Rover Utrecht na drie trambotsingen in regio: ‘Spoorbomen bij overwegen en onderzoek naar nieuwe tramstellen’ Rover Utrecht na drie trambotsingen in regio: ‘Spoorbomen bij overwegen en onderzoek naar nieuwe tramstellen’

Rover Utrecht na drie trambotsingen in regio: ‘Spoorbomen bij overwegen en onderzoek naar nieuwe tramstellen’

Rover Utrecht na drie trambotsingen in regio: ‘Spoorbomen bij overwegen en onderzoek naar nieuwe tramstellen’
Foto: Bas van Setten
Reizigersorganisatie Rover is geschrokken van de drie aanrijdingen tussen trams en kruisend autoverkeer die in korte tijd in Utrecht plaatsvonden. Rover roept de provincie en betrokken gemeenten, waaronder Utrecht, nu in een brief op spoorbomen bij overwegen te plaatsen en onderzoek te doen naar de nieuwe tramstellen.

Reizigersorganisatie Rover is geschrokken van de drie aanrijdingen tussen trams en kruisend autoverkeer die in korte tijd in Utrecht plaatsvonden. Rover roept de provincie en betrokken gemeenten, waaronder Utrecht, nu in een brief op spoorbomen bij overwegen te plaatsen en onderzoek te doen naar de nieuwe tramstellen.

“De aanrijdingen tussen tram en auto in maart (Utrecht) en april en mei (Nieuwegein) maakten grote indruk”, aldus Rover. “Bij de meest recente aanrijding zijn behalve de inzittenden van de auto ook de trambestuurder en enkele passagiers gewond geraakt.” De reizigersorganisatie vraagt de betrokken gemeenten nu om passende maatregelen te nemen voor de veiligheid van tramreizigers, personeel en andere verkeersdeelnemers.

Een van de maatregelen zou het plaatsen van zogenoemde automatisch halve overwegbomen (AHOB’s) kunnen zijn. Deze overwegbomen staan bijvoorbeeld al bij de Koningsweg in Utrecht en bij overwegen in IJsselstein. De fysieke barrière zou ervoor zorgen dat automobilisten niet in staat zijn op de overweg te belanden als er een tram aankomt.

Rover wil ook dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van het uit de rails raken van de nieuwe lagevloertrams. Als dat nodig blijkt, wil de reizigersorganisatie dat de constructie wordt aangepast.

Maximaal inspannen

“U dient zich allen maximaal in te spannen om het vertrouwen van de reiziger in een veilig openbaar vervoer te herstellen”, schrijft Rover Utrecht. Volgens Rover staat het gevoel van veiligheid op dit moment onder druk, waardoor reizigers mogelijk kiezen voor een ander vervoersmiddel.

Het plaatsen van AHOB’s zou een belangrijke stap kunnen zijn in herstel van vertrouwen, denkt Rover. Ook zou dat garantie bieden dat de tram onverstoord kan blijven rijden zonder schade, ongevallen en vertragingen.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Ik zou zeggen, ga voor de Russische oplossing. Kleppen die uit het wegdek omhoog komen, houden zelfs een vrachtwagen tegen. Waarschijnlijk ook nog goedkoper dan een AHOB installatie.
    https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ru&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fwww.uzpspb.com%2F&prev=search

  2. Rob H.

    En weer maatregelen om het overige verkeer te beschermen tegen automobilisten die niet kunnen rijden en derhalve de weg niet op zouden moeten mogen. Leg de lat hoger om een auto te kunnen/mogen besturen. Verbied de3snoods de auto. . Maak het niet voor de overige verkeersdeelnemers steeds onmogelijker om je te verplaatsen.

  3. Steve

    Spoorbomen houden auto’s echt niet tegen.
    Die breken af , als je er hard genoeg tegen aanrijdt.
    Gooi er nog maar meer miljoenen tegen aan.
    Ongelijkvloerse kruisingen dat is het antwoord.
    Goede doorstroming voor de tram en het overige verkeer.
    Kijk maar eens in Zoetermeer of Almere.
    Dan kan je met je eigen ogen zien, hoe het wel moet.

