Er zijn nog steeds te veel problemen met de roltrappen bij Utrecht Centraal aan de kant van het Jaarbeursplein. Ook na de vernieuwing voldoen ze nog niet aan de normen. Vooral de roltrap omhoog aan de kant van de fietsenstalling is nog bovengemiddeld vaak kapot.
Volgens de gemeente Utrecht mogen de roltrappen van de totaal draaiuren (8760 uur) maar 143 uur stilstaan. In de eerste drie kwartalen waarin de de nieuwe roltrappen draaiden, deed er maar een roltrap aan die norm. Dat was de roltrap naar beneden aan de Beatrixzijde.
Er zouden verschillende oorzaken zijn geweest voor de stilstand van de roltrappen. Naast het regulier onderhoud zijn dat technische storingen en storingen van buitenaf, zoals voorwerpen die vast komen te zitten en vandalisme.
Vandalisme
“Een deel van de optredende stilstand is het gevolg van storingen van buitenaf”, schrijf het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de raad, “helaas hebben we te maken gehad met langdurige stilstand als gevolg van vandalisme. Voor wat betreft de technische oorzaken, is een groot deel van de stilstand toe te schrijven aan het (nog) niet goed functioneren van het automatische herstel van de noodstop.”
Door een snellere reactie op storingen door het bedrijf dat de roltrappen onderhoudt, ziet de gemeente wel dat de nieuwe roltrappen een hogere beschikbaarheid hebben dan de oude roltrappen, die vaak en lang stilstonden. “Het terugdringen van storingen door vandalisme blijft een aandachtspunt, handhavingscapaciteit is hierbij een knelpunt.”
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.
Gekoppelde berichten

Problemen met roltrappen bij Utrecht Centraal lijken verleden tijd; vier nieuwe trappen hangen
Het lijkt erop dat de problemen met de roltrappen bij station Utrecht Centraal zijn opgelost.…

Eerste twee roltrappen op Jaarbeursplein rollen weer
De eerste twee roltrappen op het Jaarbeursplein doen het weer. De trappen werden eind oktober…

Roltrappen Jaarbeursplein worden eindelijk vervangen
Ze leken vaker stil te staan dan daadwerkelijk te werken; de storingsgevoelige roltrappen bij station…

