Koste wat kost moeten de scholen zo lang mogelijk openblijven, dat was en is het credo. Na een korte lockdown voor het onderwijs gingen de basis- en middelbare scholen op 10 januari weer open. Ondertussen slaat de omikron-golf hard toe. Leerlingen zitten massaal thuis. Alleen al op dinsdag 18 januari ging het om meer dan duizend nieuwe leerlingen die te horen kregen dat ze thuis moesten blijven. Elke dag komen daar grote aantallen kinderen bij.
De coronabesmettingen onder kinderen stijgen hard en hoewel de ziekteverschijnselen meevallen, moeten hele klassen in quarantaine als drie leerlingen positief getest zijn. En dat is te merken in Utrecht. Heel veel ouders zitten met kinderen thuis omdat ze volgens de huidige quarantaineregels niet naar school mogen. Elke dag komen er honderden kinderen bij.
‘We proberen met man en macht groepen zoveel mogelijk op school te houden’
Anko van Hoepen staat sinds het begin van dit jaar aan het hoofd van SPO Utrecht, een koepel waar 38 scholen onder vallen. “Alle scholen zijn gelukkig nog open, maar op elke locatie zijn wel groepen waarvan de leerlingen thuis moeten blijven vanwege de quarantaineregels.” Van Hoepen ziet dat het veel van zijn medewerkers, ouders en leerlingen vraagt. Want niet alleen zorgen de quarantaineregels dat veel klassen naar huis worden gestuurd, personeelstekort en quarantaine voor leraren zorgen ook dat er extra veel zorgen zijn. Zonder leraren kunnen klassen ook geen onderwijs krijgen. “We proberen met man en macht groepen zoveel mogelijk op school te houden. Daar moeten we dan ook creatief in zijn. Ik was gisteren nog op een school waar de directeur voor de klas is gaan staan.”
Mariël van der Lee is woordvoerder van PCOU. Een koepel waar dertig basisscholen en twaalf middelbare scholen in Utrecht bij aangesloten zijn. “Net als in het hele land zien we de besmettingen oplopen, het zijn veel gevallen en veel klassen worden erdoor geraakt. Kinderen en leraren laten zich voortdurend testen. Hier en daar zien we ook dat hele klassen naar huis gestuurd worden. Met kunst- en vliegwerk proberen we het onderwijs zoveel mogelijk draaiende te houden.”
Schade
Joany Krijt is voorzitter van de Utrechtse Onderwijs Agenda en sprak dinsdag met de Utrechtse gemeenteraad over de problemen. Dat gesprek is hier terug te kijken, we citeren haar: “We zijn heel erg blij dat al het onderwijs weer open is, maar dit betekent niet dat we zorgenvrij zijn. Integendeel zelfs. (…) Wat we zien is dat met de huidige quarantaineregels enorm veel klassen naar huis worden gestuurd.” Op dit moment wordt een klas dus naar huis gestuurd als drie leerlingen positief zijn getest: “En dat is een flinke optelsom als je kijkt naar het aantal besmettingen in Utrecht.” Volgens Krijt zijn de problemen groot, ze heeft dan ook flinke zorgen. “Dus ja, we zijn dan wel weer open, maar het feitelijke fysieke onderwijs dat we kunnen geven in het primair- en voortgezet onderwijs laat echt te wensen over. Daar maken we ons ernstig zorgen over, over het welzijn van onze leerlingen.”
‘Het is een heel belangrijke periode voor de ontwikkeling van kinderen’
Krijt: “Als je kijkt naar de schade die onze leerlingen oplopen (…) zien we nu ook in verschillende onderzoeken dat er zorgen zijn over basisvaardigheden zoals rekenen en taal.” Verder vertelt Krijt dat er ook achterstanden kunnen ontstaan op sociale vaardigheden. “En dat is niet zomaar opgelost met geld en extra bijlessen. Want het is een heel belangrijke periode voor de ontwikkeling van kinderen, op het moment dat je daar wat mist heb je daar heel erg lang last van.”
Krijt benoemt ook het dilemma in het belang tussen het tegengaan van besmettingen en het welzijn van leerlingen. “Dat is namelijk nog weleens tegenstrijdig.” Want de meeste jonge kinderen worden nauwelijks ziek van corona. “Dan is het een griep plus, maar we sluiten wel scholen om die besmettingen naar beneden te krijgen. Dat is echt een ingewikkeld vraagstuk.” Met de huidige quarantaineregels en het aantal besmettingen kan je volgens Krijt nauwelijks spreken van ‘de scholen zijn weer open’. “Het is ontzettend ontwrichtend.”
