De Utrechtse binnenstad is autotechnisch één van de meest onvriendelijke van het land. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Strabo. En dat heeft gevolgen voor de lokale economie. De VVD in Utrecht maakt zich daar zorgen over en heeft vragen gesteld aan het college van B&W.
Het onderzoek is er gekomen op initiatief van Centrum Management Utrecht. De winkeliersvereniging was benieuwd wat de gevolgen zijn van de slechte bereikbaarheid voor auto’s voor de ondernemers in de stad.
Het rapport concludeert dat het aandeel autobezoekers aan de binnenstad 11 procent is. Dat is een stuk minder dan het landelijk gemiddelde dat tussen de 20 en 26 procent ligt. Dit scheelt inkomsten omdat een bezoeker die met de auto komt vaak twee keer zoveel uitgeeft als iemand die met het OV komt. Als Utrecht aan het landelijk gemiddelde zou kunnen voldoen, wordt er volgens het onderzoek 200 miljoen euro meer besteed in de binnenstad.
De VVD wil dan ook weten van het college of het de conclusies deelt van het onderzoek, en zo ja of er dan ook mogelijkheden zijn om de parkeervoorzieningen bij de Jaarbeurs en aan de oostkant van de stad uitgebreid kunnen worden.
Raadslid en woordvoerder verkeer Andre van Schie: “De VVD wil dat het college onderzoekt of meer en betere parkeervoorzieningen aan de rand van de Binnenstad en bij de Jaarbeurs een bijdrage kunnen leveren aan het vergroten van het aantal bezoekers en toeristen.”
35 Reacties
ReagerenHe he, begint het besef dan eindelijk door te dringen dat het Groenlinkse autopestbeleid killing is voor de Utrechtse economie? Mag het nu eindelijk ook publiekelijk gezegd worden? Beter laat dan nooit. Stop Lotje.
Zo, de VVD wordt ook eindelijk wakker. Fijn. Maar dan die onnozele vragen. Waarop de antwoorden allang bekend zijn. VVD kom nu echt eens in verzet. Beperk je niet tot obligate, retorische vragen maar trek jullie handen van de plannen van Lotje af.
Laten we dan de Catherijnesingel dempen en een brede weg richting parkeergarages aanleggen. En graag ook meer parkeergarages aan de Springweg zodat die files op de Mariaplaats dan snel tot het verleden behoren.
Ach, ondernemers waren in de jaren ’70 en ’80 ook fel tegen autovrije zondagen en omdat ze dachten dat het hun omzet ging kosten. Het tegendeel was het geval. Een autoluwe binnenstad is alleen maar goed voor de leefbaarheid.
Maar de bestaande parkeergarages zijn nooit vol… Waarom dan uitbreiden?
Iemand die met de auto komt zou twee keer zo veel uitgeven als iemand die met het OV komt. Ben benieuwd waar dit weetje vandaan komt. Zou het komen door de tarieven voor het parkeren?
Nou hebben we net te horen gekregen dat Utrecht het qua luchtkwaliteit heel goed doet, en nou gaan we toch weer meer auto’s toelaten?
Waarom?
Ondernemers redden het prima in Utrecht!
Ik snap het allemaal niet meer auto pesten tegenwoordig eet toch iedereen een auto f neemt de taxi.als men zo graag een co2 vrije stad wil had men bij die verbouwingen van vredeburg en de schouwburg tenminste zonnecollector s moeten neerleggen goed die 2 instellingen gebruiken vooral energie in de avond Maar overdag had men in de ondergrondse parkeergarage met de zonneenerie gratis de geparkeerde electrische auto op kunnen laden zoiets trekt bezoekers en als de zon niet schijnt gewoon het opladen betalen met je pinda’s zo hoeven er ook geen passen van de gemeente uitgegeven te worden en daar weer een hele administratie voor opgetuigd te worden. Ben ik nu zo slim of is men bij de gemeente nu zo dom.och het had allemaal wat duurde ggeworden maar de gemeente leent het geld bijna gratis. TWEE VLIEGEN IN EEN KLAP,en meer bezoekers en minder co2 in de lucht
@ Geologic
Dit gaat niet om wat ondernemers denken. Dit gaat over feiten, over onderzoek dat aantoont dat de onbereikbaarheid van Utrecht ten koste van de locale economie gaat.
@ Martijn
Het zijn dus ook niet de goede vragen. Aan de westkant van de binnenstad is parkeergelegenheid genoeg. Alleen de bereikbaarheid daarvan deugt niet. En aan de oostkant van de stad onbreekt inderdaad voldoende publieke parkeergelegenheid. De discussie over parkeergarages aan die kant van de stad heeft in het verleden tot niets geleid, behalve een te excentrisch gelegen en daardoor nooit volle Griftparkgarage.
