Ruim baan voor fietsers op de Maliesingel | De Utrechtse Internet Courant Ruim baan voor fietsers op de Maliesingel | De Utrechtse Internet Courant

Ruim baan voor fietsers op de Maliesingel

Ruim baan voor fietsers op de Maliesingel
Fietsers op de Maliesingel kunnen op twee gloednieuwe rode fietsstroken een stuk prettiger langs het water fietsen. De Maliesingel en Tolsteegsingel worden opnieuw ingericht en het eerste gedeelte is klaar.

Fietsers op de Maliesingel kunnen op twee gloednieuwe rode fietsstroken een stuk prettiger langs het water fietsen. De Maliesingel en Tolsteegsingel worden opnieuw ingericht en het eerste gedeelte is klaar.

De herinrichting van de twee straten komt vooral ten goede aan de fietsers. Zowel de doorstroming en veiligheid voor fietsers moest verbeterd worden. Niet alleen de fietspaden zijn flink verbreed ook de voetpaden zijn op het nieuwe gedeelte overal minimaal twee meter breed.

De eerste fase van de volledige herinrichting is afgerond en heeft betrekking op het gedeelte van de Maliebrug tot de Zonstraat. Het tweede gedeelte gaat nu aangepakt worden en loopt tot de Abstederbrug. Uiteindelijk moet de weg tot de Krommerijnbrug aangepakt worden. De werkzaamheden duren nog tot 30 september.

De gemeente hoopt ook met de herinrichting automobilisten zover te krijgen om minder over de Maliesingel en Tolsteegsingel te rijden. De maximum snelheid gaat  daarom omlaag naar 30 km/uur. Zo hoopt de gemeente dat het autoverkeer dat wil doorrijden, zich na de herinrichting minder snel op de singels zal begeven en eerder zal kiezen voor een route buiten het centrum. De weg moet zo vooral een rol krijgen voor het autoverkeer van de directe omgeving en het aangrenzende deel van de binnenstad.

14 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Hoera!!
    Chapeau voor ons college!

  2. Joris

    Het ziet er prachtig uit! Ik vraag me wel af of het inderdaad veiliger wordt. Automobilisten moeten nu bij tegemoet komend verkeer op het fietspad invoegen. Als dat maar goed gaat…

  3. Stefan Pasma

    Jammer dat bijgaande foto nog van de oude situatie is. Spring daarom op de fiets vandaag (het is mooi weer !) en ga daarom zelf kijken; Maliesingel tussen Spoorwegmuseum en spoorwegovergang Zonstraat. Voorproefje van hoe de nieuwe look van de Utrechtse openbare ruimte gaat worden 🙂

  4. Wim Bentum

    Een paar jaar geleden hebben we ook zo’n experiment gehad op de Burg. Reigerstraat. Toen de eerste fietsers werden aangereden is het hele experiment afgeblazen. Het wachten is hier dus ook op het eerst “kalf” dat verdrinkt. Lekker bezig wel.

  5. herman

    Wat wordt Utrecht toch weer mooi!

    Op iedere plek waar auto’s een minder prominente plek krijgen, zoals Mariaaplaats, zadelstraat, domstraat, jacobistraat, is de stad zo opgeknapt, ga zo door Lotje!

    De stad wordt mooi en teruggegeven aan de voetgangers en fietsers.

  6. Jansen

    @ Stefan Pasma

    Het is wel degelijk de nieuwe situatie

    @ WIm Bentum

    Er zijn wel degelijk verschillen te benoemen.

    Op de Burgemeester Reigerstraat was de situatie zo dat verkeer niet voor elkaar kon uitwijken en het busverkeer in beide richtingen is blijven bestaan. Bovendoen zijn en waren er aan beide kanten van de weg parkeerhavens. Te veel verkeer in een te krappe ruimte, dat kan niet goed gaan zonder goede oplossingen en aanpassingen. had men de bus maar in 1 richting behouden en de parkeerhavens verwijderd, dan had het al beter gewerkt. Oftewel: dat is er verkeerd gegaaan op de Reigerstraat; echter, dat is wel heel lang geleden, zo lang gelden dat het bijna vermoeiend is dat mensen er nog steeds over zeuren.

    De fietsstraat vanaf het WIlhelminapark tot aan Zwembbad Krommerijn werkt overigens ook uitstekend en is perfect aangelegd. het verkeer is daar nu zoveel rustiger geworden. Hoe wordt de betaande situatie aangepast en is het mogelijk deze aan te passen. Dat zijn altijd zeer belangrijke vragen. In dit geval ook kan de bestaande situatie makkelijk aangepast worden. Mijn enige twijfels zijn er over de dertig km per uur.

  7. Bert

    Misschien zou de stad eenstuk veiliger worden als de fietsers enig besef zouden hebben van het feit dat ze deel nemen aan het verkeer. Ik ben een zeer voorzichtige automobilist maar het is vrijwel onmogelijk om zonder incidenten of bijna incidenten door de stad te rijden.
    Fietsen zonder licht,hoofdtelefoon op,zonder enig signaal voor je auto opduiken. En dan middenvinger omhoog steken. Dat zijn toch redenen genoeg om te handhaven? Een binnenstadbewoner.

