Route van Overvecht naar De Uithof wordt fietsvriendelijk | De Utrechtse Internet Courant Route van Overvecht naar De Uithof wordt fietsvriendelijk | De Utrechtse Internet Courant

Route van Overvecht naar De Uithof wordt fietsvriendelijk

Route van Overvecht naar De Uithof wordt fietsvriendelijk
De Adriaen Beyerkade langs de Kardinaal de Jongweg wordt heringericht tot fietsstraat. Beeld: Google Maps
De gemeente gaat in 2017 de route van Overvecht richting De Uithof verbeteren voor fietsers. Van de route wordt wordt een zogeheten ‘doorfietsroute’ gemaakt. Delen van de route worden hierbij heringericht tot fietsstraat. 

De gemeente gaat in 2017 de route van Overvecht richting De Uithof verbeteren voor fietsers. Van de route wordt wordt een zogeheten ‘doorfietsroute’ gemaakt. Delen van de route worden hierbij heringericht tot fietsstraat. 

Dat laat wethouder Lot van Hooijdonk weten. De verbeteringen bestaan uit het verbreden van fietspaden, het verminderen van het aantal stopmomenten en het aanleggen van fietsstraten in rood asfalt op de route van station Overvecht tot en met de Karel Doormanlaan. Het fietspad op het deel van de route vanaf de Berenkuil tot aan De Uithof is al goed.

Op de route wordt er gezocht naar mogelijkheden om extra groen, nieuwe bomen of fietsrekken toe te voegen. De inbreng van de omwonenden op het ontwerp worden waar mogelijk meegenomen in de uitvoering.

Om de reistijd voor de fietsers te verkorten, worden ook de oversteken en wachttijden voor de stoplichten verbeterd. Dat gebeurt nu al. Zo is er door een betere afstelling van de oversteek op de Kardinaal de Jongweg naar de Mr. Tripkade een tijdswinst van twintig seconden gerealiseerd voor fietsers.

Overzicht van de zogeheten doorfietsroute. Beeld: Gemeente Utrecht
Overzicht van de zogeheten doorfietsroute. Beeld: Gemeente Utrecht

doorfietsroute-overvecht2

15 Reacties

Reageren
  1. Bram de Goede

    Ik fiets altijd liever in een beschutte omgeving en niet naast een drukke doorgaande autoweg. Is dit echt een betere route? Bovendien vertraagd dit ook het autoverkeer en dat geeft weer stilstaande auto’s met draaiende motoren naast het fietspad.

  2. Co van Hemert

    Het ligt eraan waar je op Overvecht woont. Ik heb jaren de route van de Charlotte van Bourbondreef gereden naar de Uithof. De oversteek van de Jan van Galen straat naar de Huizinga laan vond ik het meest lastige .

  3. Kuch

    Precies Bram,

    Ik verkies altijd routes binnendoor als fietsen, rustiger, prettiger, schoner qua lucht, minder overlast qua geluid en nog vele voordelen. Vaak ben je ook sneller. Steentje oncomfortabeler dan asfalt? Mij is het om het even. Ik ondervind dat echt niet zo.

    Je kan je afvragen voor wie dit beleid is, want dagelijkse fietsers hanteren meestal gewoon mijn strategie. Dan lijkt dit een nodeloze investering, puur voor de bühne, symboolpolitiek. “Kijk ons eens zoveel km fietsroutes hebben”. Het heeft er alle schijn van dat het gewoon daar om te doen is. Dit is politiek waar mensen heel moe van worden, terwijl de uitgangspunten, het fietsen stimuleren en vergemakkelijken, een heel nobbel uitgangspunt is. Veel beleid in Utrecht, niet alleen van Groen Links in deze, maar ook van andere partijen die over verkeer gingen, leveren veel stilstaande auto’s met draaiende motoren op. Dan snijd je jezelf met je beleid in je eigen vingers. Het auto’s ontmoedigen werkt niet en je hebt meer luchtverontreinigingen. Zaken die daar al voor gezorgd hebben de laatste jaren: expres stoplichten steeds op rood laten springen als auto-ontmoedigingsbeleid ipv groene golven, het niet rechtsaf mogen slaan bij de meeste kruispunten in de stad, waardoor er onnodig veel extra km’s gemaakt worden en het afsnijden van logische routes.

    Ik heb overigens veel sympathie voor een groen beleid in een stad.

