Is de Waterlinieweg veiliger geworden? | De Utrechtse Internet Courant Is de Waterlinieweg veiliger geworden? | De Utrechtse Internet Courant

Is de Waterlinieweg veiliger geworden?

Is de Waterlinieweg veiliger geworden?
Archiefbeeld Waterlinieweg. Bron: Google Streetview
Was het weghalen van de vangrails aan de Waterlinieweg wel een goed idee? Dat vragen bewoners en politieke partijen in Utrecht zich af. De afgelopen periode waren er twee ongelukken waarbij auto’s van de weg raakten en in de berm terechtkwamen.

Was het weghalen van de vangrails aan de Waterlinieweg wel een goed idee? Dat vragen bewoners en politieke partijen in Utrecht zich af. De afgelopen periode waren er twee ongelukken waarbij auto’s van de weg raakten en in de berm terechtkwamen.

D66 en CDA in Utrecht hebben hun zorgen geuit over de weg. De Waterlinieweg werd in 2017 opnieuw ingericht met onder meer stiller asfalt en busbanen. Ook de vangrails zijn toen verwijderd.

In oktober en november dit jaar gebeurden er ongelukken op de weg waarbij bestuurders de berm inreden. Dit zou volgens de partijen kunnen worden voorkomen door vangrails. Op de aangrenzende fiets- en wandelpaden zou daardoor ook risico zijn ontstaan, dat er voorheen niet was.

De partijen willen weten of het onderzoek naar de ongelukken al is afgerond en of er toch weer hogere randen of vangrails moeten komen, langs de weg of langs het fiets- en wandelpad.

13 Reacties

Reageren
  1. NK

    Ze hadden het alleen opnieuw moeten asfalteren en er verder met hun tengels vanaf moeten blijven.

  2. Piet

    Wellicht een trajectcontrole invoeren. Zou de verkeersveiligheid flink ten goede komen op de rustige momenten.

  3. katja

    In ieder geval langs het fietspad, fietsers moeten geen risico lopen door verkeerd gedrag auto’s.

  4. G.H.

    D66 en het CDA hebben een schokkende ontdekking gedaan. Vangrails maken een weg veiliger. Het verwijderen ervan maakt een weg onveiliger.
    GroenLinks wil onderzoeken of de Waterlinieweg omgevormd kan worden tot zandpad.

  5. henk

    @ G.H.

    De vangrail dient vaak ook als de band van een biljarttafel. Onder de juiste hoek kaatst een auto zo terug het verkeer in waarbij dan meerdere autos bij het ongeluk betrokken raken.

    Ik zou graag wat meer cijfers zien dat weer een losse flodder stukje. “Er zijn meerdere ongelukken gebeurd”. Er gebeuren wel vaker ongelukken. Iets meer context graag.

  6. Rob H.

    @G.H.: Die ouwe woonboten langs de Waterlinieweg?

  7. Angelique

    @Henk Dat heb je precies helemaal verkeerd, een vangrails is juist zo ontworpen dat een voertuig wordt ‘opgevangen’, de rails buigt door en absorbeert daarmee de energie. (de paaltjes breken, de rails blijft heel)

  8. Rietje

    Misschien is de weg wel veilig maar een hoop chauffeurs niet…

  9. Henk

    @ Angelique

    Dat hangt van de hoek af. Iedere wegsituatie is anders. Ik ben geen expert en kan niet beoordelen wat voor deze weg het beste is. Ik neem aan dat dat in de besluitvorming mee os genomen.

    https://w.rtvoost.nl/nieuws/157825/Vangrail-maakt-situatie-XL-Park-Bornerbroek-onveiliger

    https://www.ad.nl/binnenland/ongeval-met-acht-gewonden-op-afsluitdijk~a27030b2/

  10. Utrechter

    De beste manier om de veiligheid te verbeteren is door ervoor te zorgen dat doorgaand spitsverkeer (als in: niet van of naar Utrecht) gewoon via de ring rijdt. En dat gebeurt zodra de ring is verbreed.

  11. Taxichauffeur UTC

    Mijns inzien hoeft er niets onderzocht te worden. Vangrails zijn een bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Dit is al jaren geleden vastgesteld en vandaar dat dit wereldwijd is ingevoerd. Een belangrijke verbindingsweg als de Waterlinieweg is onveiliger zonder deze vangrails. Het liefste had de lokale wethouder er inderdaad een zandpad van gemaakt!

    Fout op fout op fout bij de Utrechtse afdeling verkeer. Hoe lang kan dit nog doorgaan zonder verantwoording af te leggen?

  12. Johan de K.

    Het wegprofiel is nogal smal. Blijkbaar heeft een bredere berm de voorkeur gekregen. Gevolg is dat er geen kantstrepen zijn gebruikt. De weg is begrensd met hoge stoepranden. Naar mijn mening komt dat de verkeersveiligheid op een 70km weg niet ten goede.

  13. bee

    die vangrail zat daar niet voor niets .
    als er op de 1ne baan een ongeluk gebeurt en er schiet een auto over het gras naar de andere weg dan is de ramp niet te overzien.
    hetzelfde geldt voor motorrijders die onderuit gaan die glijden zo de baan van het tegemoetkomende verkeer op.
    mijn conclusie is dat het er onveiliger op is geworden.
    overal waar ze bezig zijn met het verkeer worden er dikke fouten gemaakt.
    zelfs een straat opnieuw bestraten kan niet eens zonder fouten bestraat worden.
    neem vakmensen in dienst en pas die plannen eens op een normale manier aan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).