Quarantaineregels
Niet alleen de betrokkenen in het onderwijs waarschuwen voor ontwrichting. Ook vanuit het kabinet klonk tijdens de laatste persconferentie hetzelfde geluid. Hoewel omikron mogelijk minder ziek maakt, kunnen de tienduizenden dagelijkse besmettingen er wel voor zorgen dat onderdelen van de maatschappij stil komen te liggen. Iets wat dus al zichtbaar wordt in het onderwijs. De Stichting Voor Werkende Ouders spreekt over een gatenkaas in het onderwijs: “Kinderen zitten door alle besmettingen en quarantaineregels zoveel thuis dat er nauwelijks nog sprake kan zijn van onderwijs, hoe hard leerkrachten en docenten hun best ook doen.”
Maar wat is dan de oplossing? Het aanpassen van de quarantaineregels is een van de mogelijkheden die besproken worden. “Het is de vraag hoe lang we dit beleid kunnen volhouden”, zegt Aura Timen van het RIVM en het OMT tegen de NOS. Er is daarom besloten dat het OMT vrijdag 21 januari de huidige quarantaineregels voor scholen onder de loep gaat nemen. Van Hoepen van SPO Utrecht zegt daarover: “Wij zijn natuurlijk geen virologen, we kijken naar de keuzes die gemaakt worden en we volgen de regels op. Maar we hebben wel de hoop dat er gericht gekeken gaat worden naar de quarantaineregels voor groepen en leraren. Het is ontzettend vervelend dat zoveel Utrechtse leerlingen geen onderwijs op school kunnen krijgen. Het betekent ook veel voor al die ouders die thuis met de kinderen zijn. We wachten vol spanning af.”
16 Reacties
ReagerenEen woordvoerder van Omikron (onderdeel van het internationale Corona concern) laat weten verheugd te zijn over de plannen om de quarantaineregels aan te passen. Ze verwachten daardoor hun marktaandeel aanzienlijk te kunnen vergroten en zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet!
Als de kinderen steeds naar huis worden gestuurd heeft het openen van de scholen weinig nut. De kinderen raken op die manier ook de weg kwijt. Wanneer houdt het gesodemieter een keer op. Ik ben met pensioen, maar ik wil de kinderen wel beschermen. Dus, stoppen met testen en naar school met de kids.
Op basis van de regelgeving en de besmettelijkheid van dit variant had men kunnen weten dat veel leerlingen thuis kwamen te zitten. Daarnaast vraag ik mij oprecht af of elke leerling wel zo graag naar school wil als we hebben moeten horen van de lobbyisten. Het was alles of niets terwijl er ook prima mogelijkheden zijn voor een tussenvorm van online en fysiek of situationeel onderwijs. Hier is vooraf niet goed over nagedacht.
Alsof kinderen een vakantie van 6 weken niet zouden aan kunnen net als in de zomer.
Ik begrijp dat het voor sommige leerlingen moeilijk is thuis en voor hen zou je een oplossing kunnen bieden, maar om nu alle tieners naar school te laten gaan.
Je kunt ook hybride lessen geven (tegelijk online en in de klas). Of één-twee leerjaren per week afwisselend. De risico’s worden dan al stukken kleiner.
Er wordt zo slecht in tussenvormen gedacht. Het is alles of niets. Gemiste kans en een groter risico voor de leerkrachten en het schoolpersoneel.
@ Realist
Het Nederlands Onderwijs had al vanaf april/ mei 2020 (!!!!) structureel met halve klassen en hybride (mengvorm online/ offline) onderwijs kunnen werken en met gespreide pauzes op school kunnen werken. Leerlingen met leerachterstanden en andere problemen hadden al vanaf eind maart/ begin april 2020 opgevangen kunnen worden, toen die problemen geconstateerd werden. Ook had men met leerlingen-/docentenbubbels kunnen werken. Men had aula’s en gymzalen tot grotere lesruimtes kunnen omturnen. Het erge is dat de meerderheid van de scholen nog steeds niet op dit punt aan beland is. Want “het is allemaal zo moeilijk en zo zwaar, we hebben toch zo’n zwaar leven als leraren”, etc..