En niet te vergeten dat je bijna voor ieder verkeerslicht soms vele minuten stilstaat: Beneluxlaan, Europaplein, Kruising bovenop verkeersplein Hoogelegen komende vanaf A2 Noord. De vele verkeersknippen buiten beschouwing te laten… Door het groenlinkse beleid is de auto niet welkom in de stad…
Als ondernemer die al meer dan 80 jaar binnen de singels werkzaam is, merken wij de gevolgen van een slecht bereikbare binnenstad dagelijks. Onze klanten klagen regelmatig over de tijd die er nodig is om het centrum te bereiken, te parkeren en weer weg te komen. Buiten de bereikbaarheid van het centrum en de parkeerproblemen an sich, gaan ook de doorgaande wegen die het nog enigszins redelijk houden ook steeds meer op slot en wordt de ring rond Utrecht gepromoot. Maar wat heb je aan een ring als je er niet normaal vanaf kunt om ergens te komen? Dus uitbreiding parkeerplaatsen, leuk politiek statement, maar er is echt wel wat meer aan de hand?
Waarom uitbreiden als je er toch al niet op een normale manier kunt komen en een klein vermogen kwijt bent om er even te staan? Dit is echt achteruit regeren. Linksom mee gaan met die waardeloze GL wethouder en rechtsom zeggen dat er meer parkeergarages moeten komen…. Kansloos!
Vind een autoluw winkelgedeelte top, maar een binnenstad waar je nauwelijks kunt komen vrij triest.
En hoe dichtbij de binnenstad moeten die parkeergarages dan exact komen?
En staan twee grote transferia aan de rand van de stad waarvandaan je prima met het OV de binnenstad in kan komen. Of is dat te ver voor de autorijdende tokkies en willen ze met z’n allen het liefst op het Vredenburg parkeren? Helaas, dat gaat ‘t ‘m niet worden.
De charme en aantrekkelijkheid van de Utrechtse binnenstad is nou juist dat die autoluw/autovrij is. Het is van tweeën één.
Trouwens de bijdrage van dhr Duskey is aperte nonsens. Als ondernemer in de binnenstad (Oudegracht) moet ik het juist hebben van de wandelende shoppende tourist of Utrechter. Die blijven weg als jan en alleman met hun auto over de gracht komen rijden.
Als hij daadwerkelijk een clientèle heeft die met de auto wil of moet komen (hetgeen natuurlijk mogelijk is), moet hij misschien zelf op een wat strategischer plek gaan zitten. Of wat innovatiever als ondernemer zijn en de spullen bij de mensen thuis brengen. Maar dat stukje service hebben de meeste ondernemers verleerd.
Wat een krokodillentranen van die VVD-ers. Parkeren is niet het probleem. Er KOMEN is het probleem. Door het Groenlinks-beleid waar VVD medeverantwoordelijkheid voor draagt. Wees stoer. Stap uit het college als Lotje die verkeersplannen verder doordrukt.
Nog wat leesvoer voor vanavond voor de auto-adepten: http://www.crow.nl/vakgebieden/verkeer-en-vervoer/bibliotheek/kennisdocumenten/elf-waarheden-over-parkeren,-mobiliteit-en-retail
Meer parkeerplaatsen lees ik in de kop. Echter ervaring leert mij als Utrechtse binnenstadbewoner dat de forenzen, dagjesmensen, toeristen niet willen betalen hiervoor. Waarom dan nieuwe plaatsen ? Zorg maar beter voor de bewoners gemeente Utrecht.
@ Gertrude
Dank voor de verwijzing. Vooral waarheid 7 heb ik met belangstelling gelezen. Gesteld wordt dat 25 tot 40 procent van de bezoekers met de auto komt. Het onderzoek van Strabo spreekt over 20 tot 26 procent en is daarmee nog erg voorzichtig. Duidelijk is dat dit in Utrecht met 11 procent dus extreem laag is.
Ook in overeempnstemming met het Strabo onderzoek is de conclusie dat automobilisten per bezoek meer omzet genereren.
Dat bevestigt dat de schade van het Utrechtse autopestbeleid zeer groot is.
Verder is het artikel vooral een pleidooi voor meer aandacht voor de fietser. Maar in Utrecht hebben we daaraan dus bepaald Geen gebrek.
In ieder geval bevestigt je artikel de conclusies van Strabo. Nogmaals dank
@martijn. Nooit vol? Zeker nooit geprobeerd op zaterdag in la Vie of hc te parkeren. Wereldvreemd.
De link van Gertrude is een solide verhaal. En de conclusies van het onderzoek van de winkeliersvereniging zijn simplistisch: het gaat niet alleen over de omzet per bezoeker per verkeersstroom. Het gaat ook om aantallen bezoekers per verkeersstroom en de bezoekfrequentie per verkeersstroom.
