Ruim 7.500 mensen ondertekenen petitie om Ring Utrecht niet te verbreden | De Utrechtse Internet Courant Ruim 7.500 mensen ondertekenen petitie om Ring Utrecht niet te verbreden | De Utrechtse Internet Courant

Ruim 7.500 mensen ondertekenen petitie om Ring Utrecht niet te verbreden

Ruim 7.500 mensen ondertekenen petitie om Ring Utrecht niet te verbreden
‘Kerngroep Ring Utrecht’ biedt aankomende maandag in de Tweede Kamer een petitie aan waarin gevraagd wordt de Ring Utrecht niet te verbreden. Ruim 7500 mensen hebben het document ondertekend.

‘Kerngroep Ring Utrecht’ biedt aankomende maandag in de Tweede Kamer een petitie aan waarin gevraagd wordt de Ring Utrecht niet te verbreden. Ruim 7500 mensen hebben het document ondertekend.

De petitie wordt aangeboden tijdens de bespreking van de voortgang van MIRT; het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Hierbij worden allerlei plannen over de aanleg of verbreding van wegen besproken. Ook de verbreding van de Ring Utrecht komt aan bod.

Kerngroep Ring Utrecht, een organisatie bestaande uit Utrechtse bewoners- en milieuorganisaties, wil deze verbreding voorkomen. Om de verbreding mogelijk te maken, moet er namelijk een stuk bos gekapt worden. Dit tast volgens de organisatie de natuur aan, voornamelijk rond Amelisweerd.

Andere klachten gaan over de verslechtering van luchtkwaliteit voor omwonenden, geluidsoverlast, veiligheid en cultuurhistorie. Bovendien heeft de verbreding volgens de organisatie helemaal geen nut; de verbreding is er voor bedoeld om files te verminderen, maar versterkt juist alleen maar het aantal files. Dit zou komen doordat files niet ontstaan door drukte op de weg, maar vooral door afslagen.

19 Reacties

Reageren
  1. Metro

    Indien er een effectief metronet zou zijn in de metropool regio Utrecht, ( U10 gebied) foor the forenzen die wel in Utrecht werken, maar er niet wonen , dan zou dit heel veel vermindering geven voor de file druk gedeelte die veroorzaakt wordt doorgaand verkeer.

  2. Alex van Geel

    Gerelateerd aan de miljoenen mensen die de weg jaarlijks gebruiken is die 7500 heel erg weinig. Wat een egoisten. Die denken echt alleen aan zichzelf.

  3. wimutrecht

    Dat is 2,3 % van de bevolking in de gemeente Utrecht. Is het überhaupt interessant om dit als nieuws te brengen. Anders gezegd en dan is het wel interessant 97,7 % van de bevolking in de gemeente Utrecht is voor zo snel mogelijk aanleggen van het ontbrekende en te verbreden stuk van de ring Utrecht. Onder de petitie tekenaars zitten natuurlijk ook mensen van buiten de gemeente Utrecht. Dus het cijfer zal wel ergens tussen de 98 en 99% zitten.

  4. Gerard van de Vecht

    7500 bewoners die tegen de verbreding zijn ,die vinden het wel goed dat er 400 000 bewoners komen in Utrecht met alle gevolgen die daar bijkomen zoals sloop en bouwverkeer,de winkels moeten hun voorraad aanvullen en het winkelende publiek komt met de auto naar de grote parkeer garages en IKEA. De bewoners van Utrecht gaan elders werken en dan kopen de meeste een auto .
    Vervolgens wordt er ook gezorgd voor werkgelegenheid zoals in de Uithof en dat trekt ook weer verkeer aan oa via de weg door Amelisweerd en wordt er onderzoek gedaan om OV aan te leggen door de Landgoederen.
    De Jaarbeurs ,naast het station kan ook doorgaan met het aantrekken van auto verkeer en het veroorzaken van files en dat vinden die 7500 bewoners geen punt.

  5. Wim Vreeswijk

    Hardwekende Utrechters zullen toch bijtijds naar hun werk moeten kunnen rijden, ook al is dat helaas niet in de stad. Nu kosten de files de samenleving al zo’n miljard euro per jaar.Ook de afslagen zouden verbreed moeten worden. Dit in tegenstelling wat Lotte van Hooydonk wil om zoveel mogelijk tweebaanswegen in de stad te veranderen in levensgevaarlijke éénbaanswegen, waar uiteindelijk met name de (GL) fietsers de dupe van worden.

