Singel krijgt lichtinstallatie tussen TivoliVredenburg en Poortgebouw - De Utrechtse Internet Courant Singel krijgt lichtinstallatie tussen TivoliVredenburg en Poortgebouw - De Utrechtse Internet Courant

Singel krijgt lichtinstallatie tussen TivoliVredenburg en Poortgebouw

Singel krijgt lichtinstallatie tussen TivoliVredenburg en Poortgebouw
Zo ziet de singel eruit onder het Poortgebouw. Foto's: Robert Oosterbroek
In het water van de singel komt een lichtinstallatie die de oude kasteelmuur van Vredenburg gaat tonen. Tussen TivoliVredenburg en het Poortgebouw komen er lampen op 1,5 meter diepte. Aankomend voorjaar moet het kunstwerk af zijn.

In het water van de singel komt een lichtinstallatie die de oude kasteelmuur van Vredenburg gaat tonen. Tussen TivoliVredenburg en het Poortgebouw komen er lampen op 1,5 meter diepte. Aankomend voorjaar moet het kunstwerk af zijn.

Er is steeds minder te zien van de kortste snelweg van Nederland, die ooit dwars door Utrecht liep. De structuur van de singel is daarmee steeds beter zichtbaar. Vanaf TivoliVredenburg tot aan het stuk singel bij het Zocherpark en de Bartholomeusbrug wordt er gewerkt aan het terugkeer van het water en de inrichting van de omgeving.

Kasteel

Bij TivoliVredenburg wordt er nog gewerkt aan een wandelpad langs de singel. Deze komt tegenover de trappen te liggen bij het muziekpaleis. In het water, aan de kant van de trappen, komt een lichtinstallatie. Deze loopt door tot aan de resten van de zuidwesttoren van kasteel Vredenburg. Zo tonen de lampjes, die 1,5 meter onder het wateroppervlak komen, de plek waar vroeger de kasteelmuur stond.

Tekst gaat door onder afbeelding

Een impressie van de lichtinstallatie.

De lichtinstallatie moet in het voorjaar klaar zijn. Alle verwijzingen naar kasteel Vredenburg, zoals ook de resten in de autoparkeergarage en de fietsenstalling, moeten samen een route vormen met informatiebordjes.

Singel

Vanaf het Poortgebouw tot aan het Zocherpark wordt gewerkt aan het uitgraven van de singel. Over ongeveer een jaar moet iedereen met een bootje weer rond de hele stad kunnen varen en is de singelstructuur klaar. Er zijn nog weleens vragen geweest over de doorvaarthoogte bij het Poortgebouw. Met 2,75 meter sluit de hoogte aan bij andere bruggen in Utrecht.

Tekst gaat door onder afbeelding

Naast de singel wordt ook de hele weg tussen Smakkelaarsveld tot aan de Bartholomeusbrug heringericht. Dit gedeelte van de Catharijnesingel is al geruime tijd onderhevig aan opbrekingen en omleidingen. Volgend jaar moet ook de weg klaar zijn.

21 Reacties

Reageren
  1. jos

    Dus nu moet een lichtshow een slecht ontwerp verdoezelen, wat tot stand gekomen is onder commerciële druk op gemeente van Kleppierre (riekt naar fraude/ omkoping) en in strijd met democratische waarden die we gewoon zijn om beslissingen tot stand te laten komen.

    De gemeenteraad heeft dit ontwerp meerdere keren afgekeurd en het ontwerp is er doorgedrukt in een achteraf commissievergadering (achterkamertje).

    Gegroet.

  2. 19Bentje48

    Als het maar niet zo’n succesvol kunstwerk wordt als het Vredenburgmozaiek.

  3. BramD

    Kan iemand uitleggen hoe het water weer terugkomt in dit stukje singel.
    De bodem is van zand dus waarom loopt het water dan niet weg. Als het door grondwater komt waarom staat dat er nu dan nog niet in.

  4. Jan Kuperus

    Geweldig dat dit stukje van de historie van Utrecht weer een beetje zichtbaar wordt. Het was een prachtig kasteel dat nooit had moeten worden afgebroken. Maar dat is ver verleden tijd. Misschien ergens met een muurschildering er nog een afbeelding van weergeven?

