooruitgang—of zoals de gemeente het noemt, ‘overlast met een groen sausje’.”
Wanneer krijgt de Utrechtse autobezitter eens leuk nieuws?
Ehm, beste wethouder. Was het, om het gezeur over geld en autootje pesten voor te zijn, niet handiger geweest om te beginnen met de mededeling dat de straat toch al open moest om het versleten riool te vervangen?
Die boodschap viel bij mij in de wijk juist heel goed. Eindelijk af van onderlopende kelders, en nog een mooiere straat ook.
@Koel hoofd: er staat “De stoeptegels en de bestrating van de Zijldiepstraat worden hergebruikt”.
Kom anders eens kijken in de zeeheldenbuurt voordat je je dagelijkse ongevraagde mening klaar hebt. Hier is het riool afgelopen jaren vervangen. En de straten zijn heringericht, mèt de oude klinkers. Ziet er prima uit.
Goede zaak dat er in Rivierenwijk wordt geïnvesteerd. En dat was ook hard nodig na de nieuwbouw die in de jaren tachtig – negentig werd gerealiseerd.
De wijk wordt er aantrekkelijker door en aanloop vanuit de nieuwe Merwedezone zal de plaatselijke middenstand zeker ten goede komen.
Het is een prima langetermijnvisie van het stadsbestuur die zich hier mooi vertaalt in leefbaarheid, groen, bereikbaarheid per fiets, OV etc.
Bewoners hoeven zich – met een parkeervergunning- totaal geen zorgen te maken over een plek voor hun auto. Een goed geregeld vergunningensysteem zal de druk van automobilisten die er alleen maar komen parkeren om het centrum te bezoeken doen afnemen.
@ Heleen Roedelmans
‘Hernia door verkeersdrempels’
Beste meid, krijg jij een ‘hernia van al die verkeersdrempels’?
Dat stelt me gerust want dit bewijst dat ze doen waar ze voor ontworpen zijn. Jouw ‘hernia’ is het gevolg van veel te hard rijden door een woonwijk.