Roltrappen Jaarbeursplein nog tot half november buiten werking; trappen worden vanaf 18 oktober vervangen
De vier roltrappen aan het Jaarbeursplein in Utrecht worden vanaf 18 oktober vervangen. De totale…
23 Reacties
ReagerenAl eens aan een overkappingtje gedacht?
De winter moet nog beginnen
Eerst vakmensen inhuren
Anders worden het de duurste roltrappen ter wereld en omstreken
kregen ze dezelfde toewijding als de Vuelta, dan was er niks aan de hand
Je verwacht het niet he. Utrecht heeft tenslotte een reputatie van hoogstaande kwaliteit als het gaat om infrastructurele projecten. First time right, binnen de afspraken qua oplevertijd en geld, het gaat hier altijd vlekkeloos. Proest.
Goh. Wordt ook niet al een jaar of 6 voorspeld. Slecht ontwerp. Roltrappen in de buitenlucht werken niet, aldus zo’n beetje alle experts. Zeker niet in het Nederlandse klimaat en met het gebrekkige niveau aan schoonmaak en onderhoud in het stationsgebied. Met een overkapping en zijwanden (beschutting en bescherming) hadden de roltrappen al stukken beter gewerkt. Maar ja. Wie niet horen wil moet maar voelen. Zonde dat wij er allemaal direct of indirect aan mee moeten betalen.
Welke aannemer of ingenieur heeft dit onzalige idee eigenlijk aan de gemeente en prorail verkocht? Iedereen had moeten zeggen> doen we niet> werkt niet. Controle-ambtenaren hadden ook nee moeten zeggen.
Ja, die handhavingscapaciteit gaat natuurlijk al volledig op aan al die wildgeparkeerde fietsen in het stationsgebied.
gribusplein is ‘t, totaal mislukt in alle opzichten!
Over 5 jaar is dit nog niet opgelost. Mark my words….!
He lekker jongens dank jullie wel.
Ik had echt even behoefte aan gezeik over niks. Daarvoor zijn de reacties op DUIC werkelijk perfect 🙂
Roltrappen buiten kunnen prima, maar dan moet je niet eerst gaan beknibbelen op de aanbesteding en vervolgens worden afgezet door de aannemer zoals de vorige keer. Die fouten zijn bij deze aanbesteding niet herhaald, de aannemer is nu verantwoordelijk voor bouw én onderhoud, inclusief boetes als die dingen te vaak niet werkt. Dus die aannemer keek wel lekker uit en heeft er fatsoenlijk spul ingehangen.
De roltrappen doen het duidelijk vaker als de vorige en, ondanks aanloopproblemen, blijkt één van de vier al te voldoen aan de gestelde norm. Met een beetje geluk dus volgend jaar alle vier.
Jaarbeurszijde. Al 40 lang een griebusput die nog minder uitstraling heeft dan een fusileerplaats van een Zuid-Amerikaanse gevangenis. Echt een gebied om te mijden, wat ze er ook aan doen. Werkende roltrappen of niet. En dat busstation zet er helemaal uit als een plaats om beroofd te worden. Dat maakt het Bollendak nog een aanrekkelijk stukje Utrecht…
Ik kan me met de ontwikkeling van het huidige centrum iedereen riep “Alsjeblieft, niet nog meer beton”, maar toch heeft Utrecht het weer zo weten te verneuken, dat er alleen maar MEER beton is gestort…
Die roltrappen worden heel veel gebruikt omdat die trap echt klote is.
De oude trap was veel prettiger en waardoor die vaker werd gebruikt dan de rolstrappen.
Dus optelsom, meer mensen die door centraal moeten (meer inwoners, meer bezoekers, meer werkenden) die allemaal vaker de roltrap nemen.
Kortom, die roltrap blijft een onoplosbaar kostbaar probleem….
Misschien is het een ideetje om die trap eens aan te pakken?
Minder stijl en iets grotere treden, nodigt ook uit om vaker de trap te nemen wat die roltrap minder belast. Win win win win situatie…
Nee hè?
Alweer?
Roltrappen horen áltijd overdekt te zijn . ten eerste tegen slippen , uitglijden en ten tweede om ze te beschermen tegen de elementen !
Ik heb het eens bij de Gemeente nagevraagd. Maar die roltrappen zijn van de NS of te wel van het Centraal Station. Dus het lijkt mij dan ook logisch dat …. vul zelf maar in.
Wie gaat er nou ook roltrappen buiten doen zonder een overkapping .. dat is gedoemd te falen. We hebben soms veel regen en dat gaat gewoon niet werken.
GEBED ZONDER ENDE,,,,Roltrappen kunnen niet buiten maar ik verval in herhalingen . gelukkig draait de Ns en de gemeente niet op voor de kosten , er zit nog 9 jaar garantie op de roltrap. maar vervelend is het zeker als ook de lift het niet doet voor de vele invalide mensen die zeer moeilijk boven komen ,er is altijd wel iets stuk op het station . er gaat geen dag voorbij of er is wel ergens storing
Elke metro in Europa heeft roltrappen die overkapt zijn alleen in Utrecht bedenken ze roltrappen op deze manier.
Wij in Utrecht weten het beter heet dat.
Net als dat kunstwerk met die gekleurde plastic flappen bovenaan de trappen. Een beetje wind en het was snel gebeurd met de pret.
Trouwens k neem voor mijn conditie lekker de gewone trap!
@pieter
een metro is ondergronds dus dat de roltrap overkapt is daar een vrij logisch gevolg van lol
@ passalaxqua
de Amsterdamse metro’ś zijn voor meer dan de helft bovengronds en er is geen roltrap in de open lucht te vinden. Een metro kan dus ondergronds of bovengronds zijn.
@wim
je hoeft een geboren Amsterdammer niet de metro uit te leggen hoor 😉
de meeste metro’s in de wereld hebben trajecten die ook deels bovengronds zijn, NY, Parijs enz..
Mijn reactie naar Pieter was ietwat sarcastisch bedoelt (zie lol), vanwege zijn vergelijking met een roltrap bij Jaarbeurs met metrostations in Europa, wat bovendien niet klopt, heb er talloze gebruikt in Zuid Europa, in bijv Napels, Barcelona, sommige wel degelijk in de openlucht…
Inmiddels was het goedkoper geweest om de roltrap te overdekken.
Iets beter opletten bij de metro in Amsterdam jongens. Bij de Noordzuidlijn liggen tientallen roltrappen gewoon onoverdekt in de open lucht.
Veel metrostations hebben onoverdekte roltrappen van maaiveld naar de verdeelhal eronder. (Munchen, Hamburg). Het is zeker niet ongebruikelijk om dat te doen.