Ruim vijftig parkeerplaatsen verdwijnen langs Oudegracht en Twijnstraat in Utrecht Ruim vijftig parkeerplaatsen verdwijnen langs Oudegracht en Twijnstraat in Utrecht

Ruim vijftig parkeerplaatsen verdwijnen langs Oudegracht en Twijnstraat in Utrecht

Ruim vijftig parkeerplaatsen verdwijnen langs Oudegracht en Twijnstraat in Utrecht
Om meer ruimte te maken en het historisch erfgoed beter tot zijn recht te laten komen, worden 53 parkeerplaatsen langs de Oudegracht en Twijnstraat in Utrecht weggehaald. Wel komen er op sommige plekken gehandicaptenparkeerplaatsen en laad- en losstroken voor terug.

Om meer ruimte te maken en het historisch erfgoed beter tot zijn recht te laten komen, worden 53 parkeerplaatsen langs de Oudegracht en Twijnstraat in Utrecht weggehaald. Wel komen er op sommige plekken gehandicaptenparkeerplaatsen en laad- en losstroken voor terug.

De gemeente is al jaren bezig om met name de binnenstad autoluwer te maken. Stapsgewijs verdwijnen steeds meer parkeerplekken. Komende zomer is het de beurt aan de Oudegracht en Twijnstraat, tussen het Ledig Erf en de Weesbrug. Op het kaartje onder dit bericht is te zien om welk gebied het precies gaat.

Tekst loopt door onder afbeelding

Bron: gemeente Utrecht

Erfgoed

“Beide straten zijn drukke straten voor voetgangers, fietsers, bewoners en bezoekers van de stad”, schrijft de gemeente Utrecht in een brief aan omwonenden. “We willen hun meer ruimte geven om zich te verplaatsen. Door het rustiger te maken kan iedereen ook meer genieten van ons historisch erfgoed en de grachten.”

Er verdwijnen in totaal 53 reguliere parkeerplaatsen. De ruimte die daardoor vrijkomt, wordt gebruikt voor onder meer bankjes, fietsenrekken of het wordt simpelweg opengelaten. Ook komen er gehandicaptenparkeerplaatsen en laad- en losstroken. “Zo blijven woningen en andere bestemmingen met de auto bereikbaar voor laden, lossen, verhuizen en voor bewoners en bezoekers met een beperking.”

Vergunning

Bewoners of bedrijven die een parkeervergunning voor het gebied hebben, behouden deze. Een deel van de ingeleverde vergunningen wordt niet opnieuw uitgegeven. “Zo zorgen we ervoor dat er genoeg parkeerplekken blijven voor vergunninghouders en bezoekers.”

De verwachting is dat de werkzaamheden rond de zomer worden uitgevoerd. Zaterdag 18 januari staat de gemeente tussen 10.00 en 11.30 uur op de Smeebrug om vragen van bewoners te beantwoorden.

Gekoppelde berichten

63 Reacties

Reageren
  1. A.T.

    Een mooie stap – weg met al die geparkeerde voertuigen waar we met zijn allen maar omheen moeten zien te leven in een smal deel van een drukke stad.
    Prettig dat er daarnaast goed rekening gehouden wordt met de personen die juist afhankelijk zijn van hun auto vanwege hun beperking, m.i. de enige legitieme reden om op die plekken te moeten kunnen parkeren – en daar geeft dit plan precies invulling aan.

  2. Wim

    En dan is het ook tijd om de Nieuwegracht vrij van parkeren te maken.

  3. Leon

    Mooi nieuws. Auto’s nemen in die nauwe straten nu nog enorm veel ruimte in.

  4. Nina

    Prima. Er was toch geen wachtlijst voor een parkeerplaats.

  5. avdb

    Misschien een goed idee, maar de druk in de omliggende straten wordt daar mee groter. En gaan we dat ook doen voor de fietsparkeerplaatsen? Want dat is een drama in bijvoorbeeld de Twijnstraat.

  6. w

    Heel fijn, weg met die vieze stinkauto’s!

