Ruim 800 mensen reageren op plan om snorfiets in Utrecht naar rijbaan te verplaatsen Ruim 800 mensen reageren op plan om snorfiets in Utrecht naar rijbaan te verplaatsen

Ruim 800 mensen reageren op plan om snorfiets in Utrecht naar rijbaan te verplaatsen 

Ruim 800 mensen reageren op plan om snorfiets in Utrecht naar rijbaan te verplaatsen 
Snorfiets op het fietspad in Utrecht. Archieffoto
Meer dan 800 mensen hebben gereageerd op het plan van de gemeente Utrecht om snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen. Dit is een groot aantal reacties. De gemeente erkent dan ook dat het onderwerp leeft onder de bewoners.

Meer dan 800 mensen hebben gereageerd op het plan van de gemeente Utrecht om snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen. Dit is een groot aantal reacties. De gemeente erkent dan ook dat het onderwerp leeft onder de bewoners.

De snorfiets moet van het fietspad af en naar de rijbaan toe. Althans, dat is het plan dat er ligt. Het groeiend aantal snorfietsen veroorzaakt door hun omvang en snelheid hinder voor fietsers. Ook hebben fietsers overlast van de uitlaatgassen, met name als snorfietsen stilstaan bij het verkeerslicht.

Naast hinder speelt ook veiligheid een rol in het besluit. De gemeente zegt dat snorfietsers beter zichtbaar zijn voor automobilisten als ze op de rijbaan rijden. Daardoor zouden er minder ongelukken gebeuren tussen afslaande automobilisten en rechtdoor rijdende snorfietsers. Tot slot moeten snorfietsers ook een helm gaan dragen.

800 mensen

De voorgenomen maatregel leeft onder de bewoners van de stad, dat blijkt uit de ruim 800 mensen die gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om te reageren op de plannen. De Utrechtse wethouder Eelco Eerenberg schrijft: “Ik waardeer het dat zo veel mensen hun mening hebben gegeven over de maatregel. Dit stelt ons in staat om de specifieke belangen zorgvuldig te overwegen en in de besluitvorming te betrekken.”

De reacties gaan onder andere over de veiligheid van de snorfietser op de rijbaan, het snelheidsverschil tussen snorfietsers en het overige verkeer op de rijbaan, de helmplicht, handhaving en de kosten voor aanschaf van een helm of een alternatief vervoermiddel. Andere onderwerpen die terug te lezen zijn in de reacties, zijn de drukte en ongezonde lucht op de fietspaden en het gedrag van andere verkeersdeelnemers.

De gemeente gaat nu alle reacties verwerken. De nieuwe regels moeten na de zomer in gaan.

21 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Ben benieuwd of het college zo ver gaat om snorfietsers (marginale minderheid in Utrecht) onder de ‘bus’ te gooien omdat fietsers (achterban van het college) last van ze zouden hebben.
    Terwijl een ebike harder gaat dan een scooter mag…. en speedpedelecs ook de wet negeren door als brommer toch op het fietspad te fietsen.

  2. René

    Inderdaad Koel Hoofd, ik zou zeggen: fietspaden afschaffen, alle twee-, drie- en vierwielers gewoon weer de weg op, wandelaars op de stoep, verkeerslichten uitzetten én voor iedereen binnen de bebouwde kom de maximale snelheid terug naar 30 km per uur en op ‘kwetsbare’ plekken (bijv. bij scholen) richting stapvoets!

  3. JdV

    Fantastisch plan. Maar wel half werk. E-bikes, bakfietsen, wielrenners. Op de rijbaan er mee. Tussen de diesels. Vrachtwagens. Bussen. Taxi’s. Politieauto’s. Brandweerauto’s. Uitsluitend nog opoefietsen op het fietspad.

  4. Jan-Willem Wisselink

    Een e-bike / speedpedelec stoot dan ook geen uitlaatgassen uit als je bij het stoplicht staat. Een electrische snorfiets ook niet. Ik rijd zelf ook een speedpedelec en rijd voor mij eigen veiligheid soms op het fietspad. Zeker als ik mijn woonwerk trip van 58km er bijna op heb zitten, heeft mijn accu niet meer genoeg power om 45km/u te rijden. Dan is tussen de auto’s gewoon gevaarlijk. Automobilisten verwachten gewoon dat je 50km/u rijd.