  8. Binnenstadbewoner

    @Bert: gelukkig gedragen alle automobilisten zich voorbeeldig en galant. N.o.t.! Hoe vaak ik het afgelopen jaar niet bijna van de sokken gereden ben door te hard rijdende, appende of anderszins asociale autorijders is niet te te tellen.
    Gelukkig komen er steeds meer maatregelen om hardrijden en het autorijden as such in de stad onmogelijk te maken. Ook een binnenstadbewoner.

  9. Hans Versnel

    Mooi werk! Ga zo door met de openbare ruimte mensvriendelijker maken in de hele stad. Er is ook een toekomst met minder auto’s.

  10. FD

    Als voetganger wil ik ook wel eens wat.
    Zebra’s bijvoorbeeld, waarvoor gestopt moet worden door fietser en automobilist.
    Niet die onduidelijke streepjes maar vette zebra’s.
    En dan inclusief handhaving.
    Dank.

  11. Toine Goossens

    @Binnenstadbewoner,

    Kom met voorbeelden zou ik zeggen. Ik praat met 80 plussers die met angst op de fiets de stad ingaan omdat geen enkele fietser rekening met hen houdt. Zij prijzen de galante automobilist.

  12. Jansen

    @ Toinie, volens mij komt binnenstadsbewoner met voorbeelden: hij of zij put uit eigen ervaring, zoals duidelijk omschreven.

    Dat iemand een andere kijk dan u heeft, maakt niet dat hij of zij zich aan u hoeft te verantwoorden, dat hoeft u namelijk ook niet. Wat u doet lijkt mij te vaak iets te veel op drammen, uw zin doordrammen. Een open samenleving kent velen en afwijkende meningen en visies. Er rijden in een stad als Utrecht vele gefrustreerde fietsers en automobilisten rond die beiden zich zo erg niet aan regels houden dat het gevaarlijk wordt. Wat mij verbaasd zeker ten opzcihte van Scandinavische landen, is dat mensen zich uit zichzelf meer en beter aan regels houden. Ok, de boetse zijn veel hoger in het verkeer, maar men lijkt veel beter te begrijpen waarom de regels er zijn en men handhaaft zichzelf. In Nderland ben je al ggauw een lulletje, een mietje, te gezagsgetrouw als je dat doet. Best raar eigenlijk, in het verkeer kan je daadwerkelijk mensen dood maken als je maar wat aan het doen bent. Maar goed, het ligt ook aan het gebrek aan serieus met stadsplanning bezig zijn vanuit de overheid. Chaos regeert door een woud aan borden en regels dat niemand meer begrijpt en door met iedereen maar rekening te willen houden, wordt de situatie en weginrichting een zooitje. Eenvoud en overzicht, dat is wat gevraagd is. Onze overheid is dus een van de medeplichtigen.

    Zoals al vaak aangehaald, de chaos op de Reigerstraat en Nachtegaalstraat haal je pas weg door fietspaden te verbreden, parkeervakken aan minstens 1 zijde weg te halen, de Reiger wellicht 1-richtingsverkeer te maken, en de Maleibaan te voorzien van een mini-rotonde, ook al is het niet historisch verantwoord, het is gewoon een verkeerssituatie die om opheldering vraagt. Verder zouden de paralelbanen niet als apart te nemen horde moeten en mogen bestaan, om maar eens een voorbeeld te noemen. Met name dit zorgt voor vaak door rood fietsen daar. Verder handhaaf je ook gewoon. Iets wat sporadisch en volstrekt willekeruig gebeurd in Nederland en daarom voor veel onbegrip zorgt. Misschien heeft een stad als Utrecht op bepaalde kruisingen weer gewoon overdag om agent npdig die met fluit he verkeer regelt. Maar daar wil men in Nederland sowieso al geen geld en mankracht aan uitgeven. Het is maar wat wij belangrijk vinden, toch?

    Zoals al in het artikel over Kopenhagen fietsstad vermeld werd. Utrecht scoort een voldoende en vindt het wel welletjes. Men verwacht voor een dubbeltje wel even fietsstad van Nederland te worden, maar wel 5 miljoen uitgeven an de Tourstart, zoals wel vaak gedacht bij onze door het neo-liberalisme gedomineerde politiek. Overigens wordt onze politiek van links tot rechts door deze visie gedomineerd; vergis u niet.

  13. Toine Goossens

    @Jansen, daar zijn wij het volledig over eens. De binnenstad is zo vol en iedere gebruiker is zo zelfzuchtig, dat vraagt om conflicten. Utrecht laat schromelijk na om gebruikers op hun gedrag aan te spreken, ´een zo doen wij dat hier niet campagne en daarna stevig handhaven´.

    Én Utrecht wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Er zijn 2 majeure ingrepen nodig:

    1. De C-S Uithof bus in een tunnel;
    2.De parkeer garages voor bewoners van de oostelijke binnenstad, met gebruik voor hen gratis, de stad krijgt er zoveel voor terug.

    Het is zeer kortzichtig van de fietsbrigade om het bovengrondse ruimtegebrek niet te willen oplossen door functies waarvoor dat kan onder de grond te stoppen. De Utrechtse fietselite is zelf haar grootste vijand.

  14. Marie Verhoeff

    https://m.youtube.com/watch?v=TFkyEZ8iyCY
    Als dit maar niet de toekomst is van de Maliesingel (zie filmpje in de link). Dan laat ik mijn dochter voortaan een andere route naar school fietsen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).