  7. Utrechtse

    En dan nog die lelijke fietsen die overal maar neergezet worden. Ook op plekken waar ze niet horen. Midden op de stoep bijvoorbeeld. En daar moeten wij maar omheen zien te lopen. Hoe asociaal kun je zijn. Ze trekken zich niets aan van de fietsenrekken of stallingen die er juist voor ze zijn. Fietsers worden steeds arroganter. Dan heb ik liever dat er netjes auto’s staan geparkeerd. En die auto’s komen er toch wel. Blijven rondjes rijden tot ze een parkeerplaats hebben gevonden. Heerlijk nog meer uitstoot. Laat ze tenminste snel en makkelijk parkeren.

  8. Gerard van R.

    Heerlijk. Ik bezit twee pp in binnenstadgarage. Worden met de dag meer waard dankzij ons bestuur. Ga zo door!

  9. MA

    Misschien ook alle fietsen verbannen want nu kan ik met rollator of mijn moeder in rolstoel niet eens fatsoenlijk op de stoep lopen Als oudere moet je helemaal niet in Utrecht wezen

  10. K

    Ik woon in de 7 steegjes, Ik betaal ruim 160 euro per kwartaal voor mijn parkeervergunning. Ik heb mijn auto nodig voor mijn werk. Voor de ruim 160 euro die ik betaal mag ik mijn auto enkel binnen de singels parkeren. Sinds het weghalen van parkeerplekken op de Oudegracht afgelopen jaar ben ik gemiddeld 25 minuten door de binnenstad aan het toeren om mijn auto na het werk kwijt te kunnen.
    Dit gaat op deze manier langer worden. Wat wil de gemeente van mij? Dat ik mijn auto weg doe en op de fiets naar al mijn werk gerelateerde afspraken ga? Dan kan ik geen 4 maar 1 afspraak per dag doen waardoor ik inkomsten mis.

    Als rasechte Utrechter (hele leven binnenstad) wil de buitenstaander die hier even de dienst uit komt maken mij de stad uit jagen.

    1 ding is zeker, als ik iedere avond 2 uur aan het zoeken ben naar een plek ruil ik mijn auto in. Alleen niet voor een fiets maar voor het meest vervuilende vervoersmiddel dat ik kan vinden zodat heel Utrecht kan meegenieten.

    Rare linkse hobby’s in die gemeente

  11. UW NAAM

    Wat fijn!

  12. Pee

    Zo creëren ze alleen maar meer problemen.
    Iedereen die normaal kan denken weet dit.

  13. Elly

    De parkeerplaatsen weghalen bied echt geen oplossing! Worden gewoon ingenomen door de fietsers. Die maken er echt een zooitje van,als ze dat barrel maar een plek hebben gegeven. Maak niet uit hoe!!

  14. Ralf

    Het is een goede ontwikkeling om de aanwezigheid van de auto in de binnenstad verder terug te dringen. En gelukkig voor de stad en haar bewoners continueert het huidige progressieve stadsbestuur haar beleid wat op een ruime meerderheid van het electoraat in de stad kan rekenen. Utrecht is politiek en ook qua samenleving en leefomgeving oase in een steeds huren wordende Nederlandse kaart. Het is te hopen, maar ik verwacht het wel, dat dit nog tot in lengte van jaren zo blijft.
    En @ K, als eveneens in het centrum geboren, getogen en wonende Utrechter kan ik u zeggen dat het gelukkig geen fluit uitmaakt waar het waar uw wieg of die van al die andere mede stadgenoten stond. Iedereen heeft de zelfde rechten en u geen gram meer als iemand die gisteren, vorige week, vorige maand of whenever in de stad is komen wonen. En verder, € 160,-voor een kwartaal parkeren is een fooi, dus niet mopperen. En dat zoeken naar een parkeerplaats elke dag zal ook wel loslopen (zegt iemand die uit ervaring kan spreken).

  15. Herman

    Hoog tijd dat de nieuwe politieke realiteit zoals al door Den Haag waait en ook Europa in hoog tempo, ook in Utrecht gaat waaien.
    Huidige bestuur gaat veel te ver met vele maatregelen.

  16. Wim

    Nina je zwamt weer eens. Er is wél een wachtlijst.

  17. De Beun

    En nu dan ook de fietser weten. Je wordt zo nu en dan voor je leven springen.

