Ruim 1100 bekeuringen in paar uur bij snelheidscontrole Weg der Verenigde Naties | De Utrechtse Internet Courant Ruim 1100 bekeuringen in paar uur bij snelheidscontrole Weg der Verenigde Naties | De Utrechtse Internet Courant

Ruim 1100 bekeuringen in paar uur bij snelheidscontrole Weg der Verenigde Naties

Ruim 1100 bekeuringen in paar uur bij snelheidscontrole Weg der Verenigde Naties
De politie heeft op vrijdag 7 december op de Weg der Verenigde Naties in Utrecht een radarsnelheidscontrole gehouden waarbij 1110 bekeuringen zijn uitgeschreven. De hoogst gemeten snelheid was van een bestuurder die met 114 kilometer per uur de radar passeerde.  

De politie heeft op vrijdag 7 december op de Weg der Verenigde Naties in Utrecht een radarsnelheidscontrole gehouden waarbij 1110 bekeuringen zijn uitgeschreven. De hoogst gemeten snelheid was van een bestuurder die met 114 kilometer per uur de radar passeerde.  

De maximaal toegestane snelheid op de Weg der Verenigde Naties in Utrecht is 50 kilometer per uur. Er wordt echter regelmatig te hard gereden. De politie besloot daarom om afgelopen vrijdag een snelheidscontrole te houden op verschillende tijden tussen 07.00 en 22.00 uur op de weg in de richting van de snelweg.

In totaal werd van 12.246 passerende voertuigen de snelheid gemeten. Een kleine tien procent van de gecontroleerde bestuurders reed ruimschoots te hard en krijgt binnenkort een boete in de brievenbus. Het totaal aantal overtreders waar de politie proces-verbaal tegen opmaakt was 1110.

24 Reacties

Reageren
  1. katja

    Meer meer meer !

  2. Toine Goossens

    Vaker doen. Alleen handhaven leidt tot gedragsverandering.

  3. Gerben

    En neem dan ook eindelijk eens een keer de Kardinaal de Jongweg mee!

  4. Walter

    Wat gemeen,trajectcontrole word altijd aangegeven Utrecht-A dam e.d ,maar dus niet op De Weg Van De Verenigde Naties,heb geen bord gezien.

  5. Piet

    Mooi ook eens op de Kapteynlaan komen staan. Alleen handhaven werkt!

  6. Tim

    Met de nieuwe Overste den Oudenlaan-Europalaan heeft de gemeente zichzelf nog een racebaan gegeven. Bestel maar alvast een hele horde flitspalen en -agenten.

  7. Wim

    Uitlokking. Die weg is helemaal niet ingericht op 50 km/uur. Sterker, het is bijna onmogelijk daar 50 te rijden, zo langzaam voelt dat daar. Hetzelfde geldt overigens voor de Stadsbaan.

  8. Angelique

    Je kunt daar natuurlijk ook best harder rijden dan 50. Geen 110 natuurlijk, maar 70 is heel redelijk.

  9. Steve

    Na het langdurige wachten voor het rode licht (in de binnenstad) geef je automatisch gas.
    De gemeenteraad moet er eerst eens voor zorgen dat het verkeer beter doorstroomt, dan krijg je zulke snelheidsreacties niet.
    En mensen die hier lopen te zeuren over, ga hier eens controleren enz.
    Ga lekker op het platteland wonen.

  10. wollie

    heel goed, wie niet met maximum snelheden om kan gaan moet lekker thuis achter zn playstation gaan zitten.

  11. Wouter

    Volgens mij maakt het geen klap uit wat de limiet is, men wil toch altijd maar harder rijden. Maak je er 70 van, dan vindt men wel dat ze 90 kunnen rijden. Accepteer gewoon dat het in de bebouwde kom, zeker in een stad als Utrecht, allemaal wat minder vlot gaat dan je misschien zou willen. Scheelt een hoop frustraties en ik vermoed ook ongelukken.

  12. [email protected]

    En dit allemáál onder het mom verkeersveiligheid, geld binnenharken voor de overheid.

  13. Frits

    @Wim, @Angelique, @Steve,
    Jullie hebben gelijk. Daarom rijd ik ook altijd op mijn fiets zonder licht door rood. Kan best en dan moet de gemeente maar voor doorstroming zorgen. Bekeuring? Ho, nee, dat was uitlokking! Hoe durf je een verkeerslicht neer te zetten op een kruising.

  14. JdV

    Ja, flitsmeister gaf aan dat daar een controle stond. Dus pas gasgeven bij het bord 70. Geen bekeuring. Prima app. Heeft me al heel wat bespaard. En de politie lekker voor niks in de kou laten staan, dus dat is dubbel plezier.

  15. Hajeetje

    Is daar lastig te rijden 50….. als je het doet ben je een gevaar voor het achteropkomend verkeer. Het aantal bekeuringen zegt genoeg. Heeft misschien ook met de duidelijkheid te maken dat je daar maar 50 mag.

  16. Bernhard

    Goedzo! Veel vaker doen. Weg met alle verkeershufters.

  17. Cat

    Mooi! Al dat gerace geeft immens veel geluidsoverlast. Wij verwelkomen weer zo’n flink pak sneeuw als vorig jaar toen mensen amper 30 km/u konden rijden. Heerlijk stil was het toen :).

