De jonge vrouw die zaterdagavond om het leven kwam bij een tramovergang in de Utrechtse wijk Kanaleneiland keek waarschijnlijk niet goed uit. Dat zegt de politie op basis van een eerste onderzoek tegen RTV Utrecht.
De politie en medewerkers van de gemeente hebben op locatie onderzoek gedaan. Wethouder Lot van Hooijdonk laat in een commissiebrief weten dat zij hebben geconstateerd dat alle bestaande beveiligingsvoorzieningen naar behoren werkten. “De rode (knipperende) lampen brandden en het geluidsignaal vertoonde geen mankementen. Ook de signalering voor de tram (het negenoog) werkte naar behoren. De politie heeft tevens geconstateerd dat er geen punten in de inrichting zijn die het ongeluk hadden kunnen voorkomen.”
De politie benadrukt dat het onderzoek nog niet is afgerond. Het Bestuur Regio Utrecht stelt een eigen onderzoek in naar het tramongeluk. “In ons overleg met BRU zullen wij nagaan of de genoemde maatregelen, zoals een hekwerk en spoorbomen, de veiligheid op deze specifieke locatie daadwerkelijk kunnen vergroten”, schrijft wethouder Van Hooijdonk.
Het slachtoffer kwam klem te zitten tussen de tram en een hekwerk ter hoogte van Park Transwijk en overleefde de aanrijding niet. Veel hulpdiensten werden opgeroepen, waaronder een traumahelikopter, maar die kon geen hulp meer verrichten. Veel mensen waren getuigen van de aanrijding.
1 Reactie
Reageren… en dan nog. Bij een onoverzichtelijke verkeerssituatie is iedere verkeersdeelnemende wettelijk verplicht zich ervan te overtuigen dat voortzetting van ingezette manoeuvre leidt tot veilige voltooiing daarvan. In geval van geautomatiseerde besturingssystemen waarvan met name de utrechtse sneltram gebruik maakt, en de ‘bestuurder’ enkel voor het psychologische effect ‘achter het stuur zit’, dient de besturende zich ervan te vergewissen veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, en de handelingen te verrichten die tot handhaving daarvan kunnen leiden. Naar ik hoop voor de nabestaanden en toegenegenen zal een en ander een ontzettend lang en bevredigend staartje krijgen.
Of anders, zoals voormalig Wethouder Verkeer Herman K. antwoordde op de vraag hoe te reageren op verkeersonveilige situaties als gevolg van verkeersbewegingen sneltram, “daar moet men maar aan wennen” (tijdens voorlichtingsbijeenkomst en ‘forum’ over UCP in MC-Vredenburg).
Morgen wil ik van Trude Maas weten welke plannegies ze heeft de utrechtse Vogelenbuurt het elân te geven dat ze de afgelopen 30 jaar heeft verloren getuige het aantal lege winkelruiten. Ook de Adelaarstraat laat hiervan voorbeelden zien…