  18. Stella

    @K 9/1/2025 – 13:34
    Moest gelijk weer denken aan de 15-minutensteden die ons boven het hoofd hangen. De naam is wat misleidend: gaat om steden met wijken waar je binnen 15 minuten overal kan zijn. Wijk is ook misleidend: je woont er en bent er administratief vastgepint. Ofwel: toestemming moeten vragen om de wijk uit te gaan. Zorgvuldig uitleggen waarom, noodzaak aantonen. De route hoe je er dan uit gaat, lag al vast: via de rand van de wijk.
    De Britse stad Oxford heeft het stiekem voorbereid. Zou per 1 januari 2024 ingaan. Tegen de zomer wisten ze, dat het niet zou lukken. Tja, het moet veel werk zijn om ongemerkt de stadswijken te herverkavelen in onkarakteristieke opsluitwijken.
    U hebt dus al een voorproefje.

  19. Mark

    @K, u bent bevoorrecht dat u in de binnenstad kunt wonen, helaas zitten er ook wat nadelen aan, daarin heeft u een keuze. 160 Euro per kwartaal is heel redelijk als je het vergelijkt met het tarief dat voor niet-vergunninghouders geldt, en als je rekening houdt met al die andere gebruikers en bewoners die uitkijken op uw blik zolang het geparkeerd staat. Als u inderdaad elke dag 25 minuten of zelfs 2 uur moet zoeken naar een plek dan deze tip: u kunt voor een schappelijk bedrag een plek huren in een parkeergarage zoals Springweg of Vaartse Rijn op max 10 minuten lopen van uw woonlocatie. Tel uit je winst.

  20. Ja!

    @ Wim: ze bedoelt het cynisch. Je kunt Nina toch?!

    @ K:
    1. U gaat eindelijk eens buiten Utrecht wonen, en daar het milieu verpesten
    2. U zoekt ander werk, waarbij u geen auto nodig heeft.
    3. Het meest vervuilende vervoermiddel zal u vele boetes op gaan leveren!
    4. De beste manier om uw auto ‘kwijt te kunnen’ is in de gracht! Kost 1 minuut.

    In Utrecht veroveren voetgangers en fietsers de ruimte in de stad terug op de auto! Hulde aan het gemeentelijke beleid van de afgelopen jaren. Graag nog meer stadsboulevards en verkeersknippen in de stad!

  21. Gekke henkie

    Mijn hemel. We gaan elektrificeren of in ierdergeval uitstoot vrij mobiliteit verplichten. Daarnaast gaan we plekken waar je die uitstootloze voertuigen kan plaatsen royaal verminderen. Mensen in een al druk ov drukken en geen enkele visie hoe de (al dan niet belachelijke) regels omtrent monumenten te voldoen bij onderhoud. Sterker nog, als je een loodgieter belt ben je 2x de prijs kwijt. En het alternatief is er niet. En begin niet over het overladen van gereedschap en materialen aan de rand van de stad om zo parkeerdruk te verminderen. Dat kost alleen maar mee. (Argument dat het een kwestie van plannen is is verwerpelijk ivm eventuele specialistische gereedschappen die je mogelijk niet hebt overgeladen)

    Het wordt een museumdorp. Voor de welvarende. Winkels kunnen niet op een normale manier bevoorraad worden en zijn onevenredig duurder dan online of in randgemeenten.

    Jaren 70 all over again. Leegstand, of alleen maar Airbnb of expats.
    En dan zeuren dat randgemeenten te duur worden.
    “Ik ben progressief en weet wat goed is voor de stad” (de rotonde van lot bij goylaan doordrukken als voorbeeld te noemen. Heeft “bijna niets gekost” en n nog gevaarlijkste kruispunt. Rij eens meet met er. Busje of vrachtwagen. Dan weet je wat je hebt aangedaan.

  22. Steven

    Ik sluit me aan bij K. Ik woon ook in de 7 Steegjes en heb last van dezelfde perikelen. We hebben al 12 plaatsen op moeten geven voor elektrische Auto’, plekken die 80% van de tijd leeg staan 4 voor deel auto’s die nagenoeg nooit gebruikt worden en nu gaan er nog 53 plekken weg.

    De wachtlijst voor de vergunning is lang, andere parkeerplekken nog duurder. Vind het niet erg om een stukje te lopen richting de auto maar een uur opzoek zijn naar een plek is gewoon TUK.

    Op de oude gracht heeft overigens niemand last van de geparkeerde auto’s wat een onzin. De stoep is 2 meter breed na de twijnstraat en in de twijnstraat komt er niets bij.