De roostermakers hadden gewoon aan het werk gemoeten, en een minimaal aantal uur dat de afgelopen 2 jaar in dat stelsel structureel zou uitvallen had gewoon geaccepteerd moeten worden door de inspectie en het ministerie. Het klinkt niet alleen heel logisch, het is heel logisch.
Ook had men een sneltestsysteem op school en thuis kunnen optuigen zoals in de rest van europa en structureel mondkapjesplicht (waarop ook gehandhaafd zou worden) in de gangen en lokalen kunnen handhaven, zoals in de rest van europa.
Ook hadden in de zomer van 2020 (!!!) tijdelijke (goedkopere) ventilatiemaatregelen genomen kunnen worden in afwachting van definitieve.
Maar, men is op dag 1 dat het mogelijk was massaal op vakantie gegaan als onderwijspersoneel. Niks even tijdelijk extra handjes uit de mouwen.
Zo wordt er ook nog steeds niet goed en structureel schoon gemaakt in de meeste scholen. Ja echt. Doen ze niet, want kost geld.
Ook hoor ik alleen maar dat het naleven van maatregelen op scholen “ondoenlijk is”, want de leerlingen luisteren niet (iets met orde en gezag?) en de leerlingen besmetten elkaar toch wel. Niet wetende dat die maatregelen er niet zijn voor leerlingen onderling, maar zodat vooral de leerlingen de docenten niet kunnen besmetten; en die docenten hun omgeving weer niet, etc… Dagelijkse gang van zaken: Docenten die vaak niet luchten/ ventileren en die vaak zelf geen mondkapjes dragen; en nog steeds tussen de leerlingen doorbanjeren en gehurkt “helpend” adem zitten te happen van leerlingen.
Tja, de ouders trokken het net met de kinderen thuis. Het opvoeden moest en zou worden uitbesteed aan onderbetaalde leraren die daardoor niet meer aan overdracht van kennis toekomen. Zolang de verwende monsters maar niet de hele dag papa en mama lastig vielen tijdens het thuiswerken was alle geoorloofd.
Gevolg: extreem stijgende besmettingen bij zowel jonge als oudere kinderen en indirect bij ouders en grootouders.
Lockdown, horeca dicht, winkels dicht. Allemaal omdat de scholen open moeten. En nu de realiteit, je kan de scholen wel opengooien maar dat zorgt alleen maar voor meer ellende. Quod est demonstrandum.
Scholen gaan nu over tot het geven van les op afstand. Goh, ineens kan dat wel, terwijl het zo super belangrijk was dat een stuk of 30 virusbommetjes lekker bij elkaar in de klas konden zitten. Als dat niet kon zouden ze onherstelbare schade oplopen. Proest. Iets met wal en schip keren. Domme Rutte en de Jonge, nooit iets bijgeleerd.
De kinderen hebben zeer zelden last van o-micron. Integendeel, het helpt hen hun immuunsysteem op te bouwen.
Met de huidige test- en quarantainemaatregelen lopen ze veel meer schade oip dan het virus had kunnen doen.
En dat alles omdat bestuurders zonder inlevingsvermogen spoken najagen.
@SpeakUp. Nu doe je de scholen wel wat tekort. Er is best hard gewerkt de afgelopen jaren om er iets van de maken maar het ontbrak gewoon aan visie. Dat is de toenmalige minister van D66 en de schoolbesturen aan te rekenen. De focus heeft vanaf het begin van de crisis gelegen op terugkeer naar fysiek onderwijs, waar ideologen overigens keihard voor gelobbyd hebben. En dat is nog steeds zo. Hoor je ook niet de (sociaal wenselijke) opgeluchte zucht bij elke keer als er weer fysiek les gegeven kan worden? Nooit iemand (die het in zijn hoofd haalt) om te zeggen dat het jammer is omdat er bijvoorbeeld zoveel ervaring is opgedaan of dat online ook voordelen heeft. De visie had moeten liggen op onderwijs 2.0, een andere vorm, crisisbestendig, andere manier van denken, andere manier van het begeleiden van specifieke doelgroepen enz. Als we dat gedaan hadden was er nu geen groot probleem geweest. Men had het kunnen verwachten dus.
Gewoon een keer stoppen met testen
In maart ben je van alles af.
Hoi, basisschoolleerkracht hier.
