Treinreizigers die vanwege de werkzaamheden tussen Utrecht en Geldermalsen te maken krijgen met lange wachttijden en omreisroutes, moeten ruimhartig worden gecompenseerd. Dat vindt reizigersvereniging Rover. De NS riep reizigers op dat traject tussen 14 juli en 5 augustus te mijden, vanwege werkzaamheden en een tekort aan vervangende bussen.
De intercity’s tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch kunnen komende weken niet rijden, evenals de sprinters tussen Houten en Geldermalsen. De grootschalige werkzaamheden in combinatie met het tekort aan chauffeurs en bussen, leidt ertoe dat de NS reizigers adviseert om het traject te mijden.
“De reiziger mag zelf zoeken naar een oplossing”, zegt reizigersvereniging Rover. Omdat de omreisroute via Breda of Arnhem lang is, wil Rover dat reizigers die omreizen gecompenseerd worden met de ‘geld terug bij vertraging’-regeling. Rover vraagt verder om ‘coulant om te gaan’ met claims voor extra kosten die reizigers maken als ze gebruik moeten maken van ander vervoer.
Rover wil tot slot dat er goede reisinformatie komt. “Zo worden reizigers op dit moment in de reisplanner alleen verwezen naar de bussen, waarvan er dus een tekort is. Indien de reisplanners niet kunnen worden aangepast, zou NS bijvoorbeeld kunnen zorgen dat medewerkers op het station klaarstaan om de juiste adviezen en begeleiding te bieden.”
Gekoppelde berichten
Vanaf volgende week werkzaamheden aan spoor tussen Utrecht en Geldermalsen; ‘Mijd het traject’
De NS geeft reizigers tussen Geldermalsen en Utrecht het ‘dringende advies’ om het traject tussen…
8 Reacties
ReagerenGoed dat Rover dit doet, in een concurrerende markt kunnen consumenten overstappen naar een leverancier die wel levert. De auto is voor veel mensen een prima alternatief in dit soort situaties ware het niet dat gemeenten een anti-autobeleid voeren, hiermee staan gemeenten de oplossing in de weg 😉
Die reizigers kunnen beter bezuinigen door een auto te kopen. Het is even afzien omdat de reistijd korter en comfortabeler is maar goed, daar moeten de reizigers dan maar even aan wennen.
““De reiziger mag zelf zoeken naar een oplossing”, zegt reizigersvereniging Rover. Omdat de omreisroute via Breda of Arnhem lang is, wil Rover dat reizigers die omreizen gecompenseerd worden met de ‘geld terug bij vertraging’-regeling.”
Waarom verwachten we van de NS dat er bij werkzaamheden gecompenseerd wordt? Als er aan de weg wordt gewerkt wat zorgt voor vertraging dan krijg ik toch ook geen vergoeding van Rijkswaterstaat?
Een auto kopen om een halve maand ongerief te ontgaan, Realist? En wat denkt u dat parkeren in de binnenstad kost? Dat noem ik nu niet bepaald bezuinigen.
Net zo logisch als belastinggeld terugvragen bij vertraging, als gevolg van de oplaadtijd voor je Tesla.
@ Bas: omdat de NS en betalende reizigers een zakelijke overeenkomst hebben waar betaald wordt voor een dienst die nu dus niet (of niet adequaat) geleverd wordt, zeker nu er geen bussen worden ingezet (of in ieder geval niet genoeg). Dat betekent dat je daarvoor gecompenseerd dient te worden.
Niet goed – geld kwijt geldt inderdaad voor belastingen maar niet voor aangeschafte producten.
@Peter
Wanneer je elke dag een paar uur langer onderweg bent, dus extra tijd kwijt bent terwijl je al weinig vrije tijd hebt, dan worden andere opties ineens heel aantrekkelijk en de prijs waard.
@tom. Dat geldt dus dan alleen voor reizigers met een trajectkaart. In alle andere vormen van abbo staat nergens iets over welke trajecten er beschikbaar zijn. En zelf bij een trajectkaart staat er niets over hoelang de reis op dit traject mag duren of met welke frequentie. Dus een vervangende bus, ook al vallen er diverse uit, is al voldoen aan de verplichting