    Los daarvan; van mij mogen ze alle tweetakt motorigen tweewielers vandaag nog verbieden.

  5. Martha

    @Koel Hoofd rijdt blijkbaar niet al te vaak met de fiets door Utrecht, als hij/zij snorfietsers een marginale minderheid noemt. Ik maak dagelijks ettelijke kilometers op de fiets, alleen of met kind naast me en heb andere ervaringen. Ze zijn er in grote getale, ze zijn gevaarlijk (rijden ook vaak harder dan toegestaan voor een snorfiets) en zijn vaak agressief (sommigen schijnen te denken dat hard rijden en toeteren automatisch betekent dat voorliggend verkeer je voorrang moet verlenen) en je wil niet achter ze staan bij het stoplicht, want dan hap je alleen maar uitlaatgassen.
    Allemaal dingen waar ik geen last van heb bij e-bikes en ik ben nog nooit een speedpedelec op het fietspad tegengekomen (wel zat op de weg naast me voorbij zien zoeven). Daarentegen ben ik wél al door een snorfietsbestuurder van mijn fiets getrapt omdat hij vond dat ik niet snel genoeg ruimte voor hem maakte. Hoe sneller die aso’s op de rijbaan moeten, hoe beter en veiliger.

  6. JdV

    @jan willem wisselink: de maatregel draait om veiligheid. Niet om uitstoot. Een botsing tussen een e-scooter en een andere verkeersdeelnemer is zelfs ernstiger dan bij een tweetakt scooter gezien het hogere gewicht van de e-scooters. Ook de onhoorbaarheid draagt bij aan een hoger risico. Zelfde voor e-bikes. Hoger gewicht en hogere snelheid resulteren in zwaardere verwondingen (soms zelfs dodelijk) bij ongevallen met e-bikes en andere verkeersdeelnemers. Dis weg met alle electro spul. Van het fietspad, op de rijbaan, waar ze minder schade en gewonden kunnen aanrichten.

  7. Nosan

    Ach ja, ik rij ook op een twee wieler door de stad, en ik erger me aan moeders en vaders met die bakfietsen, of met kinderen, fietsend aan de hand. Verder ben ik vaak een eenzame, die wacht op groen licht.. o ja, ik heb een snorfiets.

  8. Jeroen

    Zit een groot deel van het probleem niet vooral in het gedrag van een grote groep snorfietsers? Wat zou het effect zijn als je de minimum leeftijd verhoogt naar 21?

    Of is het idee dat die groep zich vanzelf beter gaat gedragen als ze niet meer ‘de sterkste/snelste’ zijn. Het is uiteindelijk een stuk lastiger een auto aan te kant te dwingen dan een fietser.

  9. TJA...

    Nu alle fietsen nog op de rijbaan en maximum snelheid 30 km/u invoeren op alle wegen.
    Natuurlijk met de nodige uitzonderingen en ontheffingen want we zijn in Nederland 🙂

  10. Katja

    @Koel Hoofd; snorfietsen gaan allemaal harder dan een gewone fiets., zijn vaak ook nog opgevoerd (opvoersetjes gewoon te koop !). En op de snelheidsmeter kun je zien dat ze minstens 50 kunnen halen.

  11. Balthasar

    graag zou ik ook nog iets veranderd willen zien:
    nog slechts één soort “brommer” laten bestaan: of de snorfiets of de brommer.
    maximum snelheid voor fietsers.

  12. Charles

    Is het niet gewoon een kwestie dat er niet gehandhaafd word…….en of dat nou de fiets bij het stoplicht is of het gegeven dat bijna alle snor en bromfietsen min of meer standaard opgevoerd worden waardoor ze laaiwaai maken en vervuilen zolang er niet echt gehandhaafd word veranderd er niks en word de aandacht verschoven naar twee of viertakt, brom of snorfiets enz enz. En dit geld niet alleen voor het langzame verkeer, ik rij al meer dan 55 jaar auto en motor en schat in dat zeker 85% van de motors zo aan de kant kan vanwege een illegale uitlaat om maar eens wat te noemen.