  4. Fred

    Spoorbomen bij overwegen lijkt me zowiezo een goed plan.
    Maar nieuwe tramstellen lijkt me wat overdreven.
    Deze zijn nieuw, en dit type tram rijd ook in andere steden, het zou nogal geldverkwisting zijn om die nu alweer te vervangen.
    Nog een extra reden dus om ondergronds te gaan, dan kunnen er geen ongelukken meer voorkomen tussen tram/metro en een ander voertuig.

  5. Sander

    De andere grote steden hebben weinig moeite met trams. Die rijden zonder overgangen door de hele stad heen en in Utrecht moeten er spoorbomen?
    Misschien minder aanstellen over veiligheid?

  6. Lachgas

    Vreemd, 3 ongelukken met de tram op verschillende plekken en gelijk maatregelen eisen. Kijk naar de Prorail camera beelden en zie hoe automobilisten omgaan met spoorbomen, maar dat terzijde.
    Er gebeuren heel veel botsingen op normale kruisingen, gaan we toch ook niet gelijk verkeerslichten of tunnels eisen en aanleggen.

  7. André

    @Steve: de vergelijking met Zoetermeer is niet helemaal eerlijk, dat tracé is in de jaren 70 gebouwd voor ‘echte’ treinen (ook heavy rail genoemd) en in 2006-2007 aangepast voor lightrail.
    Ik ben het met Lachgas eens dat met verkeersgedrag van auto’s, fietsers en de rest een enorme winst te halen valt in veiligheid, de onveiligste schakel is nog steeds de eigenwijze weggebruiker. Ondergronds gaan is ideaal, kan er met hoge snelheid en frequentie worden gereden zonder overlast en risico bovengronds. Kost wat, maar dan heb je ook wat 😉

  8. Carmen

    Zo’n Jumbo pipo die blind tegen een gele tram aan knalt hou je met wat halve slagboompjes ook niet tegen. Van Rover verwacht je wat meer gezond verstand.

  9. Wim

    Rover zeur niet zo en trouwens waar bemoeien jullie je mee.
    De automobilist die niet op een stoplicht reageert moet gewoon zn rijbewijs afgepakt worden.

  10. Pee

    Die aanrijdingen zijn gebeurt door schuld van de automobilisten die daar bij betrokken waren .
    Dus duidelijk de fout in zijn gegaan.
    Hou je gewoon aan de regels dan hoeven er ook geen maatregelen genomen te worden .
    Die slagbomen rijden ze gewoon omheen aangezien het halve slagbomen zijn die ontweken kunnen worden door een slalom.
    Er zijn mensen bij die dit nog steeds doen en als het misgaat dan hebben ze plotseling spijt van wat ze gedaan hebben.

  11. Scherpschutter

    Iedereen heeft het over de automobilisten. Niemand heeft het over het zwaar ondeugdelijke ontwerp van de tramonderstellen, waardoor deze onsporen als je iets te hard “boe” roept…

    We gaan weer voor vele vele miljoenen de bietenbrug op wegens opnieuw een totale ambtelijke infrastructurele faal.

  12. Ielon Musque

    Hahaha Scherpschutter, denk je dat die Jumbo-bestelbus ‘boe’ riep en dat de tram toen over het hockeyveld vloog? En denk je dat er trams bestaan die na een volle aanrijding met een bestelbus ongeschonden en kalmpjes naar de volgende halte rijden, zodat alle inzittenden stipt op tijd zijn voor hun afspraak?

    Je hebt zelden een punt, maar je kraamt ook niet altijd zúlke onzin uit.

  13. Bill

    Spoorbomen zijn slechts goedkope lapmaatregelen, kijk eens naar de echte problemen! En dan zijn die Russische rakkers nog de beste oplossing.

  14. Koel Hoofd

    Gut, na 30 jaar wordt Rover ook wakker…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).