  23. Stadsie

    Jammer dat er zo weinig respect is voor de inwoners die afhankelijk zijn van een auto.

  24. arbeider

    # K

    Ik snap je helemaal!

    Al die zure linkse reguurders houden totaal geen rekening met burgers die in de binnenstad wonen! Het is schandalig waar dit College mee bezig is. Heel veel burgers hebben hun auto hard nodig om de kost te verdienen, hun gezin draaiende te houden, boodschappen te doen, naar de sportclub te gaan etcetera!

    Burgers dit misgunnen en de stad uitpesten of met dit takkeweer de fiets opdringen, is precies de reden dat ik jaren geleden afgehaakt ben bij de PVDA!

    Dit College moet zsm vertrekken!

    @ Herman
    Laten we het hopen, maar de Gemeentes in Nederland zijn onafhankelijke koninkrijkjes geworden!

  25. Realist

    Geen enkel probleem met auto’s die daar staan, totaal geen last van. Stukje symboliek want niemand heeft er last van. Die paar klagers hierboven feitelijk ook niet.

  26. Jeroen

    @K Het is een voorrecht om in de 7 steegjes te wonen. Een heerlijk buurtje binnen de Singels in de oude binnenstad waar je voor een schappelijk huurprijsje bescheiden kunt wonen. Dat heeft vele voordelen maar ook wat nadelen. Moeilijk kunnen parkeren is daar eentje van. Ik zou persoonlijk mijn parkeervergunning opgeven en een maandplek huren in parkeergarage Springweg. Kost 373 euro pm maar dan staat je auto veilig, droog en je hebt een vaste plek. Zeuren kan altijd, een oplossing vinden ook.

  27. Bennie

    Heerlijk in Nieuwegein waar je nog overal ja auto mag parkeren veel gratis, en waar je veel oud utregters tegen komt, als ras sterrenwijker kijk ik met tranen in me ogen naar me eens zo mooie stad dat finaal links is doorgeslagen.

  28. Realist

    @K. Een tweetakt brommertje dus. Beetje Castrol in de tank gooien voor de extra aroma en gaan!

  29. Nina

    @ Wim
    Het was ironisch bedoelt….. 😉

  30. Raphaël Klijn

    Is het geen idee dat de gemeente parkeervergunninghouders in het centrum, een parkeerplek aanbiedt in de parkeergarage bij Vaartsche Rijn (of HC)?

  31. Erin

    K: 160 euro per kwartaal?!
    Je bedoelt €1,75 per dag?!?!
    Geen geld man!

  32. Van Puffelen

    Al die fietsparkeerplekken in de stad moet ik steeds denken aan al die oude films in de stad New York in de jaren’70/’80, zoals in de wijken Harlem en The Bronx.
    Waar al dat afval door de straten waaide en bergen afval rond slingerde in de achterstandswijken, dat zie ik nu ook bij al die fietsparkeerplekken in de stad.
    Al dat afval waait tussen de fietsen en komt vast te zitten tussen al die fietsen en dat is nauwelijks weg te halen, omdat de fietswrakken er ook nog eens jaren blijven staan, ziet de buurt er verpauperd uit.

  33. Don P

    Wanneer komen er entreepoortjes aan de singel voor openluchtmuseum Utrecht?

  34. Wim

    @ Nina

    Met een T.

  35. Jan Jansen

    De parkeergarage aan de Springweg gaat in de nabije toekomst verdwijnen voor appartementen. Nog minder parkeerplaatsen. Het linkse stadsbestuur heeft maling aan personen als K. Diverse reacties daarop zijn nogal aanmatigend.

  36. Robin

    Je woning is misschien wel van jou als je in de binnenstad woont, maar de straat, inclusief de m2 van de parkeerplekken, die deel je met alle inwoners van de stad. Daar je auto willen neerzetten is egoïstisch. Zoek lekker een eigen parkeerplek in een garage en niet langer een gesubsidieerde parkeerplek van de gemeente.

  37. Toine Goossens

    Dit gaat in het geheel niet over een tegenstelling tussen fietsers/lopers en auto’s. Dit is inmiddels een strijd op leven en dood tussen de bewoners in de binnenstad en zij die de binnenstad als een pretpark zien.