  5. Wim

    @Jos
    Advies ga alstublieft verhuizen met je verzuurde opmerkingen
    Wees blij dat er geïnvesteerd wordt in het terugbrengen van echte historie.
    Als we het overlaten aan al die insprekers komt er nooit wat van de grond, het is en blijft dat bedrijven investeren en niet de gemeente, en wie betaald bepaalt.

  6. Bahco

    Voor de titel “Kortste snelweg van Nederland” heeft (had) Utrecht concurrentie van Amsterdam.
    https://www.amsterdamsdagblad.nl/regio/de-kortste-snelweg-van-nederland
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Museumplein
    https://www.trouw.nl/nieuws/kortste-snelweg-bestaat-niet-meer~b9edad36/

  7. Jos

    @ Wim

    Ik maak 1 opmerking die feitelijk ook nog eens 100% juist is en nu maak ik ineens “meerdere verzuurde opmerkingen”; WTF?!?!?!

    Even een vraagje aan je trouwens:

    Hoe gaan mensen dit nu echt goed zien? Heb je jezelf dit wel eens afgevraagd? Het is gewoon een nutteloos stukje water wat geen enkele functie heeft. Niet functioneel en ook niet zichtbaar. Zonde van het terugbrengen en overkluizen ter grootte van meerdere voetbalvelden.

    Je kan me een zuurpruim vinden, so be it. Dat Hoog Catherijne überhaupt kon worden verbouwd is te danken aan het terugbrengen van de singel. Vervolgens wordt in een achterkamertje beslist, tegen de zin van de meerderheid van de gemeenteraad in en tegen de uitkomst van het referendum in, dat een erg groot deel van die singel, nog voor hij teruggebracht is, weer verbouwd wordt met beton, waardoor een sfeerloze omgeving ontstaat. Deze moet dan vervolgens weer gered worden met een lichtshow. Ik zou trouwens niet weten wat er zuur is aan mijn reactie, maar dat terzijde.

  8. Marcel 59

    @ BramD: Ongetwijfeld zal er onder dit stuk singel nog een waterkerende laag liggen, die nodig was om te voorkomen, dat het grondwater de tunneldelen omhoog zou drukken. Dat kan een oude kleilaag zijn of een kunstmatig aangebrachte laag, op iets van 15 tot 20 meter diepte. Zolang de damwanden rond de huidige bouwput aansluiten op die laag, zal er ook geen zijdelingse instroom van grondwater zijn.

  9. JR

    Grappig hoe Jos zijn eigen rechter speelt door over zijn eigen geklaag en complotdenken het oordeel 100 % juist uit te spreken.

    Enne, die ene opmerking van je beste Jos komt dan wel telkens in een stortvloed aan posts terug op dit forum.

    En nog iets: de stelling dat HC verbouwd kan worden doordat de singel wordt teruggebracht is een bizarre omdraaiing van de feiten.

  10. Herman

    Het wordt daar met de dag mooier binnen de kaders (die foeilelijke woontoren en dat rare poortgebouw staan er nu eenmaal). Op een snelweg die van 2 naar 10 en weer terug naar 2 banen gaat zit niemand te wachten.
    Toch ziet het er nu en straks echt stukken beter uit.

    Die fascinatie met dat “kasteel” blijft raar. ten eerste heeft dat gebouw er maar heeeeel kort gestaan en ten tweede er rest niet meer dan wat ondefinieerbare klompen steen waar alleen met de allerbeste wil iets van te maken is.

  11. Kadoendra

    @Jan Kuperus

    Het kasteel is in + – 1577 gesloopt, maar helaas maken mensen al eeuwen dezelfde fouten, denk b.v aan het gebouw De Utrecht.
    Wat de mensen uit + – 1577 minder te verwijten valt is historisch besef en het werk maken van een mooie en interessante stad.

  12. trol

    Heeft iemand dan de originele plannen, het gemeenteraadsbesluit en eventueel bewijs van de achterkamertjes. Ik ben wel benieuwd Jos. Misschien kun je fraude en omkoping wel aantonen…

  13. Ton

    Bram, volgens mij zit er een parkeergarage onder dit stukje singel.
    Grondwater wordt nu weggepompt ? Straks stroomt het water van zuid naar noord door de singel aangevoerd vanaf de Kromme Rijn en Vaartse Rijn.