  6. Jacques Reckers

    Kan ik ook ergens tekenen, zodat het wel doorgaat?

  7. Suus

    @wimutrecht: vooralsnog staat het aantal mensen dat de petitie getekend heeft vóór verbreding op 0.
    Dat is 0,0% van de bevolking in de gemeente Utrecht.

  8. Suus

    @alle bovenstaanden: zijn jullie nou die niet-gehoorde boze witte mannen die zo in het nieuws zijn de laatste tijd..?

  9. Tja

    En de rechtse wind waait ook alweer hier. En alweer allemaal comments met allemaal beweringen waarvan je denkt tja……….

    7,5 duizend mensen voor een petitie in de gemeente Utrecht is echt heel erg veel, gelet op het aantal handtekeningen dat doorgaans opgehaald wordt bij een petitie. Ik wist nog niet eens van deze petitie af en met mij velen, anders had ik ook zeker getekend en met mij velen.

    Om even de verhoudingen scherp te krijgen, het landelijk referendum vorig jaar is met een paar honderduizend handtekeningen er door heen gesleept en dan heb je het over een paar honderduizend op een bevolking van 16+ miljoen, ik bedoel maar.

    Het referendum waar daadwerklijk veel mensen hebben gestemd voro een groend stationsgebied wordt dan weer net zo makkelijk genegeerd.

    Wat moet je daar nu van denken

  10. herfman

    Das niet veel.
    Er wonen in Utrecht en omgeving meer dan een half miljoen mensen die profijt van deze weg zullen hebben.

    Zelfs op Overvecht wonen al heel veel meer dan deze magere 7.500 tegenstanders.

    Snel aanleggen dus!

  11. JdV

    Wegen zijn er voor alle weggebruikers. Ook een ringweg is belangrijk voor passanten en forenzen
    Leuk dat 7500 mensen tegen zijn. En nu weer gewoon verder en aanleggen die verbreding.

  12. Sjonnie

    7500 NIMBY’s. Op een bevolking van 17 mln die profijt heeft van betere verbindingen. Verbreden die weg. Heel snel.

  13. wimutrecht

    @Suus Jij behoort ongetwijfeld tot hen die menen dat democratie de wil is van de minderheid. Dat denkt Wilders, dat denkt Roemer, dat denkt snotneusje Klaver en de stramme actievoerder uit de vorige eeuw die nog éénmaal het bos uit strompelt. Ik heb helemaal niets met rechts maar laat mij simpelweg leiden door gezond verstand en de ervaringen van iedere dag. Niet alleen ik maar duizenden die iedere dag opnieuw in kilometers lange files staan niet alleen op de A27, A28 en A12 maar vooral op de malle Lotje boulevards, de Waterlinieweg, de W.A Vultostraat, de Rubenslaan, etc etc. En dat staat allemaal stil en produceert de vervuiling die er niet zou zijn indien iedereen kon doorrijden. Daarnaast zijn die mensen niet op tijd op het werk en leveren op dat moment geen bijdrage aan de ontwikkeling/economie/innovatie van de stad.

  14. Kuch

    Zoals Suus zegt; er heeft niemand, ik herhaal NIEMAND, een petitie voor verbreding opgestart of getekend. Dat is idd 0% op een bevolking van bijna 400.000. NUL mensen. Ik kan dus op basis van bovenstaande argumenten aannemen dat er weinig behoefte en vraag naar is.

    Grappig dat mensen roepen dat 7.500 ondertekenaars weinig is. Als je iets van onderzoek doen zou afweten zou je weten dat dit hele representatieve cijfers zijn. De groep mensen die tegen is, is waarschijnlijk vele malen groter. Echter kenden zijn bijvoorbeeld deze petitie niet. Onderzoekjes op TV, waar veel mensen hun conclusies aan verbinden; politieke barometer of pietendiscussie, worden doorgaans onder kleinere groepen gehouden en die mensen hoeven daar niets actiefs voor te doen. Itt een petitie. Die worden benaderd. Alle petities die geloofwaardig geacht worden hebben dergelijke aantallen ondertekenaars.