Dit rapport toont het bekende patroon van ondernemers (en by proxy ook winkeliersverenigingen) geen verstand hebben van hun eigen klanten en van wat een winkelgebied aantrekkelijk maakt.. Ik heb nog nooit een met cijfers onderbouwd verhaal gezien van een klagende ondernemer.
Het ligt altijd aan de parkeertarieven (de gemeente moet hun verouderde businessmodel subsidiëren met gratis parkeren op plekken die ook voor andere commerciële functies aangewend kunnen worden, vinden ze), het feit dat auto’s niet overal voorrang krijgen zodat ze met prioriteit het centrum inkomen en het feit dat er te weinig parkeerplek is. Nooit ligt het aan de ondernemer zelf.
Nergens reflectie over het feit dat ze hun monopolie op de klant kwijt zijn omdat er een internetkanaal is dat veel lagere prijzen rekent, dat de goederen altijd op voorraad heeft, dat de productcatalogus veel efficiënter, betrouwbaarder en makkelijker ontsluit en dat de goederen bij de klant thuis bezorgt.
Maar wat verwacht je ook van een stel ondernemers die een businessmodel gekozen hebben dat afhangt van locatie (‘user acquisition’ gebaseerd op langslopende mensen) en ‘word of mouth’. Traditionele binnenstadondernemers die klagen over teruglopende omzetten hebben een veel te grote bek voor de skills die ze meebrengen.
@Barend, publiek kan z’n geld maar één keer uitgeven. Goed voor de kleinere buurtwinkelcentra dus!
Beste VVD, Utrechters hebben jaren geleden gekozen voor een groene variant van de binnenstad. Respecteer die keuze.
Ten tweede: Waarom is economische groei belangrijker dan welzijn? Echt, gelukkiger worden we niet van nog meer auto’s door de straten van de binnenstad. Ik geloof juist dat minder parkeerplaatsen tussen de singels meer mensen zal trekken. (Ook ik zal dan voor mijn eigen auto iets verder moeten lopen)
Een onderzoek op initiatief van de winkeliersvereniging…………sja.
Dat zal vast wel een objectief onafhankelijk onderzoek zijn geweest.
Ik heb ook een niet gepubliceerd onderzoek gedaan waaruit blijkt dat fietsers wel geld uitgeven in de binnenstad en automobilisten niet.
Dat dit onderzoek n=1 en alleen van mij op toepassing is (ik heb geen auto, net zoals bijna 60% van de binnenstadbewoners) doet niet af aan mijn conclusies!
Onderzoeken zijn leuk, maar de context en inhoud van die onderzoeken moet wel beschikbaar zijn voordat de (door de opdrachtgever daarvan gewenste) conclusies ook gedeeld kunnen worden. Dat geldt overigens ook voor andersluidende onderzoeken dan deze. Beetje jammer dat altijd alleen de conclusies openbaar worden gemaakt…
“Het rapport concludeert dat het aandeel autobezoekers aan de binnenstad 11 procent is. Dat is een stuk minder dan het landelijk gemiddelde dat tussen de 20 en 26 procent ligt. Dit scheelt inkomsten omdat een bezoeker die met de auto komt vaak twee keer zoveel uitgeeft als iemand die met het OV komt”
Misschien is het interessant om te meten hoeveel van de OV-reizigers een auto hebben en tóch met de trein naar Utrecht komen. Dat Utrecht maar 11 procent autobezoek heeft t.o.v. 26 landelijk zegt nog niet zoveel…
Mijn vader heeft een auto, maar komt vanuit Zeist met de bus naar Utrecht, gewoon omdat dat gemakkelijk is.
Ik heb vrienden buiten de provincie met auto’s, die naar iedere willekeurige stad met de auto gaan, maar naar Utrecht met de trein. Gewoon omdat Utrecht heel goed bereikbaar is met de trein en de kosten goedkoper of gelijk zijn aan de parkeerkosten.
Ik ben zeker niet overtuigd door dit rapport.
Het is wel heel erg kijken naar alleen het financiële verdienmodel wat de VVD hier doet… Er bestaat ook nog zoiets als een gezonde leefomgeving…
Het rapport vergelijkt het autobezoek aan Utrecht met het landelijk gemiddelde… Tja… dat is wel een beetje appels met peren vergelijken… In het landelijk gemiddelde zitten ook dorpen en ook steden als Emmen. Vergelijk het autobezoek met de andere 3 grote steden. Dan ben je eerlijk aan het vergelijken.
Bij de Jaarbeurs is het de VVD blijkbaar ontgaan dat er een vrij grote ondergrondse parkeerplaats wordt gebouwd en dat er ook plannen zijn om aan de westkant van het Merwedekanaal nog een parkeergarage te bouwen.
Vooralsnog heb ik een “wij van wc-eend” gevoel bij dit rapport.
Oh god, de VVD laat weer ‘s van zich horen.