    Het is te zot voor woorden dat de woonfunctie van de binnenstad geslachtofferd wordt aan geld en CO2 verspillende recreanten. Bouw in Leidse Rijn en straks in Rijnenburg grote uitgaans, vertier en koopgoot centra.
    Het milieu gaat er sterk op vooruit. Geen fijnstof meer door fietsers en lopers. Utrechters stoten elke dag 400 ton CO2 uit. Die kan bij vertier in een groot gebouw mooi gerecycled worden.

    Weg met al die gasten in de binnenstad. Dat is het aanpakken van ergernis bij de oorzaak.

  38. Toine Goossens

    Nog een extra reden om de bezoekers van de binnenstad de toegang te verbieden. Van de Gen Z generatie, 19 tot 30 jaar, gaat volgens de ANWB 62% op vliegvakantie. Thailand en Japan zijn zeer populair. De hoeveelheid luchtvervuiling en CO2 uitstoot die dat veroorzaakt dient door de gemeente op basis van het (klakkeloos) volgen van de aanbevelingen van de WHO subiet in het lokale beleid opgenomen te worden.

    Alleen de uitstoot van auto’s aanpakken is discriminatie van de oudere werkenden die in de binnenstad wonen. Gen Z vervuilt meer dan zij.

    Hup links bestuur, u bent toch van het droomdenken; doorpakken dus, pak Gen Z aan.

  39. K

    @K,

    een voorrecht is het voor mensen die er van buiten naar kijken. Ik ben er geboren en opgegroeid. Schappelijke huurprijs val wel mee hoor. Gewoon vrije sector dus ruim boven de 1000 euro per maand voor een huis met energielabel Z.
    Waarom zou ik mijn parkeervergunning van 160 euro per kwartaal inruilen voor een vergunning die omgerekend dus ruim 1200 per kwartaal gaat kosten? Omdat mijn leven zich afspeelt op een plek waar veel mensen opgewonden van raken moet ik mijn zuurverdiende geld aan linkse hobby’s uit gaan geven?
    Klinkt gek, maar ook als je woont waar ik woon hoef je geen miljonair te zijn. Alleen betalen we wel als een miljonair inmiddels. Het leven is al duur genoeg.

  40. K

    @Ralf
    Ervaringsdeskundige zeg je. Ik zou ook geen probleem met een plek vinden hebben als ik niet tot in de avond moet werken. Als ik in de middag thuis zou zijn al kan ik waarschijnlijk voor de deur parkeren.
    Geen idee wat je doet voor werk, maar als je nooit een probleem hebt kan ik mij niet voorstellen dat je iedere dag rond 19u je auto moet neerzetten…

  41. K

    @Mark,
    als je 360 euro per maand schappelijk vind dan heb je een goed punt. Maar zou jij 500% meer betalen omdat een ander rare besluiten neemt.

    Ik klaag overigens niet over de prijs. Ik betaal graag 160 per maand. Alleen betaal ik dat alleen graag als ik dan ook daadwerkelijk gebruik kan maken van hetgeen waar ik voor betaal. Jij rekent toch ook niet iedere dag 50 euro af bij de Albert Heijn om dan vervolgens je boodschappen achter te laten…

  42. K

    @Erin.

    klopt, 1.75 per dag is een schijntje. Moet je er wel iets voor terugkrijgen. Of begrijp ik dat ik zonder voorwaarde jou iedere dag een tikkie van 1.75 kan sturen?

  43. K

    @Ja!
    Ah, een linkse fietsfanaat.
    1/ Waarom zou ik buiten de stad gaan wonen waar ik al mijn hele leven woon?
    2/Waarom zou ik mijn goedbetaalde baan opgeven omdat een stel @#$ denkt te weten wat goed is voor de stad?
    3/ Zo lang ik binnen de lijntjes kleur met zo vervuilend mogelijk als toegestaan kunnen ze er van alles van vinden, maar verder niets aan doen.
    4/Moet ik m dan over je fiets heen rijden?

    Jij geeft de zoveelste linkse onnozele reactie. In de grote mensen wereld waar mensen moeten werken voor het geld heb je vaak een auto nodig.
    Wat jullie niet beseffen is de hoeveelheid geld die dit linkse college over de balk smijt. Het tekort van 80 miljoen (waardoor de burger meer belasting moet betalen) ontstaat door mensen al mw van Hooijdonk die miljoenen over de balk smijten aan onnozele dingen die later weer hersteld moeten worden ( Tram naar Uithof, 5e herinrichting Goylaan, inrichting Europalaan, herinrichting Ledig Erf, Stroomnet Overvecht) Allemaal dingen die mislukken, onveiliger maken of meerdere keren aangepast moeten worden. En dan vragen wij ons af waardoor Utrecht zo duur is geworden om te wonen.