@ iedereen die roeptoetert dat online/ hybride onderwijs DE oplossing is:
– Groep 1-2 kun je geen online onderwijs geven, tenzij er thuis een ouder/oppas naast zit. En dan nog bestaat een groot deel van de dag (terecht) uit samen spelen. Dat kun je niet online doen.
– Groep 3 kun je ook niet zomaar van alles online laten doen, want zo goed kunnen ze nog niet lezen. Vraagt dus ook om een ouder/oppas die ernaast zit voor als er weer eens iets mis gaat met het beeld/geluid/microfoon etc.
– In de overige basisschoolklassen kun je dat wel doen, maar het is echt niet ideaal. Kinderen krijgen geen hoorcollege, waarbij je even een camera met microfoon neerzet en klaar. Basisscholen hebben niet van die hippe apparatuur. De microfoon van je laptop pikt je instructie niet op, tenzij je er recht in praat. Als je recht in de microfoon praat, kun je (igv hybride) weer niet tegelijk iets op het digibord laten zien en praat je langs de rest van je klas. En dan ben ik nog niet eens beland bij hoe je dan je verlengde instructie moet geven, bepaalde kinderen van extra aandacht voorziet, overzicht houdt over wie het wel en niet snapt en ga zo maar door.
Voor kinderen die wel zo’n beetje mee kunnen komen is dit een soort van ok oplossing. Voor kinderen die er moeite mee hebben is dit een ontzettend crappy oplossing. Met als gevolg dat de verschillen tussen leerlingen groter worden.
@ Nina “Alsof kinderen een vakantie van 6 weken niet zouden aan kunnen net als in de zomer.”
Natuurlijk overleven ze het wel, maar het is niet goed voor de continuïteit van het onderwijs en hun leerproces. We spreken in het onderwijs niet voor niets over de ‘zomerdip’. Na de zomervakantie zijn kinderen veel vergeten; kunnen ineens minder goed lezen, zijn vergeten hoe ze bepaalde sommen op moeten lossen etc. Gewoon omdat er zes weken lang vrij weinig tot niets aan gedaan is. Dat trek je dan in de eerste weken van het schooljaar weer zo’n beetje recht. Als er dan vervolgens een winterdip achteraan komt, begin je eigenlijk in de lente pas echt vooruitgang te boeken. Dat slaat natuurlijk nergens op, dus laten we dat aub voorkomen.
@ Speak Up:
“Men had aula’s en gymzalen tot grotere lesruimtes kunnen omturnen”.
Nee, helaas. Zo groot zijn basisscholen niet. Mijn school heeft 9 klassen, 1 aula(tje) en we huren de gymzaal voor een paar uur per week (om te gymmen, want dat moet ook).
“…sneltestsysteem…mondkapjesplicht…”
JA! Eens. Maar dan moet het inderdaad een plicht zijn, anders kan je niks. Nu is het alleen een dringend advies, dus als een paar wappie-ouders weigeren te testen en hun kind een mondkapje op te doen, dan heb je als school geen poot om op te staan.
“Maar, men is op dag 1 dat het mogelijk was massaal op vakantie gegaan als onderwijspersoneel. Niks even tijdelijk extra handjes uit de mouwen. Zo wordt er ook nog steeds niet goed en structureel schoon gemaakt in de meeste scholen. Ja echt. Doen ze niet, want kost geld.”
En bedankt. Vakanties zijn voor leraren uitbetaling van overuren. Kom vooral een week volledig meedraaien in een klas, dan zie je wat er allemaal bij komt kijken. Of nog beter, wees deel van de oplossing en laat je omscholen tot leerkracht!
Overigens zijn basisscholen nooit volledig dicht, want noodopvang. Moeten we ook doen.
Scholen hebben schoonmakers. Dat die schoonmakers hun werk niet doen, is eigenlijk niet het probleem van de leerkrachten. Maar ja, heb je na schooltijd geveegd, stoelen aan de kant gezet, dingen van kasten gehaald. Blijken die tafels en kasten alsnog niet schoongemaakt. Doe je dat toch maar weer zelf, ’s ochtends om 7:30.
“nog steeds tussen de leerlingen doorbanjeren en gehurkt “helpend” adem zitten te happen van leerlingen.”
Hoe wou je dan uitleg geven als een kind iets niet snapt? Antwoordenboek gooien? Op het digibord voordoen en door de klas schreeuwen, zodat de overige 27 kinderen niet zelfstandig kunnen werken?