Utrecht is op de goede weg door de auto uit de binnenstad te verbannen. Laten we daar vooral mee doorgaan!
Wanneer gaan die parkeerplaatsen langs de grachten nu een keer weg? Dat zou het zoveel prettiger maken.
Jarenlang constateer ik en roep ik om een parkeermogelijkheid in het oostelijk deel van het centrum. Het is heel eenvoudig (de uitvoering misschien wel lastig) en zeker het overwegen waard. Ondergraaf de maliebaan van noord naar zuid. Waarschijnlijk zijn drie tunnels mogelijk. Een ingang en uitgang voor auto’s in de buurt van het Spoorwegmuseum en uitgangen voor voetgangers aldaar (museumkwartier) halverwege (met een aantrekkelijke wandeling door de Nagtegaalstraat) en in het noorden voor het zakelijk belang.
Ik realiseer mij dat de aanrijroute verkeersoverlast kan veroorzaken, maar dit is het basisidee, waarover experts zich ongetwijfeld triomfantelijk kunnen ontfermen. Kijk eens naar de geweldige St Jans garage in Den Bosch. Perfect weggewerkt in de stadswal, ruim, mooi en meer dan functioneel. Waarom duurt in Utrecht alles zo lang? Groen Links misschien, de studentenpartij die zich bedient van studenten die na hun studie vaak weer uit Utrecht vertrekken.
De Utrechtse binnenstad is al jarenlang een van de meest succesvolle winkelgebieden wat het binnenhalen van consumenten van buiten de eigen stad betreft. Als we buitenlandse toeristen niet meetellen, is Utrecht absoluut gezien bijna net zo succesvol als Amsterdam, relatief naar het aantal inwoners gezien zelfs succesvoller. Zie bijvoorbeeld het koopstromenonderzoek van I&O uit 2011.
Tijdens de Harrie-koopzondagen-campagne destijds bleek ook al dat CMU niet zo heel sterk was in het interpreteren van onderzoekscijfers en/of het moedwillig verkeerd interpreteren van onderzoekscijfers.
Wat is de kwaliteit van dit onderzoeksbureau en de onderbouwing van dit onderzoek? Gesponsord door ondernemers…
Ondernemers en stadsbewoners: pas op voor verdere verstopping van de binnenstad; er valt veel te leren van Amsterdam, Venetië, Barcelona, (delen van) San Francisco en andere leuke mooie steden die dichtslibben omdat men teveel mensen op een klein oppervlakte wil aantrekken waardoor dat gedeelte steeds minder aantrekkelijk wordt voor bewoners. Luchtvervuiling is ook een belangrijk item waar de VVD en sommige ondernemers gemakkelijk aan voorbijgaan. De hele sjoemeldieselaffaire (en veel meer verdonkeremaande vervuiling) moet ons allemaal wijzer maken.
Ondernemers kunnen ook verder kijken dan alleen de binnenstad en de wijken daarbuiten (met meer P-mogelijkheden of nieuwe P-garages) aantrekkelijk maken. Verder ben ik het eens met argument dat er een geringer aantal autorijdende bezoekers naar Utrechtse binnenstad komen juist omdát OV (NS e.d.) de stad zo goed bereikbaar maakt.
Tenslotte: economische groei is zo’n beetje een heilige koe (groei bij wie? Waar komt de winst terecht? Wie kan nog waar wonen?) het ‘trickle-down effect (iedereen profiteert mee van de grootverdieners) is al jaren lang flauwekul gebleken. Het gaat er om gaat na te denken wat we willen laten groeien, waar wel en waar vooral niet en wie daar beter van worden.
Als je meer auto’s in de binnenstad wil moet je ze daar ook laten parkeren. Dus beste VVD en beste ondernemers, zoek zelf die parkeerplaatsen en wentel niet alle parkeerellende steeds opnieuw af op Utrecht West en Zuidwest. Nu al staat heel Dichterswijk mudje vol met auto’s van bezoekers die gezellig een dagje gaan winkelen in t centrum. Waarom niet een parkeergarage onder het Wilhelminapark? We hebben er als buurt flink de balen van dat het hier in west/zuidwest het parkeerputje van Utrecht wordt. Ons eigen bezoek kan nota ben geen parkeerplek meer vinden!
Maar de reden is bekend. Ook de VVD heeft ingestemd met die afschuwelijke verbouwing van hoogchagarijne en de wegverbreding / verbouwing van de A27 en alle andere werkzaamheden in de stad of aan het Jaarbeursplein waardoor het verkeer nu en straks helemaal vast staat. Willen we nou Utrecht tot de grootste over stad maken met een gigantisch station en een gigantische fietsenstalling of willen we een autostad van Utrecht maken??? Denk daar nou eens goed over na voordat je begint te roepen VVD.
Liever meer bomen en minder autos in de binnenstad