Rode Brug in Utrecht maanden langer dicht voor boten, ‘wens is om brug voor 1 april operationeel te hebben’ Rode Brug in Utrecht maanden langer dicht voor boten, ‘wens is om brug voor 1 april operationeel te hebben’

Rode Brug in Utrecht maanden langer dicht voor boten, ‘wens is om brug voor 1 april operationeel te hebben’

Rode Brug in Utrecht maanden langer dicht voor boten, ‘wens is om brug voor 1 april operationeel te hebben’
De Rode Brug over de Vecht in Utrecht kan in ieder geval het komende half jaar niet geopend worden. Voordat de constructie weer operationeel is, wil de gemeente achterhalen waardoor de eerdere problemen werden veroorzaakt. En dat onderzoek en de daarbij te nemen maatregelen nemen maanden in beslag.

De Rode Brug over de Vecht in Utrecht kan in ieder geval het komende half jaar niet geopend worden. Voordat de constructie weer operationeel is, wil de gemeente achterhalen waardoor de eerdere problemen werden veroorzaakt. En dat onderzoek en de daarbij te nemen maatregelen nemen maanden in beslag.

Begin augustus schreven wij al dat de reparatie van de Rode Brug niet vlekkeloos verliep. Het bouwwerk over de Vecht tussen de Anton Geesinkstraat en de Loevenhoutsedijk was destijds al een paar weken kapot en zou alweer gemaakt moeten zijn. Maar de gemeente liet weten dat er nog een onderdeel kapot was en dat de levertijd daarvan acht weken duurde.

Nu blijkt dat het om een zogenoemde heugelstang ging die eerder was afgebroken. Na vervanging van dit onderdeel bleek ook de encoder defect. Dit onderdeel stuurt de motor aan waarmee de brug op en neer beweegt. Voordat de onderdelen worden vervangen wil de gemeente weten wat het defect heeft veroorzaakt. Er is daarom een onderzoek gestart.

Wens

De verwachting is dat de resultaten van dit onderzoek ergens in de eerste drie maanden van 2023 beschikbaar zijn. Daarna moet bepaald worden welke maatregelen er nodig zijn om de brug weer op en neer te laten bewegen.

Omdat ten eerste nog onduidelijk is wat er uit het onderzoek naar voren komt en daarnaast ook nog niks gezegd kan worden over eventuele levertijden van onderdelen is nog niet duidelijk wanneer grote boten de Rode Brug weer kunnen passeren. Het college heeft in ieder geval de wens uitgesproken dat dit voor volgend vaarseizoen, dat op 1 april ingaat, geregeld te hebben.

Extra

Tot slot schrijft het college dat de constructie van de Rode Brug uniek is in Utrecht. Desondanks worden uit voorzorg de overige 13 elektrisch aangedreven beweegbare bruggen in de stad extra in de gaten gehouden.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Han

    Zes maanden voor een onderzoek? Het is een simpele brug en geen kerncentrale.

  2. LOESJE P.

    Ach, die brug is al eens een jaar voor ‘t gewone verkeer dichtgeweest, vanwege groot onderhoud, reparatie en opnieuw inrichten.
    Bleek na heropening te smal voor, met name stadsbussen. Waar al tegen gewaarschuwd was door een daar toendertijd aanwonende GVU chauffeur.
    Terecht naar bleek, waardoor de brug weer maanden dicht moest.
    Vertoont n.m.m., veel overeenkomsten met het “tram gebroddel”!

  3. Rietje

    Altijd gedoe met die brug

  4. Chef Plongeur

    Als een willekeurige fabriek voor dergelijke minimale schade en onderzoek zó lang dicht zou moeten zou iedere bedrijf failliet zijn. HÓE kan dit geaccepteerd zijn door de gemeente?!!

  5. Realist

    @Chef. De brug is wel inzetbaar voor verkeer dus dat levert verder weinig schade op.

  6. Marcel

    @chef, hoe? Simpel. Nergens verstand van. Weten niet eens wat het woord garantie betekent. Openbare inschrijving waarbij iedere aannemer elkaar inseint wat je moet bieden. Dan maken en achterover gaan liggen van het lachen. Toevallig raadswerk gedaan en achterover gelegen van het lachen en daarna janken.

  7. Koel Hoofd

    Rode brug is een gevalletje broddelwerk door vorm boven functie.
    Hebben we wel vaker last van in Utrecht.

  8. Pee

    Ze hadden die brug gewoon breder moeten maken zodat het verkeer gewoon door kan blijven stromen .
    Dat had makkelijk gekent maar men heeft toch maar weer de moeilijkste weg gekozen.

  9. Baliekluiver

    @Plongeur: Dit en een heleboel andere dingen worden door ambtenaren geaccepteerd omdat ze nooit de urgentie ervaren die in het bedrijfsleven vanzelfsprekend is. Overal waar de overheid zaken probeert te doen met het bedrijfsleven gaat het mis omdat ze elkaars taal niet spreken. En tegen de tijd dat een ambtenaar wel doorkrijgt hoe het werkt stapt hij/zij meestal over naar dat bedrijfsleven.

  10. Rob H.

    Hoop brugexperts weer. Alsof je de onderdelen voor zo’n brug zo van de plank trekt…

    @Pee: de fietser kan zo doorrijden. Dus wat is het probleem?

  11. Rutger

    Hoe ingewikkeld kan een brug zijn? Heel Nederland ligt al eeuwen vol met bruggen die open en dicht kunnen.

    Als je wasmachine kapot is accepteer je toch ook niet een onderzoek waar je ergens begin 2023 de uitslag van krijgt?

  12. Wim

    Als er een decoder stuk is moet die gewoon vervangen worden door de leren Ier en dan kan hij de kapotte dec. onderzoeken.
    Dat heet garantie.

  13. Robster

    @chef, Koel Hoofd en Baliekluiver: ja jongens, hier hebben wij (als gemeenschap) toch zelf om gevraagd? Het (d.w.z. het gehele ambtenarenapparaat, maar ook de aanbestedingen van onze infrastructuur of wat dan ook) mag ons natuurlijk niet teveel geld kosten, want voor je het weet staat de halve bevolking op z’n achterste poten. Dan maar zo goedkoop mogelijk (althans, op papier, bij de eerste begroting). Maar we weten inmiddels toch wel: goedkoop = duurkoop.

  14. Peter

    @Koel Hoofd
    “Vorm boven functie”.
    Zowel vorm als functie is dus nu mislukt.

  15. woutvr

    Kan deze brug niet gelijk vervangen worden door een fraaier exemplaar?

  16. GeeWee

    In de winter is er geen pleziervaart dus ik denk dat 6 maanden niet zo’n probleem is. Blijft natuurlijk wel merkwaardig dat het zo lang moet duren.

    Verder zijn er opmerkingen over het feit dat de brug voor auto’s ‘enkelbaans’ is. Daar is destijds heel bewust voor gekozen – limiteren van sluipverkeer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).