    Dan even over dat profijt hebben van deze nutteloze verbreding. Alle onderzoeken hebben inmiddels aangetoond: de bottlenecks zitten niet op de punten die nu aangepakt worden, maar op andere plekken. Door met name deze niet aan te pakken blijven de verstoppingen bestaan en ontstaat door trechtervormig filevorming. Er zijn meer banen mogelijk zonder de snelweg fysiek te verbreden, door betere inrichting. De snelweg bij Amelisweerd komt bijv. niet voor in file top 25. Autobezit en gebruik onder jongeren tot 35 is aanzienlijk en wezenlijk gedaald, onder toekomstige jongeren, is de trend, zal dat nog meer het geval zijn. Dat is de toekomst. Nieuwe slimme verkeerssystemen en auto’s die binnen 15 jaar gemeengoed zijn, zullen door met elkaar te communiceren files nog meer doen minimaliseren. Meer asfalt leidt tot meer verkeer. Alle verbrede wegen trekken meer verkeer aan met toekomstige nieuwe opstoppingen tot gevolg. Deze psychologie is bij alle verkeersdeskundigen bekend. De snelwegverbreding bij Utrecht is een VVD verkiezingspraatje en belofte om mensen te paaien voor de verkiezingen. Sommige mensen trappen er WEER in. Oftewel, met dat profijt gaat het wel meevallen. Als je voor betere doorstroming van verkeer bent zijn er veel knooppunten die niet aangepakt gaan worden, die wel effect zullen hebben, puur en alleen omdat ze veel moeilijker te realiseren zijn en dat durft de VVD niet aan.

  15. sandra

    7700 inmiddels. Kom op mensen, teken ook voor meer OV, gezondere lucht en minder verkeerslawaai, https://www.snelwegen-utrecht.nl/petitie/

  16. Suus

    @wimutrecht: als jij je inderdaad zou laten leiden door gezond verstand zou je niet elke dag als een slachtoffer in de file gaan staan maar op zoek gaan naar alternatieven. Persoonlijk heb ik na jarenlange file-ellende gekozen voor de fiets: 35 km heen naar werk en 35 km terug. Dagelijks. Bijkomend voordeel: je valt er van af, je wordt gezonder en het is goed voor je humeur.
    Je roept verder dat het om een minderheid gaat maar daar is geen enkele aanwijzing voor. Integendeel. Vooralsnog staat het aantal tekenaars van de petitie vóór verbreding op 0.

    Overigens is democratie meer dan de wil van de meerderheid uitvoeren. Maar dit terzijde. Google maar eens.

  17. Sjonnie

    7500 Utrechters die rust in hun achtertuintje willen. En daarom de doorstroming van 17 mln Nedrlanders frustreren. Tis maar wat je representatief vindt. Dit weggetje is Utrechts belang overstijgend. En daarom is het volstrekt niet relevant dat 7500 Nimby’s die petitie getekend hebben.

  18. Bernd

    @ Suus

    U maakt een ernstige gedachtenfout mevrouw.

    Er is geen petitie voor aanleg en die petitie zal er ook niet komen. Er zit namelijk al een ministerieel besluit in de pijplijn. Nogal overdone om dan een actie ter ondersteuning van dit besluit te starten. We praten hier dan ook niet over een referendum voor of tegen aanleg, we hebben het over een actiegroepje dat zich tegen het besluit van de minister keert. Bepaald mager dat er op een bevolking van 400.000 Utrechters dan slechts 7500 mensen bereid zijn om die actie te steunen.

    En dat dan, zoals hierboven ook al aangegeven, nog afgezien van het feit dat het niet om een Utrechtse aangelegenheid gaat maar om een zaak van landelijk belang waarin het Utrechtse belang slechts een beperkt onderdeel is.

  19. wimutrecht

    @Suus. Hoe, wanneer, met wie ik mij verplaats is aan mij. Ik heb naast allerlei dagelijkse beslommeringen voldoende alternatieven mij te bewegen. Schaatsen is misschien wel het allerfijnste voor mij. Inmiddels begrijp ik dat het gewoon door gaat de verbreding en het afmaken van de Noordring. Ik hoop alleen dat deze verdiept wordt aan gelegd. En daarmee komt het democratische proces tot afronding. nl: de meerderheid heeft beslist. Het is te hopen dat het actievolk weer aan het werk gaat en een bijdrage gaat leveren aan het welvaren van de stad en ommelanden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).