U hebt duidelijk geen pedagogisch-didactische achtergrond.
@Leerkracht
Leerkrachten doen alles wat binnen de mogelijkheid ligt om les aan te bieden, daar ben ik van overtuigt alleen kan het niet (meer) op de oude manier. Er is geen visie hoe het dan wel moet, leerkrachten hangen naar het oude vertrouwde systeem en de druk van boven om structurele aanpassingen te doen, met andere oplossingen te komen ontbreekt. Iedereen, van hoog tot laag hoopt stilletjes dat het weer als vroeger zal worden terwijl dat niet vanzelfsprekend is. Onderwijs staat bekend als progressief maar dit is verre van progressief, dit is stilstand, geen beleid, geen structurele ontwikkeling, niets. Niemand zegt dat online/hybride DE oplossing is maar het is een andere manier om het doel in deze situatie te bereiken. Misschien zijn er nog wel meer vormen mogelijk maar daar moet over nagedacht worden, omdenken, losweken van oude, motiveren om dit ook te doen.
@ Leerkracht
Ik had het over tieners op de middelbare school.
@Nina/Realist:
dan maar een reactie van iemand die al 20 jaar lesgeeft in VO (alsof dat iets bij jullie gaat veranderen)
1)onder jongeren is door eenzaamheid en thuiszitten depressie en zelfmoord enorm gestegen. Depressie is (voor wat ik er van heb gehoord) een wond/schade die eigenlijk nooit meer overgaat. Kinderen/studenten hebben echte sociale interactie nodig-dat lukt niet met de lapmiddelen waarmee jullie komen. Kinderen zijn echt weer blij om op school te mogen zijn en hun klasgenoten weer te mogen zien.
2)de vaardigheden die ooit eens zo vanzelfsprekend waren (concentreren, goed een tekst lezen en begrijpen, samenvatten) zijn in deze 2 jaar af en aan lock-down bij een hoop leerlingen uit de vingers geglipt. Goed leren lukt je niet met een teams/lesson-up/kahoot lesje-dat doe je in een lokaal-en is soms ronduit saai-maar wel brood nodig. Daar zie ik de grootste achterstanden zitten.
@Waldorff. Daar ga je al…
1. Alle kinderen? Een deel vd kinderen. Er bestaat ook zoiets als maatwerk. Een deel vd kinderen vindt thuisonderwijs wel prima. Minder kinderen op school is minder kans op besmetting. Alleen ja, daar moet even over nagedacht worden.
2. Als je zo denigrerend over online lessen praat zal het ook nooit wat worden. Logisch dat er achterstand ontstaat.
@ Waldorff
Niemand beweert dat online les beter is. Net als thuiswerken wat heel veel mensen al maanden doen, is het een noodgreep ten tijde van een pandemie. Niemand heeft om deze pandemie gevraagd en meer dan helaas zijn de emotionele en economische gevolgen wereldwijd heel erg groot.
Hopelijk ebt de pandemie na de komende weken met oplopende besmettingen weg, zodat we weer terug kunnen naar bijna normaal zoals in Engeland en Ierland bijv. Ik hoop het zeer zeer vurig.
Ik lees in/interpreteer de reactie van @leerkracht als dat ouders van kinderen in groep 1 tm 3 het laten afweten. Lekker makkelijk, flikker het kroost maar bij de scholen over de schutting dan hebben pappie en mamie meer me-time.
Dat gezegd hebbende,
ik vraag me toch vrij regelmatig af of met het ouderwetse klassiekale kennisoverdracht en instructieonderwijs de achterstanden niet heel veel minder geweest zouden zijn dan met ‘het nieuwe leren’ waarvan al lang geleden is aangetoond dat kinderen daardoor slechter onderwijs krijgen. Want vroeger, toen had de leraar het voor het zeggen (respect voor autoriteit), moesten de kinderen hun kop houden (discipline) tijdens het hoorcollege (klassikaal les) wat gelijk instructies gaf, en moesten ze zelf de opdrachten maken ipv in kletsende groepjes. Was er dan een probleem tijdens dat opdrachten maken, dan ging er een vingertje in de lucht en had de docent de tijd voor persoonlijke uitleg, wat eventueel zelfs over de hele klas kon worden gedaan als ze er meer op vastliepen.
Dat systeem zou namelijk wel heel goed werken met de online tech.