De werkzaamheden aan de Sint Jacobsstraat gaan aanstaande maandag een nieuwe fase in. De aannemer gaat de weg openbreken voor graafwerkzaamheden. De komende zes maanden zal er geen fietsverkeer mogelijk zijn.
De gemeente wil het karakter van de weg gaan veranderen waardoor de verkeersveiligheid moet verbeteren en de doorstroom soepeler moet worden. De inrichting van de straat moet meer bij de sfeer van het centrum gaan passen, ook zal de reistijd met het openbaar vervoer korter worden met de nieuwe indeling. Zo worden de twee huidige bushaltes samengevoegd tot één halte en de verkeerslichten op de kruising van de St. Jacobsstraat met de Waterstraat worden verwijderd.
De Sint Jacobsstraat blijft voor automobilisten, openbaar vervoer en voetgangers gewoon bereikbaar. Ook de winkels, woningen en parkeergarage blijven benaderbaar. Voor fietsers gaat een half jaar lang een omleiding gelden.
6 Reacties
ReagerenDan mag de gemeente de Willemstraat ook wel gaan afsluiten, want je kunt er donder op zeggen dat de bult van de fietsers voor het Vredenburg die route gaat nemen.
Ik vind dit zo ongeloveloos dom en niet getuigen van het beleid van de gemeente: Fiets op 1!
Ik heb echt gelijk zo geen zin meer in dat stadsgesprek! Waarom zou ik daar tijd voor vrijmaken, als met gemak een belangrijke fietsader richting de stad en stallingen wordt omgelegd en de auto’s, ivm corio, Lavie en de rest van de vastgoedbelangen wel voorrang krijgen?
Als je ziet wat voor ellende het aan het begin van de amsterdamsestraatweg is, fietsers door omleiding van de gemeente in 2 richtingen op 1 paadje gedrukt worden, maak je mij niet wijs dat er NERGENS nog een beetje ruimte is voor de fiets….
Straks loont het nog echt om met de auto het centrum in te gaan! Stop dit gemeente Utrecht en wees consequenter in je beleid!
Eens met Karin.
Karin heeft natuurlijk helemaal gelijk
Niet eens met Karin, ervan uitgaande dat het alternatief is dat de straat wordt afgesloten voor autoverkeer. Sluiten van de parkeergarage La Vie voor een half jaar kost de gemeente miljoenen aan planschade. Ik als fietsende inwoner van Utrecht heb in dit specifieke geval liever dat ik tijdelijk een stukje moet omfietsen, dan dat er ons belastinggeld aan dit soort onzinnigheden wordt uitgegeven.
Het alternatief hoeft niet perse afsluiting te zijn voor auto’s dat suggereer ik ook nergens.
Er zijn meerdere andere opties en ontsluitingsmogelijkheden en betere omleidingsroutes te bedenken. Het is mij een doorn in het oog dat gemeente Utrecht de fiets als belangrijkste vervoermiddel typeert en dan voor een half jaar een belangrijke fietsader de stad in afsluit, terwijl de andere belangrijke fietsader vanuit de wijken die onder Noord West vallen via Smakkelaarsveld is. Een route waar het de komende tijd nog ingewikkelder wordt. De timing is dus reuze beroerd en dit is op vrijdag aangekondigd en wordt de volgende werkdag geefectueerd. Er is geen moment over gesproken tijdens de diverse overleggen die de Fietsersbond voert.