Het loont in Utrecht om bezwaar aan te tekenen tegen een boete die is uitgeschreven door een scanauto. Deze voertuigen met camera’s op het dak schrijven nog weleens onterecht automatisch bekeuringen uit. Dat meldt de NOS op basis van ingewilligde bezwaarschriften.
In 2019 zijn in Utrecht 48.067 boetes uitgeschreven met behulp van scanauto’s. In 7.205 gevallen – dat is zo’n 15 procent – is bezwaar gemaakt. Daarvan is vervolgens weer in 5.455 gevallen de boete ongeldig verklaard. Dat is zo’n 75 procent van het totaal aantal bezwaarschriften.
Menselijke maat
De NOS schrijft dat het hoge aantal onterechte boetes komt omdat de ‘menselijke maat’ ontbreekt bij scanauto’s. Deze voertuigen kunnen namelijk niet zien of iemand aan het laden en lossen is of dat een automobilist onderweg is naar de parkeerautomaat.
Daarnaast zouden de problemen ook kunnen komen doordat er iets misgaat in de software van de scanauto’s. Daardoor zou het systeem niet weten of iemand bijvoorbeeld een ontheffing heeft, een invalideparkeerkaart of een vergunning.
Andere steden
De NOS heeft naast Utrecht ook de cijfers van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag opgevraagd. In Amsterdam is in 13 procent van de gevallen bezwaar aangetekend, waarvan 66 procent weer is toegekend. In Den Haag is ook bij 13 procent van de boetes bezwaar gemaakt, maar daar is bij ‘slechts’ 37 procent de bekeuring ongeldig verklaard.
De cijfers in Rotterdam zijn vergelijkbaar met de situatie in Utrecht. In 15 procent van de gevallen is bezwaar gemaakt en daarvan is 75 procent toegekend.
Gekoppelde berichten
‘Zet scanauto’s in om volle Utrechtse afvalcontainers te spotten’
De Utrechtse VVD heeft een idee dat er misschien voor kan zorgen dat volle (ondergrondse)…
10 Reacties
ReagerenOok dit zijn weer goede berichten naast dat er weer te theoretisch met nog eens tunnelvisie is nagedacht vanachter een bureau. Positief: het is weer werkgelegenheid voor die hele bak medewerkers die aan de “achterkant” dit alles weer moeten rechttrekken. Houwen zo.
Och, zelfs als de chauffeur zich bemoeit met de auto die in de weg staat is er geen menselijke maat. ‘De volgende keer beboet ik U hoor!’ En dat terwijl ik een rolstoel in de auto zet en daarvoor noodzakelijkerwijs de auto scheef moest zetten.
Huh, ik dacht dat de scanauto altijd een eerste scan maakte en dat dan een boa op een brommert de boete al dan niet uitschreef..
Slimme techniek bestaat niet!
Het zoveelste bewijs dat de menselijke hersenpan met de menselijke maat nog steeds superieur is aan de computer met ‘superhuman’ rekenkracht. Goodbye A.I.
Maar in plaats van die menselijke te koesteren en te ontwikkelen, maken we onszelf steeds meer afhankelijk van domme apparaten maken die ons nog dommere dingen laten doen omdat: ‘handig, comfortabel en goedkoop is en veel geld oplevert’.
Dit heet de technocratische aanpak. De computer heeft namelijk altijd gelijk volgens deze lieden. Waar deze lieden een natte droom van krijgen is wanneer ze je van een willekeurig feit kunnen beschuldigen en het veroordeelde zelf zijn onschuld moet bewijzen. Omgekeerde bewijslast veroorzaakt door domme, incompetente bestuurders die alleen nog algoritmes vertrouwen.
Stoppen met dat misbruik van het instrument toezicht!
Goh, je zou bijna denken dat dit college vooral bezig is met geld binnen te harken – op allerlei twijfelachtige manieren – en niet met daadwerkelijk handhaven t.b.v. de inwoners van Utrecht
Er wordt echter niet vermeld hoeveel deze ongein heeft gekost aan ambtelijke uren ?! De ongesubsidieerde automobilist, die geheel voor eigen rekening zichzelf verplaatst in ons extreem overvolle Utrecht, zou m.i. veel meer financieel ontzien moeten worden. Mede omdat het besmettingsrisico in het topzwaar gesubsidieerde OV veel te groot is.
Bij elke geconstateerde foutparkeerder moet de scanauto dus na een bepaalde tijd nog een keer langsrijden om te controleren of het eerste scanresultaat terecht was.
“De NOS schrijft dat het hoge aantal onterechte boetes komt omdat de ‘menselijke maat’ ontbreekt bij scanauto’s.”
Bij de kinderopvangtoeslag ontbrak ook de ‘menselijke maat’, het wordt dus echt eens tijd dat de overheid meer aandacht gaat krijgen voor de menselijke maat en dat ze met burgers niet alleen communiceert d.m.v juridische procedures.
@HArry
“De computer heeft namelijk altijd gelijk volgens deze lieden.”
Little Britain – Computer says no.
https://www.youtube.com/watch/0n_Ty_72Qds