  14. M.

    Als ik het me goed herinner was het terugbrengen van de singel een cadeautje aan de Utrechtse burgers in ruil voor de gigantische uitbreiding van Hoog Catharijne. Ik denk dat de meeste Utrechters zo naïef waren te denken dat het er uit zou komen te zien als de rest van de Catharijnesingel, met mooie groene taluds. Iedereen die een beetje nadacht wist toen al dat dit een illusie was. En dat is inmiddels wel gebleken. Trouwens, dat hele stationsgebied met het uitgebreide Hoog Catharijne kan mijns inziens niet anders beschouwd worden dan als een foeilelijk allegaartje, waar je zo snel mogelijk weer weg wil zijn.

  15. BW

    @Jos
    Ik ga je geen ‘zuurpruim’ noemen, maar de verwijzing naar dat referendum uit 2002 begint onderhand wel een baard te krijgen. Ongeacht of jij toen voor Plan 1 of Plan A hebt gekozen; het is niet heel gek dat plannen wijzigen in een tijdsbestek van 15 jaar.

    Zuurpruim? Welnee. Achterkamertjes? Ongetwijfeld (je kunt nu eenmaal niet altiijd alles aan iedereen voorleggen). Omkoping? Maak dat eerst maar eens hard en tot die tijd is jouw opmerking dus niet “feitelijk 100% juist”.

  16. Henk

    @BW

    Jos is zijn eigen rechter. Uit door hemzelf uitgevoerd onderzoek blijkt volgens hemzelf dat zijn eigen bewering 100 % juist is

    Waarbij de bewering dat HC verbouwd kon worden te danken is aan het terugbrengen van de Singel al so wie so evident onjuist is. Het was andersom. De Singel kon terugkomen door de verbouwing.

  17. GK

    Afgelopen dinsdag bij de informatie avond geweest van het stationsgebied. Leuke oude foto’s gezien, oa Vredenburg, hele plein afgeladen met auto’s, Catharijnesingel en Rijnkade, thv de jaarbeurs in de jaren 60, afgeladen met geparkeerde auto’s. Hoezo groen talud ? Mensen hebben een veel te groene voorstelling van het verleden blijkt maar weer!

  18. Marjolein

    Ik lees in meerdere reacties dat “het jammer is dat het Vredeburg kasteel ooit is gesloopt”. Maar de sloop van het kasteel is juist een hoogtepunt uit de Utrechtse geschiedenis! Het kasteel was een dwangburcht, niet bedoeld om de stad te beschermen, maar om Utrecht onder de duim te houden. De kannonnen stonden naar de stad gericht! Nadat de Spanjaarden verslagen waren leek het beter om het kasteel te vernietigen. De burgers van Utrecht wilden niet langer wachten op de vergaderende bestuurders en namen de sloophamer zelf ter hand, onder de bezielende leiding van stadsheldin Trijn van Leemput.

  19. Ton

    Even nog wat extra detail: Trijn van Leemput was de vrouw van een “vergaderende bestuurder”(anachronisme) . Sloop leverde in die dagen heel veel bruikbaar bouwmateriaal op.

  20. Ton

    Even terug bij het onderwerp:
    De lichtprojectie van de kasteelcontouren lijkt mij een goed idee.
    Dit werkt waarschijnlijk beter als de vage contouren in het pleinmozaïek. Op het plein vertroebelen de contouren het mozaïek terwijl het kasteel bovendien nauwelijks herkenbaar is.
    Helaas was dit ook nog eens het deel van het mozaïek dat als eerste zichtbaar werd, terwijl dit het minst geslaagde deel is.

  21. Koel Hoofd

    Maar toch, in 2005 was echt meer groen op de Catharijnesingel richt ASW dan nu. De bomen zijn gekapt en vervangen voor kaal gras type hondenuitlaatplaats. Nieuwe boompjes moeten eerst nog 30 jaar groeien, herstel, moeten het eerst 30 jaar lang zien te overleven.
    Zwart asfalt is vervangen voor roodasfalt en water vol ratten en meer stoplichten zorgen voor meer optrekkende auto’s en de route naar de stad is zowel te voet als met de fiets langer geworden… Wat is men hier nou mee opgeschoten?

    Over smaak valt niet te twisten, ik vind het lelijk!.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).