  13. Gart

    Kijk eens naar de datum: 1 april (een slecht moment om een serieus plan aan te kondigen).
    Met name de helmplicht zou te denken moeten geven: daar gaat de gemeente helemaal niet over.

  14. Martin

    Jan-Willem is toch niet de persoon die iedere werkdag over het fietspad van de Eykmanlaan zoeft. Uiteraard net op het moment dat jonge kinderen die net kunnen fietsen naar school gaan en ook daar rijden.

  15. Lombokker

    In 1972 is de helmplicht voor bromfietser ingevoerd. Dat is gedaan om het hoge aantal hersenletsels bij ongevallen met (vooral veel jonge) bromfietsers terug te dringen. Voor motorfietsen bestond er al langer een helmplicht.

    In die tijd had nog niet iedereen een auto, er waren naar verhouding ook veel meer volwassenen die een bromfiets gebruikten. Bij die categorie kwamen ongevallen en ernstig letsel veel minder voor.

    Er is toen een nieuwe categorie bromfiets in het leven geroepen: de snorfiets. Omdat deze maximaal 25 km/u zou kunnen rijden (i.p.v. 45 km/u) werd de kans op ernstig (hersen)letsel een stuk lager, en daarom was een helm niet verplicht.

    Overigens is zo’n snorfiets vaak een bromfiets die door technische ingrepen is ‘afgeknepen’ zodat hij niet harder kan dan 25 km/u. Het is vrij gemakkelijk deze ingrepen ongedaan te maken zodat de snorfiets toch weer harder kan.

  16. Inez

    Hoe gevaarlijker gaat het dan worden(Ik heb een Tomos) Ik kan niet harder dag 25 a 30 km pu? de fietsers die naast elkaar rijden de e-bikers wielrenners en zelfs een gewone fietser rijd mij voorbij! Doe het voor die scooters van de jonge lui die zo verschrikkelijk hard gaan… en nergens rekening mee houden!

  17. Pee

    meest gevaarlijkst zijn wielrenners die overal doorgang eisen op fietsen die niet aan de eisen voldoen om de weg op te mogen.

  18. Koel Hoofd

    Inderdaad marginale minderheid.

    Cijfers CBS 2020
    Er zijn in de hele provincie Utrecht 48.308 snorfietsen.
    De hele provincie Utrecht heeft 1.354.834 inwoners.
    Gemiddeld is er 1.5 fiets per inwoner, dat geeft ruim 2 miljoen fietsen.
    Hoe verhoudt zich 48 duizend tot 2 miljoen?
    Als een marginale minderheid van 3.6%.

    Gemeente Utrecht heeft volgens het CBS 357.597 inwoners.
    1.5 fiets per inwoner geeft 536.396 fietsen.
    Wat die 48 duizend snorfietsen nog steeds tot een marginale minderheid (>9%) maakt omdat niet al die snorfietsen ook daadwerkelijk in de stad Utrecht rijden!

    Let scherp op,
    Ik het niet over het wangedrag wat sommige mensen ten toon spreiden.
    Mijn stelling is enkel dat om een handje vol overlastgevende scooters van het fietspad te weren, de verkeersveiligheid van een meerderheid op het spel wordt gezet door deze te dwingen tussen auto’s te gaan rijden en anders maar te gaan fietsen.
    Het gaat wel over mensenlevens, ook scooterrijders zijn mensen, maar dat wordt kennelijk voor het gemak maar vergeten?

    Dus dat geeft de vraag: wie hebben een scooter?
    Ook daar heeft het CBS cijfers over, zij het dan landelijke cijfers uit 2015.
    Het gaat dan in totaal over 536.200 scooters in heel Nederland, op 8.7 miljoen auto’s en 25.8 miljoen fietsen is dat aantal echt te verwaarlozen.
    Maar het zijn wel mensen die er op rijden.
    Daarvan is 52% werknemer (bezorging?) en 10% ZZPer, echter
    32% heeft een uitkering of pensioen of ander laag inkomen NB!
    Dus per definitie gaast het om mensen die niet veel te besteden hebben.
    Maar dat D66 en GL geen sociaal hart hebben wel maar hyper elitair groen zijn is bekend.

