Sinds deze week worden op het traject tussen het Jaarbeursplein in Utrecht en Nieuwegein overdag testritten gereden met de nieuwe trams. Dit is weer de volgende stap om uiteindelijk in januari volgend jaar reizigers te vervoeren op het vernieuwde traject.
Er werden al proefritten in de nacht gereden. Op die momenten was er weinig overig verkeer. Nu wil het trambedrijf van de provincie Utrecht testen hoe verkeerslichten en wissels in de praktijk functioneren. Deze worden door de tram aangestuurd.
75 meter
Ook wordt nu vastgelegd op welke plekken langs de haltes de trambestuurders moeten stoppen. Hierdoor zou het in- en uitstappen van reizigers vlot verlopen. “Gezien de indrukwekkende lengte van de tram – een gekoppelde tram is 75 meter lang – en de vaste positie van de deuren luistert dit nauw”, aldus de provincie Utrecht.
De trams rijden nu nog niet op volledige snelheid. Dat zou nog niet nodig zijn omdat het nu nog om technische testen gaat. De trams rijden daarom voorlopig maximaal zo’n 40 kilometer per uur.
Blunder
De trams op het traject tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein hadden eigenlijk al in augustus in gebruik genomen moet worden, maar door een blunder bij de provincie is dit vertraagd.
De tram tussen Utrecht en Nieuwegein gaat waarschijnlijk eind januari volgend jaar rijden. Of het traject Nieuwegein-IJsselstein ook begin 2021 gereed is, is nog onzeker.
Gekoppelde berichten
Provincie: ‘Trams tussen Utrecht en Nieuwegein rijden uiterlijk eind januari 2021’
De tram tussen Utrecht en Nieuwegein gaat uiterlijk eind januari volgend jaar rijden. Eerder werd…
Blunder bij provincie zorgt ervoor dat trams tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein nog maanden niet kunnen rijden
De tram tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein kan pas maanden later dan gepland weer gaan rijden…
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.