  18. Koel hoofd

    Okay, 114km/u in de stad is werkelijk volkomen achterlijk, maar idioten op de weg zijn er altijd. Echter, 1.110 boetes op 12.246 auto’s = slechts 9% snelheidsovertreders. Dat komt omdat de meerderheid eerst die fly-over over moet rijden en de meeste dat toch een beetje eng vinden. De rest van de Weg der Verenigde Naties zet inderdaad aan tot 70km/u rijden omdat de inrichting op een 70km/u weg lijkt (en ooit ook voor is ingericht). Maar wat is nou eigenlijk de nieuwswaarde hiervan? Behalve sensatie want bijna 10% klinkt erger dan de feitelijke 9%, wat trouwens het standaard percentage mensen is wat moedwillig hoog risico neemt (die doen ook gevaarlijke sporten, of overtreden de wet o.i.d.)

    Om het eens in een ander perspectief te zetten. Op comfortabele roodgeasfalteerde fietsstraten rijdt standaard 30% tot 80% harder dan de gewenste 30km/u, met gemeten max snelheden tot 60km/u en zelfs tegen de 70km/u indien de omstandigheden het toelaten. Dat wil zeggen indien er te weinig kwetsbare fietsers zijn om als snelheidsremmer voor een potentieel dodelijk projectiel vol dode hoeken te fungeren. (http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.826.2449&rep=rep1&type=pdf)
    Dat is 2x zo hard dan mag in een woonwijk, en in Utrecht zijn er al genoeg fietsstraten waar er veel te hard op wordt gereden en waar mensen ook over klagen. Want die max. 30km/u is namelijk in de jaren tachtig al ingesteld en wordt sindsdien ook afgedwongen met klinkers vol geloofwaardige (dus irritante) drempels op korte afstanden. Dit is destijds gedaan vanwege de verbetering van de verkeersveiligheid van de stadsbewoners, hun spelende kinderen en doorgaande fietsers die daardoor automatisch status en voorrang krijgen. Woonwijken in Utrecht centrum liggen er sindsdien vol mee, de later gebouwde woonwijken met asfalt zoals bijvoorbeeld Kanaleneiland of Overvecht werd te duur en was politiek niet interessant genoeg.

    En voordat men begin te gillen dat automobilisten asociaal zijn, het is de weginrichting die mensen met hun voertuigen tot dat ongewenste gedrag aanzet omdat alle mensen nu eenmaal opportunistische wezens zijn.

  19. Dirk

    Wat bijzonder dat het te hard rijden de schuld van iedereen is (de weg zelf die het uitlokt, de politie die het uitlokt door haar actie niet te communiceren, of de gemeente vanwege haar beleid op andere plekken in de stad) behalve de automobilist zelf die het gaspedaal indrukt.

  20. PT

    Helemaal mee eens! mogen ze op meerdere plekken doen.. bijv amsterdamsestraatweg, onder het viaduct net even extra gas geven voor die galm van je motor geluid.. houd je gewoon aan de snelheid.. hoe moeilijk is het. 50 = 50 punt. blij dat ze boetes uitdelen, opgefokte golfjes en mercedesen..

  21. Herman1963

    Het loopt weer tegen het einde van het jaar, dus de targets moeten nog even gehaald worden. Elk jaar hetzelfde liedje. Gaat echt niet om verkeersveiligheid of milieu; het draait om de keiharde euro’s…

  22. Toine Goossens

    Citaat: ‘Een kleine tien procent van de gecontroleerde bestuurders reed ruimschoots te hard’.

    Niet iedere hardrijder is dus bestraft. Het zijn er meer dan 1110. Die 10% is ruim overschreden zo lijkt mij.
    De samenleving moet er op kunnen vertrouwen dat iedere bestuurder zich aan de regels houdt. Anders is het einde zoek. 1 á 2% ruime overtreders lijkt mij nog wel te pruimen, maar 9% is ruimschoots te veel.
    Als iedereen 50 rijdt is de doorstroming het grootst. Dus doorgaan tot die 1 á 2% bereikt zijn. Hoe meer auto’s zich aan 50 houden, hoe sterker het voorbeeld voor die ruime overschrijders.

    De Waterlinieweg is een voorbeeld. Daar is 70 nu de dominante snelheid. Maar inderdaad, die weg is aangepast om dat te bereiken.

  23. cas

    De gepresenteerde cijfers zeggen nog helemaal niets. Het zijn veel bekeuringen, maar hoe is de verdeling binnen de gemeten snelheden. Wat als 99% met 51km/h is geflitst…?? Het is een overschrijding, maar hoe erg breng je dan de verkeersveiligheid in het geding?? Uitschieters en aso’s zal je altijd houden.

  24. Buurt Bewoner

    Aan alle hardrijders die geen eigen verantwoordelijkheidsgevoel hebben: jij bent de persoon die het gas indrukt, niet de gemeente, niet de politie en ook niet de wegindeling. Ik woon er naast en heb erg veel last van de mensen die te hard rijden.

    Hoe zou jij het vinden als er constant mensen te hard rijden naast je slaapkamerraam als je ligt te pitten, want ook in de nachtelijk uren kan men niet zich aan de snelheid houden…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).