  44. K

    @Robin Daar betaal je wegenbelasting voor.

  45. Vincent

    Geweldig nieuws!

  46. K

    De bovenste reactie is uiteraard aan @Jeroen

  47. Van Puffelen

    K@@@ Ik ben benieuwd wanneer het betaald parkeren wordt voor fietsers in de hele binnen stad, want ook zij maken gebruik van de schaarse openbare ruimte in de stad!!!!! Ik ben dan benieuwd hoe de fietsers dan zouden reageren als ze drie euro per uur moeten betalen en bij illegale parkeren je fiets wordt afgevoerd en na twee weken door de schede gaat, als de fiets niet wordt opgehaald!!!

  48. Richard

    Ik hoop voor de mensen daar aan de gracht geen problemen krijgen. A aan de waterleiding B aan het riool C elektrische installatie D of willen verbouwen. Helaas betaal je de hoofdprijs. succes met jullie gemeente bestuur. misschien betalen zij de voorrij kosten 300 euro en nog niet verholpen.

  49. Jeroen

    @K Leer er mee te leven, vind een oplossing, stop met zeuren. Je bent een bevoorrecht mens, zeker als je erin geboren bent en slechts 1000 euro per maand betaald voor een woning in de historische binnenstad. Denk in oplossingen ipv problemen. Daar wordt het leven leuker van.

  50. Nina

    @ Wim

    Foutje bedankt (met een T). 😅

  51. Nina

    @ Jeroen

    Ook jij maakt gebruik van diensten die verzorgd worden door mensen die fysiek op hun werk aanwezig moeten zijn (kraanwater, energie, wifi, zorg, apotheek, wegwerkzaamheden, onderhoud, brandweer, onderwijs, winkels, horeca, bevoorrading, enz. enz.).

    Als je niet snapt dat economie zich ook afspeelt buiten je eigen leefomgeving. Zucht….

  52. Goed nieuws !

    Relatief weing auto plekken verminderen de beleving in de historische binnenstad.
    Sprekend voorbeeld is ook bijvoorbeeld Nicolaas kerkhof. 20 auto bederven het hele plein.
    Parkeergarage Station Vaartserijn os heel dicht bij Ledig Erf, waarom niet daar parkeren.
    Of mischien iets meer parkeer plekken in de Lange Nieuwstraat.

  53. K

    @Jeroen, ik betaal meer dan 1000 euro.
    Ik zou ook graag een oplossing hebben. Het zou al helpen als je met een vergunning voor de binnenstad ook bijvoorbeeld op de Arthur van Schendelstraat zou mogen staan. Alleen mag dat niet. Auto’s de stad uit jagen werkt niet.

    Net als de milieuzone. Ik hoop dat de mensen aan de Oudegracht heel handig zijn want er komt geen vakman meer in de binnenstad straks vanwege het beleid. Kan je zelf je lekke badkamer maken of je keuken vervangen. En je nieuwe 3-zitsbank op je bakfiets naar huis rijden.
    Het probleem eindigt niet met parkeren of kosten.
    Het linkse beleid in Utrecht is het probleem.

  54. Sj

    @steven: serieus, je woont in de zeven steegjes? Bij je ouders zoals je in een eerdere post beweerde? En op je 32ste?! Ik geloof er niks van.
    @k: beetje lopen zeuren over 1,75 per dag. Hahaha

  55. Peter

    @Robin, je fiets overal maar gratis op de stoep parkeren is wel een recht?

  56. Tanja

    Dat we wat minder stilstaand blik in de openbare ruimte willen zien, prima. Ik vind dat dat ook voor fietsen moet gelden. Ook fietsers moeten door hun aantallen gaan leren dat ook zij niet meer overal voor de deur van waar ze moeten zijn kunnen “parkeren”. Ook fietsen horen in een stalling of garage. Net als bakfietsen. Als zij autoritten kunnen vervangen, kunnen deze dan ook op een autoparkeerplaats staan i.p.v. op de stoep?