    NB! Amsterdam wordt door sommigen gezien als het lichtend voorbeeld.
    Dus er is een kans dat ‘scooters tussen de auto’s’ de landelijke norm wordt.

    73% van de scooterbezitters is 35 jaar of ouder.
    Het verstand komt met de jaren, dus die ouderen zullen minder risico’s nemen dan die jongeren. Dus niet op een opgevoerde scooter rijden.
    De echte risico leeftijd (16-25 jaar) is slechts 12% van de scooterbezitters.

    Beetje natte vingerwerk: 12% van 9% (in provincie utrecht) is 1% die overlast geeft op de fietspaden, en daarvoor moet 99% geheel politiek correct onder de ‘bus geflikkerd’ worden….

    Dat zijn aantallen waarbij je je moet gaan afvragen of onze D66 en GL politiek wel goed snik is.
    Want we hebben kennis uit het verleden (NB!) over brommers tussen de autos op de weg (jaren vijftig-zeventig). Daardoor is er de helmplicht ingevoerd (het brommerbezit daalde acuut) en moesten ook brommers op het fietspad voor hun eigen veiligheid.
    Er zijn zoveel zwaargewonden en doden gevallen dat het niet anders kon.
    Die kennis uit het verleden wordt nu willens en wetens overboord gekwakt omdat een paar fietsers met politieke connecties zich ergeren….

  19. Marcel

    Ik woon aan de randweg 230. Ga op de fiets of solex. De gemeente raad en uitvoerders ( wethouder ) zitten nooit op de fiets. Op de Biltstraat, kruising wittevrouwen en singel en park etc is het verlaten. Je kunt de fietsers tellen. Snorfiets zou gehandhaafd moeten worden op 27 km. Brommers op 45. Dat doet niemand. Paar Boa’s op de Biltstraat of je met je mobiel fietst. 6 tot 8 man/vrouw staan daar. ( 105 euro )Wat een stomme vertoning. Dan scheurt er een snorfiets langs. Ze kijken niet eens. Snorfiets op rijwiel pad. Controleren/handhaven is niet zo moeilijk. Solex met helm? Te idioot voor woorden. De raad weet weer niet waar ze het over hebben. En hier al die bla bla helpt ook niks. Heb mijn mening niet gegeven. Inspraak? Bestaat niet. Ook na de verkiezingen niet. De wethouder gaat alle reacties inventariseren? Ik weet de uitslag. Alles wordt gedaan zoals nu vastligt en de rest wordt ongegrond verklaard. Prachtuitdrukking is dat. 4 jaar raadswerk gedaan. Ik weet waar ik het over heb. En velen hier niet.

  20. Jan-Willem Wisselink

    @Martin: nope. Not me. Daarnaast fiets ik nooit (veel) harder dan de gewone fietsers als ik op het fietspad rijd.

    @JdV: Voor mij draait het ook om uitlaatgassen. Als ik m’n gewone fiets of spedelec zit erger ik mij (vrij lekkerlijk) blauw aan die uitlaatgassen. Mede ook een reden dat ik niet tussen de stinkende auto’s/vrachtwagen wil rijden met m’n spedelec. Ik kan prima met aangepaste snelheid op het fietspad; gewoon de snelheid van de normale fietsers aanhouden. Dan is er niets aan de hand.

    Dat gewicht is inderdaad een goed punt voor veiligheid. Immers; hoger gewicht bij zelfde snelheid is meer kinetische energie. Maar mijn spedelec is met 27kg incl accu en fietstas is lichter dan menig (e-)snorfiets.

    Ik zie maar 1 manier waarop wel (e-)snorfietsen/scooters en spedelec naar de rijbaan kunnen ‘verbannen’ en dat is alles binnen de bebouwde kom 30km/u maken. (E-)snorfietsen mogen niet harder dan 25m/u. En de meeste speedpedelecs halen de 45km/u niet.

  21. Angelique

    Als de snorfiets op de rijbaan gaat, hoop ik wel op een snorfietsstrookje.
    Anders ben je een soort levend schild, die met eigen lijf het achteropkomende verkeer moet tegenhouden. Het lijkt me kortom, minstens zo slecht mengen als op het fietspad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).