  4. JdV

    Gelukkig is er nog een prima alternatief met OV en auto. Je zal dats tuk maar elke dag moeten fietsen in weer en wind. Nee bedankt.

  5. Jacco

    @Kuch: veel fietsers, zoals ik, kijken op Google Maps naar de kortste route en gaan die dan fietsen. Hoe beter dat bevalt, hoe vaker ik dat ga doen. De route zo aantrekkelijk maken, is dus best een slim plan. En ja, asfalt fietst echt veel prettiger dan klinkers – daar is nauwelijks discussie over, onder fietsers.

  6. Sjonnie

    Daar gaan we weer. De diepe zakken van lotje spugen onophoudelijk Eurotjes uit.

  7. erwin

    Prima fietsroute waar je lekker door kunt rijden. Uitmuntend plan!
    @JdV: pak jij lekker de auto joh, en dan vervolgens gaan lopen zeuren dat je de hele tijd vast staat op de Kardinaal de Jongweg. Hahaha.

  8. Kuch

    @ Jacco

    Wel dus, dwars getekend, alvast een fietser. Ik merk nauwelijks verschil tussen klinkers en asfalt, Kwestie van goede bandjes hebben en een goede fiets denk ik dan. Of niet als een wilerenner willen fietsen, maar dat komt vaan voort uit haast en haast komt voort uit een slechte planning kunnen maken en een slechte planning kunnen maken uit slecht prioriteiten kunnen stellen. Doe er mee wat je wil.

    En nee, dus, er zijn genoeg fietsers die de stad op hun duimpje kennen en op intuïtie fietsen. Op papier misschien niet het kortst, maar in de praktijk wel.

    Fijn al die googlemaps fietsers, blijft het op mijn route lekker rustig .

    Overigens, is de niet al te vaak bereden herenroute van CS naar de Uithof volgens de meeste routeplanners de kortste, toch maar weinig gebruikt. Ik zeg houden zo.

  9. JdV

    @erwin. Nee hoor, dat valt best wel mee. Zolang je niet stopt voor fietsers die zich niet aan de verkeersregels houden gaat het prima. Zeker om een uur of 7 als alle luie studenten nog op een oor liggen.

  10. Albert J. P.

    Mooi dat er iets aan de weg gebeurt, wordt zo toch weer een comfortabeler route dan de hobbelweg die o.a. de Van Esveldstraat is.

    Ik mis in het verhaal of er iets aan de Jan van Galenstraat gaat veranderen. In mijn fantasie zie ik er al een fietspad in 2 richtingen links van de weg liggen met een goede oversteekplaats bij de Huizingalaan, maar dat is waarschijnlijk iets te hoog gegrepen.

    Verder ben ik benieuwd wat de plannen bij het tankstation inhouden, of de slinger in het fietspad blijft liggen of dat het op de een of andere manier rechter wordt getrokken.

  11. Albert J. P.

    @ Kuch: zolang ik rij op een in felle kleuren gespoten studentenfiets met nog maar 1 werkende versnelling, die ouder is dan ik zelf ben, kan ik goed asfalt wel waarderen. Ik kan niet zeggen dat ik erg van mijn wijk Lunetten houd maar de fietsroute naar de Uithof is er wel erg goed. Ik heb zowaar nog plezier in deze dagelijkse fietstocht als het weer een beetje meezit. Hoewel dit qua tijd naar Overvecht weinig gaat schelen zorgt het wel voor een veel betere ervaring.

  12. cas

    Ik vindt dat rode asfalt wel echt beter fietsen, alleen om gelijk een fietsstraat aan te leggen… Dat gaat misschien wel weer erg ver.

  13. Jacco

    @cas, een fietsstraat klinkt heftiger dan het is. Er mogen gewoon auto’s komen, maar fietsers zijn de belangrijkste gebruikers. Troelstralaan is nu al zo, werkt goed: https://bicycledutch.files.wordpress.com/2015/04/troelstralaan02.jpg

  14. cas

    @ Jacco, vraag me alleen af wat de noodzaak is op een locatie als de Adriaan Beijerkade. Deze weg heeft geen enkele functie buitenom een klein aantal bewoners in de aangelegen straten.
    Gewoon goed asfalt zou hier al meer dan voldoende zijn. Geen verkeersbesluit nodig, verandering van voorrangsregels, extra borden plaatsen etc..

  15. Jan

    Wat een vreselijke man is die JdV toch… Reactie na reactie fel gekanker op alles en iedereen die niet is zoals hij is of doet zoals hij doet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).