    Maar…de gemeente zet ook in op elektrische auto’s. Die kunnen beter niet ondergronds in garages gestald worden, en al helemaal niet als er woningen boven zijn. Bij een brand in een EV kan namelijk de constructie van een gebouw aangetast worden.
    Dit is niet het enige artikel dat er aan gewijd is, maar wel recent:
    https://nos.nl/artikel/2551284-brandveiligheid-parkeergarages-in-geding-door-elektrische-auto-s

    Hoe gaat de gemeente Utrecht dit aanpakken? Waar moeten de auto’s heen die voorheen op de te verwijderen plaatsen stonden en houdt iemand bij hoeveel EV’s er in de verschillende ondergrondse parkeergarages staan?

  57. Jan H

    @Toine Goossens

    “Alleen de uitstoot van auto’s aanpakken is discriminatie van de oudere werkenden die in de binnenstad wonen.”

    Nee, dat is juridisch geen discriminatie. U begrijpt het nog steeds niet.

    @ Jeroen
    “Leer er mee te leven, vind een oplossing, stop met zeuren. (…) Daar wordt het leven leuker van.”
    👍🏻

  58. K

    @Jeroen. Als er een oplossing zou zijn zou er niet over gezeurd worden.
    De oplossing volgens de gemeente : Doe je auto weg. Dat gaat niet want ik moet werken.
    Oplossing 2, huur een plek in Vaartsche Rijn garage a 300 per maand.
    Oplossing 3 Ga 3 uur rijden voor een plekje.

    Ik ben al aan het shoppen voor een mooie diesel. Of een houtgestookte auto 🙂

  59. Toine Goossens

    @Jan H.,

    Dan hebt u gemist dat het begrip mensenrechten, waaronder discriminatie, de afgelopen 20 jaar sterk is verbreed. Steeds centraler staat het beginsel dat een mens ongestoord moet kunnen leven.

    Dat recht van deze bewoners wordt al 20 jaar aangetast.

  60. Nina

    Vandaag eens bekeken hoeveel rondrijdende auto’s niet meer welkom zouden zijn, als er alleen nog EV’s in onze stad mogen komen. Het is om te gieren🤣.

    Het college heeft vast nog geen rekening gehouden met de economische gevolgen. Veel minder parkeervergunningen en minder parkeerders zorgt voor een gigantisch gat in de begroting.

    Komt o.a. nog bij: vertrek van bedrijven, geen bevoorrading en geen personeel te krijgen van buiten de stad voor politie, zorg en onderwijs. Dit soort ideeën is kleuterniveau zonder enige kennis van economie. Wat een armoe.

    En waarvoor? 80% van de luchtvervuiling komt van buiten de stad, erkent onze wethouder 😂😆🙃. De idiotie.

  61. Nina

    @ K

    De gemeente Amsterdam heeft ook een oplossing voor hun parkeerprobleem gevonden, maar niet iedereen is enthousiast 😅

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/2107755282/amsterdam-maant-bezoekers-ver-buiten-de-stad-te-parkeren-omliggende-gemeenten-kwaad-om-autodump

  62. waldorff

    @Nina:
    Weer veel grote woorden maar weinig wol.
    *de parkeerheffingen maken maar een heel klein gedeelte uit van de inkomsten van de gemeente-en daar staan dan weer kosten tegenover qua controle. Ik ga t zo niet helemaal voor je opzoeken, maar echt winstgevend is het niet.
    *als je als bedrijf nu nog in een middeleeuwse binnenstad zit en jen personeel moet per se met de auto komen, dan ben je niet goed snik. De stad is daar nooit voor ingericht geweest en zal dat ook niet worden. Die mensen komen al met het iv/fiets? Jij gaat toch ook niet met de auto naar de Herengracht in Amsterdam? Bevoorrading is een heel ander verhaal en zal heus niet verdwijnen.

  63. Nina

    @ Waldorff

    https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3839001/parkeerboeteregen-met-kerst-in-utrecht

    Heb je cijfers die je stelling onderbouwen? Er komen vele miljoenen binnen aan parkeren in Utrecht. Eerder las ik, volgens mij hier op DUIC, dat de wethouder niet zonder de parkeerinkomsten kon vanwege het sluitend maken van de begroting.

    In 020 kom ik niet, nee 🙃. Ook niet in Abcoude-Noord trouwens.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).